Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såkalt minibryllup tror jeg ikke det er mange som har. Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen som har det.

Men jeg synes ikke ts skal kritiseres for at hun vil lage en så fin som mulig dag for datteren. Jeg har også inntrykk av at ts er innenfor de rammer til en enkel men fin og fortjent konfirmasjon.

Jeg skjønner ikke hvorfor piggene til så mange spretter ut så fort det er snakk om at far skal bidra. Det er hans barn også, å i ts sitt tilfelle så har far sluppet utrolig billig unna m.t.p at han ikke har hatt noe med jenta å gjøre i hennes oppvekst.

Er det så ille om han må betale et sted mellom 5 og 10.000 til jentas konfirmasjon?

Regner med at ts ikke har kunnet telle på krona ang forsørgelse av sitt barn, å hun har enda noen år igjen med forsørgeransvar der far kun slipper unna med bidrag. Jenta skal sikkert på videregående om 2 år, vi vet ingenting om hva datteren gjør på fritiden og hva dette koster. Dette er ting mor helt sikkert følger opp etter beste evne.

Det er ingen som sier at bf ikke skal bidra økonomisk! Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

Ikke en eneste bruker har meg beskjent sagt det i den tråden her. Majoriteten her inne mener at 4000,- fra bf ikke er så patetisk som TS skal ha det til.

Og situasjonen rundt faren så må jeg si at han utrykte tydelig at han ikke ville ha barn, han brukte kondom, den gikk galt. Hun ville beholde barnet. Hun om det. Sykdom osv.

Jeg synest at i slike situasjoner så er det ok at far ikke ville ha barn. Nå må dere skyte meg om dere vil. Men han er jo ikke en wreckless no comdom fucker. Han tok jo forhåndsreglene. Han gjorde det han kunne. Og når han følte så sterkt om å ikke få barn, så er ikke dette en news flash for TS.

Han har forøvrig betalt bidrag hele veien. Så han har jo tatt alt det ansvar han kunne. Hele denne situasjonen med barnet er jo på TS sine premisser. Hun brukte ikke prevensjon, hun ville beholde barnet, hun vil ha en slik og slik konfirmasjon, hun vil komme til dekket bord, hun kan ikke vil ikke kan ikke vil ikke, har ingen venner, ingen kan hjelpe, ingen kan stille opp, ingen ditt og datt. Ja så hvem er de 20 gjestene lurer nå jeg påda?

Jeg hadde jo for søren ikke arrangert en hel dag og invitert mennesker som ikke hjelper til!!! Og hvis de er så nære venner og familie nok til å bli bedt i en konfirmasjon så er vel alle vitterlig nok klar over den skrale helsen din, og da skjønner jo vel aaaaaaalle med sunn fornuft at du trenger hjelp.

Det er så mye som ikke henger på greip med TS sin detaljer, at det fremstår som at hun nå vil arrangere konfirmasjon uten helt å tenke på prisen, komme til dekket bord, slippe opprydning og organiseringen en konfirmasjon som regel krever, og hun har ettertrykkelig presisert flere ganger at hun mener BF skal betale MER enn henne fordi han tjener mer.

Jeg blir frustrert og svett av å tenke på hele dama!

Og jeg er alenemor selv!!!! det er en skam å si at 4000,- er "ingenting"! uhørt!

• Liker 6
Skrevet

ja, vi som mener det er visst bare idioter uten "vett i skallen" ifølge regine og en del andre...

de som vil ha et minibryllup til en tenåring får gjøre det!

JEG som vil oppdra en fornuftig, realistisk og jordnær tenåring skal rett og slett bare arrangere en helt vanlig konfirmasjon. Og dagen blir uten tvil helt nydelig :)

Siden jeg ble nevnt må jeg neste svare på dette.

Det er ikke snakk om noe minibryllup - det er isåfall kun i ditt hode.

Å arrangere et større, formelt selskap koster faktisk en del. Både i form av arbeid (arrangerig, og evt. at man gjør alt selv) og penger. Å hevde noe annet vitner om mangel på kunnskap.

Jeg HAR arrangert konfirmasjon - UTEN støtte fra far. Gadd ikke ta den diskusjonen (og verken far eller fars familie var invitert) og hadde spart penger i forkant for å ha råd uten hans innvirkning.

Jeg har også deltatt i en del konfirmasjoner/større mer formelle selskaper, så jeg vet en god del om hva som kreves.

I den konfirmasjonen jeg arrangerte selv, så var lokalet det dyreste, samt at jeg valgte å leie kjøkkenhjelp. 30 gjester hadde vi verken plass til eller servise til hjemme - og jeg VET hvor lite vertsskapet får sitte ned dersom de også skal ha kjøkkenservice. Og det selv om vi hadde koldtbord (hjemmelaget sådant, for de som lurer). Det er nemlig ikke slik som en del her åpenbart tror, at et koldtbord bare er å slenge fram og så er jobben gjort. Det skal etterfylles, tomme fat tas ut etc.

Og dette var en helt vanlig konfirmasjon - standarden var, så vidt jeg kunne se når jeg sammenligner med andre jeg har vært i - helt normalt!

Barnet fikk klær (ikke bunad) og noe pynt, selskapet og klokke i gave fra meg som mor. Og var strålende fornøyd med det hele - både dagen og selskapet.

Og siden vi arrangerte bryllupp året etter kan jeg forsikre deg om at det overhode ikke var "brylluppstandard" på konfirmasjonen - kanskje bortsett fra at vi hadde flere gjester i konfirmasjonen enn i brylluppet.......

Kostnadene for konfirmasjonen kom sikkert alt i alt på 15000 kr. Det inkluderer da konfirmasjonsundervisning og leir, nye klær til konfirmanten, leie av lokale + kjøkkenhjelp, innkjøp av mat og drikke, invitasjoner, bordkort og takkekort. Blomster kom fra hagen, duker, servietter oa. pynt ble kjøpt på Nille el.

Vi hadde en kompis som tok bilder underveis, slik at prisen på takkekortene kun ble framkalling - ikke også fotograf.

JEG syns ikke det er en ublu sum for et formelt selskap med velkomstdrink - koldtbord med variert kald og varm mat - kakebord, i et lokale som rommet alle og som vae en flott ramme om dagen.

• Liker 3
Skrevet

nå var du jo litt selvmotsigende. Man bygger jo nettopp under det da.

Ene konfirmasjonen jeg var i i fjor fikk konfirmanten 72.000,-. Et søskenbarn av meg fikk 56.000,-

Og innleid profesjonell fotograf?! Jeg er rimelig sikker på at den som startet den trenden ikke var en konfirmant, men en mor som gikk over stokk og stein.

det som enkelte forventer av en konfirmasjon i denne tråden er jo ikke en familiefeiring for en tenåring men noe som mer ligner et minibryllup!

Jeg er 30 år, så ikke noen dinosaur med eldgamle forestillinger. Men dette hysteriet med fotograf og frisør, 3-retters, innleid hjelp og hotell. Helt vanvittig synest jeg.

Helt enig med deg.

Videre må en tenke på verdigrunnalget for konfirmasjon enten den er kirkelig eller borgerlig.

Den sier ikke noe om et hysteri rundt markeringen.

Skrevet

Jeg ser at flere reagerer på at man bruker fotograf til en konfirmasjon. Det er da helt vanlig og har vært det til alle tider.

Jeg var til fotograf da jeg var konfirmant. Det var også min mor og min bestemor. Det er rørende å se konfirmantbilder fra gamle dager, hvor de satt stive som pinner, og med en bibel i hånda på bildet.

Nå som vi er over i den digitale bildeverden er det stadig fler som velger å ta bildene selv, men det er fremdeles vanlig å gå til en profesjonell fotograf. Ta en kikk i fotografenes utstillingsvinduer, så ser dere det.

Skrevet

Helt enig med deg.

Videre må en tenke på verdigrunnalget for konfirmasjon enten den er kirkelig eller borgerlig.

Den sier ikke noe om et hysteri rundt markeringen.

Så det er altså "hysteri" rundt markeringen når man ønsker et selskap med familie og venner for å markere dagen?

Så vidt meg bekjent er det HELT VANLIG OG NORMALT å ha et selskap for å feire konfirmanten. Det er ikke hysteri!Eller for å si det på en annen måte: da er samtlige jeg kjenner som har hatt konfirmant/vært konfirmanter hysteriske. Jeg kjenner INGEN som ikke har hatt noen form for sammenkomst med familie/venner OG mat og drikke i etterkant av den offisielle konfirmasjonshandlingen.

Da regner jeg med at du "gjest" IKKE hadde noen markering da du selv ble konfirmert (hvis du er det da!) og at du heller ikke vil tilrettlegge for noe som helst i forbindelse med konfirmasjonen til dine evt. barn. Ikke gaver, ikke mat eller noen form for markering. For det ville jo være hysterisk og ikke i tråd med konfirmasjonens grunntanke........

(ikke det nei, hmmmmm, hvorfor er jeg ikke overrasket..... :fnise:)

• Liker 1
Skrevet

Vi tok fotografbilde i kirken, det kostet ingen ting, kun for fremkalling av bildene. Og de kan en jo gi i gaver ;)

I forhold til at du ikke har noen til å hjelpe deg så har du jo konfirmanten kan dere ikke kvelden før lage blomsteroppsatser, pynte og dekke bord sammen? Hun kan vel og lage invitasjoner og lage bordkort ;) Bordkort trenger ikke være dyrt i det hele tatt. Hva med å plukke noen fine stener og skrive med fargetusj og lime på en lite hjerte eller en papir blomst? Da koster de vel ca 2 kr pr bordkort. Invitasjon kan dere lage på data og printe ut på litt finere ark - nesten gratis ;) Takkekort bruker dere et bilde av konfirmanten som er tatt av en av gjestene/deg, printe ut eller bestille på elkjøp/lefdal og lime det inn i et pappark, og så skrive pent på andre siden.

Og det er vanlig her at klærne er gaven fra foreldrene så da kan vel drakten være gaven fra deg.

I forhold til mat så er det greit nok, en må ha hjelp og en må ha mat, kan en ikke lage selv så må en kjøpe men det skal vel ikke være fars problem at du ikke har venner som kan hjelpe deg på kjøkkenet? Her er det vanlig at foreldrene bytter på og hjelper hverandre i konfirmasjonene.

• Liker 2
Skrevet

Jeg bare lurer: Er det sånn at de som mener far bør bidra mer er fornuftige og snille i denne tråden, mens de som mener at 4000 kr er nok er dumme og slemme? Får litt den følelsen.

Jeg er enig med den brukeren som har skrevet at far tross alt har gjort det han kunne for å unngå å lage barn (kondom), og han har likevel tatt ansvar og betalt bidrag frivillig i alle år. Det synes jeg faktisk er realt gjort av ham. Og nei, jeg er ikke den nye kjæresten til en mann som er i hans situasjon. Jeg synes bare det er et litt urealistisk hylekor her som halshugger far. Han har faktisk ikke fått noe valg i forhold til å bli far eller ikke, og med det i tankene synes jeg han bidrar nok.

Det ER mulig å arrangere en ok konfirmasjon til 8000 kr, selv inkludert konfirmasjonsavgift og det at mor ikke klarer å gjøre så mye selv. At mor ønsker å gjøre mer ut av dagen er også greit, men det bør hun i såfall stå for selv.

Og når det kommer til argumenter om at "far tjener mer så han bør betale mer" så synes jeg det blir et rart argument i konfirmasjonssammenheng. Av alle konfirmasjoner i splittede familier som jeg vet om har det vært en selvfølge at far og mor i utgangspunktet deler utgiftene likt, uavhengig av hvem av dem som tjener mest. Og det har også vært en selvfølge at den som ønsker en nøktern konfirmasjon har fått siste ordet i hvor mye festen skal koste, og så har den andre forelderen lagt til det han/hun synes er nødvendig for å heve standarden til sitt nivå.

• Liker 3
Skrevet

Hvor mye man velger å betale for en konfirmasjon får da vel være opp til hver enkelt. Regner med det kommer an på økonomisk evne.

jeg syns vel at far skal bidra her, for datteren har rett på en konfirmasjon. Men da mener jeg han skal bidra ifht det selve konfirmasjonen koster. Når det kommer til festen, syns jeg vel personlig ikke han har noen plikter, med tanke på at hverken han eller hans familie skal delta. Dette er min personlige mening, mulig at han har andre plikter?

• Liker 3
Skrevet

Det ble for mye og lese gjennom alt, men oppfatter det slik at det er delte meninger om hva som er rettferdig deling og i hvilken grad barnet er ønsket av far.

Min enkle teori er at hvis far i utgangspunktet var så imot barnets eksistens, hvorfor i helvete holdt han da ikke pikken inni buksene??? Er ikke værre enn det, og vi må alle ta konsekvenesen av våre handliner eller valg vi har gjort. Ser ihvertfall ikke hvorfor det skulle gå utover en uskyldig part.

Utover det syns jeg at begge foreldrene deler likt på lokaler, mat, dekorasjoner og klær. I tillegg bidrar hver part for antallet gjester i egen familie. Eller etter evne hvis den økonomiske situasjonen er slik at det ikke er mulig for en av dem.

Skrevet

Det er nok dessverre umulig for oss her inne å svare på hva som er "normalt", og ikke minst, hva akkurat din saksbehandler på akkurat ditt NAVkontor vil mene er "nøktern standard". Du må nok bare bite i det sure eplet og spørre de, rett og slett.

Hva mannen betaler i barnebidrag pr måned spiller tydeligvis også inn, utfra det jeg klarer å tolke her på NAV sine sider.

Jeg tror det smarteteste du kan gjøre, er å rett og slett spørre NAV hva de anser som "nøktern standard". Når din helsesituasjon er så ille som du beskriver, vil jeg tro at NAV allerede er klar over dette, og kan ta dette med i beregningen. Evt kan du sikkert få en erklæring fra din fastlege ang din helsesituasjon, slik at de kan ta dette til etterretning ifht de ekstrautgifter dette betyr for deg ndg konfirmasjonen. Det er forøvrig også godt mulig at det er forskjellige satser i by ifht på landet, rett og slett pga at det ofte er dyrere å f.eks leie lokale i by. (Er det forresten helt umulig å ha konfirmasjonen hjemme hos dere, og få mat og alt levert, samt få noen venninner eller noe til å hjelpe deg med dekking, servering og rydding etterpå?) Jeg mener, slik at du fremdeles ikke trenger å gjøre noe, men kanskje du sparer inn litt kroner på det? Jeg kan ikke tenke meg at dine venninner ville si nei om du ba de om hjelp? Jeg vet det ikke er det du spør om, men har du vurdert den muligheten?)

Klippet fra NAV:

Særtilskuddet skal kunne dekke nødvendige utgifter som ikke hører inn under de utgiftene som blir dekket av det løpende barnebidraget. Det kan ikke gis særtilskudd for dekning av utgifter til slike ting som for eksempel sportsutstyr. Eksempler på utgifter som det kan gis særtilskudd til, er utgifter til tannregulering, briller og konfirmasjon. Dersom begge foreldrene har holdt selskap for barnet i forbindelse med konfirmasjon, kan de hver for seg sette fram krav om særtilskudd fra den andre til dekning av utgifter. Det er forutsatt at utgiftene er tilpasset en nøktern standard.

Minstestørrelse

Det vil ikke bli innvilget særtilskudd dersom engangsutgiftene er lavere enn satsen for forhøyet bidragsforskudd.

Hvordan særtilskuddet beregnes

Utgiftene skal fordeles mellom foreldrene forholdsmessig ut fra hvor store inntekter de har. Dersom barnet har egen inntekt over 30 ganger forhøyet bidragsforskudd, tas det hensyn til den overskytende delen i beregningen. Den av foreldrene som ikke har betalt utgiftene, blir pålagt å betale sin andel i form av særtilskudd.

Den som skal betale særtilskudd, kan ikke bli pålagt dette dersom vedkommende på søknadstidspunktet ikke hadde full bidragsevne til å betale et løpende barnebidrag.

Skrevet

Så det er altså "hysteri" rundt markeringen når man ønsker et selskap med familie og venner for å markere dagen?

Så vidt meg bekjent er det HELT VANLIG OG NORMALT å ha et selskap for å feire konfirmanten. Det er ikke hysteri!Eller for å si det på en annen måte: da er samtlige jeg kjenner som har hatt konfirmant/vært konfirmanter hysteriske. Jeg kjenner INGEN som ikke har hatt noen form for sammenkomst med familie/venner OG mat og drikke i etterkant av den offisielle konfirmasjonshandlingen.

Da regner jeg med at du "gjest" IKKE hadde noen markering da du selv ble konfirmert (hvis du er det da!) og at du heller ikke vil tilrettlegge for noe som helst i forbindelse med konfirmasjonen til dine evt. barn. Ikke gaver, ikke mat eller noen form for markering. For det ville jo være hysterisk og ikke i tråd med konfirmasjonens grunntanke........

(ikke det nei, hmmmmm, hvorfor er jeg ikke overrasket..... :fnise:)

Hehe. Nå tok du vel litt av?

:fnise:

Ikke noen som sier at man ikke skal ha noen feiring med venner og familie. Det som er diskutert er om en konfirmasjon til 10.000 er vanlig eller stakkerslig, et ord som mange har brukt her inne.

Men om du tolket det som at noen mener man ikke skal ha feiring. hihi. Jaja.... du får jo bare leve videre i den boblen da :gjeiper:

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og krenkelser. Jeg henviser til reglene hvor det står følgende:

Vi oppfordrer dere ellers til å være høflige, vise god folkeskikk, og opptre lignende som dere ville gjort i diskusjoner ansikt til ansikt.

Spørsmål ang. moderering kan tas på pm til moderator.

Yvonne (mod)

Skrevet

Jeg syns det kommer veldig an på hvor man bor i landet og hva som er skikken der man bor. I Trøndelag har jeg inntrykk av at trøndersodd er vanlig, da blir det jo mye rimeligere enn om man skal ha koldtbord. Der jeg bor er det enten koldtbord eller steik med tilbehør. Rømmegrøt er også vanlig å ha til disse rettene. Det er vanlig at man lager det selv, men om man av forskjellige grunner ikke kan ta den jobben selv, blir det uansett dyrere enn det kunne vært.

Jeg reagerer også på beløpene mange får. I fjor var sønnen min en av ca 60 andre, han fikk 27000 og var blandt de ti som fikk minst. Man er jo kanskje litt redd for at ens eget barn skal være den som får minst, dette er jo noe det blir snakket om. Men det er umulig for mange å gi så mye penger at man matcher de som får 40-100000.

Skrevet

Jeg syns det kommer veldig an på hvor man bor i landet og hva som er skikken der man bor. I Trøndelag har jeg inntrykk av at trøndersodd er vanlig, da blir det jo mye rimeligere enn om man skal ha koldtbord. Der jeg bor er det enten koldtbord eller steik med tilbehør. Rømmegrøt er også vanlig å ha til disse rettene. Det er vanlig at man lager det selv, men om man av forskjellige grunner ikke kan ta den jobben selv, blir det uansett dyrere enn det kunne vært.

Jeg reagerer også på beløpene mange får. I fjor var sønnen min en av ca 60 andre, han fikk 27000 og var blandt de ti som fikk minst. Man er jo kanskje litt redd for at ens eget barn skal være den som får minst, dette er jo noe det blir snakket om. Men det er umulig for mange å gi så mye penger at man matcher de som får 40-100000.

Eit poeng. Definitivt. Og om ein har mykje slekt rundt seg er det enklare å arrangere på dugnad enn om ein er åleine, slik trådstartar er.

Eg kjem heldigvis frå ein plass kor gåvebeløpa heldigvis ikkje er i den storleiken der. Rimeleg galskap, ihvertfall om konfirmanten får forvalte pengane sjølv (eg fekk 17.000, men få gåver, for 18 år sia. Dei færraste fekk så mykje kontanter, men eg har stor morslekt. Då fekk eg behalde 2.000 til å bruke, medan resten vart sett på sparekonto. Gode pengar når eg flytta ut for å studere).

Skrevet

Jeg fikk 4000 for 18 år siden, og det var midt på treet her den gangen. Syns det har tatt helt av.. Noe som er med på å forsterke følelsen av å ikke strekke til for familier med dårlig økonomi.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Det er ingen som sier at bf ikke skal bidra økonomisk! Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

Ikke en eneste bruker har meg beskjent sagt det i den tråden her. Majoriteten her inne mener at 4000,- fra bf ikke er så patetisk som TS skal ha det til.

Og situasjonen rundt faren så må jeg si at han utrykte tydelig at han ikke ville ha barn, han brukte kondom, den gikk galt. Hun ville beholde barnet. Hun om det. Sykdom osv.

Jeg synest at i slike situasjoner så er det ok at far ikke ville ha barn. Nå må dere skyte meg om dere vil. Men han er jo ikke en wreckless no comdom fucker. Han tok jo forhåndsreglene. Han gjorde det han kunne. Og når han følte så sterkt om å ikke få barn, så er ikke dette en news flash for TS.

Han har forøvrig betalt bidrag hele veien. Så han har jo tatt alt det ansvar han kunne. Hele denne situasjonen med barnet er jo på TS sine premisser. Hun brukte ikke prevensjon, hun ville beholde barnet, hun vil ha en slik og slik konfirmasjon, hun vil komme til dekket bord, hun kan ikke vil ikke kan ikke vil ikke, har ingen venner, ingen kan hjelpe, ingen kan stille opp, ingen ditt og datt. Ja så hvem er de 20 gjestene lurer nå jeg påda?

Jeg hadde jo for søren ikke arrangert en hel dag og invitert mennesker som ikke hjelper til!!! Og hvis de er så nære venner og familie nok til å bli bedt i en konfirmasjon så er vel alle vitterlig nok klar over den skrale helsen din, og da skjønner jo vel aaaaaaalle med sunn fornuft at du trenger hjelp.

Det er så mye som ikke henger på greip med TS sin detaljer, at det fremstår som at hun nå vil arrangere konfirmasjon uten helt å tenke på prisen, komme til dekket bord, slippe opprydning og organiseringen en konfirmasjon som regel krever, og hun har ettertrykkelig presisert flere ganger at hun mener BF skal betale MER enn henne fordi han tjener mer.

Jeg blir frustrert og svett av å tenke på hele dama!

Og jeg er alenemor selv!!!! det er en skam å si at 4000,- er "ingenting"! uhørt!

Bra skrevet!

• Liker 3
Skrevet

Tror nok du har rett i det med ulike tradisjoner på de ulike stedene her i Norge.

Jeg bor på østlandet, på landet. Her er det vanlig med koldtbord eller stek. Tror det hadde blitt grining på nesa om det hadde blitt servert suppe til selskap her.

Jeg reagerer også på summene konfirmantene får. Ser helt klart at det kan by på komplekser for de som ikke får så mye. Tror nok ikke min datter vil få så mye i kontanter når hun skal konfirmeres, men nå får hun bunad, å den koster jo noen tusener. Den varer gjerne lenger enn pengene også.

Skrevet

Såkalt minibryllup tror jeg ikke det er mange som har. Jeg har ihvertfall ikke hørt om noen som har det.

Men jeg synes ikke ts skal kritiseres for at hun vil lage en så fin som mulig dag for datteren. Jeg har også inntrykk av at ts er innenfor de rammer til en enkel men fin og fortjent konfirmasjon.

Jeg skjønner ikke hvorfor piggene til så mange spretter ut så fort det er snakk om at far skal bidra. Det er hans barn også, å i ts sitt tilfelle så har far sluppet utrolig billig unna m.t.p at han ikke har hatt noe med jenta å gjøre i hennes oppvekst.

Er det så ille om han må betale et sted mellom 5 og 10.000 til jentas konfirmasjon?

Regner med at ts ikke har kunnet telle på krona ang forsørgelse av sitt barn, å hun har enda noen år igjen med forsørgeransvar der far kun slipper unna med bidrag. Jenta skal sikkert på videregående om 2 år, vi vet ingenting om hva datteren gjør på fritiden og hva dette koster. Dette er ting mor helt sikkert følger opp etter beste evne.

TS HER: Takker alle for svarene dere har kommet med. Har plukket ut noen jeg svarer på her, men jeg har lest alle og setter pris på deres meninger. Er det noe spesielt jeg glemmer å svare på her, så spør igjen;-)

Jeg er enig med deg i at far burde kunne bidra litt mer denne ene dagen. Det er riktig at det blir jeg som alene kommer til å hjelpe henne gjennom videregående, og at hun driver med en dyr idrett. Der prøver jeg å henge med så godt det lar seg gjøre, for jenta mi har tydelig bra evner.

Jo det er mini bryllup

-fotograf

-Budnad

-mat som er ferdig laget

-frisør

-masse pynt på bordene

-kaker

Jeg har ikke skrevet at jeg MÅ ha fotograf, men jeg tenkte tanken på det. Bunad har jeg gjentatte ganger skrevet at hun IKKE skal ha. Frisør er (som jeg skrev) bare en tanke jeg har hatt, ikke delt med henne..

Masse pynt på bordene??? Jeg skrev at jeg hadde kjøpt inn litt nå i høst fra Nille på halv pris... Kaker.... ja, vi skal ha hjemmebakte kaker..

Vi tok fotografbilde i kirken, det kostet ingen ting, kun for fremkalling av bildene. Og de kan en jo gi i gaver ;)

I forhold til at du ikke har noen til å hjelpe deg så har du jo konfirmanten kan dere ikke kvelden før lage blomsteroppsatser, pynte og dekke bord sammen? Hun kan vel og lage invitasjoner og lage bordkort ;) Bordkort trenger ikke være dyrt i det hele tatt. Hva med å plukke noen fine stener og skrive med fargetusj og lime på en lite hjerte eller en papir blomst? Da koster de vel ca 2 kr pr bordkort. Invitasjon kan dere lage på data og printe ut på litt finere ark - nesten gratis ;) Takkekort bruker dere et bilde av konfirmanten som er tatt av en av gjestene/deg, printe ut eller bestille på elkjøp/lefdal og lime det inn i et pappark, og så skrive pent på andre siden.

Og det er vanlig her at klærne er gaven fra foreldrene så da kan vel drakten være gaven fra deg.

I forhold til mat så er det greit nok, en må ha hjelp og en må ha mat, kan en ikke lage selv så må en kjøpe men det skal vel ikke være fars problem at du ikke har venner som kan hjelpe deg på kjøkkenet? Her er det vanlig at foreldrene bytter på og hjelper hverandre i konfirmasjonene.

Takker for fine tips. Ja, min datter hjelper gjerne til med disse tingene, og jeg har ingen planer om å gjøre dette dyrt. Festdrakten er allerede kjøpt, så det beløpet får jeg bare legge bak meg.

Jeg bare lurer: Er det sånn at de som mener far bør bidra mer er fornuftige og snille i denne tråden, mens de som mener at 4000 kr er nok er dumme og slemme? Får litt den følelsen.

Jeg er enig med den brukeren som har skrevet at far tross alt har gjort det han kunne for å unngå å lage barn (kondom), og han har likevel tatt ansvar og betalt bidrag frivillig i alle år. Det synes jeg faktisk er realt gjort av ham. Og nei, jeg er ikke den nye kjæresten til en mann som er i hans situasjon. Jeg synes bare det er et litt urealistisk hylekor her som halshugger far. Han har faktisk ikke fått noe valg i forhold til å bli far eller ikke, og med det i tankene synes jeg han bidrar nok.

Det ER mulig å arrangere en ok konfirmasjon til 8000 kr, selv inkludert konfirmasjonsavgift og det at mor ikke klarer å gjøre så mye selv. At mor ønsker å gjøre mer ut av dagen er også greit, men det bør hun i såfall stå for selv.

Og når det kommer til argumenter om at "far tjener mer så han bør betale mer" så synes jeg det blir et rart argument i konfirmasjonssammenheng. Av alle konfirmasjoner i splittede familier som jeg vet om har det vært en selvfølge at far og mor i utgangspunktet deler utgiftene likt, uavhengig av hvem av dem som tjener mest. Og det har også vært en selvfølge at den som ønsker en nøktern konfirmasjon har fått siste ordet i hvor mye festen skal koste, og så har den andre forelderen lagt til det han/hun synes er nødvendig for å heve standarden til sitt nivå.

Gjort alt han kunne for å ikke bli far? Da burde han vel ikke hoppet til køys med meg...

Den kvelden vi traff hverandre ble vi sittende lenge å prate. Vi kom inn på sex og på barn. Jeg fortalt at jeg kanskje aldri kunne bli gravid pga ....... men hvis jeg en gang skulle bli det, ville jeg aldri ta abort uansett hvilken situasjon jeg var i. Han sa også at han drømte om barn og familie i fremtiden... Jeg hadde ganske nylig avsluttet et 10 års samboerskap, og sa jeg savnet sexen. Han hadde ikke vært i noe forhold og det var evigheter siden sist han hadde hatt sex. Vi ble da enig om at vi kunne ha sex for sexens skyld denne ene gangen.. Så jeg vil ikke si at han ikke viste hva han gikk til. Jeg fortalte at jeg ikke hadde brukt prevensjon de siste 5 årene som samboer, og at jeg ikke ønsket å ligge med han uten kondom. Så det var faktisk jeg som "krevde" beskyttelse.

Så lurer jeg på hva du mener med å ha betalt bidrag frivillig? Har du ikke lest hva jeg har skrevet? Han viste (vet) at han må betale bidrag, og for å gjøre det på absolutt billigst måte, krevde han privat avtale. (Gjennom Nav må han betale gebyrer og betaler han ikke får han bare bidragsgjeld.... så hva du mener med frivillig skjønner ikke jeg...)

Fått valget om å bli far eller ikke? Så du mener han kunne krevd at jeg skulle tatt abort, og fått det valget? Valget til en mann er vel heller å la være å sprute svømmerene sine inne i damer de ikke vil ha barn med. (Alle vet at kondom kan sprekke)

Videre vil jeg svare på noe som flere har lurt på...

Det gjelder hvem som kommer i konfirmasjon, og hvorfor ingen kan hjelpe meg her...

Jeg hadde mange venner der jeg bodde før. Formen min var også veldig fin. Dette er noe som har gått på mye de helt siste årene. Men da jeg flyttet hit (ca 4 timer fra hjemplassen), begynte jeg å bli mer sliten. Jeg ville klare alt selv, og jeg ga all min energi til barnet mitt og jobben. Det har fungert fint. For i takt med at jeg har blitt dårligere, har datteren min blitt eldre. Hun kan hjelpe til mer, men hun har også blitt mer selvstendig og er mer sammen med venner. På denne måten fungerer hverdagen vår kjempefint. Jeg har ikke fått noen diagnose, for jeg føler at jeg klarer meg greit. (Dette er noe inne i meg) Jeg har heller ikke gått rundt og fortalt og klaget til andre. Min datter vet at jeg har endel vondt i hodet, og er sliten innimellom. Men jeg klarer å fungere, slik at hun ikke merker så mye til dette.

Jeg klarer derfor fint å fungere i hverdagen vår, dagene er også opp og ned. Men jeg vet hva jeg ikke tåler og hva som får meg sengeliggende. Av den grunn ønsker jeg ikke så mye stress og ansvar rundt denne dagen. (Jeg vet at hvis jeg begynner å ordne selv, vil jeg ha kontrollen på alt og da blir jeg utslitt..)

Venner fra barndomsstedet har blitt litt fjernere etterhvert som årene har gått. Vi finner jo tonen når jeg er der, men det er ikke så ofte vi kan ta turen. Alle har familie og barn, og da har de fleste mer enn nok med seg selv og de nærmeste.. Jeg blir for langt unna, og jeg takker ofte nei til ting pga formen...uten å si noe annet enn at jeg er sliten.. De i familien + fadderene som jeg har planer om å be, bor også på hjemstedet mitt. De har over 4 timers kjøring hit, og jeg vet at de kjører tur retur på dagen.

Så gjestene jeg har tenkt på å be blir 6 faddere med ektefeller, mine foreldre, to tanter av meg ( evt med ektefeller), evt. noen barn...

Det eneste jeg ikke skjønner her, er de som mener JEG skal spare inn på alle områder for at faren skal slippe og betale så mye...? Jeg skjønner liksom ikke hvorfor jeg skal måtte holde igjen på flere ting og ikke gi datteren min en slik dag jeg ønsker, bare fordi det er synd på han....?

Hvorfor er det ingen av dere som mener far ikke skal betale så mye, som kan forklare meg hvorfor dere ikke mener far MÅ bidra selv for å gjøre det billigere...? Han har jo valget han også... men det betyr ikke noe at han ikke gidder?

Jeg skal altså spare pga at han ikke må belastes, men det er helt greit at han ikke bidrar med hjelp, for å få ned mine kostnader?

• Liker 1
Skrevet

svarer deg TS uten å sitere hele siste innlegget ditt.

Når det gjelder barnefar så får jeg, og kanskje flere med meg, en forståelse for hans situasjon når det er helt tydlig at:

Han var klar på at han ikke vil ha barn

Du sier du skal ha barnet

Det ble tydeligvis slik som du ønsket.

Jeg mener da at begge har rett til å bli hørt i en slik situasjon. Og, ja, jeg er faktisk kvinne. Alene om svangerskapet mitt og barnet til og med. Og det er ikke frivillig.

Dette med å beholde/ta abort blir kinki i mange situasjoner synest jeg. Der mannen ligger rundt med mange forskjellige damer, ikke bruker prevensjon og tydeligvis har en veldig tilfeldig holdning til hele befruktningsprosessen, de mener jeg har bare å innfinne seg med å ta ansvar.

I den situasjonen du beskriver så var mannen tydelig på at han ikke ønsket barn, du skriver i et tidligere innlegg at han ville bruke kondom, noe dere gjorde. At dere begge ville det er flott det, men han ville i allefall beskytte seg mot graviditet. I et tidligere innlegg sier du til og med at pga helsen din så trodde dere begge at du ikke kunne bli gravid.

Så hva om situasjonen var denne: Dere møttes, du vil ikke ha barn, han sier han mest sannsynlig ikke kan få barn, dere vil bruke kondom, du blir gravid, BF vil beholde barnet, du vil ikke. Hva tror du virkelig utfallet hadde blitt?

Da hadde det blitt denne tonen går jeg ut fra: det er min kropp, det er opp til kvinnen. osv.

Så på en måte så fikk du det slik du ville, mannen fikk det ikke, selv om han var tydelig på sitt ønske og brukte beskyttelse. Han har ikke stukket av fra alt ansvar, han betaler bidrag. Men når man føler så sterkt for å ikke bli far, OG man har tatt forhåndsregler, så burde det være rom for å ta kontroll over egne valg.

Når det gjelder helsen din:

Om du er så syk at du ikke en gang kan arrangere en vanlig konfirmasjon for barnet ditt så må du komme deg til legen. Det er jo hjelp å få der ute. Å være syk er ikke en livsstil, det er noe man fikser - man prøver i allefall. Og om det er ingen utvei så får man tilrettelegging og gjør det beste ut av det. Men man må virkelig dra til legen om man er så syk som du beskriver.

Når det gjelder bidraget fra bf:

Ingen her som sier han ikke skal bidra. Det er bare ulike meninger om 4000kr er "ingenting" "ikke godt nok" "patetisk" osv.

Det viser seg at flesteparten her inne faktisk mener at 4000kr er et ok bidrag. Noe du og noen andre som har skrevet i tråden, altså mener er langt fra nok.

Alle her er interessert i at din datter skal få en flott dag og fin konfirmasjon. Folk prøver å være hjelpsomme og gi deg tips og ideer til hvor utrolig fint du kan få det for under 10.000

Tipsene kommer far folks erfaringer, og man deler erfaringen fordi man gjorde det veldig flott og minneverdig, uten sparing, til under 10.000

Jeg tviler sterkt på at du får 8000 gjennom nav fra barnefar. Og da blir det et vurderingsemne for deg: bidragsperioden er snart over, er den ekstra tusenlappen verdt alt styret? kanskje sammarbeidet mellom dere blir forsuret? dårligere stemning? Så er 1000-2000kr virkelig verdt det?

En bruker tidligere i tråden fortalte at menigheten betaler avgft og leiren for de som trenger det. Det er jo kjempeaktuelt og et flott tilbud for deg! Det synest jeg absolutt du burde sjekke opp i.

Til og med de med god råd kjøper ting til en konfirmasjon billig. Handler ting på europris eller nille osv. Man kan heller da legge penger i feks. hjelpe barnet sitt med å ta førerkortet? Det er jo viktigere vil jeg påstå enn en litt dyr konfirmasjon.

Dagen blir like flott uansett om den er 14000 - 16000,- eller 8000 - 10000kr. Personlig så mener jeg man har mer å vinne på å være nøktern, og heller bruke de pengene man har spart opp på førerkort.

Lykke til!

• Liker 4
Skrevet

svarer deg TS uten å sitere hele siste innlegget ditt.

Når det gjelder barnefar så får jeg, og kanskje flere med meg, en forståelse for hans situasjon når det er helt tydlig at:

Han var klar på at han ikke vil ha barn

Du sier du skal ha barnet

Det ble tydeligvis slik som du ønsket.

Jeg mener da at begge har rett til å bli hørt i en slik situasjon. Og, ja, jeg er faktisk kvinne. Alene om svangerskapet mitt og barnet til og med. Og det er ikke frivillig.

Dette med å beholde/ta abort blir kinki i mange situasjoner synest jeg. Der mannen ligger rundt med mange forskjellige damer, ikke bruker prevensjon og tydeligvis har en veldig tilfeldig holdning til hele befruktningsprosessen, de mener jeg har bare å innfinne seg med å ta ansvar.

I den situasjonen du beskriver så var mannen tydelig på at han ikke ønsket barn, du skriver i et tidligere innlegg at han ville bruke kondom, noe dere gjorde. At dere begge ville det er flott det, men han ville i allefall beskytte seg mot graviditet. I et tidligere innlegg sier du til og med at pga helsen din så trodde dere begge at du ikke kunne bli gravid.

Så hva om situasjonen var denne: Dere møttes, du vil ikke ha barn, han sier han mest sannsynlig ikke kan få barn, dere vil bruke kondom, du blir gravid, BF vil beholde barnet, du vil ikke. Hva tror du virkelig utfallet hadde blitt?

Da hadde det blitt denne tonen går jeg ut fra: det er min kropp, det er opp til kvinnen. osv.

Så på en måte så fikk du det slik du ville, mannen fikk det ikke, selv om han var tydelig på sitt ønske og brukte beskyttelse. Han har ikke stukket av fra alt ansvar, han betaler bidrag. Men når man føler så sterkt for å ikke bli far, OG man har tatt forhåndsregler, så burde det være rom for å ta kontroll over egne valg.

Når det gjelder helsen din:

Om du er så syk at du ikke en gang kan arrangere en vanlig konfirmasjon for barnet ditt så må du komme deg til legen. Det er jo hjelp å få der ute. Å være syk er ikke en livsstil, det er noe man fikser - man prøver i allefall. Og om det er ingen utvei så får man tilrettelegging og gjør det beste ut av det. Men man må virkelig dra til legen om man er så syk som du beskriver.

Når det gjelder bidraget fra bf:

Ingen her som sier han ikke skal bidra. Det er bare ulike meninger om 4000kr er "ingenting" "ikke godt nok" "patetisk" osv.

Det viser seg at flesteparten her inne faktisk mener at 4000kr er et ok bidrag. Noe du og noen andre som har skrevet i tråden, altså mener er langt fra nok.

Alle her er interessert i at din datter skal få en flott dag og fin konfirmasjon. Folk prøver å være hjelpsomme og gi deg tips og ideer til hvor utrolig fint du kan få det for under 10.000

Tipsene kommer far folks erfaringer, og man deler erfaringen fordi man gjorde det veldig flott og minneverdig, uten sparing, til under 10.000

Jeg tviler sterkt på at du får 8000 gjennom nav fra barnefar. Og da blir det et vurderingsemne for deg: bidragsperioden er snart over, er den ekstra tusenlappen verdt alt styret? kanskje sammarbeidet mellom dere blir forsuret? dårligere stemning? Så er 1000-2000kr virkelig verdt det?

En bruker tidligere i tråden fortalte at menigheten betaler avgft og leiren for de som trenger det. Det er jo kjempeaktuelt og et flott tilbud for deg! Det synest jeg absolutt du burde sjekke opp i.

Til og med de med god råd kjøper ting til en konfirmasjon billig. Handler ting på europris eller nille osv. Man kan heller da legge penger i feks. hjelpe barnet sitt med å ta førerkortet? Det er jo viktigere vil jeg påstå enn en litt dyr konfirmasjon.

Dagen blir like flott uansett om den er 14000 - 16000,- eller 8000 - 10000kr. Personlig så mener jeg man har mer å vinne på å være nøktern, og heller bruke de pengene man har spart opp på førerkort.

Lykke til!

For det første; hvis en mann er så bastant på at han ikke vil bli far bør han gjøre en av to; ikke ha sex, eller sterilisere seg. Å ha sex med prevensjon er alltid en risiko, eneste sikre er å være avholdende.

Et barn er både mor og far sin forpliktelse. Begge skal bidra til barnets beste, selv om de ikke bor sammen. Hadde far vært den som har hatt barnet fast hos seg ville mor vært pliktig til å betale bidrag og sin del av konfirmasjonen. Det at, i denne tråden, far og hans familie ikke kommer er far sitt valg.

Og ang det å være i så dårlig helse at en ikke kan rigge til et grendahus og lage all mat selv har jeg full forståelse for. I fjor var jeg nyoperert etter en stor ryggoperasjon. Hadde jeg, takk Gud ikke, en konfirmant da så ville jeg ikke hatt sjans å gjort alt alene (snakker sykehusseng i stua her). Skulle det ha gjort meg til en dårlig mor fordi? En kan ikke sitte på sin høye hest og erklære hvor flink en selv var og ordnet alt selv, dekket bord, flettet blomsterkranser, sydde bunadskjorter, laget flereretters middag der en gjerne slaktet selv for å holde kostnadene nede hvis en ikke er i samme situasjon som TS!!

I de konfirmasjonene jeg har vært i, både hos familie og venner (og nei, jeg bor ikke i Bærum, men midt i landet) er det vanlig med;

Frisør

Fotograf

Koldtbord

Kaker (familie baker)

Bordpynt

Brus og kaker

Konfleir

Konfirmasjonsavgift

Lokale

Konfirmasjonsklær

De inviterte er nærmeste familie og faddere.

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...