Gjest Gjest Skrevet 8. september 2011 #121 Del Skrevet 8. september 2011 Tjener de likt blir det 4500 kr når utgifter er 9000 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #122 Del Skrevet 8. september 2011 Tjener de likt blir det 4500 kr når utgifter er 9000 kr. Har du ikke lest tråden.... Ts skriver at hun tjener mye mindre enn faren.. dessuten ligger ikke konfirmant utgifter og konfirmantleir i de 9000 kr... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #123 Del Skrevet 8. september 2011 Og det er tydligvis et eksempel. Ikke en fastsatt sum. Til sammenligning får et fosterbarn minimum 2Xutgiftsdekning når det skal konfirmeres. Du kan jo ikke sammenligne fosterbarn med dette. Utgiftsdekning til fosterbarn er laget for at man skal ha romslige forhold, det har ikke noen sammenheng med hva som er vanlig i samfunnet ellers. TS, du sier du ikke har familie eller venner som kan hjelpe. Men hva med alle gjestene? De kommer jo for jentas skyld, så da kan de vel hjelpe til før og etter konfirmasjonen også? Koldtbord er mye arbeid, det forstår jeg at du ikke klarer å få til. Men her er et enkelt alternativ: Kyllingkarrigryte servert med ris. Eventuelt en annen slags gryte i tillegg dersom noen ikke spiser karri. Eller to helt andre gryter som serveres med ris (folk forsyner seg selv, trenger ikke bli servert). Sånne gryter kan man lage over ei hel uke. En dag kutter du gulrøtter, en annen dag forhåndssteker du kjøttet, en tredje dag kutter du andre grønnsaker etc. Så er det bare å hive alt oppi ei stor gryte på konfirmasjonsdagen, varme opp og la det stå og putre for seg selv mens du koker ris. Det du ikke klarer av dette kan konfirmanten selv hjelpe til med og gjestene kan hjelpe når de kommer. Be noen av dem om å komme en time eller to tidligere for å hjelpe, og be noen andre (på forhånd) om å bli en time eller to etter selskapet for å rydde. Er du for stolt til å be om hjelp så er det ditt problem. Det er faktisk så vanlig å hjelpe til med slikt (dersom man ikke er velstående og betaler andre for å gjøre hele jobben) at jeg tviler på at noen kommer til å se på deg som sykelig og svak av den grunn. Og nei, jeg mener ikke at far ikke skal bidra. Jeg mener bare at 4000 bør være nok til å dekke hans halvdel og ikke være tema for diskusjon bare fordi du velger å gjøre konfirmasjonen unødvendig dyr. 8000 kr for en konfirmasjon er faktisk helt greit, det er ikke en fattigslig konfirmasjon på sparebluss der konfirmanten føler seg fattig. Om dagen blir fin og minneverdig handler ikke om profesjonell fotograf, dyre klær, fantastisk mat etc. Dagen blir minneverdig fordi man samler dem man er glad i, og det sies pene ord om konfirmanten, noen holder en tale, kanskje viser du fram bilder av henne fra hun var liten etc. Å være midtpunktet en dag er det som gjør dagen spesiell og minneverdig, ikke prislappen på selskapet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2011 #124 Del Skrevet 8. september 2011 Har du ikke lest tråden.... Ts skriver at hun tjener mye mindre enn faren.. dessuten ligger ikke konfirmant utgifter og konfirmantleir i de 9000 kr... Har du betalt for konfirmasjonsleir? Det har jeg og det er ikke mange hundrelappene. Ca 800 kr toatlt med reise og opphold. Dette omfatter reiser fra hjemmet til og fra opplæringsstedet i opplæringstiden, til konfirmasjonsstedet på konfirmasjonsdagen, til eventuelt selskapslokale og hjem. Utgifter til obligatorisk konfirmasjonsleir samt eventuell konfirmasjonsavgift dekkes også. Utgiftstyper utover de som er nevnt her, godtas ikke. Tenkt inntekt TS 200 000 kr, BF 400 000. 9000 kr pluss leir 800 kr er 9800 kr. Forhold inntekter 400 000 / (400 000+200 000) er 0,6667. 400 000 * 0,6667 er 6533 kr. Altså TS skal motta 6533 kr fra BF. Setter BF motkrav fra sitt selskap blir det det TS som skal bet. 2467 kr til BF. BF kan også holde selskap hos han,dette er ikke uvanlig. Mellomlegg mellomlegg fordel TS 4066 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2011 #125 Del Skrevet 8. september 2011 Du kan jo ikke sammenligne fosterbarn med dette. Utgiftsdekning til fosterbarn er laget for at man skal ha romslige forhold, det har ikke noen sammenheng med hva som er vanlig i samfunnet ellers. TS, du sier du ikke har familie eller venner som kan hjelpe. Men hva med alle gjestene? De kommer jo for jentas skyld, så da kan de vel hjelpe til før og etter konfirmasjonen også? Koldtbord er mye arbeid, det forstår jeg at du ikke klarer å få til. Men her er et enkelt alternativ: Kyllingkarrigryte servert med ris. Eventuelt en annen slags gryte i tillegg dersom noen ikke spiser karri. Eller to helt andre gryter som serveres med ris (folk forsyner seg selv, trenger ikke bli servert). Sånne gryter kan man lage over ei hel uke. En dag kutter du gulrøtter, en annen dag forhåndssteker du kjøttet, en tredje dag kutter du andre grønnsaker etc. Så er det bare å hive alt oppi ei stor gryte på konfirmasjonsdagen, varme opp og la det stå og putre for seg selv mens du koker ris. Det du ikke klarer av dette kan konfirmanten selv hjelpe til med og gjestene kan hjelpe når de kommer. Be noen av dem om å komme en time eller to tidligere for å hjelpe, og be noen andre (på forhånd) om å bli en time eller to etter selskapet for å rydde. Er du for stolt til å be om hjelp så er det ditt problem. Det er faktisk så vanlig å hjelpe til med slikt (dersom man ikke er velstående og betaler andre for å gjøre hele jobben) at jeg tviler på at noen kommer til å se på deg som sykelig og svak av den grunn. Og nei, jeg mener ikke at far ikke skal bidra. Jeg mener bare at 4000 bør være nok til å dekke hans halvdel og ikke være tema for diskusjon bare fordi du velger å gjøre konfirmasjonen unødvendig dyr. 8000 kr for en konfirmasjon er faktisk helt greit, det er ikke en fattigslig konfirmasjon på sparebluss der konfirmanten føler seg fattig. Om dagen blir fin og minneverdig handler ikke om profesjonell fotograf, dyre klær, fantastisk mat etc. Dagen blir minneverdig fordi man samler dem man er glad i, og det sies pene ord om konfirmanten, noen holder en tale, kanskje viser du fram bilder av henne fra hun var liten etc. Å være midtpunktet en dag er det som gjør dagen spesiell og minneverdig, ikke prislappen på selskapet. Dette er et flott innlegg. Hilsen en mann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #126 Del Skrevet 8. september 2011 Har du betalt for konfirmasjonsleir? Det har jeg og det er ikke mange hundrelappene. Ca 800 kr toatlt med reise og opphold. Dette omfatter reiser fra hjemmet til og fra opplæringsstedet i opplæringstiden, til konfirmasjonsstedet på konfirmasjonsdagen, til eventuelt selskapslokale og hjem. Utgifter til obligatorisk konfirmasjonsleir samt eventuell konfirmasjonsavgift dekkes også. Utgiftstyper utover de som er nevnt her, godtas ikke. Tenkt inntekt TS 200 000 kr, BF 400 000. 9000 kr pluss leir 800 kr er 9800 kr. Forhold inntekter 400 000 / (400 000+200 000) er 0,6667. 400 000 * 0,6667 er 6533 kr. Altså TS skal motta 6533 kr fra BF. Setter BF motkrav fra sitt selskap blir det det TS som skal bet. 2467 kr til BF. BF kan også holde selskap hos han,dette er ikke uvanlig. Mellomlegg mellomlegg fordel TS 4066 kr. Her hos oss koster konfirmasjonen mellom 2200 og 2600 avhengig av hvilken type konfirmasjon. Det er vel heller ikke realistisk å tenke seg at far skal holde sitt eget selskap, og komme med motkrav når han aldri har sett jenta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 8. september 2011 #127 Del Skrevet 8. september 2011 Tråden er ryddet for avsporinger. Kråkesaks, moderator. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 8. september 2011 #128 Del Skrevet 8. september 2011 Her kostet turen 2500 med lommepenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #129 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg tror Nav har satser på hva de regner som en rimelig konfirmasjon. Du må ta vare på alle kvitteringer og legge de ved søknaden. Da tror jeg selskaå, klær og selve konfirmasjonsundervisningen skal regnes med. Hvordan det er med fotograf vet jeg ikke. At far og hans familie velger å ikke delta i konfirmasjonen skal da ikke gå utover konfirmanten. Å som en annen her sa tidligere, så bør vel barn av enslige også få en ok konfirmasjon som de kan tenke tilbake på med glede. I ts sitt tilfelle så har jo far og hans familie valgt bort barnet, barnet har ikke kunnet ta noen valg der, så la nå barnet få en fin konfirmasjon. Ts, jeg syns ikke du skal være nødt til å ta hensyn til en egoist av en far som ikke stiller opp for sitt barn. Lag en fin konfirmasjon og kos dere på dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 8. september 2011 #130 Del Skrevet 8. september 2011 Det er lenge siden jeg har vært inne på forumet, og jeg hadde helt glemt hvordan folk snakker til hverandre. Jeg blir sint og flau av å lese hvor mange frekke og ufølsomme svar TS får her! Hva er vitsen med å skulle vri og vende på alt sånn at TS virker som en grådig og lat kjerring? Jeg jobber med konfirmanter til daglig, og jeg skjønner godt at en mor vil lage en heidundrandes fest for konfirmanten sin. Det er klart at hun skal få en flott dag hvor det er påspandert litt ekstra. Jeg ser også hvor mye penger folk legger i konfirmasjon. Nei, det er ikke nødvendig, og det er fullt mulig å lage et rimelig og bra selskap – men det er ikke til å komme fra at det er kjipt å være den eneste uten bunad, den eneste som ikke har fått en fantastisk gave, eller skille seg ut på andre måter. Etter konfirmasjonen snakker ungdommene om dette, og "måler" hverandre ut fra hva de har fått, antall gjester, hvor selskapet ble holdt osv. Det er på ingen måte riktig at det skal være sånn, og det bør ikke bygges opp under – men det må være lov å ønske at din unge ikke er "utskuddet". Og i denne anledning skal begge foreldre bidra økonomisk (og helst praktisk, selvfølgelig). Kanskje må man spinke og spare på forhånd, men også det gjelder begge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #131 Del Skrevet 8. september 2011 Det er lenge siden jeg har vært inne på forumet, og jeg hadde helt glemt hvordan folk snakker til hverandre. Jeg blir sint og flau av å lese hvor mange frekke og ufølsomme svar TS får her! Hva er vitsen med å skulle vri og vende på alt sånn at TS virker som en grådig og lat kjerring? Jeg jobber med konfirmanter til daglig, og jeg skjønner godt at en mor vil lage en heidundrandes fest for konfirmanten sin. Det er klart at hun skal få en flott dag hvor det er påspandert litt ekstra. Jeg ser også hvor mye penger folk legger i konfirmasjon. Nei, det er ikke nødvendig, og det er fullt mulig å lage et rimelig og bra selskap – men det er ikke til å komme fra at det er kjipt å være den eneste uten bunad, den eneste som ikke har fått en fantastisk gave, eller skille seg ut på andre måter. Etter konfirmasjonen snakker ungdommene om dette, og "måler" hverandre ut fra hva de har fått, antall gjester, hvor selskapet ble holdt osv. Det er på ingen måte riktig at det skal være sånn, og det bør ikke bygges opp under – men det må være lov å ønske at din unge ikke er "utskuddet". Og i denne anledning skal begge foreldre bidra økonomisk (og helst praktisk, selvfølgelig). Kanskje må man spinke og spare på forhånd, men også det gjelder begge. nå var du jo litt selvmotsigende. Man bygger jo nettopp under det da. Ene konfirmasjonen jeg var i i fjor fikk konfirmanten 72.000,-. Et søskenbarn av meg fikk 56.000,- Og innleid profesjonell fotograf?! Jeg er rimelig sikker på at den som startet den trenden ikke var en konfirmant, men en mor som gikk over stokk og stein. det som enkelte forventer av en konfirmasjon i denne tråden er jo ikke en familiefeiring for en tenåring men noe som mer ligner et minibryllup! Jeg er 30 år, så ikke noen dinosaur med eldgamle forestillinger. Men dette hysteriet med fotograf og frisør, 3-retters, innleid hjelp og hotell. Helt vanvittig synest jeg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 8. september 2011 #132 Del Skrevet 8. september 2011 Enig med deg i at det går helt over alle støvleskaft i mange tilfeller. Jeg er også enig i at jeg er selvmotsigende Det er en vanskelig balansegang. Man vil ikke hive seg på det samme kjøret, men heller ikke være den som gir konfirmanten det som de andre ungdommene ser på som en annenrangs fest. Jeg prøver bare å si noe om at jeg skjønner at man vil gi barnet sitt noe ekstra denne dagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #133 Del Skrevet 8. september 2011 nå var du jo litt selvmotsigende. Man bygger jo nettopp under det da. Ene konfirmasjonen jeg var i i fjor fikk konfirmanten 72.000,-. Et søskenbarn av meg fikk 56.000,- Og innleid profesjonell fotograf?! Jeg er rimelig sikker på at den som startet den trenden ikke var en konfirmant, men en mor som gikk over stokk og stein. det som enkelte forventer av en konfirmasjon i denne tråden er jo ikke en familiefeiring for en tenåring men noe som mer ligner et minibryllup! Jeg er 30 år, så ikke noen dinosaur med eldgamle forestillinger. Men dette hysteriet med fotograf og frisør, 3-retters, innleid hjelp og hotell. Helt vanvittig synest jeg. Jeg kan ikke se at TS har skrevet 3 retters middag, inneleid hjelp og hotell... Hun nevnte evt fotografering, noe som er meget vanlig og en friørtime for en jente som hittil har vært klippet av mor.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #134 Del Skrevet 8. september 2011 Enig med deg i at det går helt over alle støvleskaft i mange tilfeller. Jeg er også enig i at jeg er selvmotsigende Det er en vanskelig balansegang. Man vil ikke hive seg på det samme kjøret, men heller ikke være den som gir konfirmanten det som de andre ungdommene ser på som en annenrangs fest. Jeg prøver bare å si noe om at jeg skjønner at man vil gi barnet sitt noe ekstra denne dagen. Jeg tenker at dersom en feiring til 8000 kr er så annenrangs så bor man i feil strøk av byen i forhold til den økonomien ts har. I vanlige familier (med to foreldre som bor sammen og deler utgiftene) er det ikke annenrangs å bruke "bare" 8000 kr på en konfirmasjon. Det er tvert imot slik at de som bruker mye mer enn det er litt råflotte og overdriver en smule. Jeg har selv arrangert konfirmasjon for et par år siden. Vi brukte 12000 kr inkludert klær. Grunnen til at det ble så dyrt var at vi var veeeeldig sene med å finne lokale, så nesten alt var utleid og vi måtte ta det eneste vi fikk tak i, og det ble restaurant med koldtbord. Hadde vi planlagt ting litt bedre så hadde vi kommet langt billigere fra det. Men for all del, jeg synes det er helt ok at foreldre vil lage en storslått fest for å feire konfirmanten. Men jeg er ikke enig i at mor skal få lov til å bestemme at far må være med på den storslagne regningen hvis han mener det holder med et vanlig og nøkternt selskap. Derfor mener jeg at mor bør være fornøyd med de 4000 kr til selskapet og så stå for resten selv, eller eventuelt nedjustere forventningene sine. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuji Skrevet 8. september 2011 #135 Del Skrevet 8. september 2011 Bare kom på et lite ps til deg som startet tråden. I alle menigheter jeg kjenner til, kan man få dekket hele eller deler av avgiften hvis man har det trangt økonomisk. Hos oss koster det 3300 å være konfirmant, inklusive en uke på leir. Om noen ikke har råd til det, skal ikke det være grunn til å ikke delta, så da dekker menigheten det. Bare et tips hvis det er høy avgift hos dere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #136 Del Skrevet 8. september 2011 Jeg kan ikke se at TS har skrevet 3 retters middag, inneleid hjelp og hotell... Hun nevnte evt fotografering, noe som er meget vanlig og en friørtime for en jente som hittil har vært klippet av mor.... da må du gjerne lese innlegget igjen, for jeg har ikke påstått dette om TS heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #137 Del Skrevet 8. september 2011 Bare kom på et lite ps til deg som startet tråden. I alle menigheter jeg kjenner til, kan man få dekket hele eller deler av avgiften hvis man har det trangt økonomisk. Hos oss koster det 3300 å være konfirmant, inklusive en uke på leir. Om noen ikke har råd til det, skal ikke det være grunn til å ikke delta, så da dekker menigheten det. Bare et tips hvis det er høy avgift hos dere. Så bra tiltak! Dette er jo absolutt aktuelt for deg TS! Så slipper du kanskje hele den runddansen med NAV. Ikke alltid like greit det heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 8. september 2011 #138 Del Skrevet 8. september 2011 De som mener man får en konfirmasjon på det jevne med standarden, må gjerne komme med et budsjett. Da vil gjerne jeg benytte det til neste konfirmasjon. Ca 25 gjester er vel ganske normalt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 8. september 2011 #139 Del Skrevet 8. september 2011 For de omdiskuterte 8000 altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 8. september 2011 #140 Del Skrevet 8. september 2011 Og hugs ein ting når de skriv her inne: Dotter til trådstartar er antageleg van med at det ikkje er rom for særleg ekstra. Ho får neppe aldri dei mest fancy kleda, finaste ferieturane (om dei er på ferie i det heile), har neppe råd til å vere med på alt dei fleste andre på hennar alder tek som ein sjølvfølge. Ungar som veks opp i heimar med dårleg råd er van med å "ta til takke med". Dei er óg mykje meir klar over den økonomiske situasjonen i hushaldninga, og klagar sjeldan over alt dei ikkje får. Eit ordentleg konfirmasjonsselskap vil for dei her ungane bety veldig mykje, meir enn for dei fleste 15-åringar. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg