Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enkelte burde kan hende lese det innlegget her? http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1011/thread179668/;layout=button_count/;layout=button_count/;layout=button_count/;layout=button_count/;layout=button_count/;layout=button_count/;layout=button_count/;layout=button_count/

Saksa: Vi bor i Norge, og fattigdom her er ikke å fryse i hjel i en gamme i Finnmark. Det er å låse døra på Halloween, lete etter småpenger mellom sofaputene, sukke når barna blir invitert i bursdager, og gråte en skvett når det er skoletur med overnatting i telt. Telt som du ikke har, sove i sovepose du ikke har. Fortvilt prøve å finne ut hvordan du skal ha råd til å sende ungen på fotballtrening. Fotballsko, klær, og etter trening kommer kamper, egenandeler. Fattigdom i Norge er å gå med tannpine fordi tennene ikke er en del av kroppen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp i en nøktern familie. Vi reiste aldri utenlands på ferie. Første gang jeg reiste med fly var jeg 14 år gammel. Første gang jeg var i utlandet (foruten busstur til Sverige med korpset) var jeg 17 år. Jeg hadde aldri fancy klær, merkeklær var en fjern drøm. Men vi hadde det helt greit og følte oss aldri fattige.

Konfirmasjonen min holdt vi hjemme, mamma sydde kjole til meg og vi spiste middag mamma hadde laget og kaker mamma og venninner hadde bakt. Og jeg strålte den dagen, for det var MIN dag og alle ga meg oppmerksomhet. For meg var det en flott dag, men jeg skjønner jo ut fra det som skrives her at den var annenrangs og lite minneverdig. :tristbla:

• Liker 2
Skrevet

De som mener man får en konfirmasjon på det jevne med standarden, må gjerne komme med et budsjett. Da vil gjerne jeg benytte det til neste konfirmasjon. Ca 25 gjester er vel ganske normalt.

Vi hadde 20 gjester inkludert konfirmanten. Det var fem barn og to tenåringer og det ble servert gryterett og koldtbord. Gryteretten laget jeg selv. Vi bestilte kake og det hadde ikke vært nødvendig, siden den kostet rundt 1000 kroner men det var en prioriteringsak.

Brus, kaffe, te, kaffefløte, indegrienser til gryterett og vin betalte jeg selv og holdt utenfor budsjettet. Innbydelser ble laget hjemme på pcen og ble håndskrevet ved hjelp av innkjøp av to kalligraftusjer.

Lokalet var koselig og kostet 1500 kroner. Konfirmasjonen var på en lørdag og fredag fikk vi nøkler og kunne pynte og dekke bord.Kjøpte engangsduker på Nille og det var ingen festdemper at duk og servietter ikke var ekslusivt og dyrt.

Lysestaker og telysholdere lånte vi av besteforeldre og hjemmefra. Blomster ble plukket til bordpynt, bortsett fra dekorasjonen til selve konfirmanten.

Fotograf ble betalt av besteforeldre noen uker etter konfirmasjonen og konfirmanten tok på seg de samme klærne.

Men hvis ikke de hadde betalt, ville vi tatt bilder selv eller fått en av gjestene til å gjøre det.

Lokalet, klær og koldbord til 20 gjester kostet 8500 kroner. Men da er ikke kake, fotograf, kaffe og drikke tatt med. Men kake kan man bake selv, og kaffe og brus gjorde ikke at jeg ble ruinert selv om jeg ikke delte det med eksen, som også var tilstede under konfirmasjonen sammen med hans familie.

Det ble en minnerik og fin dag og selv om eksens familie er det jeg kan kalle for overklasse fra vestkanten, var det ingen som rynket på nesa av duk fra Nille. Det var et ikke-tema. De har heldigvis dannelse og når stemningen er avslappet og maten er god og gjestene trives, hvem bryr seg om duken er fra Nille da?

• Liker 2
Skrevet

Enkelte burde kan hende lese det innlegget her? http://www.nyemeninger.no/alle_meninger/cat1003/subcat1011/thread179668/;layout=button_count/;layout=button_count/;layout=button_count/;layout=button_count/;layout=button_count/;layout=button_count/;layout=button_count/;layout=button_count/

Saksa: Vi bor i Norge, og fattigdom her er ikke å fryse i hjel i en gamme i Finnmark. Det er å låse døra på Halloween, lete etter småpenger mellom sofaputene, sukke når barna blir invitert i bursdager, og gråte en skvett når det er skoletur med overnatting i telt. Telt som du ikke har, sove i sovepose du ikke har. Fortvilt prøve å finne ut hvordan du skal ha råd til å sende ungen på fotballtrening. Fotballsko, klær, og etter trening kommer kamper, egenandeler. Fattigdom i Norge er å gå med tannpine fordi tennene ikke er en del av kroppen.

leste faktisk den i dagtidlig. Godt skrevet!

Skrevet

Jeg tenker at dersom en feiring til 8000 kr er så annenrangs så bor man i feil strøk av byen i forhold til den økonomien ts har. I vanlige familier (med to foreldre som bor sammen og deler utgiftene) er det ikke annenrangs å bruke "bare" 8000 kr på en konfirmasjon. Det er tvert imot slik at de som bruker mye mer enn det er litt råflotte og overdriver en smule.

Jeg har selv arrangert konfirmasjon for et par år siden. Vi brukte 12000 kr inkludert klær. Grunnen til at det ble så dyrt var at vi var veeeeldig sene med å finne lokale, så nesten alt var utleid og vi måtte ta det eneste vi fikk tak i, og det ble restaurant med koldtbord. Hadde vi planlagt ting litt bedre så hadde vi kommet langt billigere fra det.

Men for all del, jeg synes det er helt ok at foreldre vil lage en storslått fest for å feire konfirmanten. Men jeg er ikke enig i at mor skal få lov til å bestemme at far må være med på den storslagne regningen hvis han mener det holder med et vanlig og nøkternt selskap. Derfor mener jeg at mor bør være fornøyd med de 4000 kr til selskapet og så stå for resten selv, eller eventuelt nedjustere forventningene sine.

TS: Måtte lese litt her igjen, og kommenterer kjapt et par innlegg.

Jeg har aldri skrevet at 8000 kr er noen annenrangs konfirmasjon. Har man mulighet til billig lokale og gjøre mye selv, er det sikkert et helt greit beløp.

Er litt usikker på hvor de 8000 kr, som mange nevner kommer fra. Er det fordi far skal betale 4000 og 4000 kr for meg? Dette er ikke riktig brøk. Hvis far skal betale 4000 kr, skal jeg betale 2000 kr utifra denne brøken. Dvs. at hele selskapet med alt det skal inkl. kommer på 6000 kr, hvis det er greit at far betaler 4000 kr.

Så kan andre komme og si at jeg jo kan betale mer.... Selvsagt kan jeg det... Men skal jeg ta mine sparepenger og putte inn i denne potten fordi far ikke vil bidra mer...?

Jeg har som sagt mange ganger, spart i mange år. Jeg kan klare å betale hele konfirmasjon alene. Men hvorfor skal jeg la han slippe unna sine forpliktelser. Skal jeg straffes for å ha spinklet og spart i årevis?

Hvis jeg skal godta fars 4000 kr, "vil" jeg også være like vrang som han (tenkt situasjon) og ikke betale mer enn prosenten min tilsier dvs 2000 kr... Konfirmasjon, selskap, klær, konf. avg. og konfleir skal altså inn i summen 6000 kr...

Hva syntes dere om det? Dette spørsmålet går til de som mener at 4000 kr er mer enn nok fra far.

Og hugs ein ting når de skriv her inne: Dotter til trådstartar er antageleg van med at det ikkje er rom for særleg ekstra. Ho får neppe aldri dei mest fancy kleda, finaste ferieturane (om dei er på ferie i det heile), har neppe råd til å vere med på alt dei fleste andre på hennar alder tek som ein sjølvfølge.

Ungar som veks opp i heimar med dårleg råd er van med å "ta til takke med". Dei er óg mykje meir klar over den økonomiske situasjonen i hushaldninga, og klagar sjeldan over alt dei ikkje får. Eit ordentleg konfirmasjonsselskap vil for dei her ungane bety veldig mykje, meir enn for dei fleste 15-åringar.

Tusen takk for forståelse. Jeg har som sagt spart til denne dagen i åresvis...

Skrevet

Og hugs ein ting når de skriv her inne: Dotter til trådstartar er antageleg van med at det ikkje er rom for særleg ekstra. Ho får neppe aldri dei mest fancy kleda, finaste ferieturane (om dei er på ferie i det heile), har neppe råd til å vere med på alt dei fleste andre på hennar alder tek som ein sjølvfølge.

Ungar som veks opp i heimar med dårleg råd er van med å "ta til takke med". Dei er óg mykje meir klar over den økonomiske situasjonen i hushaldninga, og klagar sjeldan over alt dei ikkje får. Eit ordentleg konfirmasjonsselskap vil for dei her ungane bety veldig mykje, meir enn for dei fleste 15-åringar.

min konfirmasjon var jo under 10.000,- og kjempeflott!

Kom ikke her og si at jeg tok til takke med noe på dagen min!!

• Liker 2
Skrevet

Svar på ditt siste avsnitt: Det var derfor jeg kom med et annet forslag til far ang. konfirmajonen. Han hadde da valget.

Men for å snu litt på det hele... og tenke seg at jeg er frisk og kan arrangere alt selv. Far "gidder" ikke å bidra. Jeg må "slite" (setter dette på spissen, for å få frem poenget mitt") for at far skal slippe å betale så mye...

Blir ikke det urettferdig uansett da? Jeg sitter litt med den følelsen (når jeg tenker på dette nå) at det er min skyld at det blir dyrt for far, fordi JEG ikke kan ta "slitet og all jobben". Da hadde han kommet enda billigere ut av det...men jeg hadde vært helt "gåen"...

Som sagt nå satte jeg mitt eksempel litt på spissen...Men skjønner du hva jeg mener...

Far "gidder ikke" å gjøre noe.... = vi må sette det bort og det blir dyrerer

Mor "har ikke helse" til å gjøre "noe" = vi må sette det bort og det blir dyrere

Jeg ser ikke helt at det er "min skyld" bare, at det blir dyrere. Hadde far tatt på seg ansvaret, eller skaffet folk til å hjelpe meg, (Han har stor familie her, han er oppvokst her og kjenner veldig mange)kunne vi fått dette til billigere...

Jeg kan også droppe frisør og fotograf, siden jeg ser at dette er helt uhørte kostnader for mange... (eller så kan jeg trekke det fra budsjettet og betale det selv)

TS:

Dette skrev jeg for en stund siden, men jeg har ikke fått svar på det. Lurer på om de som er imot at far betaler meg noe særlig kan fortelle meg hvorfor han får slippe unna, mens jeg blir sett på som grådig...

Han har faktisk et reelt valg på å få det hele billigere. Det har beklageligvis ikke jeg..

Skrevet

Jeg vokste opp i en nøktern familie. Vi reiste aldri utenlands på ferie. Første gang jeg reiste med fly var jeg 14 år gammel. Første gang jeg var i utlandet (foruten busstur til Sverige med korpset) var jeg 17 år. Jeg hadde aldri fancy klær, merkeklær var en fjern drøm. Men vi hadde det helt greit og følte oss aldri fattige.

Konfirmasjonen min holdt vi hjemme, mamma sydde kjole til meg og vi spiste middag mamma hadde laget og kaker mamma og venninner hadde bakt. Og jeg strålte den dagen, for det var MIN dag og alle ga meg oppmerksomhet. For meg var det en flott dag, men jeg skjønner jo ut fra det som skrives her at den var annenrangs og lite minneverdig. :tristbla:

Jeg er sikker på at dere hadde en fin feiring. Vi ville også hatt konfirmasjonen hjemme, men når vi bodde på 55kvm. var det ikke plass. Derfor leide vi lokale og serverte koldbord. Det var også koselig siden lokalet var passe stort og med hage i vårprakt. :)

Å feire på restuarant synes jeg blir for kaldt og upersonlig. Det er jo en familiebegivenhet og ikke en firmafest. :lur:

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Jeg hadde min ganske likt, med unntak av at vi hadde mat ute. Det hadde tatt mamma en stund å spare til. Ingen konfirmasjon er annenrangs, og min som kostet 5000, og din som sikkert kostet noe likt, er absolutt bra nok. Jeg har bare gode minner fra dagen, og syns det var en fin konfirmasjon. Så lenge du føler det samme, var det på ingen måte noe annenrangs over den.

Skrevet

TS: du vil ikke få svar på det du spør om i ditt siste innlegg - rett og slett fordi det faktisk er mange som mener at dette får du greie sjøl.

De lever i den tro at det uansett er synd på far, og som alenemor (som sikkert lurte mannen til å bli far.....) så fortjener du å måtte ta støyten selv. Da er det jo bare rett og rimelig at du og skal "straffes" for at far ikke gidder stille opp, verken på den ene eller den andre måten.

Og for å unngå misforstålese: jeg mener IKKE at du skal straffes eller at far skal "slippe" å betale for sitt barns konfirmasjon. Det skulle bare mangle.

Problemet ditt er antakeligvis at det ikke er mulig å gi et skikkelig svar på hvor mye det med rimelighet kan forventes at far skal bidra med. Jeg skjønner at du har snakket med NAV, som bare sier "nøktern standard" og "kom med regninene" i etterkant. Det er klart at det gjør det vanskeligerer for din del med planleggingen.

Personlig syns jeg ikke det høres ut som du legger opp til en dag som er "luksus" heller. At du skal ha det på restaurant er ikke luksus, ei heller at jenta får nye klær, evt. fristørtime og muligens fotograf. Relativt normalt i dagens NOrge - selv om en gjeng anonymebrukere her inne mener det er ALTFOR mye (høres ut som de har ca 2 års livserfaring til sammen.... :gjeiper:)

Du bør nok forsøke å ta noen runder til med NAV, prøv andre kontorer enn dit du ringte først, for å få litt klarere svar på hva "nøktern" standard er.

Så må du vel bare bestemme deg - enten "ta i mot" de 4000 far her har sagt han vil betale, eller så tar du vare på alle kvitteringer (inkl. klær til konfirmanten, diverse utgifter for kurs/leir etc, og selskapet med lokalet/mat og drikke, samt fotograf, evt. utgifter til invitasjoner) og ser hvor mye NAV i etterkant mener det er rimelig at far betaler. Det som da selvsagt er utfordringern for deg er at du ikke helt vet hvor mye du må dekke inn selv, eller sagt på en annen måte: hvor mye av sparepengene dine du må bruke på dette.

Og da koker det ned til om du er villig til å ta sjansen på at du får mer fra NAV enn det far pr id ag tilbyr deg, og som iallfall gir deg sikkerhet i fht. budsjettet. (men jeg er enig i at det ikke nødvendigvis er rettferdig - men det er jo ikke livet).

Skrevet

Det tenker jeg også, at akkurat denne dagen ble bli ekstra spesiell. Sånn tenker jeg med min datter i hvert fall

Skrevet

Jeg syns pappaen er gnien, som ikke engang gidder å prøve å kjøpe seg ut av den dårlige samvittigheten. For det bør han i hvert fall ha!

Lykke til trådstarter, hadde jeg kjent deg så hadde jeg hjelpt deg:-)

• Liker 1
Skrevet

TS: Måtte lese litt her igjen, og kommenterer kjapt et par innlegg.

Jeg har aldri skrevet at 8000 kr er noen annenrangs konfirmasjon. Har man mulighet til billig lokale og gjøre mye selv, er det sikkert et helt greit beløp.

Er litt usikker på hvor de 8000 kr, som mange nevner kommer fra. Er det fordi far skal betale 4000 og 4000 kr for meg? Dette er ikke riktig brøk. Hvis far skal betale 4000 kr, skal jeg betale 2000 kr utifra denne brøken. Dvs. at hele selskapet med alt det skal inkl. kommer på 6000 kr, hvis det er greit at far betaler 4000 kr.

Så kan andre komme og si at jeg jo kan betale mer.... Selvsagt kan jeg det... Men skal jeg ta mine sparepenger og putte inn i denne potten fordi far ikke vil bidra mer...?

Jeg har som sagt mange ganger, spart i mange år. Jeg kan klare å betale hele konfirmasjon alene. Men hvorfor skal jeg la han slippe unna sine forpliktelser. Skal jeg straffes for å ha spinklet og spart i årevis?

Hvis jeg skal godta fars 4000 kr, "vil" jeg også være like vrang som han (tenkt situasjon) og ikke betale mer enn prosenten min tilsier dvs 2000 kr... Konfirmasjon, selskap, klær, konf. avg. og konfleir skal altså inn i summen 6000 kr...

Hva syntes dere om det? Dette spørsmålet går til de som mener at 4000 kr er mer enn nok fra far.

Tusen takk for forståelse. Jeg har som sagt spart til denne dagen i åresvis...

Nå skrev du mer tydelig hva du tenker og mener og det er bra. Summen på 8000 kom vel frem som et eksempel hvis dere delte 50/50 av de som har gjort litt selv, bakt kaker og laget litt av maten.

Hvis selskapet koster 10000 synes jeg også det er innenfor rammen av hva man kaller nøkternt. Men hvis du har mange slektninger og skal invitere alle, både fjern og nær, synes jeg du bør betale litt selv og ikke henge deg opp i hva far burde bidratt med. Hvis hans familie også var invitert ville det kostet kanskje det dobbelte.

Men det blir mye hvis og om her, så synes du skal gjøre det så rimelig du kan få det uten at dere skal grille pølser og drikke vann.

Men leier du lokale, vet de som eier lokalet ofte om servitører/hjelp du kan leie inn, tror mange tar 500 kroner for å servere og rydde en hel kveld og regner med at dere skal ha middag på ettermiddagen. Vi avsluttet feiringen cirka kl. 20-21.

Du kan få koldtbord til cirka 200 kroner per person. Snitter til cirka 110 kroner, men snitter ville jeg ikke valgt siden maten skal sette en ramme rundt dagen og ingen skal føle at de må lage middag når de kommer hjem.

Gryteretter fra catering er billigere enn koldtbord, cirka 150 kroner stk.

http://www.mortenskro.no/catering.html

Kake kan du bestille enten hos cateringselskapet eller nærmeste bakeri. Men husk at dette er et familieselskap og de fleste synes det er hyggelig å bake en kake. Hvis dere er 20 til bords holder det med 3-4 kaker, og du kan spørre familie og venner om å lage kremkaker siden det er en høytidelig feiring. Personlig synes jeg det blir en langt mer avslappet stemning å holde selskapet hjemme eller på et lokale enn å feire på restaurant.

Du har skrevet at du ikke har venner der du bor siden det ikke er lenge siden du flyttet dit. Men du har vel familie? Hvor mange skal du invitere hvis din familie bor langt unna? Hvor skal de overnatte? Er overnatting også en utgift du vil ta med?

Et godt råd til deg er å ikke bry deg så mye om hva far bidrar med, gjør det koselig og gled deg til å planlegge dagen. Hvis din datter visste at du går rundt og irriterer deg fordi far ikke er med i bildet, ville hun blitt såret. Vis at du er selvstendig og gjør det også for din egen del. :)

• Liker 2
Skrevet

TS:

Dette skrev jeg for en stund siden, men jeg har ikke fått svar på det. Lurer på om de som er imot at far betaler meg noe særlig kan fortelle meg hvorfor han får slippe unna, mens jeg blir sett på som grådig...

Han har faktisk et reelt valg på å få det hele billigere. Det har beklageligvis ikke jeg..

Dette er jo ett av problemene i tråden. Du mener at 4000 kroner "ikke er noe særlig". Menst majoriteten i tråden prøver å si til deg at det er et godt nok bidrag.

Du argumenterer å sier at siden datteren din ikke får allverden til vanlig så vil du ha en spesiell dag, og din helse gjør at du, som du selv sier, "vil komme til dekket bord".

Så prøver folk å komme med tips til deg som er vanlige og slettes ikke over 10 000, som begrunner hvorfor folk mener at 4000 er rimelig fra fars side.

Jeg kjenner ikke en eneste mor til en konfirmant som har kommet til dekket bord. Dette er ikke vanlig i dette langstrakte landet. Og jeg har aldri noen sinne vært i en slik familiebegivenhet der ingen av gjestene bidrar! det er uhørt! hvem er da de her 20 menneskene du skal be? Er INGEN av de familie? Er INGEN av de venner?! Hvem og hva slags folk er dette?

For sånne kjenner jeg ikke.

• Liker 3
Skrevet

Dette er jo ett av problemene i tråden. Du mener at 4000 kroner "ikke er noe særlig". Menst majoriteten i tråden prøver å si til deg at det er et godt nok bidrag.

Du argumenterer å sier at siden datteren din ikke får allverden til vanlig så vil du ha en spesiell dag, og din helse gjør at du, som du selv sier, "vil komme til dekket bord".

Så prøver folk å komme med tips til deg som er vanlige og slettes ikke over 10 000, som begrunner hvorfor folk mener at 4000 er rimelig fra fars side.

Jeg kjenner ikke en eneste mor til en konfirmant som har kommet til dekket bord. Dette er ikke vanlig i dette langstrakte landet. Og jeg har aldri noen sinne vært i en slik familiebegivenhet der ingen av gjestene bidrar! det er uhørt! hvem er da de her 20 menneskene du skal be? Er INGEN av de familie? Er INGEN av de venner?! Hvem og hva slags folk er dette?

For sånne kjenner jeg ikke.

Dette innlegget må jeg si meg enig i. Det er vel ingen som sier at far skal slippe unna? Vi mener jo bare at 4000 bør være nok. Og uavhengig av delingsbrøk så er det jo naturlig at du som er mammaen til denne jenta vil bidra litt mer enn en biologisk far som er helt ute av bildet annet enn økonomisk. Jeg sier ikke at faren hennes er en knakende flott fyr som er spandabel med sine 4000, men jeg skjønner ikke forventningen om at en fyr som ellers ikke bryr seg plutselig skal ha lyst til å lage en storslått feiring for en datter han ikke har kontakt med. Så ja, han er en dust, men under deres forutsetninger så forstår jeg at han ikke vil bidra med mer, og jeg synes du burde akseptere det.

Du sier dere har en privat bidragsordning som fungerer bra. Er du villig til å risikere dette lille snev av samarbeid som dere har for en tusenlapp eller to ekstra? Særlig når du faktisk sier du HAR råd til å betale hele greia selv. I din situasjon ville jeg tatt de 4000 kr og løpt.

Og når det kommer til helse og det å være nødt til å komme til dekket bord: Hva er det egentlig som feiler deg? Jeg kjenner personer som sitter i rullestol pga muskelsykdom som likevel er istand til å gjøre LITT. Som å legge på duk og pynt på bordet i et leid lokale. Og så har man bestilt mat fra et cateringbyrå som ikke trenger å bli så dyrt som det du har planlagt, pluss at man slipper å betale ekstra for servering til kaffe og kaker som man tar med selv, og man kjøper inn brus fra Rema så slipper man å bekymre seg for at brusen ruinerer en. Konfirmanten selv og gjestene har sikkert ikke noe imot å hjelpe til litt før og etter konfirmasjonen, sånn at du kan slappe av.

Når det gjelder fotograf så var det vanlig i min familie og vennekrets på 80- og 90-tallet at konfirmanten tok portrettfoto hos fotograf. I dag har jeg inntrykk av at dette nesten er avlegs, for jeg kan bare huske 1 av 10 konfirmanttakkekort som er tatt hos fotograf.

At du vil arrangere konfirmasjonen på din måte er jo helt ok, gjør gjerne det og overse tips til å gjøre den billigere. Men da synes jeg det er ditt ansvar å betale det det koster ekstra. Hvis du velger å gjøre den dyrere enn den trenger å være så synes jeg ikke det er rett å be andre dekke det.

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Skal hun be noen som er invitert i begivenheten om å ta seg av matlagingen da eller? Å komme til dekket bord er mer og mer vanlig, for alt vi vet kan ts være sengeliggende med ms.

Skrevet

Skal hun be noen som er invitert i begivenheten om å ta seg av matlagingen da eller? Å komme til dekket bord er mer og mer vanlig, for alt vi vet kan ts være sengeliggende med ms.

De trenger ikke lage maten selv hvis den blir levert av et cateringselskap. Men det finnes langt billigere alternativer enn koldtbord.

Skrevet

De trenger ikke lage maten selv hvis den blir levert av et cateringselskap. Men det finnes langt billigere alternativer enn koldtbord.

og en kjøkkenhjelp for en hel dag er ikke mer enn 500,-

og som nevnt tidligere, menigheten dekker avgiftene og turen for de med trang økonomi. så da er jo det proble et løst for TS

Skrevet

Hvor får man tak i de kjøkkenhjelpene? Og hva gjør de?

Skrevet

og en kjøkkenhjelp for en hel dag er ikke mer enn 500,-

og som nevnt tidligere, menigheten dekker avgiftene og turen for de med trang økonomi. så da er jo det proble et løst for TS

Så du mener at menigheten skal dekke opp for en far som ikke gidder bidra med nok penger??

Jeg regner med at du var ironisk, men husk å bruke ironismilyen: :fnise:

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...