Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn, som ikke har noen kontakt med sin far. (Det er faren som aldri har ønsket det).

Nå skal barnet konfirmeres, og jeg finner ikke ut av hva far skal bidra med.

Vi har privat avtale ang. bidrag, noe som faktisk fungerer, selvom vi aldri har noe kontakt. (vi følger Navs bidragsutregner, og han øker utifra den) Derfor har jeg også prøvd å finne svar utifra Navs sider ang. konfirmasjon.

Jeg tok kontakt med barnefar ang. konfirmasjonen nå, og han sa at han maks betaler 4000 kr for den. Jeg mener dette er veldig lite. Vi skal ikke ha et stort selskap, men vi har ganske stor familie, som konfirmanten ønsker skal komme.

Vi har heller ingen mulighet til å ha selskapet hjemme her. Jeg har ikke helse til å ordne alt mulig ved å kun leie et lokale, så vi ønsker å ha det på et enkelt "spisested".

Far vil heller ikke bidra til klær i forbindelse med konfirmasjonen. (Vet ikke om jeg kan "kreve" det)

Hva med pynt, blomster fotografering?

Finner ikke noe om hva dette særtilskuddet (som det kalles)skal dekke, og hvor mye det er normalt at en far skal dekke. Det står nøkternt inne hos Nav, men jeg kaller ikke vårt selskap lukseriøst. Jeg "krever" selvsagt ikke bunad, men vanlige penklær.

Far har en inntekt som ligger rundt 400 000 kr.

Er det noen som vet noe om dette?

Skrevet (endret)

Han skal betale deler av konfen:

Den av foreldrene barnet ikke bor sammen med kan pålegges særlige bidrag hvis det oppstår spesielt store utgifter (§ 67). Praktiske eksempler er ekstra bidrag til konfirmasjon, briller og tannregulering.

Det skal tas hensyn til hvem av dere som har høyest inntekt og hvor mange gjester som kommer fra hver familie. tror noe bekjente av meg betalte per gjest i sin familie. Syntes det er en rimelig måte å gjøre det på, da den ene familien ofte er større enn den andre

Endret av altflyter
Skrevet

Jeg kan ikke reglene på området, men jeg synes man skal være villig til å gjøre ting så billig som mulig eller eventuelt legge i ekstra selv om man vil ha mer luksus. Det går fint an å ha en ok konfirmasjon for 8000 kr om man tenker økonomisk. Vi lagde bordkort selv, kjøpte bordpynt/servietter på Nille og tok bilder selv. Vi betalte 8000 kr for koldtbord til 30 gjester på restaurant, men om vi heller hadde leid et enkelt lokale og laget maten selv hadde vi fått denne utgiften kraftig redusert. Klærne til konfirmanten kom på en tusenlapp. Totalt brukte vi rundt 10.500 kroner på en konfirmasjon som vi godt kunne klart å få en god del billigere. Det blir hva man gjør det til selv.

• Liker 2
Skrevet

4000kr er ikke en urimelig lav sum.. Det koster ikke veldig mye om du gjør litt selv. Hvor mange fra hans familie kommer?

Skrevet

Jeg kan ikke reglene på området, men jeg synes man skal være villig til å gjøre ting så billig som mulig eller eventuelt legge i ekstra selv om man vil ha mer luksus. Det går fint an å ha en ok konfirmasjon for 8000 kr om man tenker økonomisk. Vi lagde bordkort selv, kjøpte bordpynt/servietter på Nille og tok bilder selv. Vi betalte 8000 kr for koldtbord til 30 gjester på restaurant, men om vi heller hadde leid et enkelt lokale og laget maten selv hadde vi fått denne utgiften kraftig redusert. Klærne til konfirmanten kom på en tusenlapp. Totalt brukte vi rundt 10.500 kroner på en konfirmasjon som vi godt kunne klart å få en god del billigere. Det blir hva man gjør det til selv.

Jeg tenker ikke i utgangspunktet på å gjøre det så billig som mulig. Jeg tenker mer på hva en gjennomsnittlig konfirmasjon koster, og hva som er greit å "kreve". Jeg skal ikke være grådig eller urettferdig, men jeg håper han kan bidra slik at hun får en dag slik hun ønsker. Tanken min er å legge meg (økonomisk sett) på en god middelsvei.

Savner bare å finne et sted hvor det står hva som er ok å "kreve", og hva jeg kan ta med i sluttsummen. (siden han sier at klær blir han iallefall ikke med på å kjøpe) Hva med pynt? Fotografering hos fotograf? Takkekort? Innbydelser?

Blir det problemer mellom oss ang dette, vil jeg ta det gjennom Nav (noe han også nekter), men de må da vel ha noen retningslinjer... Det kan da ikke være slik at hvis jeg kommer med en regning på 8 000 kr, så må han f.eks betale halvparten (eller prosentdelen utifra vår inntekt), og kommer jeg med 18 000 kr som sluttsum, så er det også helt greit (og han må betale utifra prosenten sin) Det må vel stå ett sted hva som skal telle i summen og hva som er en normal sum å "forlange".

Vi kan jo "kreve" det samme for tannregulering og briller, men der er det jo enklere, for der får man jo en sum fra tannlegen. Der er det ingen synsing.

Skrevet

Dette spørsmålet har jeg fått av ei venninne også. Hun lurer på det samme. En annen venninne av meg, som er fostermor, fortalte at barnevernet utbetalte rundt 16 000 kr for fosterbarnet. Noe de regner som en middels konfirmasjon. Ønsker man dyrere selskap, må man betale selv.

Skrevet

4000kr er ikke en urimelig lav sum.. Det koster ikke veldig mye om du gjør litt selv. Hvor mange fra hans familie kommer?

Han vil ikke komme, og han ønsker ikke (for å si det mildt) at noen i hans familie blir bedt. Dette barnet er et ikke tema i hans familie.

Jeg vet at uansett om han kommer eller ikke, så skal han betale sin del. (Han er far til barnet, og dette er et selskap for barnet)

Jeg har hele tiden oppmuntret til kontakt mellom barnet, faren og hans familie, men de ønsker ikke kontakt.

Skrevet

Hvis han og familien hans ikke kommer så synes jeg egentlig ikke at du kan kreve noe annet enn halvparten av betalingen for konfirmasjonskurset og seremonien. Det er jo egentlig kurset og seremonien som er selve konfirmasjonen.

Det er det vi har gjort i vårt tilfelle, hvor moren ikke vil komme til annet enn seremonien, og familien hennes ikke vil komme i selskapet.

Hvordan festen/middagen etterpå blir avholdt er jo helt forskjellig fra hjem til hjem. Fetteren min ville f.eks. bare ut og spise middag med foreldrene og søsteren på konfirmasjonsdagen. Ellers har jeg vært i konfirmasjoner i familien min med alt fra grilling i hagen til innleid samfunnshus og gryterett og til fin restaurant med 3 retter. Så det er jo ikke akkuratt slik at konfirmasjoner har et standardbeløp.

Jeg skjønner ditt synspunkt, og forstår at du er i en litt spesiell situasjon med en far som ikke vil ha kontakt med barnet sitt, men ut i fra hvordan jeg ser på det så er det altså seremonien og kurset som faren skal betale halvparten av. Alt det andre er jo en feiring som kan gjøres så billig eller dyrt dere bare måtte ønske, uten at det har noen innvirkning på om barnet blir konfirmert eller ikke...

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns vel heller ikke du kan kreve så mye dersom han og hans familie ikke kommer. Jeg mener, dette blir jo en fest for din familie, og det som koster her er vel maten først og fremst? Dersom hans familie ikke deltar, så skal vel ikke han betale mat for din familie?

Ellers vet jeg ikke hva som koster i konfirmasjon, annet enn ev lokale dersom man ikke har det hjemme?

• Liker 1
Skrevet

4000 kr er en latterlig sum! Skal dette være gave også eller? Nei, hadde jeg vært deg så hadde jeg ordnet det på en enkel måte, drittslenging i han og inviter hele familien hans.

4000 er ikke til mat og lokale engang, så kommer klær og gave, så kommer den 1000lappen konfirmasjonen koster..

Skrevet

Han vil ikke komme, og han ønsker ikke (for å si det mildt) at noen i hans familie blir bedt. Dette barnet er et ikke tema i hans familie.

Unnskyld meg og offtopic, men for et rasshøl!!!!!!!!

Og 4000kr er en latterlig liten sum.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Vi delte alle utgifter på to, men så har vi et annet forhold enn dere. Jeg synes 4000,- er alt for lite. Det er ikke mye dette dekker. Ta kontakt med Nav for beregning, du.

Og til lykke med konfirmanten :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde tatt til takke med de 4 tusen og betalt resten selv.

Min eks betalte ingenting i vår datters konfirmasjon og siden han har en så rotete håpløs økonomi så ba jeg ikke om en krone.

Får heller ikke bidrag og det er helt greit.

Min holdning er at jeg er så heldig å få ha henne mens han på en måte har "mistet" henne.

Mitt barn, mitt ansvar. Veldig enkelt å forholde seg til og ingen konflikter ang penger.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Ettersom selskapet kun blir for din familie, så ville jeg forlangt at far betalte halvparten av hva selve konfirmasjonen, og utstyr til konfirmant(klær ol) kostet, å så hadde jeg betalt selskapet selv. Tross alt så må man jo ikke ha selskap for å bli konfirmert.

• Liker 2
Skrevet

Her jeg bor er det vanlig at konfirmasjoner koster rundt 10.000 kroner, pluss/minus. Da er ikke 4000 kr så lavt beløp.

Som sagt før her, en konfirmasjon er så dyr/billig som man gjør det til selv.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg hadde tatt til takke med de 4 tusen og betalt resten selv.

Min eks betalte ingenting i vår datters konfirmasjon og siden han har en så rotete håpløs økonomi så ba jeg ikke om en krone.

Får heller ikke bidrag og det er helt greit.

Min holdning er at jeg er så heldig å få ha henne mens han på en måte har "mistet" henne.

Mitt barn, mitt ansvar. Veldig enkelt å forholde seg til og ingen konflikter ang penger.

En sånn holdning møtte jeg hos en saksbehandler hos Nav da jeg ba om hjelp i en vanskelig situasjon som alenemamma. Vel og bra hvis man har økonomi til å klare alt selv, men utrolig nedlatende om man faktisk er avhengig av bidrag fra far. Mange sliter med å få endene til å møtes, og en konfirmasjon er et veldig stort løft for mange aleneforeldre. Da er det ikke sikkert man har råd til å gjøre som deg.

• Liker 1
Skrevet

En sånn holdning møtte jeg hos en saksbehandler hos Nav da jeg ba om hjelp i en vanskelig situasjon som alenemamma. Vel og bra hvis man har økonomi til å klare alt selv, men utrolig nedlatende om man faktisk er avhengig av bidrag fra far. Mange sliter med å få endene til å møtes, og en konfirmasjon er et veldig stort løft for mange aleneforeldre. Da er det ikke sikkert man har råd til å gjøre som deg.

Men har man så dårlig råd så bør man heller ikke planlegge en dyr konfirmasjon. Hvis dette er ts sin situasjon så bør hun gjøre det så billig som mulig, da vil de 4000 kr far tilbyr være nok til å dekke halvparten. Man MÅ ikke ha profesjonell fotograf etc for å få en bra konfirmasjon.

Jeg synes far i denne saken er en dott som ikke ønsker kontakt med barnet sitt. Men på prinsippielt grunnlag synes jeg det er en uting om den ene forelderen skal planlegge unødvendig dyre ting og så forvente at den andre dekker halvparten. Poenget her er at ts KAN få en helt fin konfirmasjon for barnet sitt for 8000 kr, men hun VELGER selv å gjøre det dyrere. Da er det rett og slett ufint å kreve mer av far, selv om far er aldri så mye dott. Det hun ønsker å bruke utover 8000 kr bør være hennes ansvar å dekke siden det er hun som tar valget.

• Liker 2
Gjest Purple Haze
Skrevet

Men har man så dårlig råd så bør man heller ikke planlegge en dyr konfirmasjon. Hvis dette er ts sin situasjon så bør hun gjøre det så billig som mulig, da vil de 4000 kr far tilbyr være nok til å dekke halvparten. Man MÅ ikke ha profesjonell fotograf etc for å få en bra konfirmasjon.

Jeg synes far i denne saken er en dott som ikke ønsker kontakt med barnet sitt. Men på prinsippielt grunnlag synes jeg det er en uting om den ene forelderen skal planlegge unødvendig dyre ting og så forvente at den andre dekker halvparten. Poenget her er at ts KAN få en helt fin konfirmasjon for barnet sitt for 8000 kr, men hun VELGER selv å gjøre det dyrere. Da er det rett og slett ufint å kreve mer av far, selv om far er aldri så mye dott. Det hun ønsker å bruke utover 8000 kr bør være hennes ansvar å dekke siden det er hun som tar valget.

Jeg sparte i flere år i forveien for å kunne ha en brukbar konfirmasjon for min sønn, men faren skal da bidra for det! Og jeg sier ikke at det skal være en råflott og dyr konfirmasjon, men fire tusen kroner er ikke all verden. Skal dette dekke gave også, eller er det ikke snakk om noen gave fra far?

Barn av enslige forsørgere skal også ha en ok konfirmasjon, og jeg synes det er en selvfølge at begge foreldre gjør sitt beste for at det skal skje.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...