AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 Det er sikkert veldig ulike ting som gjelder for ulike par. For noen fungerer det sånn, for andre slik. Likevel kunne det vært interessant å vite hva vellykkede par har til felles. Jeg synes det fokuseres alt for lite på dette. Det er visst lettere å bare oppfordre folk til å bryte ut dersom ting ikke fungerer, heller enn å forsøke og bedre samlivet. Sannheten er jo at alle par, uansett, vil møte på problemer en gang, kjedsomhet, monoton hverdag, økonomiske utfordringer, stress på jobben, dødsfall i nær familie, sykdom, mangel på nærhet – ting som vil sette samlivet på prøve. Noen kriterier er nok avgjørende for å kunne bygge et fruktbart og godt samliv. Hvis en av partene har tilbøyeligheter som vold, overgrep, kriminalitet eller psykiske problemer, så blir det vanskelig. Men for ”normale” mennesker, hvor begge parter ønsker å ha det bra sammen – hva er cluet? Noen som har tanker om dette? Går det an å lage en liste over grunnleggende byggesteiner, gjerne i prioritert rekkefølge? Eks: God kommunikasjon Rikelig med tålmodighet Tilgi, tilgi, tilgi Humor Finne på ting sammen Ha gode venner Gi hverandre rom for egen utfoldelse
Gjest Adriane Skrevet 7. september 2011 #2 Skrevet 7. september 2011 Det er sikkert veldig ulike ting som gjelder for ulike par. For noen fungerer det sånn, for andre slik. Likevel kunne det vært interessant å vite hva vellykkede par har til felles. Jeg synes det fokuseres alt for lite på dette. Det er visst lettere å bare oppfordre folk til å bryte ut dersom ting ikke fungerer, heller enn å forsøke og bedre samlivet. Sannheten er jo at alle par, uansett, vil møte på problemer en gang, kjedsomhet, monoton hverdag, økonomiske utfordringer, stress på jobben, dødsfall i nær familie, sykdom, mangel på nærhet – ting som vil sette samlivet på prøve. Noen kriterier er nok avgjørende for å kunne bygge et fruktbart og godt samliv. Hvis en av partene har tilbøyeligheter som vold, overgrep, kriminalitet eller psykiske problemer, så blir det vanskelig. Men for ”normale” mennesker, hvor begge parter ønsker å ha det bra sammen – hva er cluet? Noen som har tanker om dette? Går det an å lage en liste over grunnleggende byggesteiner, gjerne i prioritert rekkefølge? Eks: God kommunikasjon Rikelig med tålmodighet Tilgi, tilgi, tilgi Humor Finne på ting sammen Ha gode venner Gi hverandre rom for egen utfoldelse Listen din er god Jeg ville også lagt til (ikke prioritert rekkefølge, da alt er like viktig etter min mening): Gjensidig respekt Tillit til hverandre Genuin interesse for den andres lidenskap(er) Gjensidig toleranse Lekenhet Omsorg og omtanke for hverandre Det er lov å være uenig Tolerere hverandres dårlige dager, og sider Stor takhøyde (man kan snakke om alt) Nærhet, fysisk og mentalt Overraske hverandre iblant Trekke i samme retning når det gjelder de store tingene (økonomi, barneoppdragelse, tro (eller ikke tro), grunnleggende verdier) At man tør og kan være seg selv, helt og fullstendig At man oppmuntrer hverandre, roser hverandre Ærlighet! Og sikkert mye, mye mer som jeg ikke kommer på i farten. 1
altflyter Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 For meg er dette viktig (og det er sånn jeg har det i mitt forhold også) Tillit til hverandre Ærlighet Ikke lyv om småting heller God kommunikasjon når det gjelder alt (også det som er kjipt å ta opp) Respekt for hverandre Nærhet Evne til å lytte til hverandre Opprettholde spenningen (ikke la alt bli en rutine) At man er den man er Være enig i økonomiske spørsmål Å kunne være uenige Å kunne si at man er glad i hverandre, selv på en dårlig dag Å kunne være uten hverandre uten at det skal være en bekymring Er mye mye mer, men kommer ikke på det i farten 1
Gjest otrivin Skrevet 7. september 2011 #4 Skrevet 7. september 2011 Jeg vil si at uten sex så er det ikke vits i å prøve. Jeg tror faktisk bra sex kan løse alle problemer (minus vold og utroskap eller sånn da såklart), ellers så må man ha god kommunikasjon, være ærlige med hverandre, ikke lyge, ikke få den andre til å føle seg dårlig ++++
tequiila90 Skrevet 7. september 2011 #5 Skrevet 7. september 2011 Tilitt, ærlighet og kjærlighet er de tre grunnleggende tingene for å få vårt forhold til å fungere hverfall
Gjest Adriane Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 Jeg vil si at uten sex så er det ikke vits i å prøve. Jeg tror faktisk bra sex kan løse alle problemer (minus vold og utroskap eller sånn da såklart), ellers så må man ha god kommunikasjon, være ærlige med hverandre, ikke lyge, ikke få den andre til å føle seg dårlig ++++ Jeg er enig i at sex er viktig, og ikke minst er det viktig at man har sånn noenlunde de samme seksuelle preferanser. Men, det finnes perioder i livet der det kan bli mye mindre sex, tilnærmet ingen sex i det hele tatt. Iallfall ikke kvalitetssex. F.eks i perioden en kvinne går gravid (en del kvinner mister lysten), og spesielt i den første småbarnsperioden. Eller, hvis man er "uheldig" og får et spesielt krevende barn, langt ut i småbarnsperioden. Da er det minst like viktig at de andre aspektene ved samlivet fungerer best mulig, og at ikke altfor mye av forholdet er basert på sexlivet.
Gjest Katten. Skrevet 7. september 2011 #7 Skrevet 7. september 2011 Så lenge kjerringa lager maten, vasker huset og stiller seg tilgjengelig for mine lyster, så er det et godt samliv.
Gjest otrivin Skrevet 8. september 2011 #8 Skrevet 8. september 2011 Jeg er enig i at sex er viktig, og ikke minst er det viktig at man har sånn noenlunde de samme seksuelle preferanser. Men, det finnes perioder i livet der det kan bli mye mindre sex, tilnærmet ingen sex i det hele tatt. Iallfall ikke kvalitetssex. F.eks i perioden en kvinne går gravid (en del kvinner mister lysten), og spesielt i den første småbarnsperioden. Eller, hvis man er "uheldig" og får et spesielt krevende barn, langt ut i småbarnsperioden. Da er det minst like viktig at de andre aspektene ved samlivet fungerer best mulig, og at ikke altfor mye av forholdet er basert på sexlivet. Nå kan ikke jeg bli gravid, problem løst. Jeg er avhengig av sex da, såååå hadde vel fått et problem da. Men om det så hadde blitt barn, så hadde det jo gått uten også, men jeg tror OGSÅ at jeg ville hatt sex likevel? Uansett om jeg er kåt eller ikke får jeg et desperat behov. Men det er jo veldig OT og egentlig en "sykdom" som jeg skulle ha behandling for (syns den var teit så gadd ikke). Men ja, det er selvfølgelig sant, men nå er jeg sånn at hvis ikke ting fungerer i et forhold så vil jeg ikke ha sex med den personen. Jeg må liksom... ha den rette "connection" med en person før det blir aktuelt å ha sex på en måte. At alt stemmer SÅ kan man ha sex. Så sex er vel en bekreftelse at jeg har det bra - hvis jeg blir kåt så er alt greit på en måte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå