AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 Hei. På mandag var jeg på min første styrketrening i mitt liv. Etter timen fikk jeg selvfølgelig gangsperr, spesielt i magen. Planen er å trene det samme igjen i dag. Kommer det til å gå fint? Går det vekk når man blir varm? Får alle gangsperr, eller kommer det til å gi seg etterhvert som jeg kommer mer i form? Noen måte å forebygge det, eller er det egentlig bare bra å ha det? Hilsen uvitende
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #2 Skrevet 7. september 2011 Alle får gangsperr hvis de begynner å trene muskelgrupper som ikke er vant til å bli trent. Gangsperr er ikke farlig. Det er forskjellig oppfatning om trening ang det. Det vi også gå over jo mer disse musklene blir brukt. Det er altså som regel bare så voldsomt gangsperr i starten. Jeg har alltid trent selv om jeg har hatt gangsperr.
Wiggins Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 Som jeg har skrevet før: Dette burde alle ha lært på ungdomsskolen. Når du utsetter muskulatur for mye hardere belastning enn den er vant til, vil det oppstå rupturer i musklene. Du vil kjenne deg støl mens restitusjonsprosessen pågår. Da bygges muskelfibrene opp igjen sterkere enn de var. Hvis du prøver å trene i denne perioden skaper du nye rupturer, og ødelegger gjenoppbyggingen. Etter neste økt, forutsatt at det blir etter at den verste stølheten har gitt seg, vil du bli mindre støl, fordi muskulaturen da har blitt sterkere etter forrige økt. Det tar gjerne 2-4 økter når du begynner med ny og uvant hard aktivitet før du ikke får gangsperre dagen etterpå. Naturen er ganske logisk: Hvis du kjenner deg så støl at du har problemer med å bruke muskulaturen, så la den få ro.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #4 Skrevet 7. september 2011 Okei, da får jeg droppe de verste mageapparatene i dag, og konsentrere meg om andre ting. Kan heller jogge på maskinen en stund etter styrketreningen. Men burde jeg da jogge rolig på slutten eller så fort jeg klarer, sånn at jeg er utslitt når jeg går i dusjen? Har tenkt å ta på masse motbakke sånn at min slappe bakende får kjørt seg. Beklager eventuelle dumme spørsmål, har bare aldri trent før! TS
Wiggins Skrevet 7. september 2011 #5 Skrevet 7. september 2011 Okei, da får jeg droppe de verste mageapparatene i dag, og konsentrere meg om andre ting. Kan heller jogge på maskinen en stund etter styrketreningen. Men burde jeg da jogge rolig på slutten eller så fort jeg klarer, sånn at jeg er utslitt når jeg går i dusjen? Har tenkt å ta på masse motbakke sånn at min slappe bakende får kjørt seg. Beklager eventuelle dumme spørsmål, har bare aldri trent før! TS Det gjør ikke noe forskjell for bakenden din om du løper på flatmark eller i motbakke. Jogging er og blir utholdenhetsidrett, og gjør ikke noe særlig med musklenes størrelse, til det må det spesifikk styrketrening. Jogging forbrenner derimot fett, og hvis du forbrenner nok blir det også litt mindre av det på bakenden, selv om det er det stedet på en kvinnekropp der fettet forsvinner sist (jeg gjetter på at du er kvinne). Fettforbrenning kan bare skje aerobt. Så lenge du ligger under syreterskel (den pulsen/intensiteten der kroppen kvitter seg med like mye melkesyre som den produserer) vil det meste av energien tas fra fett, og ikke så mye fra glykogenlageret, kroppens lager av høyoktanenergi, som dannes fra karbohydrater. Ved høy intensitet, over syreterskel, tas mesteparten av energien fra glykogenlageret. Glykogenlageret går før eller siden tomt, det kalles gjerne at man "sprekker". Da må man over på fettforbrenning, og siden det må skje aerobt må intensiteten og dermed tempoet ned. For å forbrenne fett bør du ha fokus på å komme i god form, da vil forbrenninga av fett skje samtidig. Når formen blir bedre flyttes syregrensa, dvs. at du kan holde høyere intensitet uten å stivne. Det kan du oppnå slik: - Rolige langturer gjør at kroppen utvikler de fine kapilærene i muskulaturen, og du får dermed bedre oksygentransport. Det tar mange år med utholdenhetstrening å optimalisere kapilærene. - Både rolige langturer og intervalltrening hjelper på å øke hjertets slagvolum, selv om intervalltrening har størst effekt. Alle som trener utholdenhetsidrett på høyt nivå trener ca. 80% rolig langkjøring og 20% intervall. F. eks. en langrennsløper trener rolige langturer i sommersesongen, før konkurranser på vinteren brukes intervalltrening til å spisse formen. De som bare trener intervall vil ofte oppleve rask framgang, men vil etter en tid stabilisere seg på et lavere nivå enn de kunne oppnådd hvis de hadde et grunnfjell av rolige langturer før de begynte med intervalltreningen. Du bør ikke trene utholdenhet til du er helt utslitt. Da bruker du lang tid på å restituere deg, og det vil gå lang tid før du kan ta neste økt. Hvis du tar en ny økt før du har restituert deg vil du bryte ned kroppen, gjør du det over lengre tid kan du bli overtrent. Ta heller økter som er såpass lette at du kjenner deg helt restituert og klar til en ny økt to dager etterpå. Da vil du kunne kjøre netto større treningsmengde og få bedre framgang. I sykkelsesongen pleier jeg å sykle treningstur på en eller to av ukedagene, men i helga kjører jeg både lørdag og søndag. Da kjører jeg en ikke så veldig lang tur på lørdag og så en langtur på søndag, siden jeg allikevel skal hvile på mandag. "Hvile" betyr at jeg bare sykler til jobben, ikke treningstur. Hvis du har tenkt å jogge er det absolutt å anbefale å gjøre det ute og ikke på en tredemølle. På tredemølla er underlaget paddeflatt, vi mennesker er konstruert for å gå i ulendt terreng. Du har mye større risiko for slitasjeskader på tredemølle enn om du jogger ute i skogen. Husk å drikke vann ca. hvert kvarter mens du trener utholdenhet. Mister du 1% kroppsvæske mister du 10% ytelsesevne.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 Tusen takk for mange råd. Må si jeg blir litt sprø av at alle mener forskjellige ting da men Har lest at du får belastningen lenger opp mot rumpa hvis du tar på mer motbakke.. Så jeg tenkte det var lurt for meg. TS
Envy Skrevet 7. september 2011 #7 Skrevet 7. september 2011 Tusen takk for mange råd. Må si jeg blir litt sprø av at alle mener forskjellige ting da men Har lest at du får belastningen lenger opp mot rumpa hvis du tar på mer motbakke.. Så jeg tenkte det var lurt for meg. TS Trening er ikke synsing og mening, men fysikk Høres ut som du er ganske usikker og "grønn" på området. Kan være lurt å lese deg litt opp på temaet, og spørre om hjelp av en treningsveileder på det senetert du trener på (forsto det som at du trener på senter utifra at du snakker om apparater og møller).
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #8 Skrevet 7. september 2011 Trening er ikke synsing og mening, men fysikk Høres ut som du er ganske usikker og "grønn" på området. Kan være lurt å lese deg litt opp på temaet, og spørre om hjelp av en treningsveileder på det senetert du trener på (forsto det som at du trener på senter utifra at du snakker om apparater og møller). Jo det ser ut som det er veldig mange meninger ute og går. Det med motbakke på tredemølla leste jeg her: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/shapeup/trening/article695499.ece "Bruker du tredemølle, ha incline (motbakke) på 6 eller mer. Jo brattere du løper, jo mer aktiviserer du rumpa!" Jeg har allerede hatt veiledningstime med trener, så nå må jeg liksom bare finne ut ting litt sjøl. TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå