AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #1 Skrevet 7. september 2011 Kjøpte meg en smil sjokolade igår , og ble sittende å lese på den hva som var i. Det står 2150KJ/515 kcal. hva vil dette si?
Envy Skrevet 7. september 2011 #2 Skrevet 7. september 2011 Det vil si at det er sinnsykt mye "energi" i en rull med smil. Er ikke så god på å forklare akkurat hva betegnelsene står for, men en kvinne i normal aktivitet skal ha ca 2000 kcal om dagen. Altså, når du har spist en rull med smil har du faktisk spist over en fjerdedel så mye energi som du skal ha på en hel dag! For å holde seg på en stabil vekt skal man spise ca like mange kcal i løpet av en dag, som man forbrenner i løpet av samme dag. Rotete forklart, men håper jeg fikk frem en form for budskap
Wiggins Skrevet 7. september 2011 #3 Skrevet 7. september 2011 (endret) Kjøpte meg en smil sjokolade igår , og ble sittende å lese på den hva som var i. Det står 2150KJ/515 kcal. hva vil dette si? Det vil si at den inneholder 2150 kJ (det sto nok liten k tenker jeg, i fysikken betyr liten k tusen mens stor K er betegnelsen for Kelvin, altså temperatur), som tilsvarer 515 kcal. Videre tipper jeg dette var energiinnholdet per 100 gram, så kan du se hvor mange gram hele sjokoladen inneholder og gange opp. Om den inneholdt 200 gram så begynner vi å snakke om halve dagsbehovet for energi for en kvinne som beveger seg moderat i løpet av dagen, og da blir man fort feit hvis man stadig vekk spiser slikt. Generelt: 1 kalori = 4,2 joule. EDIT: Og så må jeg jo få med meg kjepphesten min da. Joule er SI-enheten for energi. SI-systemet (système international, fransk betegnelse) er et system som fysikere i de fleste land har blitt enige om for å ha felles enheter. Det er sju grunnenheter; meter, sekund, kilogram, ampère, coloumb, kelvin, candela og mol. Alle andre SI-enheter er bygget opp av disse enhetene. Energi, som måles i joule, er gitt ved formelen arbeid = kraft x vei. Vei måles i meter, kraft = masse x akselrasjon. Masse måles i kilogram, akselrasjon er fartsøkning per tidsenhet. Tid måles i sekunder, fart er meter/sekund. Kalori derimot er en gammel og uhensiktsmessig enhet. Den ble definert før SI-systemet ble laget, og er definert som den energien som skal til for å varme opp ett gram vann én grad celcius. Så viste det seg at det ikke skal like mye energi til for å varme opp vann fra f. eks. 2 til 3 grader som 30 til 31 grader, forskjellen er faktisk veldig stor. Av grunner jeg ikke kjenner til ble det så valgt å definere det som den mengden energi som skal til for å varme opp ett gram vann fra 14,5 til 15,5 grader. Allikevel er vi ikke i mål. Energimengden som skal til varierer med det atmosfæriske trykket, så denne definisjonen gjelder ved 1000 millibar, altså én atmosfæres trykk. Ved lavtrykk, som vi har hatt mye av i Norge de siste ukene, kan trykket være nede i 800 millibar, enda mindre hvis det er et kraftig lavtrykk. Med andre ord, kalori er en rimelig tungvint og uhensiktsmessig enhet. Hvis vi skal bruke den i regnestykker og regne ut energiforbruk per tid, altså effekt, må vi ta med faktoren 4,2, det slipper vi hvis vi ser på energiforbruket i joule. Effekt = arbeid / tid, arbeid måles i joule, tid i sekunder. Endret 7. september 2011 av Lance
Gjest WendyClear Skrevet 7. september 2011 #4 Skrevet 7. september 2011 kJ= kilo joule kcal= kilo kalorier Det er kcal en oftest ser på, siden 2000 kalorier per dag er lett å forholde seg til.
Wiggins Skrevet 7. september 2011 #5 Skrevet 7. september 2011 kJ= kilo joule kcal= kilo kalorier Det er kcal en oftest ser på, siden 2000 kalorier per dag er lett å forholde seg til. Av en eller annen grunn har enheten kalori holdt seg, mens vi har klart å gå over til SI-enheter på andre områder. Vi snakker ikke lenger om alen og pund, vi snakker om meter og kilogram. Tilsvarende er det overhodet ikke vanskeligere å forholde seg til joule, det er bare å tenke ca. 8-9000 kJ som dagsforbruk og ikke 2000 kcal. 2
Supraspinatus Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 (endret) EDIT: Og så må jeg jo få med meg kjepphesten min da. Joule er SI-enheten for energi. SI-systemet (système international, fransk betegnelse) er et system som fysikere i de fleste land har blitt enige om for å ha felles enheter. Det er sju grunnenheter; meter, sekund, kilogram, ampère, coloumb, kelvin, candela og mol. Alle andre SI-enheter er bygget opp av disse enhetene. Energi, som måles i joule, er gitt ved formelen arbeid = kraft x vei. Vei måles i meter, kraft = masse x akselrasjon. Masse måles i kilogram, akselrasjon er fartsøkning per tidsenhet. Tid måles i sekunder, fart er meter/sekund. Kalori derimot er en gammel og uhensiktsmessig enhet. Den ble definert før SI-systemet ble laget, og er definert som den energien som skal til for å varme opp ett gram vann én grad celcius. Så viste det seg at det ikke skal like mye energi til for å varme opp vann fra f. eks. 2 til 3 grader som 30 til 31 grader, forskjellen er faktisk veldig stor. Av grunner jeg ikke kjenner til ble det så valgt å definere det som den mengden energi som skal til for å varme opp ett gram vann fra 14,5 til 15,5 grader. Allikevel er vi ikke i mål. Energimengden som skal til varierer med det atmosfæriske trykket, så denne definisjonen gjelder ved 1000 millibar, altså én atmosfæres trykk. Ved lavtrykk, som vi har hatt mye av i Norge de siste ukene, kan trykket være nede i 800 millibar, enda mindre hvis det er et kraftig lavtrykk. Av en eller annen grunn har enheten kalori holdt seg, mens vi har klart å gå over til SI-enheter på andre områder. Vi snakker ikke lenger om alen og pund, vi snakker om meter og kilogram. Tilsvarende er det overhodet ikke vanskeligere å forholde seg til joule, det er bare å tenke ca. 8-9000 kJ som dagsforbruk og ikke 2000 kcal. Da er det vel på sin plass å bruke SI-enheten for trykk og da? 1013,2 hectopascal er standardtrykk. Pascal er altså SI-måleenheten for trykk. Millibar er en utgående britisk betegnelse. 1 hPa = 1mb. 800hPa er SYKT lavt trykk. Så lavt blir det aldri i Norge. Det skal merkes at atmosfærisk trykk alltid uttrykkes i trykk ved havoverflaten. Som oftest målt trykk - omregnet til havoverflatetrykk. Endret 7. september 2011 av Supraspinatus
Wiggins Skrevet 7. september 2011 #7 Skrevet 7. september 2011 Da er det vel på sin plass å bruke SI-enheten for trykk og da? 1013,2 hectopascal er standardtrykk. Pascal er altså SI-måleenheten for trykk. Millibar er en utgående britisk betegnelse. 1 hPa = 1mb. 800hPa er SYKT lavt trykk. Så lavt blir det aldri i Norge. Det skal merkes at atmosfærisk trykk alltid uttrykkes i trykk ved havoverflaten. Som oftest målt trykk - omregnet til havoverflatetrykk. Du har helt rett, jeg har blitt skadet av TV-meteorologene som snakker om millibar. På samme måte som enheten kalori holder seg fordi så mange bruker den. Ellers var 800 en tastefeil, det skulle vært 900. Det er en stund siden jeg hadde om slik på videregående, jeg synes å huske at de fleste lavtrykk på våre breddegrader har et trykk på 900 og noe.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #8 Skrevet 7. september 2011 Enklere å forholde seg til kcal pga de lave tallene.
Wiggins Skrevet 7. september 2011 #9 Skrevet 7. september 2011 Enklere å forholde seg til kcal pga de lave tallene. Overhodet ikke, det er bare snakk om vane. Du klarer f. eks fint å tenke med dagens norske priser. Pga valutforskjellene er prisene i tallverdi i England ca. en tidel av norske priser. Er du der en stund så venner du deg til det. Så lenge en verdi ikke har alt for mange siffer klarer du det fint, er det for mange tall setter vi inn prefiksene kilo, mega, giga osv. Når vi i dagligtale sier "kalori" eller joule er det underforstått at vi mener kilokalori og kilojoule.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå