Gå til innhold

Dine beste oppbevaringstips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en lat rotekopp og et surrehue, det må jeg først innrømme. For første gang siden vi flytta sammen skal vi nå flytte til et hus jeg virkelig ser fram til å bo i: nyrenovert og god plass. Så jeg vil starte et nytt og bedre (les:ryddig) liv:) Hva er deres beste tips for oppbevaring av ting og tang så det blir enkelt å holde det ryddig? Helst tiltak som ikke koster skjorta. Ønsker tips om alle rom. Vær snill og hjelp en rotekopp;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Leonidene
Skrevet

Plastbokser med hjul som lett kan dyttes under senga :)

Gjest Badedrakt
Skrevet

Jeg har noen små bokser/esker som jeg har masse forskjellige ting i :) jeg skriver på boksene hva som er i de (f.eks. spill, elekronikk, skrivesaker osv) og setter de hvor de ikke synes så mye ;)

Gjest Survival
Skrevet

Jeg er også blodfan av store bokser på hjul. Nå har vi rammemadrass og kan riktignok ikke rulle noe under senga, men vi har rikelig med skap som jeg kan oppbevare boksene i. Jeg oppebevarer tøy som ikke brukes i den sesongen der. Sko som heller ikke brukes like ofte. Jeg har en boks til accesories, belter, tynnstrømpebukser, ja alt mulig sånt som man ikke vil legge løst i klesskapet.

På kjøkkenet har jeg oppbevaringsbokser til mel, ris, pasta, sauser. Egentlig alt mulig. Disse boksene er kjøpt i rett størrelse sånn at de passer inn i skapet og samtidig rommer det som det skal romme.

Nå vet jeg ikke hvor aktuelt dette er, men jeg har funnet ut at fryseskap tar mindre plass enn fryseboks. Noe annet funksjonelt vi har er at vi har TV-bord som skjuler ledninger, blu ray-spiller og alt annet fjas. Det ser mer ryddig ut da enn hvis man har åpen TV-hylle.

Og det enkleste tipset av alt er rett og slett: kast det som ikke brukes! Det høres helt sykt logisk ut, men allikevel ser jeg folk som samler på drit de aldri bruker. Hva er poenget med å samle på noe du sannsynligvis aldri trenger? Selv om at det er en liiiiiten sjanse for at du kanskje èn gang i fremtiden trenger det, kan du jo heller låne den tingen fra noen andre som har. I tillegg bør man kaste når man kjøper nytt. Det vil si, kast (evt gi bort) bestikk og fat når det byttes ut. Kast (evt gi bort) gamle lysesstaker og pledd når nye blir kjøpt inn.

• Liker 1
Skrevet

Disse: skoskap, vi har dem i hvit, helt geniale! De trenger ikke skrus fast i veggen heller, og du MÅ ikke ha sko i dem. :)

• Liker 1
Skrevet

Har du en bod er trådhyller genialt. Du får kjøpt både kurver og plastkasser i ulike størrelser, plastkassene med lokk. I kurvene oppbevarer jeg klær, duker, gardiner, men har mest plastkasser med lokk som brukes til å oppbevare sko, julepynt, ledninger, litt verktøy, datating, hobbyrelaterte ting og litt kontorrekvisita.

På verandaen har jeg putekasse som jeg legger blomsterpotter, jord, pellets, redskaper og puter i.

I boden har jeg også en hylle med permer og kroker jeg kan henge opp ting og tang på.

En ting som er litt vanskelig for meg, er å pakke ned ting som bare samler støv, men jeg skal sortere og pakke det ned og sette i kjellerboden. Du er heldig som har et hus, jeg bor på 34 kvm. men heldigvis med en innebod med dør på 3 kvm til klær og andre nødvendige ting, også støvsugeren, fotoutstyr og diverse.

I bokhylla kan du ha bokser/kurver der du legger ting du ofte har bruk for, alt fra knappenåler til målbånd, spill og andre ting.

Jeg er ikke verdens mest ryddige, men skal skjerpe meg (må det i liten leilighet, men samtidig liker jeg det ikke hvis det blir for ryddig)

MEN, jeg må kaste en del, har samlet en del og har alt for mye sengtøy f.eks.

Skrevet

Disse: skoskap, vi har dem i hvit, helt geniale! De trenger ikke skrus fast i veggen heller, og du MÅ ikke ha sko i dem. :)

Sånne har jeg lyst på, men de finnes visst ikke i hvitt lenger. Dumt.. De ser jo så praktiske ut! Men svart eller rødt tar nok litt for mye visuell plass i gangen vår.

Skrevet

Godt tips det å faktisk kvitte seg med overflødige ting, det er vi alt for slappe til her! For eksempel er vi flinke til å gå igjennom klær til oss selv og barna flere ganger i året, og ta det som ikke er i bruk ut av skapet/kommoden. Men de blir ofte stappet ned i poser som blir stående i evigheter før vi finner ut hva som skal repareres, gis bort, selges, leveres til fretex ... :sjenert:

Skrevet

Plastbokser med lokk og hjul er flotte. Greit å bare kunne dytte det under senga eller stable fleire av de i kottet/skapet/boden/kjelleren/loftet. Har fleire av de, greit å pakke vekk sommerklærne i no som det begynner å bli kjøligere og den type klær ikkje trenger å henge framme lengre :)

På Europris selger de kleshengere for bukser, der det er plass til 5 par. De selger også "kleshenger" med knagger til belter, men de kan jo brukes til smykker, skjerf, topper, o.l.

Skrevet

Takk for tips alle. Dette blir tredje gangen vi flytter på to år, alt for mye, men fordelen er at vi har klart å kvitte oss med en del ting hver gang vi har pakket.

Hva med gode løsninger til ting man bruker en del da? Tenker å kjøpe lekekiste og ha i stua hvertfall. Hvordan oppbevarer dere smykker, øredobr og ringer? Finner liksom ingen bra måte å oppbevare sånt på, det blir bare en stor knute av smykkene.

Skrevet

Jeg har en skuff i veldig lav høyde der det er plass til smykker, enten i smykkeesker eller i "rom". Det er ikke plass til så mange i hvert rom, og det er aldri krøll blant mine smykker. Noe lignende som er hos fotballfrue (http://fotballfrue.no/?page_id=882) skroll litt ned så ser du et bilde og du kan klikke deg inn på flere.

Det er noe år siden nå, men vi kjøpte det på IKEA.

Skrevet

Om du har en egen skuff du kan ha smykker m.m. i, kan det kanskje fungere å legge i en sånn sak som bestikk gjerne ligger i i kjøkkenskuffer. Så kan du ha et par smykker liggende i "knivrommet", "gaffelrommet" etc. I tillegg er det ikke så dumt med noen små esker til øredobber. Lange øredobber er lettest å holde styr på om du feks. lager en løsning der de henger på en plate, i en ramme, på et lerret el. Ser også fint ut, om du feks trekker stoff på et lerret, og enten lager små hull å hekte ørekroken i, eller et eller flere strikkbånd som du henger kroken over.

Skrevet (endret)

Smykkestativ holder kontroll på smykkene (evt så kan du kjøpe noen fine knagger å henge de på). Ei søt lita skål eller eit lite skrin til ringer. Øredobber, meine du små eller store og lange som det kan bli krøll på?

Endret av Apophis
Skrevet (endret)

Ha god skapplass til hengere... Jeg tørker skjorter/t-skjorter/topper/gensere (som beholder formen) på kleshenger og henger de rett inn i skapet etter at de er tørre.

Enkelt og raskt!

Litt på kanten av spørsmålet;-)

Endret av Best
Skrevet

Sånne knaggerekker til å henge over dørene er praktiske, syns jeg, og fins i forskjellige størrelser, både til klær, sko og håndklær. Som her:

http://www.nextag.com/over-door-hanger/shop-html

Bokser på hjul til å ha under senger, bokser til å ha oppå skap, en puff i stua med plass til tepper osv nedi. Og skohylle med flere etasjer til gangen, og hattehylle med plass til bokser oppå, som man kan ha f.eks. votter, luer og sjal oppi.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei

Jeg har funnet mange fine tips om dette i et interiørblad som handler om det å bo effektivt på liten plass. Sjekk interiørbladet studio www.studiomag.no:)

Skrevet

Smykker, armbånd og ringer blir organisert omtrent på denne måten, bare med et litt mindre oppsett.

Jeg er et surrehode som har mange småting på kjøkkenet og ved dataen. Jeg bruker fine krukker eller fargerike skåler som jeg skjuler litt av rotet i (mobilladder, post-it, tyggis, lipsyl, nøkler osv).

Ellers bruker jeg boden mye til å gjemme bort klær, gardiner, pynt, kjøkkenutstyr jeg sjelden bruker. Det var en lettelse å begynne å ta i bruk boden, for da ble det mye ryddigere i leiligheten :)

Skrevet

bokser er fantastisk ja :) har noen under senga, under en stol, oppå skapet, inni skapet :P og noen små bokser i hylla med småting i.

VELDIG greit å ha en seng der man kan skyve ting under. Og et skap der man kan legge ting oppå.

Skaff deg noe å henge opp halsskjeder på. Det kan være kleshengere, knagger eller bare spiker på veggen, eller egne smykkeholdere.

sånne bokser her er veldig greie til småting;

http://www.pandurohobby.no/Catalogue/60/6010/601010/1/451625

også kan man male/pynte de :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...