Gå til innhold

Hvordan trene for å sykle fortere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sykler mye landevei på racer, og har lyst å klare å sykle fortere.. hvordan kan jeg trene for å øke km/t ? .... vekter?..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sykler mye landevei på racer, og har lyst å klare å sykle fortere.. hvordan kan jeg trene for å øke km/t ? .... vekter?..

"Å sykle fortere" kan jo bety flere ting.

Hvis du vil øke maksimumshastigheten din til en sprint er det flere ting å trene på. Det ene er å styrke muskulaturen i beina med styrkeøvelser. Jeg har ikke detaljkunnskap om hvordan det gjøres best, men jeg vil tro at det ikke er om å gjøre å løfte tyngst mulig, heller ta serier på 15-20 repitisjoner. Det er ikke dumt å trene styrke i ryggen og biceps også, slik at du kan dra hardere i styret for å presse i mot kraften fra beina, slik at du får mer kraft i pedalen.

En annen ting som er veldig viktig i en sprint er teknikk. Når du spurter maksimalt så må du låse hofta så den ikke vagger fra side til side, for å presse mest mulig kraft ned i pedalene. Det er veldig lurt å øve seg på å gjøre det på trening.

Hvis du derimot vil holde høyere fart jevnt over må du flytte syregrensa di, dvs. øke kondisjonen slik at du kan holde høyere intensitet uten å stivne. Det gjøres med lange rolige turer for å bygge ut de små kapilærene i muskulaturen, noe som gir bedre oksygentransport, intervaller over syreterskel for å øke hjertets slagvolum, og kanskje litt jerntilskudd hvis du har litt lav hemoglobinverdi.

Skrevet

Styrketråkk har god effekt på å trene riktig tråkkteknikk.

Da sykler du drag/intervaller med lav kadens 30-50rpm, på ca 80% av makspuls.

Høyt gir og gjerne oppoverbakke.

3-8 minutts intervaller. Halvparten pause.

Styrketråkk er vel egentlig litt dårlig navn på dette, for det er langt i fra styrketrening i vanlig forstand. Men man lærer godt å bruke hele pedalen og hvor mye kraft som må til på hvert tråkk. Prøv å få til en jevn bevegelse rundt pedalen og ikke i rykk og napp.

Dette øker antageligvis ikke hastigheten din på sletten, men det kan gjøre noe med teknikken.

Ellers slutter jeg opp om forslagene til Lance.

Skrevet

Takk dere to!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...