Gå til innhold

Bleieslutt problematikk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt som nylig er blitt fire år. Da han var to og ett halvt år ville han selv slutte med bleie! Dette gikk veldig fint i fire mnd - ikke ett uhell!! Også var det fullstendig på an igjen med å tisse å bæsje i buksa. Vi prøvde denne perioden og oppmuntre, premiere osv uten hell. Etter 6 mnd med slit gav vi opp og han fikk på seg bleie igjen. Nå for noen mnd siden prøvde vi igjen. Greien er at han ikke gir beskjed. Vi snakker og gjentar oss selv til vi blir blå i ansiktet, men nei... Det skjer bare ikke. Han holder seg og holder seg og blir alltid våt. Og selv om han blir våt i trusa gir han ikke beskjed, han går heller ikke på do! Bæsje gjør han alltid på do, det vil han ikke ha i buksen. Nå er jeg på bristepunktet og det holdt på å klille fullstendig for meg isted. Nok er nok. Han går på do når vi "kommanderer" han på do. Eksempelvis; "gå på do før vi skal ut nå".Men han gir ikke selv beskjed. Det skjer en sjelden gang. Har prøvd det meste som sagt og nå er jeg kommet over i den dårlige tralten med "gir ikke du beskjed til mamma eller pappa blir det ikke barne tv på deg i kveld" - men det funker tydeligvis ikke det heller. Jeg vet snart ikke mine arme råd og håper på noen kloke mødre der ute som kan komme med et fantastisk gjennombrudd for meg i form av råd. Hjelp meg :-( Føler meg helt mislykka!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Premie om han klarer å gi beskjed i noen dager? Ny sykkel eller noe?

Skrevet

For det første: Du er ikke mislykket!

Det er ikke en lett rolle vi mødre har :)

Og det meste ordner seg til slutt. :klemmer:

Jeg forstår frustrasjonen din, har samme problemet her også. Men nå er minste jenta mi 2,5 år- og det kan ikke sammenlignes.

Jeg lurer på om han kanskje ikke kjenner at han må tisse?

Eller som de fleste gutter: er så opptatte med det de driver med, at toalettbesøk er underprioritert.

Men igjen litt rart siden det gikk bra i noen mnd.

Men hvis han feks ikke kjenner særlig til at han må tisse, så ville jeg tatt en tur til legen. Bare sånn for å være sikker på det.

Det er vel ikke annet å gjøre enn å fortsette med det dere gjør. Er ikke mange måter å få av bleia. (til frustrasjon for vaskemaskinen)

Måtte le litt av denne da jeg var på ebay for en stund siden:

http://www.ebay.com/itm/Urinal-Boy-potty-pee-training-toilets-Orange-/220843931618?pt=AU_Toilet_Training&hash=item336b52f7e2

Gjest WendyClear
Skrevet

Gjør det til en "konkurranse". Når han sier ifra får han et klistremerke på en plakat, når plakaten har et visst antall merker får han en premie som dere har blitt enige om på forhånd. Dette gjorde vi med 4-åringer i barnehagen når det kom til det å være snille mot hverandre, og det fungerte helt supert. Dette kan jo selvsagt føre til at han sier han må tisse når han egentlig ikke må, men etterhvert kan du bli litt "strengere" på reglene og han vil kanskje bli bedre på å kjenne etter av og til.

Skrevet

Jeg synes det blir for dumt med premiering for noe så banalt som toalettbesøk. Jeg ville tatt han med til legen for å utelukke at det foreligger en medisinsk grunn for dette. Og deretter ville jeg rett og slett satt opp en doplan. Dobesøk med jevne intervaller i løpet av dagen, helt til han klarte å styre dette selv igjen.

• Liker 1
Skrevet

Denne metoden brukte min mor og mine søstre med hell (min var helt klar da han sluttet, sa fra selv så jeg har ikke prøvd den)

Start en helg/uke du ikke har så travelt program, når gutten står opp er det på med truse. Gå på do hver halvtime, barnet må sitte på do, og om han tisser så er det bra. ikke la barnet nekte. Øk til timesintervall, og deretter oppover. Barnet syns nok ikke det er moro å gå på do så ofte, så da er det bedre å si fra selv enn å gå på do "hele tida".

Hvis han har hatt en fire måneders periode som han var helt tørr, så er det vel kanskje ikke noe fysisk galt. men det er jo kjedelig å måtte avbryte leken, for å gå på do..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...