AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Har ofte sett forskjellige hester rundt der jeg bor og andre steder i landet der jeg kjører forbi, som står under noen usle trær når det regner og blåser. De har ikke noe på seg. De hestene jeg har sett i nærheten her jeg bor har ikke hatt tilgang til ly /stallen stengt eller ute på åpent beite. Jeg kan veldig lite om hester men vet at det finnes varmblods og kalddblods, eller noe slikt. Har det ikke noe med kroppstemperaturreguleringen å gjøre? Bare lurer på om det er "forsvarlig" å la hester stå ute uten noe/lite ly for vær og vind.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Kaldblodshestene (de som er kraftige, gjerne litt kortbeinte) er godt rusta for å takle litt vær og vind. De har pels, hud og generelt sett en anatomi som er tilpasset et til tider veldig kjølig klima. På denne tiden av året har de ingen problemer med å stå ute om dagene selv om det regner og de ikke har dekken eller et skikkelig ly (et tre funker for det meste fint). Varmblodshestene er hesteraser som opprinnelig kommer fra varmere strøk. De er høyere, slankere, har tynnere pels og er generelt sett ikke utrusta til et norskt vinterhalvår. De kan imidlertid fint stå ute nå (det er jo fortsatt bra temperatur i lufta), men noen trenger nok dekken. Det skal jo også sies at det er forskjell på en skikkelig høststorm og litt vanlig regn og vind. Sistnevnte tåler hestene fint 3
Dragonfly84 Skrevet 6. september 2011 #3 Skrevet 6. september 2011 Hester er jo vant til å være ute, de var jo ute før folk kom og temmet dem og bygde staller. Men det kommer jo litt an på rasen og hva hesten brukes til. De aller fleste hester som får lov til å få tjukk pels klarer seg bra uten dekken (=jakke), selv når det er kaldt. Men de som blir barbert og har kort pels (fordi de trenes mye i ridehus og blir veldig svette av å ha så mye pels når de blir trent) trenger også å kles på. Kaldblodshester får også vanligvis tjukkere pels, så f.eks. fjordinger og kaldblodstravere (de travhestene som er kraftigere) klarer seg bedre uten dekken. Varmblodshester og fullblodshester må ofte ha mer på seg, men også de kan få godt med vinterpels hvis de ikke har på seg dekken og ikke barberes. Kaldsblods/varmblods er bare en betegnelse på forskjellige raser. Kraftigere hester som trekkhester, islandshester, fjordinger, hester med generelt mye man og ragg er kaldblodser. Varmblodser er for eksempel store ridehester som er edlere bygd og har mindre pels. De er ikke tilpassa kaldt klima på samme måte som kaldblodser, men f.eks. varmblodstravere tilpasser seg raskt kaldt vær og får mye pels hvis de ikke har dekken. De hestene du har sett får antageligvis komme inn om kvelden og være inne hele natta. Det er mye bedre for dem å komme ut om dagen enn å stå i en 9-10 kvm boks hele døgnet. Hvis de er utegangshester, altså at de står ute om natta også, skal de ha et skur å gå inn i, med tre vegger og tak, som de kan velge å gå inn i når det blir surt og vått vær. Utover høsten/vinteren kommer du nok til å se flere hester med dekken, men det er ikke dyreplageri hvis f.eks. en fjording ikke har dekken hele vinteren
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #4 Skrevet 6. september 2011 Hester tåler litt da. Men varmblodshester har dårligere kulderegulatur og større nesebor, når det er kaldt puster de inn mer kulde enn kaldblodshester som er mer klimatisert. Uvhengig av pels, det er jo noen som er blandinger. Med tett pels og store nesebor. Man må vurdere. Generelt er det ok å la hestene bli vant til kulden, da utvikler de tykkere pels. Kulde er også velddig forskjellig, vind, fuktighet osv.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #6 Skrevet 9. september 2011 Vi har en kaldblodshest som går ute hele året, dog med leskur den kan gå inn i når den har lyst. Den går aldri med dekken. Begynte vi med det ville pelsen miste sin evne til å isolere, og hesten ville blitt totalt avhengig av dekkenet i kulda. Hesten (jeg snakker om de som er egnet for norske klima nå) utvikler tykkere pels på høsten, og på vinteren har den full vinterpels og greier seg fint ute i kuldegrader. En grei måte å å se at pelsen isolerer godt nok, er at snøen ikke smelter på den.
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #7 Skrevet 13. september 2011 Minner meg om den gangen mattilsynet kom til oss, pga 4 islenninger som sto ute hele døgnet og sto til knærne i gjørme. Det var en fjording, en kaldblods, en stor varmblods og en blandingshest (som ikke akkurat lignet på islandshest), som sto ute hele døgnet, men hadde et stort leskur med tørt underlag. Det meste av "trøa" var drenert grus, men noen små parti var gjørmete (som det alltid blir på høsten). Men vi var jo glade til, folk rundt bryr seg i allefall, og mattilsynet kom å så at hestene hadde det bedre enn de fleste andre hester :D Den med at varmblodshester må ha dekken på vinteren er også en sannhet med modifikasjoner, jeg kjenner mange som står på utegang hele vinteren uten dekken. Og min gamle fjording tålte ikke vinteren uten dekken, siden hun da fikk veldig vondt i ryggen. Så jeg stemmer på at man må se an individet og bruken Men må si jeg syns det er bra du bryr deg om dyrene, og lurer, og spør her inne, istedet for å rigne mattilsynet med en gang 2
Cho Kon It Skrevet 13. september 2011 #8 Skrevet 13. september 2011 Her er hva mattilsynet sier om utegang: "Til § 25 Driftsformer med utegang Utegang skal ikke være en oppbevaringsplass i perioder hestene ikke brukes, men et fullverdig hestehold. De funksjonelle kravene i kapittel II og III gjelder også for denne type hestehold så langt det passer ( jfr. bl.a. takhøyde, lys, klima, støy, brannsikring, isolatboks, m.m. - se retningslinjer til § 7). Det er verdt å merke seg at det også ved utegang skal være mulig med individuell foring med kraftfôr (§21). Dette kan løses ved oppbinding og fôrkrybber eller lignende. Leskurets plassering har stor betydning for om hestene vil bruke det. Leskuret bør plasseres høyt i terrenget med godt utsyn. Leskuret kan med fordel ha den ene langsiden åpen, eventuelt med et forheng av strimler i klar plast eller lignende. Den åpne siden bør vende bort fra fremherskende vindretning. I leskur med fire tette vegger må døråpningene vies spesiell oppmerksomhet så ingen hester blir hindret adgang – se nærmere kommentarene til §§ 7 og 24. Alle hester må kunne bruke liggeplassen samtidig. Uteområdet må være egnet til formålet. Utegang krever relativt stort areal med en grunn som kan drenere vekk vann. Et uteområde som store deler av året er svært gjørmete, er ikke akseptabelt. Se også kommentarene til § 16. For hester som er i arbeid, må det være en løsning for hvordan svette hester skal tørkes etter bruk før de slippes i utegangen igjen. Det må legges vekt på hvordan hestegruppen settes sammen for å unngå mobbing og aggressiv atferd." Fra denne linken (det er et .doc-dokument som blir lastet ned fra mattilsynets sider). Merk at utegang er når hestene står ute hele døgnet.
Shadee Skrevet 13. september 2011 #9 Skrevet 13. september 2011 Jeg syntes folk generelt er dårlige til å "kle" hestene etter været, og til å se ann individet. Det er ikke bra å ha for mye på heller. Var en ridehest på min stall som fikk sopp på ryggen for han gikk med to og tre dekken.... og så er det noen som står uten noen ting, uten le i null grader, storm og slaps.
Dragonfly84 Skrevet 13. september 2011 #10 Skrevet 13. september 2011 Jeg syntes folk generelt er dårlige til å "kle" hestene etter været, og til å se ann individet. Det er ikke bra å ha for mye på heller. Var en ridehest på min stall som fikk sopp på ryggen for han gikk med to og tre dekken.... og så er det noen som står uten noen ting, uten le i null grader, storm og slaps. Ja, de fleste klarer seg jo best med mindre enn eierne tror de skal ha. Jeg så ofte hester på stallen som hadde på seg dekken med hals i varmt vær, fordi det var gjørmete ute og eieren ikke gadd å strigle hesten ordentlig. Mens hesten jeg hadde der gikk "naken", for det var jo mest behagelig for ham, og har man fått seg hest får man tåle litt gjørme og strigling. Men det var forøvrig de samme hestene som aldri fikk gå på tur i skogen og stod i små frimerkeinnhegninger i tilfelle de kunne skade seg... La hest få være hest, syns nå jeg. Men det er klart, har hesten behov for dekken må han/hun jo få ha det. Mine hadde tykke dekken om vinteren, både den varmblodige og den kaldblodige, fordi jeg ikke ville de skulle ha så tykk vinterpels når de ble trent. Og forresten, her i gården var det faktisk varmblodsen som fikk best vinterpels, mens kaldblodsen tydeligvis stod langt bak i køen da de delte ut pels... Så man må se an individet, ja
AnonymBruker Skrevet 13. september 2011 #11 Skrevet 13. september 2011 Vi har en kaldblodshest som går ute hele året, dog med leskur den kan gå inn i når den har lyst. Den går aldri med dekken. Begynte vi med det ville pelsen miste sin evne til å isolere, og hesten ville blitt totalt avhengig av dekkenet i kulda. Hesten (jeg snakker om de som er egnet for norske klima nå) utvikler tykkere pels på høsten, og på vinteren har den full vinterpels og greier seg fint ute i kuldegrader. En grei måte å å se at pelsen isolerer godt nok, er at snøen ikke smelter på den. Det er riktig, men hvis været er ustabilt, med mye regnvær og gjentatte kuldegrader som gjør været ustabilt, må man vurdere om man skal ta hestene inn. Utegangshester skal ha tilgang til vindisolert stallbygning der de kan gå løse og tørt isolerende underlag, halm eller strø. Det krever mye å ha hester utendørs, de skal ikke gå for lut og kaldt vann. Vannet kan også fryse og hestene må ha tilsyn og ekstra næringsrikt fôr i kalde perioder. Pelsen skal ikke børstes mer enn en gang i uka for å bevare fettlaget, det gjelder om sommeren. På vinteren skal man helst bare børste av støv og floker og unngå mer pelspleie. Utegangshester er enklere å stelle i vått vær. Skal du ha en hest på stallen og sette den der, må du sørge for at den er tørr før du forlater den. En utegangshest må vennes til det og ikke alle hester er egnet til det i Norge. Tørr kulde er bedre enn vind, regn og ustabilt vær. Må innrømme at jeg er litt bekymret siden klimaet er blitt så lite forutsigbart og det har regnet omtrent hele sommeren. Hvilke forholdsregler tar man da? Jeg har bare erfaring med utegangshest i sommerhalvåret.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #12 Skrevet 16. september 2011 Det er riktig, men hvis været er ustabilt, med mye regnvær og gjentatte kuldegrader som gjør været ustabilt, må man vurdere om man skal ta hestene inn. Utegangshester skal ha tilgang til vindisolert stallbygning der de kan gå løse og tørt isolerende underlag, halm eller strø. Det krever mye å ha hester utendørs, de skal ikke gå for lut og kaldt vann. Vannet kan også fryse og hestene må ha tilsyn og ekstra næringsrikt fôr i kalde perioder. Pelsen skal ikke børstes mer enn en gang i uka for å bevare fettlaget, det gjelder om sommeren. På vinteren skal man helst bare børste av støv og floker og unngå mer pelspleie. Utegangshester er enklere å stelle i vått vær. Skal du ha en hest på stallen og sette den der, må du sørge for at den er tørr før du forlater den. En utegangshest må vennes til det og ikke alle hester er egnet til det i Norge. Tørr kulde er bedre enn vind, regn og ustabilt vær. Må innrømme at jeg er litt bekymret siden klimaet er blitt så lite forutsigbart og det har regnet omtrent hele sommeren. Hvilke forholdsregler tar man da? Jeg har bare erfaring med utegangshest i sommerhalvåret. Det med ustabilt vær er i alle fall ikke et problem for vår hest, for han går inn. Det ser jeg mange av de andre gjør også, med eller uten dekken. Det er ikke noe krav om at utegangshester skal ha vinterisolert stall å gå inn i. De skal ha minimum et skur med 3 vegger, gjerne med et dekke for åpningen, f.eks strimlet plast. Inne har de både tørr flis og tilgang på vann som sikres mot tilfrysing på vinteren med varmekabler. I den verste kuldreperioden har de fri tilgang på mat, og de får selvfølgelig både kraftfór, salt og vitaminer.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #13 Skrevet 16. september 2011 Meg over. Med ustabilt vær tenker jeg primært på regn, som gjerne er det verste for utegangshester når det begynner å bli kaldt.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2011 #14 Skrevet 16. september 2011 Det med ustabilt vær er i alle fall ikke et problem for vår hest, for han går inn. Det ser jeg mange av de andre gjør også, med eller uten dekken. Det er ikke noe krav om at utegangshester skal ha vinterisolert stall å gå inn i. De skal ha minimum et skur med 3 vegger, gjerne med et dekke for åpningen, f.eks strimlet plast. Inne har de både tørr flis og tilgang på vann som sikres mot tilfrysing på vinteren med varmekabler. I den verste kuldreperioden har de fri tilgang på mat, og de får selvfølgelig både kraftfór, salt og vitaminer. Jeg skrev ikke vinterisolert, men isolert for vind. Men jeg ville tatt på regndekken hvis været er ustabilt og kaldt.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2011 #15 Skrevet 17. september 2011 Jeg skrev ikke vinterisolert, men isolert for vind. Men jeg ville tatt på regndekken hvis været er ustabilt og kaldt. Ah, nå så jeg det! Noen ganger leser man bare det man tror det står. Ja, noen her også velger å bruke regndekken. Hver sin smak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå