Frøken Smilla Skrevet 6. september 2011 #21 Skrevet 6. september 2011 Jeg trenger ikke si hvilken skole, men ja som lærervikar. Og nei jeg har ikke sagt at man skal jobbe på julebord, men man skal ikke bruke arbeidstiden på å planlegge alle disse utfluktene! Man trenger ikke bruke hver eneste 1. økt til lesing/tegning fordi man er trøtt selv. Vi må ha slutt på fjaseriet, jeg sier ikke at du fjaser, men gud så mange det er som faktisk gjør akkurat det. Det var vel mer ment som en "jøss, hva slags sted var det du jobbet på", ikke at du skulle fortelle hvilken skole, nei Er du faglært? Ditt forrige innlegg ga meg en følelse av at du forventer at lærere skal jobbe hele tiden, og aldri gjøre andre ting, men jeg ser at du ikke mener det. Samtidig påstår du at dersom man som lærer bruker 1.økten til lesing er det fordi man er trøtt selv. Vel, jeg bruker første delen av mange førsteøkter til lesing. Ikke fordi jeg er trøtt, men fordi det gir elevene en rolig og forutsigbar start, fordi det gir meg mulighet til å stille gå rundt og sjekke lekser, si hei til hver enkelt, samle inn lapper, høre hvis det er noen som har noe de må/vil fortelle meg under fire øyne om morgenen etc, men mest av alt gjør jeg det fordi elever på det trinnet jeg underviser trenger lesetrening. Hjemme utkonkurrerer pc-er, tv-er, spillkonsoller og fotballtrening lesingen glatt. Ved å ha en økt med lesing hver morgen, sikrer jeg at alle mine elever leser i minst 20 minutter hver dag. Uavhengig av hvor trøtt jeg måtte være. Og igjen: velger jeg å planlegge julebord sammen med mine kolleger når jeg har tid til etterarbeid, betyr det bare at jeg må gjøre det andre senere. Derav de lange kveldene og jobbing i helgene. Som lærervikar opplevde du kanskje ikke den delen av yrket? (Min erfaring er i alle fall at lærervikarer sjelden får så mye for- og etterarbeid.)
Gjest Solsmil Skrevet 6. september 2011 #22 Skrevet 6. september 2011 Lærerne er det største problemet. En ting er at det er mangel på lærere, og jeg tror det har også litt med at det å være lærer rett og slett er et yrke med lav status. Hadde man på en måte fått opp statusen ved det å være lærer, så tror jeg man kunne fått mange flere til å ta den utdanningen. I tillegg vil jeg ha strengere kvalitetskrav til lærerne. Det gjelder både på grunnskole og videregående nivå. Jeg har gått på skole i distriktsnorge, og jeg har gått på skole på oslos beste vestkant, og det var ENORMT forskjell på lærerne. (Jeg trenger vel ikke engang nevne at sistnevnte var desidert best). Jeg vet ikke, men kanskje har det litt med kravene fra skolene de forskjellige plassene. Før jeg begynte på skole i Oslo hadde jeg ikke møtt en eneste bra, inspirerende og motiverende lærer - i løpet av 12 års skolegang! Jeg viste ikke engang at det fantes, men så feil tok jeg. Så etter egen erfaring, har jeg konkludert med at lærerne har enormt mye å si for kvaliteten på undervisningen og hvor mye elevene lærer. Selv umotiverte, skoleleie elever kan lære en del av flinke lærere. Og det hjelper ikke med nyopppussede skolebygg, nye bøker, pc og alt som er, hvis ikke det viktigste - gode lærere - er på plass.
PoisonIwy Skrevet 6. september 2011 #23 Skrevet 6. september 2011 Det var vel mer ment som en "jøss, hva slags sted var det du jobbet på", ikke at du skulle fortelle hvilken skole, nei Er du faglært? Ditt forrige innlegg ga meg en følelse av at du forventer at lærere skal jobbe hele tiden, og aldri gjøre andre ting, men jeg ser at du ikke mener det. Samtidig påstår du at dersom man som lærer bruker 1.økten til lesing er det fordi man er trøtt selv. Vel, jeg bruker første delen av mange førsteøkter til lesing. Ikke fordi jeg er trøtt, men fordi det gir elevene en rolig og forutsigbar start, fordi det gir meg mulighet til å stille gå rundt og sjekke lekser, si hei til hver enkelt, samle inn lapper, høre hvis det er noen som har noe de må/vil fortelle meg under fire øyne om morgenen etc, men mest av alt gjør jeg det fordi elever på det trinnet jeg underviser trenger lesetrening. Hjemme utkonkurrerer pc-er, tv-er, spillkonsoller og fotballtrening lesingen glatt. Ved å ha en økt med lesing hver morgen, sikrer jeg at alle mine elever leser i minst 20 minutter hver dag. Uavhengig av hvor trøtt jeg måtte være. Og igjen: velger jeg å planlegge julebord sammen med mine kolleger når jeg har tid til etterarbeid, betyr det bare at jeg må gjøre det andre senere. Derav de lange kveldene og jobbing i helgene. Som lærervikar opplevde du kanskje ikke den delen av yrket? (Min erfaring er i alle fall at lærervikarer sjelden får så mye for- og etterarbeid.) Jeg er utdannet barne og ungdomsarbeider, så jeg fikk tatt del i planleggingsarbeidet. Jeg ser absolutt at lesing er viktig for barna, ikke misforstå. Men disiplinen må tilbake, begge steder, hos både voksne og barn. Det går mye tid til fjas og tøys. Der jeg jobbet var det to lærere av den eldre garde, en skrot samler og et surrehode. Som rett og slett ble fratatt kontaktlærer stillingene sine og ansaver for klasse. Da det var bare fjas på de. Så disse flyr rundt i gangene og fjaser, skraavler og tar en vikartime i ny og ne. Det var helt greit for rektor å sette inn meg i 5 klasse, (lærling sisteåret som Bu arbeider,19 år dengang da) som lærer i 6 mnd, enn at noen av de skulle være der. Så de får faktisk lønn for å sose rundt. Jeg måtte bare vekk. Blir skremt av slikt.
Frøken Smilla Skrevet 6. september 2011 #24 Skrevet 6. september 2011 (endret) Jeg er utdannet barne og ungdomsarbeider, så jeg fikk tatt del i planleggingsarbeidet. Jeg ser absolutt at lesing er viktig for barna, ikke misforstå. Men disiplinen må tilbake, begge steder, hos både voksne og barn. Det går mye tid til fjas og tøys. Der jeg jobbet var det to lærere av den eldre garde, en skrot samler og et surrehode. Som rett og slett ble fratatt kontaktlærer stillingene sine og ansaver for klasse. Da det var bare fjas på de. Så disse flyr rundt i gangene og fjaser, skraavler og tar en vikartime i ny og ne. Det var helt greit for rektor å sette inn meg i 5 klasse, (lærling sisteåret som Bu arbeider,19 år dengang da) som lærer i 6 mnd, enn at noen av de skulle være der. Så de får faktisk lønn for å sose rundt. Jeg måtte bare vekk. Blir skremt av slikt. Jeg er helt enig med deg i at dette ikke er bra, samtidig som det står respekt av din leder som faktisk tok grep og fjernet uegnede lærere fra kontaktlærerstillinger. Dessverre finnes det fremdeles et fåtall lærere i den norske skolen som har stillingstittelen (og -vernet) "uoppsigelig ansatt" (de siste som fikk denne stillingstypen går mot pensjonsalder med raske skritt nå, er rundt 60 år gamle nå), og mye kan jo tyde på at de du nevner hadde den "tittelen". Samtidig som jeg er enig med deg i de eksemplene du kommer med, vil jeg be deg om å være forsiktig med å skjære alle lærere over én kam basert på denne uheldige opplevelsen. Det mener jeg nemlig er litt av problemet i skolen i dag: man uttaler seg (bastant) om hvor dårlig skolen er, og gjerne høyt og tydelig. Dette er med på å trekke ned omdømmet til de mange lærerne som faktisk gjør en god jobb, som faktisk jobber betydelig mer enn de 43,5 timene i uken de får lønn og avspasering for å jobbe, og som ER engasjerte, dyktige og flinke. Vi må ikke glemme dem! (Jeg har hatt gleden av å jobbe sammen med så mange flinke kolleger, så det er noe jeg brenner litt for ) Endret 6. september 2011 av Frøken Smilla
PoisonIwy Skrevet 6. september 2011 #25 Skrevet 6. september 2011 Jeg er helt enig med deg i at dette ikke er bra, samtidig som det står respekt av din leder som faktisk tok grep og fjernet uegnede lærere fra kontaktlærerstillinger. Dessverre finnes det fremdeles et fåtall lærere i den norske skolen som har stillingstittelen (og -vernet) "uoppsigelig ansatt" (de siste som fikk denne stillingstypen går mot pensjonsalder med raske skritt nå, er rundt 60 år gamle nå), og mye kan jo tyde på at de du nevner hadde den "tittelen". Hva man lærer, jeg visste ikke at de var "vernet". Samtidig som jeg er enig med deg i de eksemplene du kommer med, vil jeg be deg om å være forsiktig med å skjære alle lærere over én kam basert på denne uheldige opplevelsen. Det mener jeg nemlig er litt av problemet i skolen i dag: man uttaler seg (bastant) om hvor dårlig skolen er, og gjerne høyt og tydelig. Dette er med på å trekke ned omdømmet til de mange lærerne som faktisk gjør en god jobb, som faktisk jobber betydelig mer enn de 43,5 timene i uken de får lønn og avspasering for å jobbe, og som ER engasjerte, dyktige og flinke. Vi må ikke glemme dem! (Jeg har hatt gleden av å jobbe sammen med så mange flinke kolleger, så det er noe jeg brenner litt for ) Absolutt enig med deg, det finnes så uendelig mange bra lærere, men nesten like mange dårlige. Lærer yrket er tungt, mange jobbe imot deg og jobben fordi "poden" er jo en engel. Jeg hadde nok passet som lærer, men det blir politi i stedet.
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 Forfatter #26 Skrevet 7. september 2011 Nei, jeg skriver ikke en oppgave, jeg er bare interessert i hva folk egentlig mener om skolen. Det er utrolig mange meninger, de fleste synes å mene at lærerne og disiplin er problemet. Når det gjelder Pisa, så er vi på god vei til å gjøre det bra. Neste år er det ny måling, og da får man se om Kunnskapsløftet har hatt noen effekt. Jeg tror lærerne er det minste problemet, jeg nekter å tro at vi har dårligere lærere enn Finland. Om man skal sammenligne finske og norske resultater tror jeg at man.må se på flere ting. 1.Samfunnet. I Norge lever man godt, selv uten utdanning. Det er ikke noe behov for utdanning i Norge for å leve et godt liv. I Finland er mentaliteten en annen. Utdanning er veiene å gå. 2.Skolden som en samfunnsinstitusjon.Skolen står sterkere i Finland. Folk og elever har en grunnleggende respekt for skolen og de som jobber der. I Norge er det fåtallet som har denne respekten. Elever klager over skolen, og får medhold av foreldrene. Alle er enige om at skolen er dårlig, men ingen vet hvorfor. For mye lekser, dårlig lærere osv er problemstillinger som blir tatt opp over middagen i det ganske land. I Pisa ble det også pekt på at mange femtenåringer er så dårlige til å lese, at de vil få problemer med å klare seg i arbeidslivet. Jeg mener at løsningen er å sette inn mye ressurser i barneskolen for å fange opp og hjelpe disse. Når de kommer til ungdomsskolen så er dessverre båten gått for de aller fleste når det gjelder lesing. Dette vil etter en tid føre til mindre ressursbruk i ungdomsskolen. Det andre jeg mener man må gjøre er å sette strengere krav til elevene, at man møter dem ned høye forventninger, for på den måten å øke motivasjon. Det tredje er styrking av ledelse og lærere, noe som pågår. Men, man må samtidig øke lønnen for å gjøre yrket mer attraktivt. Hjem og foreldre er det vel umulig å få gjort noe med, men det er mest sannsynlig et av de største problemene.
**tiilii** Skrevet 7. september 2011 #27 Skrevet 7. september 2011 Jeg er lærer, og har følgelig mange meninger om den norske skolen. Mye er bra, men nesten mer er dårlig. Jeg skal prøve å punkte opp: - ressurser. Skolen er alltid i mangel på ressurser, både til læringsutstyr, til lokaler, til vikarer og lærere, til assistenter og til ekstra undervisning for elever som trenger det. Alltid er det pengemangel. - lærerutdanningen/lærernivå. Allmennlærerlinja fungerer ikke. Da får man lærere som "må" ta de fagene, mens om man går og "plukker" fag og tar ped i tillegg, får man lærere som vikrlig liker de fagene de har, og som er interesserte i dem. Det gir bedre lærere! - lokaler. De fleste skoler er dårlige. Det mangler rom, og man har få muligheter til å dele opp klasser i mindre grupper. - papirarbeid. Lærerene får økt mendge papirarbeid. Tiden dette tar går utover tiden man har til planlegging av undervisning. Derav dårligere foreredt undervisning-> dårligere læring. Dette er hovedpunktene mine. Vær enig eller uenig, men dette er min erfaring.
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 Forfatter #28 Skrevet 7. september 2011 Er enig i en del du skriver, men hva er løsningen?
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 Forfatter #29 Skrevet 7. september 2011 Hva skal man gjøre for å få en bedre norsk skole? Misforstå meg ikke, vi har en bra skole, men den kan bli bedre.
SmallTalk Skrevet 7. september 2011 #30 Skrevet 7. september 2011 Hva skal man gjøre for å få en bedre norsk skole? Misforstå meg ikke, vi har en bra skole, men den kan bli bedre. Tja... 1. Man bør bli kvitt allmennlæreren og gå inn for mer spesialisering. Etter det jeg har forstått så har man nå delt inn lærerutdanningen slik at man enten velger mellom småskole, mellomtrinn eller ungdomsskole, og det tror jeg er et steg i riktig retning. I tillegg så bør man dele enda mer på hvilke fag man utdannes innen. Man bør f.eks spesalisere lærere mer inn mot de retningene de vil undervise inne som realfag eller språk. 2. Man bør kvitte seg med gruppementaliteten og legge opp til at det er lov å være forskjellig. I en klasse så er det aldri noen som vil være like flinke i alt, og da bør læreren få lov til å legge opp til at man differensierer på f.eks matteoppgaver slik at de som er flinke får oppgaver tilpasset sitt nivå og de som er dårlige får oppgaver tilpasset sitt nivå innenfor det som er pensum. 3. Disiplin og respekt. Etter det jeg får høre av andre så er disiplinen mer eller mindre på vei ut av norsk skole og lærere får knapt nok noe respekt av elevene lenger. En lærer må få lov til å kreve disiplin i klasserommet og at elevene enten sitter stille og holder kjeft timen igjennom eller forlater timen. Slik det er nå kan vel ikke en lærer be en elev forlate timen, og dermed så ødelegger en eventuell urokråke for resten av klassen. 4. Mer fokus på læring enn på administrasjon og målinger. En lærer må faktisk få tid til å undervise og å legge opp et skikkelig undervisningsopplegg. Det får man ikke tid til når man skal bruke massevis av tid på administrasjon i tillegg. Dette er noe av det som i mine øyne kan forbedres i norsk skole, og det er nok enda mer. Norsk skole er ikke dårlig, men den kunne vært bedre. Det er blant annet på tide at det blir slutt på alle reformene som innføres til enhver tid. En reform innføres når det blir en kunnskapsminister og en ny en innføres når etterfølgeren inntrer. Det er på tide at reformene får lande skikkelig og at både lærere og elever får lov til å jobbe seg inn i reformene før man skal endre alt en gang til.
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 Forfatter #31 Skrevet 7. september 2011 Klarer ikke sitere, men punkt nr 2 skal allerede være på plass. Alle elever har krav på tilpasset opplæring, problemet er som du skriver i punkt nr 4, tid.. I løpet av de siste årene er elevenes rettssikkerhet kraftig forbedret, noe som også har ført til at mye av lærerens tid blir brukt til å fylle ut skjema, noe som igjen fører til mindre tid til å forberede undervisningen og tilpasse den. Er også litt enig i at det blir mange reformer å forholde seg til, og det er ikke enkelt å være lærer. Det er nesten umulig å forandre hele sitt verdisyn som lærer hver gang det kommer en ny reform. Men, man trenger reformer. I mange land har de ikke det. Problemet er at mange ser på en læreplan som et ferdig dokument, mens det i virkeligheten er en prosess, en prosess som aldri blir ferdig og heller aldri bør bli det. Er veldig enig i punkt 3, snillismen må ut og disiplin på gjeninnføres. Punkt 1 er jeg også enig i, la lærerne få videreutdanning, øk kravene for kompetanse. Ingen burde få undervise uten minimum fordypning, dvs 1.5 år.
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 Forfatter #32 Skrevet 7. september 2011 Er selvfølgelig for at elevenes rettssikkerhet er bedret, men dette får en del uønskede konsekvenser, som bør adresseres.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #33 Skrevet 7. september 2011 Problemene til den norske skolen er ganske sikkert svært sammensatte. Dette er noen faktorer jeg mener bidrar sterkt til at skolens tilstand i dag. 1. Manglende respekt for lærere og annet undervisningspersonell. Lærere er selv ansvarlige for å bygge opp en naturlig autoritet. Da må foreldre og lokalsamfunn unngå å være delaktig i å unødig bryte den ned igjen. Lærere er avhengige av respekt for å kunne gjøre en god jobb. Foreldre og annen familie bør gå noen runder med seg selv før de baktaler skolens personale over middagsbordet. Enn videre bør barn og ungdom gis forståelse for at skolen er deres jobb - og at på jobb er det til sist sjefen som bestemmer, og ikke ungene selv eller foreldrene deres. 2. En stadig økende byråkratisering av lærernes arbeidsoppgaver. Lærere bør få bruke tida på å undervise, og lage gode undervisningsopplegg - og mindre på å fylle ut skjemaer. Det er klart at man må ha tilstrekkelige kontroll- og dokumentasjonsrutiner, men man er nødt til å finne et fornuftig nivå på hva som er tilstrekkelig. Og kanskje er iallfall deler av disse oppgavene noe som lærerne ikke trenger å utføre personlig? 3. Lærere må fungere som sosialarbeidere og forståsegpåere for en stadig mer diagnosetung elevmasse. Bråkebøtter har nå en diagnose, og det er vanskeligere å bare sende dem på gangen. Jeg sier ikke at det er feil, men at man er nødt til å se på konsekvensene av at flere og flere bråkebøtter får herje fritt i klasserommet under påskudd av ADHD etc. 4. En for lite virkelighetsnær lærerutdanning. Det bør bli mer praksis, og mer fokus på å takle de utfordringene studentene vil stå overfor. Kanskje bør lærerstudiet bli femårig? 1
SmallTalk Skrevet 7. september 2011 #34 Skrevet 7. september 2011 Jeg vet at alle har rett på indivudiell læreplan, men på den andre siden så har jeg også hørt at en lærer ikke har lov til å f.eks dele inn mattelekser i tre vanskelighetsgrader og å anbefale elevene hvilken av gradene de går løs på utifra deres kunnskaper og ferdigheter... Og såklart trenger man reformer, men ikke nødvendigvis hvert 4. år. Det tar tid å implementere denne å få satt den ut i live og innen det da har gått 4 år, så har den kanskje bare vært effektiv i 2 år. Det er for kort tid til at man kan si at den ikke funket eller ikke var bra nok. Kom på en ting til som også bør forbedres i norsk skole, men det gjelder litt oppe i alderstrinnene (slutten av ungdomsskolen)... Det bør bli aksept for at alle ikke er skapt for å bli teoretikere, og det bør legges opp et opplegg for de som ikke takler skolen. F.eks vha delvis undervisning og delvis utplassering i bedrift.
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 Forfatter #35 Skrevet 7. september 2011 Helt enig i siste punkt, praksissjokket som rammer lærerstudenter er uvirkelig. Pedagogikkstudiet bør bestå av store deler praksis, metodedelen bør også økes.
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 Forfatter #36 Skrevet 7. september 2011 Kanskje er enhetsskolen en utopi?
SmallTalk Skrevet 7. september 2011 #37 Skrevet 7. september 2011 All den tid alle elevene er enkeltindivider med ulike evner så må nødvendigvis enhetsskolen være en utopi.
Gjest Consensio Skrevet 7. september 2011 #38 Skrevet 7. september 2011 Prøver hardt men får ikke helt til. Full av gode intensjoner da, for hva det er verdt Det var en god oppsummering egentlig Syns det blir helt feil med den pedagogikken som startet på 90-tallet. Nå får man ikke lov til å irettesette noen (satt litt på streken). Man får ikke lov til å sende unger ut på gangen, ta tak i de, snakke hardt til dem..... i dag er det ungene og foreldrene som bestemmer over hvordan skolen skal drives samtidig som at de klager over at lærerne ikke får noe gjort. Stakkars lærere.
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 Forfatter #39 Skrevet 7. september 2011 Smalltalk: jeg er lærer, men har aldri hørt at man ikke kan nivådele leksene, det blir gjort i flere fag på min skole. Ikke alle er sekserelever, så hvorfor skal alle jobbe mot det målet? Når det gjelder siste punktet ditt, dette er en utrolig vanskelig tematikk. Har hatt flere runder med dette. Jeg er enig i at ungdomsskolen, på et visst tidspunkt, bør deles i to retninger. En for de som skal videre på studiespesialiserende og en for de som skal videre på yrkesfag. Jeg mener at det et helt meningsløst å få alle elevene gjennom hele pensum, når veldig mange skal bli frisører, sjåfører, mekanikere osv. Skolen er i dag veldig akademisk, og det er ikke til å undres over at elever detter av lasset. Dette bør følges bedre opp i vgs også. Frafallet er veldig stort, spesielt på yrkesfag. Jeg er sikker på at en av grunnene er at læreplanen for studiespesialiserende og yrkesfag er veldig lik. Hva skjer når en allerede skolelei, og kanskje svak elev, møter et stort og tungt pensum i fagene som er tyngst, norsk og engelsk.
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 Forfatter #40 Skrevet 7. september 2011 Jeg tror vi må gå bort fra enhetsskolen for å få en skole som fungerer bedre for elevene våre. Enhetsskolen er vi veldig stolte av i Borge, og intensjonen er god: alle skal ha de samme mulighetene. Men må man gjennom det samme for at alle skal få, om ikke de samme, så like gode muligheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå