Gå til innhold

samboer under utdannelse...har han rett på noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å ta det kjapt. Jeg har en samboer som har begynt på høyskolestudier igjen i voksen , men har visst ikke rett på støtte fra lånekassen da han har strøen to semestere før og brukt opp sjansene sine derfra. Han kan visst få lån igjen når han har tatt 60 studiepoeng.

Er det noen her som vet om han har rett på noe annen støtte? Ønsker ikke at han skal slutte på studiene, men det blir vanskelig med penger framover for oss. Han har forresten jobbet ca 70-80% et par år nå og går på et studie med mye obligatoriske timer. Noe går det an å jobbe i tillegg, men ikke i nærheten av så mye som skal til for å betale faste utgifter og mat hver måned.

Videoannonse
Annonse
Gjest snoopy_93
Skrevet

Lån i Banken er vel et alternativ. Skader vel ikke å ringe NAV å høre, eller ringe lånekassa?

Skrevet

Han har nok desverre ikke det. Sliter med nøyaktig det samme med samboeren min.... Vi lever kun på mitt stipend... Det er ens egen feil at man har strøket, og det er ingenting å hente... Har prøvd å snakke med nav og alt, så dere må bare vente til han har tjent inn igjen studiepoengene...

Skrevet

Nei. Han får jobbe ved siden av til han har tatt igjen de manglende studiepoengene. Også får dere kutte alle utgifter ned til beinet. Eventuelt får han ta så mange studiepoeng som han mangler ved siden av jobb nå framover, og begynne som fulltidsstudent når han har råd til det, dvs når han er ajour med Lånekassen.

Skrevet

Fint for han at han har samboer da... Mye verre for de som bor alene

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Han må nok jobbe ved siden av studiene ja, evt ta lån i banken. Hans egen feil at han har strøket, Lånekassen er ganske beinharde der...

Skrevet

Han må ha strøket meir enn 2 semestre. Eit semester er normalt sett 30 studiepoeng. Ein må ha strøket minst 70 studiepoeng for å ikkje få lån i lånekassen. Det holder at han tar nok studiepoeng for å komme innanfor 1 års forsinka studie. Dvs. at viss han har strøket 70 studiepoeng så holder det at han tar 10 studiepoeng utan studiestøtte. Da vil han igjen ha rett på støtte.

• Liker 1
Skrevet

Han må ha strøket meir enn 2 semestre. Eit semester er normalt sett 30 studiepoeng. Ein må ha strøket minst 70 studiepoeng for å ikkje få lån i lånekassen. Det holder at han tar nok studiepoeng for å komme innanfor 1 års forsinka studie. Dvs. at viss han har strøket 70 studiepoeng så holder det at han tar 10 studiepoeng utan studiestøtte. Da vil han igjen ha rett på støtte.

Ein ligg minimum 61 studiepoeng bak for ikkje å få stønad frå Lånekassa. Ikkje 70 stp. Ellers har du forklart greit korleis ein får stønad att.

Skrevet

Ein ligg minimum 61 studiepoeng bak for ikkje å få stønad frå Lånekassa. Ikkje 70 stp. Ellers har du forklart greit korleis ein får stønad att.

Det er vel ikke så mange som har fag på 1 studiepoeng, så i praksis er 70 lettere å forstå!

Men ja, hvis han har strøket to semestere så burde han ikke ligge så langt bak at han ikke bare kan ta et ekstra fag slik at han er kvalifisert for støtte igjen.

Skrevet

..da han har strøen to semestere før og brukt opp sjansene sine derfra. Han kan visst få lån igjen når han har tatt 60 studiepoeng.

Dette ser ut som en blanding av feilinformasjon og forvirring! Finn ut nøyaktig hvor mange studiepoeng han ligger bak. For å måtte ta 60 poeng uten støtte for å få lån igjen må han jo ha strøket i fire semestre.

Skrevet

Jeg ville uansett hørt med NAV, man kan være heldig. Og om du finner konkrete lover som støtter din sak, vil jo det være topp! Jeg han en venn som kan flere lover enn de fleste NAV-ansatte, og hver gang de sier "Nei, desverre", så vifter han med lovverket i fjeset på dem, og de har intet annet å gjøre enn å gi ham det han nå har bevist han har krav på :)

Skrevet

uff, ja det var det vi gikk ut i fra. Jeg er ferdigutdannet da så vi klarer oss vel. Takker for alle svar!:)

Skrevet

Dette ser ut som en blanding av feilinformasjon og forvirring! Finn ut nøyaktig hvor mange studiepoeng han ligger bak. For å måtte ta 60 poeng uten støtte for å få lån igjen må han jo ha strøket i fire semestre.

To semestre mener du? Det vanlige er 30 sp pr semester. Nav gir vanligvis bare støtte til kortere utdanninger, med mindre du går på aap ol. Det beste vil vanligvis være å ta 10-20 sp første semester, og jobbe ved siden av, så man får støtte igjen fra neste semester, dersom man ligger etter.

Skrevet

To semestre mener du? Det vanlige er 30 sp pr semester. Nav gir vanligvis bare støtte til kortere utdanninger, med mindre du går på aap ol. Det beste vil vanligvis være å ta 10-20 sp første semester, og jobbe ved siden av, så man får støtte igjen fra neste semester, dersom man ligger etter.

Nei, for hvis han har strøket i to semestere ligger han 60 studiepoeng bak. Hvorfor skal han da, som TS skriver, ta 60 studiepoeng før han kan få støtte igjen? Det ville jo indisert at man ikke kan ligge et eneste poeng bak før man mister støtten.

• Liker 1
Skrevet

TS skriver i første innlegg at han har strøket to semestre, så det virker på meg som hun har misforstått hvordan dette med å ta igjen for å få støtte fungerer.

Skrevet

TS skriver i første innlegg at han har strøket to semestre, så det virker på meg som hun har misforstått hvordan dette med å ta igjen for å få støtte fungerer.

Ja, det var nettopp det jeg kommenterte! At hvis han skulle måtte ta et helt år før han kan få støtte igjen, så måtte han ha strøket fire semestere. Hvis han 'kun' har strøket to semestere så skal han være à jour, så det er noe som skurrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...