Gå til innhold

Har vi som studerer på skoler som ikke er støttet av Lånekassen, rett til betalingsutsettelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vi som studerer fulltid på en skole som ikke er støttet av Lånekassen, rett til utsettelse selv om alle 3 år med utsettelse er brukt opp?

Jeg er under utdanning og for liten lønn til å betale ned på lån nå. To år igjen av studiet før jeg kan begynne å betale.

Saken har gått over til Statens Innkrevningssentral mens jeg ventet på svar fra Lånekassen :glare:

Kjip situasjon og vet ikke helt hva jeg bør gjøre.

Noen tips der ute :blomst: ???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utifra hva jeg har forstått fra å se på luksusfellen er visst SI veldig firkantete og vanskelige. Det kan virke som du bare må oppdrive pengene på et eller annet vis.

Skrevet

Nei. Når man velger å gå på tulleskoler forventes det at man betaler ned gjelda si som vanlig. Det pleier sjelden å være vanskelig å jobbe bortimot 100% stilling ved siden av tulleskoler som ikke er godkjent av Lånekassen, da pensumstørrelsene er knøttsmå. :)

Gjest Silvermist
Skrevet

Nei. Når man velger å gå på tulleskoler forventes det at man betaler ned gjelda si som vanlig. Det pleier sjelden å være vanskelig å jobbe bortimot 100% stilling ved siden av tulleskoler som ikke er godkjent av Lånekassen, da pensumstørrelsene er knøttsmå. :)

Så utrolig trivelig du var da.

Skrevet

Dette er ingen tulleskole, og pensum er DIGERT. Fulltidsstudie med mye lesing etter skolen for å klare studiene. Skolen kjemper for å bli godkjent og er på god vei! Så man skal være forsiktig med å kalle en skole en tulleskole!!

Klarer jobbe en til to dager i uka i tillegg til skole, men det er ikke nok til å betjene nedbetaling av studielånet.

Skrevet

Hoho, jeg har god innsidekjennskap til Lånekassen, så jeg vet hvor lite som skal til for å bli godkjent av Lånekassen, og hvor lite utbytte man har av disse tulleskolene. Men klart: Velger man en slik skole er man vel ikke smart nok til å klare en vanlig skole.

For øvrig har du selv valgt å gå på en slik skole, såda får du ta konsekvensene av det med å måtte betale stuielånet ved siden av å betale alle andre utgifter. Og det betyr mye jobbing ved siden av "studiene".

Skrevet

Har vi som studerer fulltid på en skole som ikke er støttet av Lånekassen, rett til utsettelse selv om alle 3 år med utsettelse er brukt opp?

Jeg er under utdanning og for liten lønn til å betale ned på lån nå. To år igjen av studiet før jeg kan begynne å betale.

Saken har gått over til Statens Innkrevningssentral mens jeg ventet på svar fra Lånekassen :glare:

Kjip situasjon og vet ikke helt hva jeg bør gjøre.

Noen tips der ute :blomst: ???

Du får nok ikke betalingsutsettelser mer enn du allerede har fått, dessverre. Her må du bare kaste deg rundt og skaffe deg en større deltidsjobb, og det burde du for å være ærlig ha gjort for lenge siden. Du havner ikke hos SI "mens du venter på svar fra Lånekassen", da har du misligholdt en god stund i forkant. Nå må du rett og slett skaffe pengene før det blir enda verre.

Skrevet (endret)

Eh, du brukte opp alle betalingsutsettelsene og lot vær å betale resten slik at det havnet hos SI? Og først NÅ lurer du på om du har rett på flere utsettelser?

Om du hadde hatt rett på flere utsettelser (noe du nok ikke har) hadde det jo uansett vært alt for sent nå. Du sjekker ikke hva du har rett på etter at du har misligholdt et lån! Du får ikke en regning i posten og tenker "hmmm, denne kaster jeg, da jeg tror jeg har rett til å slippe å betale."

Edit: Det tar forresten 5 minutter å få svar fra Lånekassen hvis du løfter opp telefonen og ringer på riktig tidspunkt (rundt åpningstider).

Endret av Coarvi
  • Liker 1
Skrevet

Hva er det du studerer TS? De skal ikke så altfor mye til å bli godkjent i lånekassen, så jeg må si meg enig med de som er skeptisk til et studie som ikke er godkjent der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...