Gå til innhold

Utholdende styrketrening eller "bygge muskler"-styrketrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke navnet på den siste typen, men jeg mener sånn at man kjører færre repetisjoner enn ved utholdende (ca 10) og med så tungt du klarer på de 10. Poenget er liksom å bygge muskler. Er jente, så er ikke redd for å få store, stygge muskler (det skal en del til!)

Den andre, utholdende styrke, mener jeg lettere reps og flere (20+).

Hvilken av disse to tror dere gir meg finest kropp? De aller fleste gutter jeg har spurt (og som har peiling på trening) anbefaler hard styrketrening og øvelser som knebøy, benkpress osv, mens de fleste jenter liker å ta mange, lettere reps.

Målet mitt er å få en stram, sterk og feminin kropp! Poenget er ikke å gå ned i vekt, er på matchvekten min nå. Et par kg ned skader ikke, men det er ikke hovedmålet med trening.

Ser jo fordeler og ulemper med begge, men vil gjerne høre meninger om hva du tror er mest hensiktsmessig å satse på!

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørn82
Skrevet

Skal du bygge muskler må du ha så tung vekt at det er tungt å gjennomføre øvelsene. Det er styrketrening, det andre kalles mere fitness trening.

Benkpress, knebøy og markløft er tre kjerne øvelser som jeg mener er essensielle i forhold til styrketrening.

For å bygge muskler anbefaler jeg deg å ta få, men tunge reps. Du må også øke vekten etterhvert som du trener. Eksempelvis en 1/2-1kg i uka på nevnte øvelser.

Dersom du ikke har fremgang og ikke klarer å gjennomføre øvelsene ettervert som vekten øker kan du redusere vekten til det den var før siste gang du økte og så gjennomføre øvelsen.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Skal du bygge muskler må du ha så tung vekt at det er tungt å gjennomføre øvelsene. Det er styrketrening, det andre kalles mere fitness trening.

Benkpress, knebøy og markløft er tre kjerne øvelser som jeg mener er essensielle i forhold til styrketrening.

For å bygge muskler anbefaler jeg deg å ta få, men tunge reps. Du må også øke vekten etterhvert som du trener. Eksempelvis en 1/2-1kg i uka på nevnte øvelser.

Dersom du ikke har fremgang og ikke klarer å gjennomføre øvelsene ettervert som vekten øker kan du redusere vekten til det den var før siste gang du økte og så gjennomføre øvelsen.

Denne treningstypen kan du benytte deg av frem til du oppnår det resultatet du ønsker kroppsmessig. Da trenger du bare å vedlikeholde dette.

Skrevet

Jeg prata med en fysioterapeut/PT som mente at hvis man er utrent skal man ta 12 - 15 reps, og så når man blir bedre trent kan man trene sånn at man akkurat greier 8 - 12 reps. Så har du trent styrke mye før?

Skrevet

Vil anbefale at du begynner med utholdende trening hvis du er utrent fra før. Øvelser som knebøy, markløft osv krever at du er god på teknikk, og da er det greit å "begynne lett". Begynner du rett på de tunge løftene er det fort gjort å få skader.

Holder forøvrig en knapp på at du går over til muskelbyggende trening etterhvert, personlig synes jeg hvertfall det gir best resultater :)

Skrevet

Tren muskler du. Og så svømming etterpå.

Skrevet

Jeg har trent en del styrke før ja, men blir stadig i tvil om hva som er best. Nesten like mange meninger som det er folk:p

Nå trener jeg tunge øvelser som knebøy, utfall osv og, mye med frivekter. Men så kommer det venninner og sier det er sååå mye bedre å ta mange, lettere. Da får man finere kropp!?

Er veldig enig med deg Bjørn82! Trener nå på den måten du beskriver (utenom markløft pga null erfaring med det). Det skal være tungt! Godt å få en bekreftelse på at jeg ikke er helt ute og kjører:)

Tar 8-12 reps, pleier ta 3 serier og rundt 6-7 øvelser.

Skrevet

Tren muskler du. Og så svømming etterpå.

Elsker å svømme, men det blir bare i perioder! Men skal prøve komme inn i den perioden igjen, selv om det er litt tungvindt praktisk sett:)

Hater å jogge! (men gjør det av og til fordi jeg "må")

Skrevet

Vil anbefale at du begynner med utholdende trening hvis du er utrent fra før. Øvelser som knebøy, markløft osv krever at du er god på teknikk, og da er det greit å "begynne lett". Begynner du rett på de tunge løftene er det fort gjort å få skader.

Holder forøvrig en knapp på at du går over til muskelbyggende trening etterhvert, personlig synes jeg hvertfall det gir best resultater :)

Har trent en del styrke, men ikke veldig strukturert:) Kan teknikkene på "alt", utenom markløft.

Syns gjerne apparatene gir meg lite, må ha veldig mye vekt på for å i det hele tatt kjenne det. F.eks sånn beinpressmaskin tar jeg lett 100 kg uten å kjenne det særlig. Så da tar jeg heller 10x3 med 50 kg i knebøy og klarer knapt gå på en uke (neida, men føler det er mer effektivt både der og da, og etterpå). Men er absolutt ingen andre jenter som trener skikkelig knebøy der jeg går, så blir jo litt i tvil om jeg er på villspor:p

Godt å høre du har positiv erfaring med muskelbyggende trening:)

Noen som vet hva det egentlig heter foressten? Har hørt om maksimal styrke, men vet ikke om det er det samme som det jeg holder på med.

Skrevet

Har trent en del styrke, men ikke veldig strukturert:) Kan teknikkene på "alt", utenom markløft.

Syns gjerne apparatene gir meg lite, må ha veldig mye vekt på for å i det hele tatt kjenne det. F.eks sånn beinpressmaskin tar jeg lett 100 kg uten å kjenne det særlig. Så da tar jeg heller 10x3 med 50 kg i knebøy og klarer knapt gå på en uke (neida, men føler det er mer effektivt både der og da, og etterpå). Men er absolutt ingen andre jenter som trener skikkelig knebøy der jeg går, så blir jo litt i tvil om jeg er på villspor:p

Godt å høre du har positiv erfaring med muskelbyggende trening:)

Noen som vet hva det egentlig heter foressten? Har hørt om maksimal styrke, men vet ikke om det er det samme som det jeg holder på med.

Ikke bry deg om hva 90% av alle jenter gjør. De fleste går på gruppetimer som de får lite eller ingenting ut av, og tror det er "the way to go".

Fortsett å trene skikkelig med frivekter og gode baseøvelser du! Venninnene får si hva de vil ;)

Skrevet

Ikke bry deg om hva 90% av alle jenter gjør. De fleste går på gruppetimer som de får lite eller ingenting ut av, og tror det er "the way to go".

Fortsett å trene skikkelig med frivekter og gode baseøvelser du! Venninnene får si hva de vil ;)

Takker for oppmuntringen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...