Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest gnækvåg
Skrevet

For det første er hakekorset et symbol (for lykke og større makter) som eksisterte lenge før kristendommen. For det andre så handler fruktbarhet om helse, velvære og barmhjertighet i sin absolutte form, mens nazistene utførte drap mest sansynlig for å tjene penger...fordi sosialiststaten deres ikke kunne ta seg av folk.

Litt likt som når sosialistiske AP ikke vil tilby helsetilbud for de over 65, men det er en annen sak. Videre så handler veldig mye hedendom om selvstendighet, frihet...ikke det å gå i flokk som i nazismen/sosialismen.

For det tredje så er dette (germansk/nordisk paganisme er bare en fellesbetegnelse for veldig mange forskjellige trosretninger) i mange tilfeller et naturbasert livssyn/menneskesyn der kjærlighet understrekes, ikke et rasistisk et...og heller sjeldent et sexistisk et som er tilfelle i de semittiske/abrahamiske religionene.

Det er sant at mye av poesien, åndsverk o.l fra hedninger er PK blant visse politiske grupper, men det betyr ikke at de som er Vantroisk (at man tror på Vanene) for eksempel er det...og den helnorske religionen er helt uavhengig enhver politikk/ideologi.

Så, dette skulle klare opp i en del ting.

Så kan jeg påpeke at de fleste stornazistene hadde kristen bakrunn. ;)

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tror du om vaner og æser, var det engang mennesker som ble opphøyet til guder, eller var det guder helt fra starten, ikke mennesker i det hele tatt?

Gjest gnækvåg
Skrevet

Hva tror du om vaner og æser, var det engang mennesker som ble opphøyet til guder, eller var det guder helt fra starten, ikke mennesker i det hele tatt?

Mange som tror vanekrigen skildrer faktiske hendelser mellom 2 folk.

Njord, Frøya og Frøy ble en del av ansur, men er forsatt av Vaneslekt.

Så til spørsmålet; Ehm, først var det Ginnungagap (det store intet), også ble verden til gjennom en fusjon av varme og kulde. Njord avla det evige fruktbare liv med Skade. Pga etyomologien tror jeg både den indoeuropeiske mytologien og den nordiske skildrer forskjellige sider ved mennesket og naturen.

Skrevet

Fikset ;)

Skrevet

Mange som tror vanekrigen skildrer faktiske hendelser mellom 2 folk.

Njord, Frøya og Frøy ble en del av ansur, men er forsatt av Vaneslekt.

Jeg er ikke uenig, har lekt meg med tanken på at det kan være opprinnelsen.

Kanhende også jotnene var et siste folkeslag som de var i krig med?

I og med at jotnene både er svært stygge og fæle, samtidig som de kan være søte, eller kloke, eller for den saks skyld, bli blodsbror med Odin, så kan det jo tolkes slik.

Det å umenneskeliggjøre sine fiender for å lettere forsvare at man dreper dem brukes også i våre dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...