AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Dette ble litt langt, men jeg håper at noen vil ta seg tid til å komme med noen råd til meg. For jeg sitter her.. Og jeg trenger så fryktelig noen "utenom" å snakke med. Drømmen min er å jobbe med dyr. Jeg elsker dyr. Veterinær har jeg valgt å innse at blir et for hardt studie for meg. Da jeg søkte rundt, dukket Dyrepleier opp. Det virket som et supert yrke synes jeg! Helt til jeg så lønnen. Rundt 280 000 i begynnerlønn. Går det an? Vil jeg kunne leve av dette? Ettersom jeg ikke ante hva jeg skulle gjøre, søkte jeg allikevel dyrepleie. Men med et snitt på 4,4 kom jeg ikke inn. Nå over til det som sliter meg psykisk ut..-Jeg begynte på sykepleien i stedet for. Tenkte å gi det en sjans. Men etter å ha gått der nå i ca 3 uker, så skjønner jeg at jeg ikke kan fortsette. Jeg vil jobbe med dyr. Jeg har ingen motivasjon, glede,lyst..til å fortsette. Selv om jeg har truffet så mange hyggelig mennesker, og selve studiet virker topp! Jeg har kjøpt bøker til over 2000 kr, jeg har søkt om studielån, og jeg har kjøpt sykepleieuniform... Jeg møter fortsatt opp på alle forelesninger og jobber med gruppeoppgaven vi har fått. Men innerst inne i hodet mitt, så vet jeg at jeg ikke kan fortsette. Jeg har ikke sagt det til noen. Syns det er utrolig vanskelig. Familien min er så stolt for at jeg endelig har funnet ut hva jeg vil og begynt på et studie! (jeg er 21) Hva skal jeg gjøre? Er det feil av meg å fortsette så lenge som mulig, og bare suge til meg all lærdom jeg kan? Selv om menneskeanatomi og dyreanatomi ikke er likt, vil jeg jo ha en fordel til jeg evt begynner på dyrepleie. Hva mener dere? Klem fra Nicole
Gjest Illiya Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Vet du hva? Slutt på sykepleien! Jeg gjorde samme feil som deg for 20 år siden, men holdt ut og ble sykepleier. Det var egentlig aldri noe for meg, og jeg visste det fra starten. Jeg var aldri interessert i faget, og ble heller aldri mer enn en middels god sykepleier. Heldigvis fikk jeg muligheten til videreutdanning, og tok det....kom meg derfor inn på andre yrker. Og glad er jeg for det. Husk at du skal være i det yrket hele livet, kanskje. Du investerer mye tid og penger i et yrke du ikke trives med. Så hopp heller av nå, og gjør det du har lyst til. De kostnadene du beskriver er små i forhold til det å ha et yrke du ikke liker som framtid. Så ta heller et jobbeår, eller noe. Det er bedre enn å fortsette på noe du ikke føler deg bekvem med! Og hvorfor er veterinær for tøft hvis det er det du helst vil bli?? Gå for det, ikke nøy deg med mindre hvis det er det du vil. Har du ikke gode nok karakterer, så ta opp fag. Dette gjelder framtida i 40 år. Så bruk tida godt. 1
Moscato Skrevet 6. september 2011 #3 Skrevet 6. september 2011 Det vil nok kunne lønne seg (mtp omgjøring av lån til stipend feks) å fullføre semesteret. Bøkene kan du selge etterpå, uniformen kan brukes til evt dyrepleierstudie senere, så akkurat de tingene trenger du ikke å bekymre deg for:) Men ikke fortsett lenger enn evt ut semesteret hvis du vet at du ikke vil bli sykepleier (som du sier er tilfelle). Selv sluttet jeg midt i første semester i fjor, og er sjeleglad for det. Begynte faktisk på veterinær nå i høst, og selv om det er interessant og spennende må jeg innrømme at jeg ikke føler meg hundre prosent sikker på dette heller...
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #4 Skrevet 6. september 2011 Slenger meg på her jeg også. Ta opp fag som privatist og øk snittet ditt! Deretter søker du deg på dyrepleie igjen, og krysser fingrene for at du kommer inn denne gangen igjen. Du har ingenting å tape! Og du er bare 21 år. Du har massevis av tid. Er flere som har ventet mye lengre enn deg og skiftet til helt nytt studie etter 3 år. Det er ingen vits for deg å vente så lenge når du vet hva du vil. Så - ta opp fag som privatist, og gjør det bra! :jepp: 1
celesta Skrevet 6. september 2011 #5 Skrevet 6. september 2011 Jeg tror det går ann å studere dyrepleie i danmark uten å måtte bo der hele året. Man kommer inn hvis man har praksisplass i norge. Man trenger kun å reise til Danmark noen ganger i året i noen uker om gangen. Du MÅ ikke jobbe på et dyrlegekontor med en dyrepleier utdanning, man kan for eksempel også jobbe som forsøksdyrtekniker (tar vare på forsøksdyr) ol. Slike jobber finnes for eksempel på vetrinærhøyskolen. Der er lønna gjerne mellom 300 000 og 380 000 avhengig av erfaring osv.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 Hvis du fullfører året får du vel studiepoeng som øker sjangsene dine til å komme inn på dyrepleier?
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #7 Skrevet 8. september 2011 Dersom du vet du er på feil studie - slutt! Du skal være så lenge i yrkeslivet, og det er en så viktig del av livet ditt, at du må følge hjertet i en slik sak. Selv slutta jeg på et studie rett etter jul første året. Måtte tilbakebetale penger til Lånekassa, fikk veldig mange skeptiske tilbakemeldinger fra familie, og brukte mye tid og krefter på å bekymre meg for alt mulig. Jeg hadde heller ikke noe alternativt yrke jeg heller ville jobbe med, jeg visste bare at jeg ikke ville jobbe innenfor den bransjen jeg studerte. I ettertid ser jeg at jeg burde slutta tidligere (enda jeg bare gikk i 6 mnd). Jeg har aldri angra, og jeg husker fortsatt (10 år senere) hvor utrolig deilig følelse det var å endelig ha bestemt seg for å slutte. Jeg er også stolt av at jeg turte å hoppe av, å ta tak i livet mitt. Mange ville nok heller fortsatt på stueiet, "fulgt strømmen" og den ferdig lagte utdanningsveien. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå