Gå til innhold

Søsteren min på 13 får ikke være med pappa og familien til syden..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 22 år, og har to søstre på 18 og 12 samt to halvsøsken på 4, 6 og 9 år.

Far møtte en annen dame for 10 år siden, flyttet ut fra oss og inn med henne.

Jeg og min 18 år gamle søster har lite kontakt med far, ser dem maks en gang i måneden. Søsteren min på 12 derimot er på besøk hos far, stemor og halvsøsken annenhver helg. Hun har et godt forhold til halvsøsknene sine, passer mye på dem og elsker å leke med dem.

I går fant jeg ut at far, stemor og de tre minste barna skal til syden i høst.

Min søster på 12 år er ikke invitert med, og jeg kjente faktiskt at jeg ble sint, skuffet og lei meg på hennes vegne. Hvorfor får ikke hun være med? Hun som føler seg som en del av familien blir helt uten videre utestengt, og får ikke være med på familietur med faren sin! Hvordan kan han velge å ta med kun tre av barna sine, og ikke det fjerde barnet (som er under 18 år - vi som er over 18 kan jo bare reise selv hvis vi vil). Han har aldri tatt med oss andre på ferie uten de tre minste, så det er ikke sånn at det er "hver sin gang". Søsteren min på 12 vet ikke om at de skal reise, så hun har ikke sagt noe.

Må få påpeke at det er pappa som betaler alt - hadde stemor betalt hadde jeg kanskje forstått det litt bedre - at hun inviterer han med? Forstår forøvrig også at stemor sikkert ønsker å reise på ferie med sin lille "kjernefamilie"; men det var faktiskt hun som ødela vår familie, så jeg synes absolutt ikke hun fortjener en ferie med bare sine barn.. Hun visste tross alt om oss da hun ble sammen med pappa.

Er noen andre enige med meg, eller er jeg helt på viddene? Vurderer å ringe og ta en prat med ham, men vil få det bekreftet at det er feil...

Hilsen en som er glad i søsteren sin!

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg og synes absolutt du skal snakke med faren din.

• Liker 28
Skrevet

Du kunne ringt å prate med han, men nå er det vel ikke så veldig aktuelt for søsteren din å være med siden hun ikke er så veldig velkommen uansett hva det blir til.

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg og synes absolutt du skal snakke med faren din.

Helt enig. Synes det er kjempesynd for denne 12-åringen som kanskje kan bli veldig skuffa av å ikke få bli med, eller å i det minste få muligheten til å bli med. Jeg hadde følt meg veldig utenfor og "mindre likt", og hadde blitt kjempeglad hvis jeg hadde funnet ut at storesøster hadde kjempa for at jeg skulle få bli med.

• Liker 2
Skrevet

Du kunne ringt å prate med han, men nå er det vel ikke så veldig aktuelt for søsteren din å være med siden hun ikke er så veldig velkommen uansett hva det blir til.

Ja sant det, for hennes del er det nok uansett uaktuelt å bli med nå.. Men kjenner at jeg blir så lei meg, det bekrefter bare at far er så fornøyd med sin nye familie at han gir f... i oss han hadde fra før av.

Skrevet

Jeg synes du skal ta en telefon og spør hva de egentlig har tenkt med dette her.

• Liker 6
Skrevet

Faren din har en datter under 18 og hun skal derfor få lov til å ta del i hans planer. Han kan ikke bare seile sin egen sjø.

• Liker 5
Skrevet

Jeg stemmer også for at du ringer og snakker med faren din, forklar ham hvordan dette kan føles for 12-åringen.

Men jeg synes du bommer veldig når du skriver at:

Forstår forøvrig også at stemor sikkert ønsker å reise på ferie med sin lille "kjernefamilie"; men det var faktiskt hun som ødela vår familie, så jeg synes absolutt ikke hun fortjener en ferie med bare sine barn.. Hun visste tross alt om oss da hun ble sammen med pappa.

Nei, det er ikke stemoren din som har ødelagt familien deres. Det er det faren (og eventuelt moren deres, hva vet jeg) din som har gjort. Faren din er den som var i et forhold med din mor og som valgte å flytte ut. Stemoren din kunne ikke bestemme at han skulle gjøre det, han er og var en voksen mann, så det må han ta ansvar for selv.

• Liker 17
Skrevet

Jeg stemmer også for at du ringer og snakker med faren din, forklar ham hvordan dette kan føles for 12-åringen.

Men jeg synes du bommer veldig når du skriver at:

Nei, det er ikke stemoren din som har ødelagt familien deres. Det er det faren (og eventuelt moren deres, hva vet jeg) din som har gjort. Faren din er den som var i et forhold med din mor og som valgte å flytte ut. Stemoren din kunne ikke bestemme at han skulle gjøre det, han er og var en voksen mann, så det må han ta ansvar for selv.

Hvordan vet du at ikke stemor var med på å ødelegge familien ? Like drøy påstand som jeg har tenkt å komme med ;

Typisk mannfolk å ikke tenke lengre en nesa ...

Skrevet

Snakk med faren din med en eneste gang og spør hva han tenker med!!! Kanskje han rett og slett ikke skjønner at det er et problem?

Skrevet

Faren din har en datter under 18 og hun skal derfor få lov til å ta del i hans planer. Han kan ikke bare seile sin egen sjø.

Han har en datter under 18 år som han har annen hver helg, så han kan SELVFØLGELIG lage planer som hun ikke nødvendigvis har rett til å ta del i !!!! Han kan absolutt seile sin egen sjø og dra avgårde en helg eller en uke han ikke har samvær med ungen, det har han sin fulle rett til. Hvor snilt det er av han, det er en annen sak...

Skrevet

All moral sier at dette er feil.

• Liker 3
Skrevet

Hvordan vet du at ikke stemor var med på å ødelegge familien ? Like drøy påstand som jeg har tenkt å komme med ;

Typisk mannfolk å ikke tenke lengre en nesa ...

Det er vel ingen på forumet her som vet om det var stemor som ødela familien, men blir uansett utrolig barnslig av deg å påstå at hun ene og alene "ødela" familien din, altså fikk faren og moren din til å gå fra hverandre. For det er rett og slett umulig at det er tilfelle.

Skrevet

Sånn blir det når far søker lykken med barnløs dame. "Glemmer" førstekullsungene for å tilfredsstille ny kone og felles barn.

Skrevet

Det er vel ingen på forumet her som vet om det var stemor som ødela familien, men blir uansett utrolig barnslig av deg å påstå at hun ene og alene "ødela" familien din, altså fikk faren og moren din til å gå fra hverandre. For det er rett og slett umulig at det er tilfelle.

Nå er ikke jeg trådstarter da , men det er vel ikke påstått at hun ene og alene har ødelagt ? Men du påstår at det er far og muligens mor som har ødelagt ... Hva med at alle tre har skyld ? Dette ble litt avsporing av tråden !

• Liker 1
Skrevet

Nå er ikke jeg trådstarter da , men det er vel ikke påstått at hun ene og alene har ødelagt ? Men du påstår at det er far og muligens mor som har ødelagt ... Hva med at alle tre har skyld ? Dette ble litt avsporing av tråden !

Jeg har ikke sagt at det er far og muligens mor som har ødelagt. Jeg vet ingenting om hvem som har gjort hva, men de fleste som har bittelitt mellom ørene skjønner vel at det umulig kan være stemor, og bare stemor, som har ødelagt familien deres. Det er helt sikkert flere som har skyld i at det familieforholdet ikke varte lengre. Og det kan være alle tre.

Gjest Lottiplott
Skrevet

:glare:

Jeg har vært i samme situasjon som søsteren din, opptil flere ganger. Pappa og den nye kona tok med min halvsøster til USA flere ganger og en tur til Kreta.

Jeg kjenner fremdeles jeg blir sint, såret og lei meg (kjenner fremdeles tårene presser på) når jeg tenker på det, og særlig når pappas begrunnelse var at "Det var for dyrt med alle fire" eller "Det var bare tre ledige seter på flyet". Piss.

Snakk med faren din, han MÅ jo være gjennomtenkt nok til å ta henne med! Jeg tror ikke han aner hvor sårt det kommer til å bli for henne å måtte være hjemme, det sitter i overraskende lenge!

Dette er en av flere grunner til at jeg og pappa har et tilnærmet ikke-eksisterende forhold i dag, og jeg snakker svært lite med halvsøsteren min. Jeg håper virkelig ikke at han vil skyve vekk datteren sin slik pappa har gjort med meg. Det er vondt. :cry:

Jeg krysser fingrene for at du snakker med han, og at han forstår at han ikke ta la henne være hjemme.

Du er en GOD storesøster som bekymrer deg, og med rette. Jeg kunne ønske jeg hadde en som deg da jeg var liten. :klem:

• Liker 16
Skrevet

Må få påpeke at det er pappa som betaler alt - hadde stemor betalt hadde jeg kanskje forstått det litt bedre - at hun inviterer han med? Forstår forøvrig også at stemor sikkert ønsker å reise på ferie med sin lille "kjernefamilie"; men det var faktiskt hun som ødela vår familie, så jeg synes absolutt ikke hun fortjener en ferie med bare sine barn.. Hun visste tross alt om oss da hun ble sammen med pappa.

Dette oser av bitterhet og uoppgjorte konflikter. Det blir nok utfordrende for deg å skulle lufte saken med din far, klarer du i det hele tatt å snakke nøytralt med han? Det er 10 år siden foreldrene dine brøt opp, da var lillesøsteren din bare 2 år? jeg er helt enig i at det må oppleves utrolig sårende for henne å ikke bli invitert med, og håper virkelig at tonen mellom deg og faren din er slik at det er mulig for deg å ta det opp med han. Hvis du derimot i de siste 10 årene bare har vist forakt og/eller likegyldighet overfor din far (og kona hans), er det jo ikke noen vits i å komme med noe nå, da han ikke vil ha grunn til å forvente annet enn kritikk og fordømmelse fra din kant.

• Liker 3
Skrevet

Dette oser av bitterhet og uoppgjorte konflikter. Det blir nok utfordrende for deg å skulle lufte saken med din far, klarer du i det hele tatt å snakke nøytralt med han? Det er 10 år siden foreldrene dine brøt opp, da var lillesøsteren din bare 2 år? jeg er helt enig i at det må oppleves utrolig sårende for henne å ikke bli invitert med, og håper virkelig at tonen mellom deg og faren din er slik at det er mulig for deg å ta det opp med han. Hvis du derimot i de siste 10 årene bare har vist forakt og/eller likegyldighet overfor din far (og kona hans), er det jo ikke noen vits i å komme med noe nå, da han ikke vil ha grunn til å forvente annet enn kritikk og fordømmelse fra din kant.

Såklart er hun bitter, og såklart skylder hun på stemoren. Det vil jeg si er en ganske vanlig reaksjon. Hun var 12 år da dette skjedde, da livet hennes endret seg drastisk uten at hun kunne gjøre noe som helst for å hindre det. Jeg synes hun har lov til å være bitter, selv om jeg ikke er enig i at det er utelukkende stemoren hennes sin feil. Men det vil hun nok forstå etter hvert (eventuelt forstår hun det allerede nå, men når man er sint er det ikke så lett å tenke rasjonelt).

I og med at faren ikke har tenkt så veldig langt i denne situasjonen, synes jeg heller ikke det gjør noe om hun kommer med kritikk. Det beste vil selvfølgelig være om hun klarer å formidle budskapet sitt på en rolig og saklig måte, men jeg synes absolutt at hun burde la han vite at han har trådd veldig feil overfor sin 12 år gamle datter. Dette vil ikke bare gagne 12-åringen, men på sikt også faren. Han vil vel antageligvis/forhåpentligvis ha et godt forhold til jenta, og da burde han forstå hvorfor det å ikke invitere henne med er veldig, veldig galt. Siden han ikke skjønner det av seg selv, burde absolutt noen fortelle han det.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Slettet da en moderator har gitt innlegget ett innhold jeg ikke kan stå for.

Endret av MorAase

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...