AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Hei. Jeg har astma og bruker medisiner for det. Jeg bruker en som heter Ventoline diskus og en til son har kortison i seg. Jeg husker ikke hva den medisinen heter men den er rund som diskusen og har fargen or-ange. Den inneholder kortison i seg. En av bivirkningene til denne type medisin er at man får lett hull i tennene, noe jeg har fått! Det jeg lurer på er at siden denne medisinen (som inneholder kortison) gir meg hull i tennene, kan jeg få dekket tannlege timer da? Det er jo ikke min feil at jeg har astma, og det er heller ikke min feil at jeg får hull i tennene, så er det ikke bare rettferdig om jeg får dette dekket? Håper at noen vil hjelpe meg her inne.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #3 Skrevet 6. september 2011 Nei. Det er kun svært få sjukdommer som gir rett til fri tannlege.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #4 Skrevet 6. september 2011 Nei, det gir ikke rett til dekning av tannlege. Men alle vet jo at du skal skylle munnen etter å ha tatt medisinene, nettopp for å forhindre hull. Gjør du det? 1
SmallTalk Skrevet 6. september 2011 #5 Skrevet 6. september 2011 Tvilsomt... Du får bare følge oppfordringene fra tannlegen om å fukte munnen etter at du har tatt medisinene dine. Hullene kommer som en bivirkninge av at tennene tørker ut av medisinene.
Askael Skrevet 6. september 2011 #6 Skrevet 6. september 2011 Jeg skyller munnen godt når jeg har tatt medisin, som anbefalt av legen som foreskrev den. Jeg har tannlegesjekk om en måned, så da får jeg høre om jeg har gjort en god nok jobb. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #7 Skrevet 6. september 2011 Ja, jeg har hatt astma siden jeg var et barn, så jeg vet at jeg må skylde munnen grundig, samt pusse tenner. Men selv om man gjør dette kan man lett få hull i tennene.
momo Skrevet 6. september 2011 #8 Skrevet 6. september 2011 Har selv brukt astmamedisiner i 16 år, skyller alltid munnen godt, og null hull.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #9 Skrevet 6. september 2011 Ja, jeg har hatt astma siden jeg var et barn, så jeg vet at jeg må skylde munnen grundig, samt pusse tenner. Men selv om man gjør dette kan man lett få hull i tennene. Noen av oss får lettere hull enn andre. Så lenge man er nøye med å skylle munnen og ellers ta godt vare på tennene så er det ikke noe som tilsier at medisinen er årsaken til at man har fått hull. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #10 Skrevet 6. september 2011 EEh, har du lest brusanvisningen og snakket med din fastlege om dette? For dette stemmer ikke! Fikk akutt astma anfall for litt siden og gikk til legevakten og t.o.m der sa de at man får lett hull av den medisinen. -.-
Sugerøret Skrevet 6. september 2011 #12 Skrevet 6. september 2011 jeg bruker ventoline diskus som du nevner og har vel brukt ventoline inhalator i 20+år.Dessuten bruker jeg flere typer, ikke bare ventoline.Atrovent ,seretide diskus/inhalatorer,Nebulisator/forstøver apparat med ventoline+atrovent væske.Dessuten tar jeg kortisontabletter ved behov. Disse type medisiner inneholder små mengder kortison,ikke nok til at du vil få hull av dem (eller andre særlige bivirkninger av denne sorten, bortsett fra sopp om du ikke skyller munn) Hull i tennene pga ventoline er utelukket mer eller mindre,det inneholder fint lite stoffer som vil skade tannemaljen.I pakkevedlegget står det heller ikke et ord om hull. http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/V/Ventoline...GlaxoSmithKline_565092/565085.html%26printable%3D0%26frameset%3D1%26thin%3D0%26href%3D0 Om dette hadde vært tilfelle,ville både astma og allergiforbundet gått god for slikt,dessuten ville det stått i pakkevedlegg og en normal oppegående tannlege +foreskrevende lege gi råd. Tror nok dine tannproblemer kommer av andre ting enn akkurat ventoline som du nevner. 1
Helen Skrevet 6. september 2011 #13 Skrevet 6. september 2011 Hei. Jeg har astma og bruker medisiner for det. Jeg bruker en som heter Ventoline diskus og en til son har kortison i seg. Jeg husker ikke hva den medisinen heter men den er rund som diskusen og har fargen or-ange. Den inneholder kortison i seg. En av bivirkningene til denne type medisin er at man får lett hull i tennene, noe jeg har fått! Det jeg lurer på er at siden denne medisinen (som inneholder kortison) gir meg hull i tennene, kan jeg få dekket tannlege timer da? Det er jo ikke min feil at jeg har astma, og det er heller ikke min feil at jeg får hull i tennene, så er det ikke bare rettferdig om jeg får dette dekket? Håper at noen vil hjelpe meg her inne. Regner med at det er Flutide du bruker da, for den er orange. Sønnen min på 11 år har brukt den siden han var rundt året gammel, han skyller/drikker etter at han har tatt den. Han har enda ikke hatt noen hull i tennene til tross for dårlig tannpuss. (Han er lett psykisk utviklingshemmet og har ADHD så tannpuss har vært en kamp i alle år, sliter en del fortsatt.)Da han startet med astmamedisiner fikk vi spesielt beskjed om å skylle evnt. drikke etter at han fikk Flutide, nettopp pga at den tærer på tennen.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #14 Skrevet 6. september 2011 EEh, har du lest brusanvisningen og snakket med din fastlege om dette? For dette stemmer ikke! Fikk akutt astma anfall for litt siden og gikk til legevakten og t.o.m der sa de at man får lett hull av den medisinen. -.- Men ikke hvis man skyller godt og ellers er nøye med tannpleien. Sjokolade gir også hull i tennene, hvis man ikke pusser tennene etterpå. Hvis man gjør det man skal gjøre så slipper man slike bivirkninger. Og orker man ikke det så får man skylde på seg selv og ikke medisinen.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #15 Skrevet 7. september 2011 Astmamedisinene fører ikke direkte til hull i tennene. De kan derimot føre til munntørrhet, som igjen kan føre til økt karies. Er man plaget med munntørrhet bør man tygge tyggis for å øke spyttproduksjonen, være ekstra nøye med tannpuss og drikke ofte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå