AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Hei dere! Jeg spiser Toro-middager hver dag Er slank, holder meg stort sett unna godteri, kaker, potetgull ol. Er det veldig ille å spise mikromat? Når jeg kommer hjem fra skole/jobb, så er jeg altfor lat til å lage middag. Vil ha mat innen 5 min, og da passer det perfekt å slenge den i mikroen. (Lager ofte mat med venninner i helgene da, så dette er snakk om i uken) Spiser jo sunnere ting i løpet av dagen, for det meste havregrøt, egg og frukt. Så hva mener dere?
Redbull Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Sjekk om det er mye palmeolje og salt i hvertfall
kanelsnurr Skrevet 6. september 2011 #3 Skrevet 6. september 2011 At du trolig er mye sunnere enn de studentene som kun varierer mellom pølse/pizza/pasta (ja, de finnes)...Men, det er virkelig ikke bra med for mye salt og mettet fett, som mye ferdigmat inneholder. Jeg skjønner kjempegodt at det er fristende med noe som går fort når man kommer hjem, mitt beste råd er å lage egen "mikro-mat." Dager du har god tid til middagslaging (f.eks en rolig søndag), så lager du en stor gryte med et eller annet, som du fryser i passelige porsjoner. Det tar faktisk ikke så mye mer tid å lage 6 porsjoner chili con carne eller kyllinggryte, i forhold til å lage en middag av det samme. Ellers, så synes jeg (med fare for å bli halshugget) at veldig mange her på KG er litt i overkant fanatiske når det gjelder ferdigmat. Det er sikkert ikke lurt å spise det veldig ofte (alt med måte), men jeg lager av og til lasagne med en toro-boks, "toro-indisk" eller posesuppe, uten et spor av dårlig samvittighet for det. Det er vel også stor forskjell på mikro-mat. Fjordland har vel f.eks. noen sunne retter med nøkkelhull. 3
Filliputt Skrevet 6. september 2011 #4 Skrevet 6. september 2011 Hvis du klarer å huske å ta ting opp fra fryseren om morgenen, vil jeg også anbefale deg å lage store porsjoner av gryter etc. og fryse ned i mindre pakninger. Mange gryteretter og lignende smaker jo faktisk BEDRE andre gang man varmer dem opp (for eksempel lasagne og fårikål, mmm...) Ellers dømmer jeg deg ikke for å spise Toro. Men det inneholder selvsagt litt mer smaksforsterkere, salt og annen grums enn den maten du lager selv - dessuten er det dyrere
Rainbow Skrevet 6. september 2011 #5 Skrevet 6. september 2011 Toro er en av mine beste venner, hadde jeg ikke kjent ham, hadde jeg blitt innmari sulten! Tandoori!! mmmmm! :-) 1
Zzyzx Skrevet 6. september 2011 #6 Skrevet 6. september 2011 (endret) Toro har lenge vært bevisst på å redusere saltinnholdet i sine varer og jeg tror ikke det er så mye palmeolje å spore heller. Her er Velbekomme-sortimentet: =13202&tittel=Velbekomme]Velbekomme Hvert produkt her har innholdsfortegnelse hvis man klikker seg inn på det. Jeg spiser iallfall disse med god samvittighet og regner dem for en grei middag. Edit: fiksa linken så nå skal den funke. Endret 6. september 2011 av Zzyzx 1
Envy Skrevet 6. september 2011 #7 Skrevet 6. september 2011 Har du økonomi til det er ikke den typen ferdigmat det verste du kan lage. Når det er sagt vil jeg nå uansett si at hjemmelaget mat er best, og om du er flink til å tine opp maten i forveien tar det ikke fryktelig lang tid å lage enkel mat fra bunn heller
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #8 Skrevet 8. september 2011 Jeg bruker også halvfabrikata, men lager mye middag fra bunnene av. Cluet mitt er å lage middagsmat i store porsjoner for å fryse ned. Ingenting er mer lettvint enn å ta en boks fra fryseren og hive i mikroen. Jeg har ofte ikke ork til å lage meg skikkelig middag når jeg kommer sent hjem. Det kreves planlegging. Jobben er ikke så mye større når man lager middag for 1 eller for 6.
Gjest "gjest" Skrevet 8. september 2011 #9 Skrevet 8. september 2011 Jeg har aldri Toro middager, jeg lager mat fra bunnen av. Det tar ikke så veldig mye lengre tid.
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #10 Skrevet 9. september 2011 Jeg synes faktisk sånn "egenlaget ferdigmat" som så mange skryter av at de har i frysen og som liksom skal vær å enkelt, sunt og godt er enda eklere enn ferdigmat fra butikken. Man blir jo møkk lei av det man har laget, det ser ekkelt ut og smaken taper seg. Boksene/posene blir bare liggende der i frysen, man glemmer hva det grågrøtete ubestemmelige innholdet er og når det ble laget, også havner det til slutt i søpla. Da vil jeg heller spise grandiosa. Selv liker jeg å lage mat og gjør det hver dag. Liker ikke toro så godt, men tror ikke det er noe ille å spise det hver dag. Spesielt ikke om man legger til noen ekstra grønnsaker, og kanskje ikke spiser så mye salt og sånt resten av dagen? 1
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #11 Skrevet 9. september 2011 TS her. Trodde jeg skulle bli slaktet! Det kom nok ikke så godt frem, men jeg mente Toro mikromat. Altså ferdiglaget mat som varmes i mikroen, drar av plasten og nyter. Dette tar 3-5 min Jeg spiser ellers lite i løpet av dagen, men det jeg spiser er sunt (bortsett fra Toroen). Det kan koste 30 kr for en middag, og det er vel ikke så ille?
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #12 Skrevet 9. september 2011 Jeg spiser det også ganske ofte! Er en 21 år gammel student. Er så utrolig kjedelig å lage mat til seg selv når man kommer hjem etter en lang og slitsom dag. Prøver å spise sunt ellers, mye knekkebrød, frukt og grønt. Har prøvd flere ganger det kanelsnurr foreslår der oppe - lage store porsjoner og fryse ned. Men er enig med AB, jeg ender bare opp med å kaste det meste Det ser uappetittelig ut, er grøtete og trist, og er rett og slett ikke noe for meg.
Dragonfly84 Skrevet 9. september 2011 #13 Skrevet 9. september 2011 Den mikromaten må da være mye bedre enn kebab, pizza og burgere i hvert fall. Ei venninne jeg hadde på universitetet sa en gang noe som jeg ikke aner om har det minste fnugg av sannhet i seg, men det var i det minste en god unnskyldning: Så lenge man har dårlig kosthold bare et par år av hele livet, så ødelegger man ikke så mye. Det er ikke så skadelig for helsa resten av livet å spise usunt i et par år, så lenge man bedrer seg senere. Om det er sant aner jeg ikke. Et tips til TS: First price har store poser med fryste kyllingfileter, de er billige. Det tar ikke så lang tid å lage middag hvis du legger en sånn filet i vannbad for å tine den, steker den med masse krydder på, koker fullkornsris og litt frysepose-grønnsaker. Vips, sunn middag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå