Redbull Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Hva gjorde dere for å avvenne dette? Har fått råd om å stoppe det vi gjør på, men det er ikke så enkelt Vi klikktrener, men jeg syns ikke å klikke når han ikke gjør det har noe for seg...
Lampeskjermen Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Hva gjorde dere for å avvenne dette? Har fått råd om å stoppe det vi gjør på, men det er ikke så enkelt Vi klikktrener, men jeg syns ikke å klikke når han ikke gjør det har noe for seg... Hei! Jeg brukte rett og slett en leke/ godbit som distraherte han bort fra tauet. Når han så godbiten, slapp han tauet i ren refleks og ble da belønnet med å leke eller få noe godt. Jobbet inn rutinen og brukte etterhvert mindre godbit/leke og mer ros. Før du aner ordet av det så er det ikke noe problem
Redbull Skrevet 6. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 6. september 2011 Hei! Jeg brukte rett og slett en leke/ godbit som distraherte han bort fra tauet. Når han så godbiten, slapp han tauet i ren refleks og ble da belønnet med å leke eller få noe godt. Jobbet inn rutinen og brukte etterhvert mindre godbit/leke og mer ros. Før du aner ordet av det så er det ikke noe problem Flott, da prøver jeg det takk!
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #4 Skrevet 6. september 2011 Hei! Jeg brukte rett og slett en leke/ godbit som distraherte han bort fra tauet. Når han så godbiten, slapp han tauet i ren refleks og ble da belønnet med å leke eller få noe godt. Jobbet inn rutinen og brukte etterhvert mindre godbit/leke og mer ros. Før du aner ordet av det så er det ikke noe problem Dette prøvde jeg også. Fikk beskjed på valpekurset at du skulle få hunden inn i en posisjon (sitt, dekk elns) og deretter belønne den gode oppførselen. Det virket i å for seg. Helt til hunden begynte å assosiere å bite i tauet med å få godteri. Hver gang han fikk lyst på, skapte han seg voldsomt for deretter å se opp på meg med "jeg vet du har godteri og jeg vil ha blikket". Så metoden fungerte IKKE for oss! Det som hjalp var å stoppe, kombinert med et skarp lyd (beskjed om at det ikke var greit). Han biter ikke meg - så jeg kunne også gå videre ved å holde helt innerst på båndet. Det hjalp også bra. Ellers går det an å kjøpe en sånn metalldings som du fester mellom båndet og lenken. Den er ikke god å bite på. Og bitingen stopper Vil være veldig forsiktig med den belønning for biting metoden for vi har brukt svært lang tid å å avlære det. Tok oss over ett år.
Redbull Skrevet 6. september 2011 Forfatter #5 Skrevet 6. september 2011 Dette prøvde jeg også. Fikk beskjed på valpekurset at du skulle få hunden inn i en posisjon (sitt, dekk elns) og deretter belønne den gode oppførselen. Det virket i å for seg. Helt til hunden begynte å assosiere å bite i tauet med å få godteri. Hver gang han fikk lyst på, skapte han seg voldsomt for deretter å se opp på meg med "jeg vet du har godteri og jeg vil ha blikket". Så metoden fungerte IKKE for oss! Det som hjalp var å stoppe, kombinert med et skarp lyd (beskjed om at det ikke var greit). Han biter ikke meg - så jeg kunne også gå videre ved å holde helt innerst på båndet. Det hjalp også bra. Ellers går det an å kjøpe en sånn metalldings som du fester mellom båndet og lenken. Den er ikke god å bite på. Og bitingen stopper Vil være veldig forsiktig med den belønning for biting metoden for vi har brukt svært lang tid å å avlære det. Tok oss over ett år. Takk for svar! Må nesten diskutere det med mannen når han kommer fra jobb, men det du sier høres veldig logisk ut
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #6 Skrevet 6. september 2011 Det gjelder å finne riktig metode for din hund! Min er nok desverre litt for smart (og godteriglad) til å la seg lure av "distraksjoner" Her er en sånn anti-bite dings: http://zoosupply.no/product.php?productid=17872&cat=350&page=1 (den er egentlig ikke for dette bruksområdet, men funker supert) Ellers går det an å bruke kjetting-kobbel. Det er heller ikke noe godt å bite på. Vi har også hatt gode resultater med sele, istedet for hundehalsbånd. Da sitter båndet på ryggen, lengre fra hundens ansikt og er dermed verre å få tak i. Uansett er det trening og øvelse som er veien til suksesse 1
Lampeskjermen Skrevet 6. september 2011 #7 Skrevet 6. september 2011 Glemte å si at det er jo forskjellig fra hund til hund, hva som fungerer.. Enkelte er utspekulerte mens andre ikke.. Min hund reaponderte i allefall vedig godt på denne type trening. Ikke alltid det ene fungerer til den andre, men uansett er det jo muligheter - og det er jo det som er det vikigeste vel
Namine Skrevet 6. september 2011 #8 Skrevet 6. september 2011 jeg ville rett og slett kjøpt et kjettingbånd i stedenfor tau, slik at valpen ikke tygger seg løs mens du ikke er der. når vår den gangen valp prøvde å tygge på tauet, sa vi nei! så hun forsto at det ikke var lov. og oppførte hun seg bra, vanket det flink bisk og ros. men det må times riktig, så de skjønner sammenhengen. kjøpte i tillegg en kjetting i stedenfor, og med den kombinasjonen tok det ikke lange tiden før det ikke var noe moro lengre. men det varierer fra hund til hund på hva som fungerer, så du må nesten bare prøve deg frem. lykke til!
Redbull Skrevet 6. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 6. september 2011 jeg ville rett og slett kjøpt et kjettingbånd i stedenfor tau, slik at valpen ikke tygger seg løs mens du ikke er der. men det varierer fra hund til hund på hva som fungerer, så du må nesten bare prøve deg frem. lykke til! Hunden er alt for liten til å bli knyttet fast i tau ennå Takktakk
mysticmoo Skrevet 6. september 2011 #10 Skrevet 6. september 2011 Det er mange valper som slutter å tygge hvis man bytter over til kjettingbånd - det er liksom ikke så kult å tygge på. Gjør han det hele tiden, eller bare som 'raptus' når han blir sliten? Det som funket best på min valp (jeg ville ikke ha kjetting) var så fort han begynte å kødde med båndet, stoppet jeg opp, stod helt stille og ignorerte han til han var ferdig. Da ble det veldig fort kjedelig gitt. Mange unghunder som får biteraptus i bånd også når de blir litt hete i toppen. På min eldste (50kg) var det ikke kult med båndraptus i unghundtiden, så da bandt jeg henne til en lyktestolpe, stod ved siden av og ignorerte til hun var rolig - det var også veldig kjedelig for henne og effektivt for meg.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #11 Skrevet 6. september 2011 Eller ta litt eddik på kobbelet, det funker også..
Sugerøret Skrevet 7. september 2011 #12 Skrevet 7. september 2011 bytt midlertidig til et bånd med kjetting og bli helt passiv utrolig kjedlig gjeesp når valpen får kula. Så fort den slipper båndet sier du "Slipp" ,så roser du og går vidre. Da lærer hunden slipp og at alt blir utrolig kjedlig hver gang den spiser på båndet. Jeg må legge til det kan ta tid... valper er utrolig artig utholdendes
Redbull Skrevet 7. september 2011 Forfatter #13 Skrevet 7. september 2011 Takker for svar har funnet ut at å gi masse oppmerksomhet når han ikke biter, og ingen oppmerksomhet når han biter er tingen! han har så godt som sluttet på to dager
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå