Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått et vikariat gjennom manpower og registrer da timene mine på nett. Der skal jeg skrive opp når jeg starter og slutter, koder for eventuelt fravær og lunsj.

Hvis man må jobbe i lunsjen skal man skrive 0 der. Noe jeg har gjort. Grunnen er at jeg sitter med headsett på meg under lunsjen, og må besvare eventuelle telefoner som ringer i løpet av lunsjpausen. Om det ringer og hvor mye det ringer varierer selvsagt en del.

Men så snakket jeg med en venninne og hun mente at jeg kun skulle registrere for betalt lunsjpause de gangene telefonen faktisk ringte mens jeg spiste. Hva er riktig her? Eller tar vi begge feil? Skulle jeg kanskje ikke hatt betalt for noen av pausene mine?

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Så lenge du må være på arbeidsplassen, skal du ha betalt lunsjpause har jeg lært.

• Liker 10
Gjest Bjørn82
Skrevet

Dersom det er som du beskriver så skal du ha betalt matpause, dersom det ikke foreligger noe annet i en eventuell stedlig avtale. Det kan være at dere får fri på inneklemte dager etc.

Skrevet

Tusen takk for svar. Da har jeg gjort til riktig. Har ingen spesialordninger. :)

Skrevet

Dersom det er som du beskriver så skal du ha betalt matpause, dersom det ikke foreligger noe annet i en eventuell stedlig avtale. Det kan være at dere får fri på inneklemte dager etc.

Fri på inneklemte dager har man rett på uansett om man ikke har betalt matpause. Jobbet selv i manpower en stund, og jeg hadde aldri betalt matpause men jeg fikk betalt likevel på de inneklemte dagene. Så lenge du har jobber over så så mange måneder.

Skrevet

Enn så lenge du faktisk må være på jobb og tilgjengelig på telefon, skal du ha betalt lunsj.

• Liker 4
Gjest Bjørn82
Skrevet

Fri på inneklemte dager har man rett på uansett om man ikke har betalt matpause. Jobbet selv i manpower en stund, og jeg hadde aldri betalt matpause men jeg fikk betalt likevel på de inneklemte dagene. Så lenge du har jobber over så så mange måneder.

Betalt eller ikke betalt matpause. En betalt matpause er synonymt med at du er tilgjengelig på arbeidsplassen i pausen og at du i praksis kan måtte jobb i matpausen.

Ikke betalt matpause er det som er det vanligste når man jobber i en dagtid jobb. Da kan ikke bedriften kreve noe av deg i de 30 minuttene du har lunchpause. Samtidig så er ofte tiden for avviklingen fastsatt. Du kan i det tidsrommet gjøre hva du vil.

Så er det arbeidssteder der du faktisk trekker 30 minutter lunchpause mens du i realiteten ikke forlater arbeidsstedet og fortsatt er tilgjengelig for arbeidsgiveren. Ofte er lunchpausen også noen minutter kortere og det kan kompenseres med at du har fri på inneklemte dager.

Et eksempel er hvis 17 mai lander på en tirsdag. Da vil du få fri forgående mandag og lønnen vil forbli de samme som om du skulle jobbet normaldag den dagen.

Skrevet

Så lenge du ikke har mulighet til å forlate arbeidsplassen skal du ha betalt lunsj.

• Liker 2
Skrevet

Jøss, da har jeg gått glipp av mange betalte halvtimer så langt!

Har jobbet i butikk en stund, og der er reglene sånn at man ikke har lov til å gå rundt på resten av kjøpesenteret i uniform. Så man er jo egentlig bundet til å sitte på lunsjrommet i pausen sin, eller å bruke halvparten av tiden på å løpe til garderoben for å skifte, og så stresse for å gjøre det man skal og samtidig rekke å skifte før pausen er over. Men jeg får ikke betalt for halvtimespausen min! Det er spesielt kjipt de lørdagene jeg er på jobb 9,5 timer og bare får betalt for 9... Er jo faktisk nødt til å oppholde meg på jobben hele tiden!

Skrevet

Men surriball: Må du være tilgjengelig i lunsjpausa di? Det er vel helst det det går på. Har jobbet i flere barnehager ; i den ene hadde vi betalt lunsj, og det ville si at vi f.eks satt med babycallen på pauserommet og måtte ta opp eventuelle barn som våknet, vi måtte ta telefonen etc. Dersom vi var på tur hadde vi ikke krav på å få lunsjpause.

I en annen barnehage hadde vi ikke betalt lunsj, og der kunne vi gjøre hva vi ville i lunsjpausa. Det var ingen krav om at vi skulle være tilgjengelige. (Men vi satt bare på pauserommet såklart)

Skrevet

Nei, jeg må vel ikke være tilgjengelig i den forstand at jeg plutselig må ut og jobbe igjen uten å ha fått spist opp maten min. Men jeg har jo ikke lov å gå noe sted heller. Gråsonetilfelle?

Skrevet

Ikke gråsone. Du har lov til å gå akkurat hvor du vil og gjøre hva du vil, du kan bare ikke vandre rundt i arbeidsuniformen. Nå er jeg ikke jente, men jeg har vanskelig for å tro at det tar så lang tid å bytte genser eller hva det nå måtte være hvis du har lyst til å gå et annet sted. De fleste uten betalt pause tilbringer den dog likevel på arbeidsplassen nettopp for å slippe å styre.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei, jeg må vel ikke være tilgjengelig i den forstand at jeg plutselig må ut og jobbe igjen uten å ha fått spist opp maten min. Men jeg har jo ikke lov å gå noe sted heller. Gråsonetilfelle?

Kan du ikke slenge over en cardigan? :)

I mitt yrke har vi betalt lunsj fordi vi ikke har lov til å gå utenfor i det hele tatt. Vi sitter på pauserommet å spiser, men hvis en av "beboerne" trenger noe, må vi bare legge ned maten, jobbe, og evt spise igjen etterpå.

Men så kan vi riktignok ta pauser, spise etc. akkurat når det passer oss også da :)

Endret av Envy
Skrevet

Så lenge du kan bli nødt til å avbryte lunsjen for å jobbe, skal denne være betalt. Du har gjort det helt rett

Skrevet

Jøss, da har jeg gått glipp av mange betalte halvtimer så langt!

Har jobbet i butikk en stund, og der er reglene sånn at man ikke har lov til å gå rundt på resten av kjøpesenteret i uniform. Så man er jo egentlig bundet til å sitte på lunsjrommet i pausen sin, eller å bruke halvparten av tiden på å løpe til garderoben for å skifte, og så stresse for å gjøre det man skal og samtidig rekke å skifte før pausen er over. Men jeg får ikke betalt for halvtimespausen min! Det er spesielt kjipt de lørdagene jeg er på jobb 9,5 timer og bare får betalt for 9... Er jo faktisk nødt til å oppholde meg på jobben hele tiden!

Denne regelen er kun når du ikke har mulighet til å forlate arbeidsplassen, fordi du må være klar til å kanskje jobbe... Du trenger ikke være parat til å jobbe, og du har mulighet til å forlate arbeidsplassen om du bare bruker den tiden det tar å skifte. veldig få butikker aksepterer at man går rundt i uniform utenfor butikkens område

Skrevet

Hæ? Jeg har jobbet i detaljhandel i snart 10 år til sammen, og har ALDRI hørt om noen butikker som nekter ansatte å bære uniform utenfor lokalet! Eksempler, er du snill?

MEN, de kan vel nekte deg å røyke eller nyte alkohol i uniform, om de ønsker det.

Om man f.eks er kokk/jobber i ferskvare eller annet hvor hygienen må ivaretas mtp klær, forstår jeg policyen. Men er enig med deg i at det er en gråsone. Har du ubetalt pause skal du kunne forlate arbeidsplassen. Om dette er tillatt, men fysisk umulig f.eks grunnet avstand til garderoben, blir det litt pussig. Spør fagforeningen?

Skrevet

Men er enig med deg i at det er en gråsone. Har du ubetalt pause skal du kunne forlate arbeidsplassen. Om dette er tillatt, men fysisk umulig f.eks grunnet avstand til garderoben, blir det litt pussig. Spør fagforeningen?

Men det er jo ikke umulig å forlate arbeidsplassen fordi det er langt til garderoben. Det er da bare å ha en t-skjorte under genser/skjorte uniformen, evt en tights hvis man ikke kan bruke uniformsbuksa heller. Ta av uniformen, og legge den pent brettet på spiserommet. Så kan man fly ut på senteret. Tilbake igjen er det bare å ta på seg uniformen utenpå t-skjorte og tights, så er man klart til å jobbe igjen.

Man trenger jo ikke lage problemer der det ikke er noen?

Hun kan faktisk forlate arbeidsplassen, hun bare gidder ikke. Kan ikke få betalt lunsj fordi man ikke gidder noe. Da skulle jeg hatt betalt lunsj og. Er stort sett i lokalene våre i lunsjen jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...