Gjest RYPHJ Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Hei ! er det noen som kan hjelpe meg? Jeg går i 3 VGS og jeg har de vanlige fagene man trenger, plus spansk, matte S2 og KJemi 2 ! Jeg vil bli en dyrelegesekretær, da trenger man bare generell studiekompetanse og jeg lurer på om det innebærer de fagene jeg har? Får man generell studiekompetanse uansett om jeg dropper matte, kjemi og spansk? og bare tar de vanlige fagene som norsk, historie, religion osv?! læreren min sa at jeg ikke får vitnemål dersom jeg dropper de program fagene mine, men jeg lurer fortsatt på om det er det samme som å ikke få generell studiekompetanse... noen hjelp please? dette er forvirrende. har en vennine som har droppet alle programfag og hun sa det gikk greit?!
Gjest Yellow Taxi Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Får du ikke vitnemål så får du ikke generell studiekompetanse nei ! Men dyrelegesekretær? Er det noe jeg ikke har hørt om eller mener du dyrepleier ved NVH?
Gjest RYPHJ Skrevet 6. september 2011 #4 Skrevet 6. september 2011 Åja ok ! nei det er et kurs som heter dyrelegesekretær, man må betale, men så får man bli sekretær, jobbe på resepsjonen på dyrelegesenteret, og bestille varer inn og ut og mye mye mer!
Porcelain Skrevet 6. september 2011 #5 Skrevet 6. september 2011 Du må ha 30 timer i uka (på studiespes) og 35 timer i uka ( på yf, idrett, stus. med formgiving etc) for å få vitnemål. Dvs totalt 90 timer/105 timer over 3 år. Det vil si at du får ikke vitnemål dersom du dropper ut av noen fag nå, og du får heller ikke studiekompetanse.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #6 Skrevet 6. september 2011 Får man generell studiekompetanse uansett om jeg dropper matte, kjemi og spansk? og bare tar de vanlige fagene som norsk, historie, religion osv?! Nei. læreren min sa at jeg ikke får vitnemål dersom jeg dropper de program fagene mine, men jeg lurer fortsatt på om det er det samme som å ikke få generell studiekompetanse... Ja, det er det samme. Uten programfag har du ikke bestått videregående og er i praksis i samme posisjon som en som kommer rett fra ungdomsskolen. har en vennine som har droppet alle programfag og hun sa det gikk greit?! Det går ikke greit. Du må ha to programfag for å få vitnemål og generell studiekompetanse. Dette er et ufravikelig krav. Hvis du dropper disse kan du like godt slutte på videregående da du ikke vil ha noen kompetanse når du er ferdig. Er du sikker på at du ikke har misforstått og at det er realfag hun dropper og i stedet tar andre programfag? Åja ok ! nei det er et kurs som heter dyrelegesekretær, man må betale, men så får man bli sekretær, jobbe på resepsjonen på dyrelegesenteret, og bestille varer inn og ut og mye mye mer! Jeg søkte litt rundt og det jeg kan finne av kurs som heter «dyrlegesekretær» krever alle generell studiekompetanse. Altså kan du ikke ta det selv om du betaler. Kurset er forøvrig et salgskurs der man kan ta fagbrev i salgsfag, med litt dyregreier lagt på toppen. For meg virker det litt som en tulleutdanning som jeg ikke ville betalt for, men ja ja. Vil du jobbe merkantilt på et dyrlegekontor hjelper det sikkert, selv om det ikke finnes noen faktiske krav for å ha en slik stilling. Det er ikke det samme som en helsesekretær på menneskesiden, da helsesekretær er en offentlig utdanning og en beskyttet yrkestittel. Jeg ville egentlig tenkt meg veldig nøye om før jeg betalte masse penger for noe slikt. Er det virkelig dette du har lyst til å drive med resten av livet? Uansett. Fullfør VGS-utdanningen din først, så kan du heller se hva du ønsker å studere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå