Gå til innhold

Får man svangerskapspermisjon når man er vikar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nyutdannet, og i min sektor må man jobbe seg opp i form av vikartimer. Det er igrunn greit det, for selv om man er vikar har man bortimot jobb hver eneste dag. Jeg rekner med det vil ta en god stund før jeg får tilbudet om noe fast, siden jeg er nyutdannet og har liten erfaring fra området fra før, selv om jeg har fått tilbakemeldinger om at jeg er dyktig. Jeg og mannen er begge passert 30 år, og mannen nærmer seg 35. Derfor føler jeg det haster litt mtp. det å bli prøvere.

Hva gjør man når man så gjerne vil bli prøver, men der jobbsituasjonen er litt uavklart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svangerskapspermisjon i betydningen av at du er garantert jobb å gå tilbake til tror jeg ikke du nødvendigvis får.

Men foreldrepenger får du basert på hvor mye du har tjent. Det er litt viktig å passe på at du får det du har krav på når du har variabel inntekt. Reglene sier egentlig at du enten skal ha det samme som den faste lønna di når du går ut i permisjon eller gjennomsnittet av de siste tre årene. MEN de skal ta hensyn til arbeidssituasjonen din og dersom det har vært nylige endringer i arbeidsforhold så kan de beregne snittet over en kortere periode enn 3 år. Du skal få det som det er sannsynlig at du ville ha tjent om du jobbet og ikke var i permisjon. Les mer her.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Du får ikke nødvendigvis svangerskapspermisjon på samme måten som når du er i fast jobb. I fast jobb får du vikar mens du er ute, og kommer tilbake til samme stilling. Når du går vikartimer, tjener du deg opp rettigheten til svangerskapspermisjon direkte fra NAV. Det er da ingen selvfølge at du har en jobb å gå tilbake til. Det kommer an på om du får forlenget kontrakten din gjennom permisjonsperioden.

Dette utgjør ingen direkte krise, da du har rett på dagpenger fra dag en etter fødselspermisjon mens du finner deg nå jobb, samt at man bruker gjerne siste perioden i permisjon til å finne ny jobb.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Ingen krise om jeg ikke kommer tilbake til vikartimene etter endt permisjon, men tenkte mer i forhold til pengeutbetaling og NAV.

Gjest *Røyskatt*
Skrevet

Så lenge du har inntekt i seks av de siste ti månedene før permisjonsstart, så har du rett på permisjonspenger. Inntekt er da blant annet lønnsinntekt, men også arbeidsledighetstrygd (om du mister jobben), og sykepenger (dersom du blir dårlig i graviditeten).

Det er ganske greit å tjene opp, så sant du er i jobb når du blir gravid. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...