Gå til innhold

Svigerinne som prakker på meg utstyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier. Har termin om fire uker, og igjennom hele svangerskapet har min svigerinne i enhver samtale passet på å spørre om jeg vil låne og kjøpe diverse babyutstyr og klær.

Jeg forstår at dette er ment å være hyggelig, og setter igrunn pris på gesten, men jeg kan bare ikke noe for at jeg reagerer på at det ikke er snakk om å arve, men å låne/kjøpe. Da hun tidligere har sagt at hun ikke skal ha flere barn, klarer jeg ikke å se på dette som noe annet enn gjerrig. Hun er svært klar over at vi ikke har like mye penger som henne og hennes samboer - de er ganske velstående og det er IKKE vi. Jeg er heller ikke vant med at man kjøper og selger innenfor den nærmeste familien da jeg har oppvokst med å arve, gi og hjelpe.

Alt hun har tilbydd meg, har jeg måttet si nei til da jeg allerede har ordnet det på et vis. Vi har kjøpt mye selv, og mine foreldre og venninner med barn har bidratt med en god del. Har blant annet kjøpt og arvet så mye klær at vi ikke TRENGER mer før etter størrelse 92.

Etter å ha sagt ifra hundre ganger om at tusen takk, men vi har alt vi trenger, så ble vi da til slutt enig om å si ifra dersom vi trengte å låne noe. Og det var en stor lettelse for meg, da jeg syns det er leit å avslå noen som sikkert bare prøver å være snill på sin måte. Men likevel klarte hun å snike en svær eske til oss, fullt av utstyr og til og med klær, som jeg tidligere har sagt at vi HAR. Dette irriterer meg grenseløst, for vi skal snart flytte og jeg hater at denne esken må være her og oppta plass både nå, i flyttelasset og i den nye boligen. Jeg kan jo ikke gi den tilbake for det ville vært kjempeuhøflig, eller?! Jeg ønsker jo ikke å være frekk og såre følelser. Må jeg bare ha den til det passer å returnere den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror du bare må krype til korset og gi den tilbake. Det er jo ikke slik at du ikke har sagt fra allerede.

Argumentet ditt er jo klart allerede: Tusen takk for omtanken, men som sagt har vi allerede klær og utstyr frem til babyen bikker størrelse 92 og siden vi skal flytte på oss nå (og det kommer til å bli kaos nok) er det dumt å lagre noe mer enn nødvendig - derfor får du den igjen. Men jeg setter veldig pris på at du tenker på oss og kommer til å spørre om det er noe jeg har brukt for. Æresord!

Det er da ikke vanskeligere enn som så?

• Liker 3
Gjest pysepusen
Skrevet

Jeg hadde gitt den tilbake. Sagt at det var veldig snilt, men dere har det dere trenger og dere har ikke plass til mer enn nødvendig.

Skrevet

Skjønte ikke helt hva du var sur for. At du måtte låne, og ikke fikk utstyret av henne, eller utstyr du fikk låne som du ikke ville ha???

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gitt det tilbake uten tvil! Hun må jo respektere et nei takk.

Skrevet

Ta ut ett eller to plagg (eventuelt bare for å legge det i en skuff), lever esken tilbake og si 'Hei, takk for lånet, nå har jeg plukket ut det vi manglet så resten trenger vi ikke' i en vennlig tone.

• Liker 4
Gjest snoopy_93
Skrevet

Kan jo si at du heller kan få den etter at dere har flytta? Sånn at dere slipper unødvendig mye last :)

Skrevet

Du har jo fått klærne, så du kan jo gi de bort?

Det er jo mange som trenger sånt.

Skrevet

For en sutterekjerring du er. Suttrer over at du må låne tingene og at du ikke får de? Voks opp før ungen kommer ut!

• Liker 3
Skrevet

Som overskriften sier. Har termin om fire uker, og igjennom hele svangerskapet har min svigerinne i enhver samtale passet på å spørre om jeg vil låne og kjøpe diverse babyutstyr og klær.

Jeg forstår at dette er ment å være hyggelig, og setter igrunn pris på gesten, men jeg kan bare ikke noe for at jeg reagerer på at det ikke er snakk om å arve, men å låne/kjøpe. Da hun tidligere har sagt at hun ikke skal ha flere barn, klarer jeg ikke å se på dette som noe annet enn gjerrig. Hun er svært klar over at vi ikke har like mye penger som henne og hennes samboer - de er ganske velstående og det er IKKE vi. Jeg er heller ikke vant med at man kjøper og selger innenfor den nærmeste familien da jeg har oppvokst med å arve, gi og hjelpe.

Alt hun har tilbydd meg, har jeg måttet si nei til da jeg allerede har ordnet det på et vis. Vi har kjøpt mye selv, og mine foreldre og venninner med barn har bidratt med en god del. Har blant annet kjøpt og arvet så mye klær at vi ikke TRENGER mer før etter størrelse 92.

Etter å ha sagt ifra hundre ganger om at tusen takk, men vi har alt vi trenger, så ble vi da til slutt enig om å si ifra dersom vi trengte å låne noe. Og det var en stor lettelse for meg, da jeg syns det er leit å avslå noen som sikkert bare prøver å være snill på sin måte. Men likevel klarte hun å snike en svær eske til oss, fullt av utstyr og til og med klær, som jeg tidligere har sagt at vi HAR. Dette irriterer meg grenseløst, for vi skal snart flytte og jeg hater at denne esken må være her og oppta plass både nå, i flyttelasset og i den nye boligen. Jeg kan jo ikke gi den tilbake for det ville vært kjempeuhøflig, eller?! Jeg ønsker jo ikke å være frekk og såre følelser. Må jeg bare ha den til det passer å returnere den?

Skrevet

tror jeg har misforstått noe.

må du betale for kassen hun kom med, var det en gave, eller et lån?

Skrevet

Du kan ikke være særlig voksen selv som kaller folk for sutrekjerring på internett.. anonymt.

Nei, dette er ting jeg har fått låne - som jeg hverken ønsker å låne, kjøpe eller få! Jeg har sagt NEI TAKK til å låne disse tingene av to forskjellige grunner:

1. Jeg trenger de ikke, da jeg allerede har nok av alt dette

2. Jeg ønsker ikke å låne eller kjøpe småting som babyklær/tepper/mammaklær/leker o.l fra familie da jeg synes det er direkte smålig å ikke kunne gi det til det som skal bli tantebarnet ditt - når det aldri skal brukes igjen. Det er omtrentlig umulig å kunne gi disse tingene tilbake i slik stand de var. Dette er dette, pluss større ting som jeg allerede har, som befinner seg i denne esken som jeg ikke aner hvorfor jeg har fått LÅNE når jeg IKKE VIL HA den på hvilken som helst måte.

Altså denne esken med lånt innhold (den må altså leveres tilbake en gang) som jeg ikke vil ha, vil jeg ikke ha hovedsaklig fordi jeg ikke trenger den, og det frustrerer meg at hun har tatt den med til meg etter å ha fått et høflig nei takk gang på gang, fordi den nå står og opptar plass. Den kommer til å oppta plass i flyttelasset, og den kommer til å oppta plass i det huset vi skal flytte til. Jeg ønsker ikke å såre hennes følelser ved å levere den tilbake NÅ, det er DET jeg lurer på hva jeg kan gjøre med.

Er det nå noe som er uklart for dere som ikke forstår problemstillingen min og er ufine?

Dere som ikke var det, dere har nok rett. Tusen takk for tips til hva jeg kan si!

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemstillingen helt, men det er ikke meningen å være ufin av den grunn. Skjønner ikke helt den koblingen der.

Jeg lurer litt på hvor mye energi du gidder å legge i dette med en eske. Ja, den tar plass, og ja, den må dras med på flyttelasset. Men jeg har flyttet så mange ganger selv at jeg vet at selv om man bor på en knøttliten hybel så har man overraskende mange esker å dra med seg videre til neste sted. En eske fra eller til spiller vel ikke så stor rolle?

Enten leverer du esken tilbake og sier pent at du ikke trenger den, eller så oppbevarer du esken til det som ligger i den er for smått og så leverer du den tilbake og sier takk for lånet. Enkelt og greit. Jeg synes du lager mye styr pga veldig lite.

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke være særlig voksen selv som kaller folk for sutrekjerring på internett.. anonymt.

Nei, dette er ting jeg har fått låne - som jeg hverken ønsker å låne, kjøpe eller få! Jeg har sagt NEI TAKK til å låne disse tingene av to forskjellige grunner:

2. Jeg ønsker ikke å låne eller kjøpe småting som babyklær/tepper/mammaklær/leker o.l fra familie da jeg synes det er direkte smålig å ikke kunne gi det til det som skal bli tantebarnet ditt - når det aldri skal brukes igjen. Det er omtrentlig umulig å kunne gi disse tingene tilbake i slik stand de var. Dette er dette, pluss større ting som jeg allerede har, som befinner seg i denne esken som jeg ikke aner hvorfor jeg har fått LÅNE når jeg IKKE VIL HA den på hvilken som helst måte.

Altså denne esken med lånt innhold (den må altså leveres tilbake en gang) som jeg ikke vil ha, vil jeg ikke ha hovedsaklig fordi jeg ikke trenger den, og det frustrerer meg at hun har tatt den med til meg etter å ha fått et høflig nei takk gang på gang, fordi den nå står og opptar plass. Den kommer til å oppta plass i flyttelasset, og den kommer til å oppta plass i det huset vi skal flytte til. Jeg ønsker ikke å såre hennes følelser ved å levere den tilbake NÅ, det er DET jeg lurer på hva jeg kan gjøre med.

Er det nå noe som er uklart for dere som ikke forstår problemstillingen min og er ufine?

Dere som ikke var det, dere har nok rett. Tusen takk for tips til hva jeg kan si!

Jeg hadde personlig flytta sammen med denne eksen og bare stua den inn i en bod, så slipper du å tenke på det og så kan hun dama ha gleden av å ha lånt deg noe. :) EVT kjør den tilbake til dem etter et par måneder.

Skrevet

jeg ble nesten litt fornærmet av å lese svaret ditt til og med, du fremstår brysk og kvass. menmen

du har 2 valg:

- levere den tilbake nå

- levere den tilbake på et senere tidspunkt

ikke så mye mer å si om den saken.

Kanskje din mann burde ta dette med henne siden det er hans nærmeste familie?

Jeg har forøvrig også en svigerinne som absolutt skal låne meg ting, selv om hun aldri skal ha barn igjen. Jeg takket fint nei til mye av det, da dette er vårt første barn og mine foreldre har allerede kjøpt en hel haug. Jeg vil rett og slett ikke ha en 9 år gammel rusten vogn, dette må være greit. Jeg fikk til svar at jeg da kunne bare ha det så godt og hun sa ikke rart økonomien var trang når jeg sløste slik. Vognen skal uansett kjøpes brukt, men ikke en som er eldgammel og rusten.

Hun er nå grinete, og vi får i stedet ingen ting.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde personlig flytta sammen med denne eksen og bare stua den inn i en bod, så slipper du å tenke på det og så kan hun dama ha gleden av å ha lånt deg noe. :) EVT kjør den tilbake til dem etter et par måneder.

Det er også et alternativ.. selv om jeg helst ikke vil ha den i hus pga plassmangel. Men om jeg ikke klarer å gi den tilbake, så ender jeg nok opp med dette ja. Takk :)

Skrevet

Hun syntes nok du er smårlig som ikke gidder å betale for ting, bare skal ha alt gratis.

Skrevet

Hun syntes nok du er smårlig som ikke gidder å betale for ting, bare skal ha alt gratis.

nei, når man ikke skal ha flere barn selv og det er snakk om din nærmeste familie så gir man det bort.

unntakene er hjemmestrikk og annet man vil samle på, men slikt låner man som oftest ikke ut i det hele tatt.

Skal hun ha penger for det burde hun sette seg på finn syns jeg.

• Liker 1
Skrevet

jeg ble nesten litt fornærmet av å lese svaret ditt til og med, du fremstår brysk og kvass. menmen

du har 2 valg:

- levere den tilbake nå

- levere den tilbake på et senere tidspunkt

ikke så mye mer å si om den saken.

Kanskje din mann burde ta dette med henne siden det er hans nærmeste familie?

Jeg har forøvrig også en svigerinne som absolutt skal låne meg ting, selv om hun aldri skal ha barn igjen. Jeg takket fint nei til mye av det, da dette er vårt første barn og mine foreldre har allerede kjøpt en hel haug. Jeg vil rett og slett ikke ha en 9 år gammel rusten vogn, dette må være greit. Jeg fikk til svar at jeg da kunne bare ha det så godt og hun sa ikke rart økonomien var trang når jeg sløste slik. Vognen skal uansett kjøpes brukt, men ikke en som er eldgammel og rusten.

Hun er nå grinete, og vi får i stedet ingen ting.

Var det du som kalte meg sutrekjerring, da? Jeg blir nemlig fornærmet selv, av å få ukvemsord fra fremmede.

Det er nok jeg som må ta meg av denne, da min mann ikke eier evnen til å en gang si nei. Han har snill-gutt syndromet.. som er heldig for meg, stort sett, men ikke nå ;)

Det er det jeg er redd for, jeg VIL nemlig ikke at noen skal bli grinete på grunn av slike materielle ting. Hun har tross alt aldri vært frekk eller ekkel mot meg, bare hyggelig.

Skrevet

nei, når man ikke skal ha flere barn selv og det er snakk om din nærmeste familie så gir man det bort.

unntakene er hjemmestrikk og annet man vil samle på, men slikt låner man som oftest ikke ut i det hele tatt.

Skal hun ha penger for det burde hun sette seg på finn syns jeg.

Du syntes det ja? Man får betale for utstyrett til ungen sin. Er ikke svigerinna sin feil at ts ikke har samme økonomi som henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...