Gjest frøken am Skrevet 6. september 2011 #1 Skrevet 6. september 2011 Er kanskje laget en tråd om dette tidligere, men jeg kan ikke finne den! Til jul kommer bøtteknottet vårt. Jeg skal være hjemme et år, altså til jul/nyttår 2012. Lenge tenkte jeg å jobbe igjen etter permisjonstiden, men har i det siste lurt på å heller ta igjen mitt siste år på VGS i løpet av et semester - våren 2013. Selvfølgelig kan jeg ringe rundt, lese, Google osv, men hvis det er noen som har peiling og lyst til å dele kunnskap må de gjerne gjøre det! Lurer på hvilke rettigheter jeg har med tanke på penger fra NAV og evnt. Lånekassen. Barnet skal gå i bhg eller til dagmamma (håper på plass i bhg). Om dette ikke lønner seg økonomisk må jeg nesten jobbe og lese på siden.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #2 Skrevet 6. september 2011 Du får da jobbe ekstra som alle oss andre?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #3 Skrevet 6. september 2011 Dersom du oppfyller kravene for lån og stipend for vgs, vil du vel få det fra lånekassen. (Husk at du også kan ha rett til forsørgerstipend.) Noen rettigheter fra NAV kan jeg ikke forstå at du skal ha.
Gjest frøken am Skrevet 6. september 2011 #4 Skrevet 6. september 2011 Det er vel derfor jeg spør, fordi jeg er usikker? Det er ikke snakk om noe studium, men siste året på videregående. Hvis jeg tar full opplæring dette siste året (semesteret) har jeg jo ikke nubbsjans til å jobbe. Derfor må det bli enten eller.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #5 Skrevet 6. september 2011 Ja, det er jo som de sier: 1. NAV gir ingen støtte til utdanning (med mindre du er under NAV fra før - AAP) 2. Du kan få lån og stipend fra lånekassa dersom du oppfyller kravene de har for støtte under videregående opplæring. Disse finner du enkelt på lanekassen.no. Ingen her vet om du oppfyller kravene eller ikke.
Rosalie Skrevet 7. september 2011 #6 Skrevet 7. september 2011 Du kan lese her om foreldrestipend frå Lånekassen: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel_barn/ Oppfyller du ikkje krava til å få foreldrepengar basert på inntekt, vil du få ein eingongssum. Eingongsstønaden er på ca. 35.000 kr. Det kan du lese om her: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Engangsst%C3%B8nad+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon Du vil i tillegg få barnetrygd. Du bør sjå på moglegheita til å jobbe noko etterkvart. Til dømes annakvar helg eller nokre nattevaktar. Dei pengane vil jo komme godt med uansett, og ikkje minst når du skal tilbake på skulebenken. Og om det lar seg gjøre, så må du fullføre videregående. Jo lengre du er utafor utdanningssystemet, jo vanskelegare er det å komme i gong att.
Gjest WendyClear Skrevet 7. september 2011 #7 Skrevet 7. september 2011 Hva med å ta fagene som privatist? Da kan du lese til eksamen på egenhånd og får mer tid til barnet og eventuelt jobb ved siden av. Vgs-eksamen er ikke veldig vanskelige, og det blir mye dødtid når du følger undervisningen.
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 #8 Skrevet 7. september 2011 Om jeg var deg ville jeg gått opp som privatist og brukt permisjonstiden på å lese. Da slår du to fluer i en smekk.
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #9 Skrevet 7. september 2011 Du kan lese her om foreldrestipend frå Lånekassen: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel_barn/ Oppfyller du ikkje krava til å få foreldrepengar basert på inntekt, vil du få ein eingongssum. Eingongsstønaden er på ca. 35.000 kr. Det kan du lese om her: http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Engangsst%C3%B8nad+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon Du vil i tillegg få barnetrygd. Du bør sjå på moglegheita til å jobbe noko etterkvart. Til dømes annakvar helg eller nokre nattevaktar. Dei pengane vil jo komme godt med uansett, og ikkje minst når du skal tilbake på skulebenken. Og om det lar seg gjøre, så må du fullføre videregående. Jo lengre du er utafor utdanningssystemet, jo vanskelegare er det å komme i gong att. Men skal jo begynne på skole etter permsjonen, ikke under permisjonen. Derfor vil hun ikke ha rett på annet enn lån fra lånekassa og forsørgerstipend dersom hun oppfyller kravene til disse, samt barnetrygd..
Gjest frøken am Skrevet 7. september 2011 #10 Skrevet 7. september 2011 Takk for tilbakemeldinger! Det med privatist var valget mitt LENGE. Vurderte å gjøre noe under permisjonen, og noe etter. Har jo et helt år å og ta igjen og tanken på denne løsningen føltes litt evigvarende... Men selvfølgelig. Velger man å få barn er det klart man kanskje velger bort noen privilegier også. Har hørt veldig mange si at i permisjonstiden får man liksom ikke tid til noen ting, så jeg trodde at det å lese mens ungen var her med meg var uaktuelt... Nå ble jeg jammen usikker. Så for meg å ha knøttet i bhg mens jeg kunne dra og studere hardt som F det semesteret og bli ferdig da! Og da slapp jeg det styret med å MÅTTE skaffe en jobb ASAP etter permisjonen er over.
Mamma1 Skrevet 7. september 2011 #11 Skrevet 7. september 2011 Du har bedre tid det første året med baby enn du noen gang kommer til å få igjen.. Jeg hadde ikke vært i tvil, men tatt alt sammen under permisjonstiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå