AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 jeg har lån hos lånekassen på en utdannelse jeg IKKE kommer til å fullføre. Så jeg må betale på dette lånet. Men jeg tar nå opp litt fag, og planlegger og søke sykepleier til neste år. Må jeg da betale lånekassen mens jeg utdanner meg til sykepleier? Jeg kommer IKKE til å søke noe lån hos de noe mer, trenger ikke det for sykepleie på offentlig høyskole. Skal jobbe ved siden av. Må jeg betale?
Lista Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 (endret) Klart ikke det. Du må ikke betale på lånet mens du er student edit: men du må søke om det. Endret 5. september 2011 av Fraise
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 Ok, så bra da! Da gir jeg bare lånekassen beskjed når jeg kommer inn på en skole, og så sier de Ok, også betaler jeg resten når jeg er ferdig. Hadde funka fint for meg.
Lista Skrevet 5. september 2011 #4 Skrevet 5. september 2011 http://www.lanekassen.no/Toppmeny/Om_Lanekassen/aktuell-kundeinformasjon/Fatt-regning-men-fortsatt-i-utdanning/ Der har du info!
otilie Skrevet 6. september 2011 #5 Skrevet 6. september 2011 når du har kommet inn på høyere utdanning fulltid så trenger du ikke gjøre noe. lånet ditt blir utsatt automatisk ^^ ringte selv og hørte om dette, siden jeg fikk gjeldsbrev. Men de sa jeg bare skulle glemme den regninga om jeg hadde kommet inn på skole!
Gjest loren Skrevet 6. september 2011 #6 Skrevet 6. september 2011 Jeg måtte betale mens jeg var deltidsstudent, går et studie med 3 deltidsår og et heltids år, i år som er et heltidsår betaler jeg ikke.
Envy Skrevet 6. september 2011 #7 Skrevet 6. september 2011 Du betaler ikke på lån hos lånekassen så lenge du er fulltidsstudent (det er sikkert litt annerledes om man er student på f.eks fengselsskolen eller tollskolen hvor man får betaling under utdannelsen, men på sykepleien kan jeg ikke se for meg at du må betale).
CoffeeCup Skrevet 6. september 2011 #8 Skrevet 6. september 2011 Jeg måtte betale på studielånet mens jeg var student fordi jeg ikke tok opp nytt studielån til det studiet jeg da gikk på.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #9 Skrevet 6. september 2011 Hvis du er deltidstudent så må du betale det forrige studielånet. Jeg går sykepleier på deltid (4 år), går på skole 75% og må betale studielånet mitt som jeg hadde fra før. Så hver tredje mnd så går en stor del av studielånet mitt til å betale for studielånet.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #10 Skrevet 6. september 2011 http://www.lanekassen.no/Toppmeny/Om_Lanekassen/aktuell-kundeinformasjon/Fatt-regning-men-fortsatt-i-utdanning/ Der har du info! Linken fungerer ikke hos meg? Jeg studerer fullt på universitet i år, men må likevel betale på mitt tidligere studielån.. Tar ikke opp lån i år. Dere som snakker om at man søke om å ikke betale under utdanning, mener dere vanlig betalingsutsettelse?
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #11 Skrevet 6. september 2011 Linken fungerer ikke hos meg? Jeg studerer fullt på universitet i år, men må likevel betale på mitt tidligere studielån.. Tar ikke opp lån i år. Dere som snakker om at man søke om å ikke betale under utdanning, mener dere vanlig betalingsutsettelse? Den søknaden er ren formlitet. Det er vanligvis ikke noe stress å utsette lån fra lånekassen, du må bare søke om det. Det gjøres enkelt på lånekssen sine hjemmesider.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #12 Skrevet 6. september 2011 Den søknaden er ren formlitet. Det er vanligvis ikke noe stress å utsette lån fra lånekassen, du må bare søke om det. Det gjøres enkelt på lånekssen sine hjemmesider. Det er jo så mye forskjellige informasjon folk har gitt her... Om man søker om betalingsutsettelse må man huske at man kun kan gjøre det 12 ganger. Men dette gjelder jo både om man er student (uten å ha tatt opp nytt studielån) og ellers. Dere som mener at det skjer "automatisk", hva mener dere da? Det har jeg aldri opplevd. Jeg har studert to år tidligere (fulltid) uten å ha tatt opp studielån, og har måttet betale på det gamle studielånet som vanlig under utdanningen.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #13 Skrevet 6. september 2011 Dette fant jeg på lånekassen sine sider: Fulltidsutdanning uten støtte Tar du fulltidsutdanning uten at du mottar støtte fra Lånekassen? Selv om utdanningen du tar gir deg rett til støtte og dermed rentefritak (sletting av renter), vil renten likevel løpe på lånet ditt mens du er under utdanning. Når du tar utdanning uten å søke støtte, må du søke om betalingsutsettelse for hvert semester (du kan maksimalt få innvilget to utsettelser om gangen). Du kan bare søke om rentefritak i etterkant, det vil si når du er ferdig med utdanningen og har bestått eksamen. Fulltidsutdanning med støtte etter en pause Hvis du får støtte til fulltidsutdanning etter en pause, får du automatisk betalingsutsettelse og rentefritak (sletting av renter) på studielånet ditt i støtteperioden. Du trenger ikke å søke spesielt om dette.
Gjest Coarvi Skrevet 6. september 2011 #14 Skrevet 6. september 2011 Du får krav om å nedbetale lånet ja, men du søker bare om utsettelse. Når du er ferdig med studiene søker du om rentefritak for perioden, og at disse utsettelsene blir "slettet" slik at du har rett på å søke om utsettelse senere i livet. Men hvis du har rett på lån er det nesten enklere å søke om lån, og sette pengene inn på høyrentekonto. Så slipper du å huske å søke om utsettelse 4 ganger i året, og du slipper å styre med rentefritakssøknad. OG du kan tjene renter på beløpet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå