Gå til innhold

Om det å ikke spise rett før man legger seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har hørt rundt forbi at man ikke bør spise rett før man legger seg/minst to timer før. Men så lurer jeg på hva som menes med "å legge seg." Jeg ligger ofte i sengen en times tid med dataen før jeg skal sove. Er sjeldent jeg legger meg rett til å sove, blir som regel data eller iPod.

Så hva er egentlig riktig? Og er det så dumt å spise rett før man skal legge seg? Jeg blir ofte sulten på kvelden, og tar meg ofte et eple og knekkebrød rett før jeg tar turen til sengen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare tull! Du kan spise akkurat hvor mye og hva du vil før du legger deg så lenge det totale kaloriinntaket ditt ikke overstiger det du skal ha i deg den dagen...

Om du sover godt på full mage er en annen ting :sove:

Jeg legger meg heller med litt mat i magen(ikke mett, ikke sulten) enn å være kjempesulten eller alt for mett....sover ikke godt med noen av delene....

• Liker 2
Gjest Applecore
Skrevet

Ikke bra å sove med lavt blodsukker (man sover dårlig, og det er tungt å våkne dagen etter), så hvis du er en av dem som forbrenner mat fort så kan det være lurt å spise litt før du legger deg.

Havregryn, grovbrød eller frukt er fine ting :)

Skrevet

Jeg spiser alltid før jeg legger meg, og jeg er verken dum eller tykk.

Skrevet

TS her, takk for svar :) Ble veldig lettet nå, jeg er en kveldsperson som er oppe relativt sent, så er greit å spise litt før jeg legger meg. Har lagt meg sulten et par ganger, og det resulterer i å ligge og vri seg i to timer :sukk: Så da fortsetter jeg med frukten og knekkebrødet jeg :) Hehe

Skrevet

Ikke bra å sove med lavt blodsukker (man sover dårlig, og det er tungt å våkne dagen etter), så hvis du er en av dem som forbrenner mat fort så kan det være lurt å spise litt før du legger deg.

Havregryn, grovbrød eller frukt er fine ting :)

Jeg tror det er lurere å spise noe med proteiner i... Karbohydrater er jo bare energi, noe man ikke trenger mye av når man sover.

Proteiner bruker kroppen til å bygge og reparere, og det gjør den bra når man hviler.

Skrevet

TS her, takk for svar :) Ble veldig lettet nå, jeg er en kveldsperson som er oppe relativt sent, så er greit å spise litt før jeg legger meg. Har lagt meg sulten et par ganger, og det resulterer i å ligge og vri seg i to timer :sukk: Så da fortsetter jeg med frukten og knekkebrødet jeg :) Hehe

Det gjør du rett i :jepp: Jeg pleier også å ta et par knekkebrød eller litt frukt...

Gjest Applecore
Skrevet

Jeg tror det er lurere å spise noe med proteiner i... Karbohydrater er jo bare energi, noe man ikke trenger mye av når man sover.

Proteiner bruker kroppen til å bygge og reparere, og det gjør den bra når man hviler.

Det kommer litt an på.

Jeg sliter litt med at blodsukkeret mitt blir fort lavt, og jeg bruker i tillegg lang tid på å sove og hiver meg mye rundt, så trege karbohydrater er veldig ideelt for meg.

Men det er selvsagt en individuell sak :)

Skrevet

Men hvorfor trenger du karbohydrater for å holde blodsukkeret oppe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...