AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Jeg har jobbet mye og spart opp masse penger, og reist en del etter vgs. Ville oppleve en del ting og bare leve livet fullt ut før jeg begynte å studere! Nå er jeg 23 nå, og jeg tenker veldig på å begynne å studere snart. Kanskje allerede neste høst? Jeg har luftet tankene mine til noen venner og bekjente om at jeg ønsker å bli sykepleier. Jeg liker yrket og jeg føler jeg har mye å gi. Har jobbet som pleieass. i flere år både på sykehjem og sykehus, og har fått mye ansvar, og alle roser meg fordi jeg er så flink. Mange tror jeg er sykepleier også så jeg føler at det er dette jeg vil bli! Har tenkt på å bli lege også, men føler at det ikke passer meg. Jeg hadde veldig gode karakterer fra vgs og kunne begynt rett på legestudiet om jeg ville, men sykepleier er mer yrket for meg. Det handler om at jeg er en person som vil være lykkeligere som sykepleier enn som lege. Jeg liker ansvar, og takler det fint, men hvorfor kan jeg ikke bare få velge sykepleien om jeg vil det? Jeg har da ikke lavere iq om jeg veldig sykepleien?? Likevel presterer flere å si at JEG burde søkt medisin siden jeg har så gode karakterer, og at sykepleierstudiet ikke er noe å hige etter ... Der går man om man ikke klarer å komme inn på medisin, liksom... Det sårer veldig!!! Og faktisk, så har jeg hørt at noen steder som i Oslo og Bergen er snittet neste 5 for å komme inn. Så jeg føler jeg nesten må veldig medisin selv om jeg ikke vil ... Hvorfor må noen si sånne ting, når de ikke går på medisin engang???
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Dumme folk. Men du må følge hva du ønsker, og bestemme dette helt selv. Jeg er sykepl. selv og har nok mer kontakt med pasientene enn legene har. Det spørs hva du ønsker å gjøre. Det en sykepleier gjør er like viktig som det en lege gjør selv om snittet er høyere på medisin.
altflyter Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 (endret) Jeg reagerte på innlegget til en AB i debatten om hun som lurer på om hun skal velge legestudium. Skrevet i dag, 20:08 AnonymBruker skrev 04 september 2011 - 09:12: Men med all respekt er medisin noe helt annet enn sykepleie. Sykepleie er et kort, enkelt og lite belastende studie med lave inntakskrav. Det er helt vanlig med «eldre» studenter der og det er en helt realistisk gjennomførbar drøm for de fleste som måtte ønske det. --- Unnskyld meg, men det er kanskje det mest nedlatende jeg har lest på en stund. Sykepleien er så absolutt ikke LETT eller OVERKOMMELIG for de fleste. Det du sier, vitner om utrolig dårlig kunnskap og rett og slett en barnslig holdning. Sykepleien i Bergen hadde i år et snitt på 4,8, og jeg vil ikke si det er lavt Det er et krevende studium med mye anatomi, mikrobiologi og fysikk. Og lite belastende... Finnes det et yrke som er mer belastende enn sykepleie? Greit at legestudiumet er VANSKELIGERE, men å si at sykepleien er lett, er rett og slett bare respektløst. --- Jeg hadde selv veldig gode karakterer til å komme inn der jeg ville, men valgte å søke på sykepleien. Enkelte som ikke har peiling, velger å uttale seg på en slik måte. Sykepleien er berikende, kjempespennende men så absolutt ikke noe lett. Jeg er fantastisk glad for at jeg begynte der. Men er det pengene du er ute etter, er det ikke yrket for deg:) Men ut ifra det du sier, har du er realistisk bilde av hva det er, og du kan glede deg til å begynne. Om du ikke føler det er godt nok selv (for du skal drite i hva andre syntes... Det måtte jeg gjøre) Så kan du ta deg en videreutdanning. Og... Sykepleien er så absolutt et stort ansvar det også. Administrasjon og medisinregning... Du står faktisk med liv i hendene når du måler opp medisinen Det er et kjempeanvennelig yrke! Go for it Edit. Leif Endret 5. september 2011 av altflyter 4
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #4 Skrevet 5. september 2011 Jeg synes det står all respekt for sykepleiere. Når det gjelder karrierevalg, så er det jo viktig å finne noe som en ønsker å arbeide med i fremtiden. Høres ut som om du er så heldig at du har funnet ut hva du vil trives med, og vil være dyktig i,såjeg synes at du har svaret ditt der. De som mener du må studere medisin å bli lege, det går sannsynligvis i at vi mennesker ønsker at folk lever opp til sitt potensiale.Ikke at sykepleie ikke er godt nok, men at du som person har større potensiale. For oss andre som ikke har så gode karakterer,så føles det at "talentet" er bortkastet på en person som ikke bruker sitt potensiale. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #5 Skrevet 5. september 2011 Jeg kjenner en sykepleier som tjener over 500 000 i året. Hun er avd.leder og har mye ansvar, så det har kanskje mye å si? Det er ikke alle som tjener under 400 000, liksom ... 1
otilie Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 sykepleiere trengs, og de gjør en viktig jobb! At det er mer eksklusivt å være lege er nok sant, men hvorfor skal man hige etter å få den beste tittelen om man ikke trives med jobben? Selv har jeg gode nok karakterer til å komme inn på diverse studier, men har valgt et studie der det ikke er noe snitt (alle kommer inn). Det går jo an å studere litt videre etterhvert også 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #7 Skrevet 5. september 2011 Jeg har vært sykepleier i 8 år, og driver litt selvstendig ved siden av vanlig jobb. Jeg kan tjene 600 000 jeg. Spørs hvor mye helligdager ekstra jeg vil jobbe, men leger må også jobbe lange dager og til tider som andre ikke jobbe. Du har også masse videreutdanninger å ta
Gjest yojo Skrevet 5. september 2011 #8 Skrevet 5. september 2011 Ikke hør på alle andre Du som skal trives med det du gjør, ikke de
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #9 Skrevet 5. september 2011 Det er jammen ikke alle som kan komme inn på medisin som er like reflekterte som deg! Synes det er flott at du vet hva du vil, jeg. Ikke hør på dummingene som sier at sykepleien ikke er bra nok. Det er ingen grunn til å ta opp en studieplass og kaste bort en hel haug av samfunnets ressurser på et medisinstudium som varer i årevis når du vet hva du vil og hva du egner deg til. 2
Gjest Coarvi Skrevet 5. september 2011 #10 Skrevet 5. september 2011 TS, gi en lang faen i folk som har litt feil perspektiv på livets verdier. Den dagen du har en jobb du stortrives i, mens dine statusjagende venner sitter der med fancy stillingstittel og griner fordi de valgte etter status og ikke trivsel kan du le sist, og best. Gode venner vil uansett være glad for at du velger det du trives med. Det høres ut som sykepleie er perfekt for deg, og går du får sykepleien velger du en utdanning som Norge har enormt mye bruk for! Det betyr mer enn liksom-status og karakterjag. Jeg reagerte på innlegget til en AB i debatten om hun som lurer på om hun skal velge legestudium. Skrevet i dag, 20:08 AnonymBruker skrev 04 september 2011 - 09:12: Men med all respekt er medisin noe helt annet enn sykepleie. Sykepleie er et kort, enkelt og lite belastende studie med lave inntakskrav. Det er helt vanlig med «eldre» studenter der og det er en helt realistisk gjennomførbar drøm for de fleste som måtte ønske det. --- Unnskyld meg, men det er kanskje det mest nedlatende jeg har lest på en stund. Sykepleien er så absolutt ikke LETT eller OVERKOMMELIG for de fleste. Det du sier, vitner om utrolig dårlig kunnskap og rett og slett en barnslig holdning. Sykepleien i Bergen hadde i år et snitt på 4,8, og jeg vil ikke si det er lavt Det er et krevende studium med mye anatomi, mikrobiologi og fysikk. Og lite belastende... Finnes det et yrke som er mer belastende enn sykepleie? Greit at legestudiumet er VANSKELIGERE, men å si at sykepleien er lett, er rett og slett bare respektløst. --- Hvorfor bli så fornærmet over slikt? Det er ingen hemmelighet at noen studier er enklere enn andre (eller, først og fremst, at noen er mye vanskeligere enn andre), og medisin er helt klart mer krevende enn sykepleie! Det tar jo faktisk dobbelt så lang tid også! Sykepleien er realistisk for de fleste med motivasjonen og helsa på plass, medisin derimot er ikke like realistisk for alle, fordi det krever mye jobb. Hvorfor bli fornærmet over det? Det betyr jo ikke at sykepleien er et dårlig studie, eller at man tror at de som går der er mindre begavet enn medisinstudentene, eller at man tror at man bare kan surfe gjennom studiet. Men det krever mindre enn medisin for de fleste, uten at det er noen fornærmelse! Nytter ikke å være hårsår over sånne bagateller, tåler du ikke å høre at noen studier er vanskeligere enn det du valgte burde du valgt noe annet i stedet, som siv.ing for eksempel? Noen mener at visse siv.ing-retninger er mye tøffere enn medisin, forhåpentligvis blir ikke medisinstudentene fornærmet av det? 4
Gjest Coarvi Skrevet 5. september 2011 #11 Skrevet 5. september 2011 Jeg synes det står all respekt for sykepleiere. Når det gjelder karrierevalg, så er det jo viktig å finne noe som en ønsker å arbeide med i fremtiden. Høres ut som om du er så heldig at du har funnet ut hva du vil trives med, og vil være dyktig i,såjeg synes at du har svaret ditt der. De som mener du må studere medisin å bli lege, det går sannsynligvis i at vi mennesker ønsker at folk lever opp til sitt potensiale.Ikke at sykepleie ikke er godt nok, men at du som person har større potensiale. For oss andre som ikke har så gode karakterer,så føles det at "talentet" er bortkastet på en person som ikke bruker sitt potensiale. Nå er det nå en gang slik at noen mennesker har mange talenter, og det er ikke alltid mulig å benytte seg av alle talentene i en og samme jobb. Da må disse menneskene velge hvilket talent de skal fokusere på, og TS velger å bruke sitt medmenneskelige talent, talentet for å ta ansvar, med mere. Da er det ganske bortkastet at de med "mindre potensiale" føler at de med stort potensiale kaster bort sitt talent - det gjør de nemlig ikke. De bruker bare noen andre talenter enn det dere fokuserer på. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #12 Skrevet 5. september 2011 Jeg har jobbet mye og spart opp masse penger, og reist en del etter vgs. Ville oppleve en del ting og bare leve livet fullt ut før jeg begynte å studere! Nå er jeg 23 nå, og jeg tenker veldig på å begynne å studere snart. Kanskje allerede neste høst? Jeg har luftet tankene mine til noen venner og bekjente om at jeg ønsker å bli sykepleier. Jeg liker yrket og jeg føler jeg har mye å gi. Har jobbet som pleieass. i flere år både på sykehjem og sykehus, og har fått mye ansvar, og alle roser meg fordi jeg er så flink. Mange tror jeg er sykepleier også så jeg føler at det er dette jeg vil bli! Har tenkt på å bli lege også, men føler at det ikke passer meg. Jeg hadde veldig gode karakterer fra vgs og kunne begynt rett på legestudiet om jeg ville, men sykepleier er mer yrket for meg. Det handler om at jeg er en person som vil være lykkeligere som sykepleier enn som lege. Jeg liker ansvar, og takler det fint, men hvorfor kan jeg ikke bare få velge sykepleien om jeg vil det? Jeg har da ikke lavere iq om jeg veldig sykepleien?? Likevel presterer flere å si at JEG burde søkt medisin siden jeg har så gode karakterer, og at sykepleierstudiet ikke er noe å hige etter ... Der går man om man ikke klarer å komme inn på medisin, liksom... Det sårer veldig!!! Og faktisk, så har jeg hørt at noen steder som i Oslo og Bergen er snittet neste 5 for å komme inn. Så jeg føler jeg nesten må veldig medisin selv om jeg ikke vil ... Hvorfor må noen si sånne ting, når de ikke går på medisin engang??? Fint at du vet hva du vil Jeg synes du skal satse på det du føler selv at du vil. Men du skal vite at medisinstudiet er ufattelig spennende. Der går du enda mer i dybden og du har litt flere jobbmuligheter. (Nå har du jo mange muligheter som sykepleier også) Det er gøy å være student, gled deg til det! Men du kan ikke søke primærkvoten når du er blitt 23 år, så da spørs det om du kommer inn likevel. Hilsen fornøyd medisinstudent
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #13 Skrevet 5. september 2011 Det viktigste er jo absolutt å tenke på hva du vil gjøre i jobbhverdagen din, da sykepleiere og leger gjør helt ulike ting! Hvis en sykepleiers jobb er riktig for deg (noe jeg føler du har god innsikt i siden du har arbeidserfaring) er det absolutt veien å gå. Det er i tillegg mange videreutdanninger og spesialiteter, og det er ikke bare-bare-studier heller. Jeg hadde snitt til å komme inn på medisin, NHH, journalistikk, ind.øk etc. Valgte samfunnsfag, for det er det eneste av dette jeg kan tenke meg å jobbe med. Så får jeg heller bruke mitt kloke hode på best måte innenfor samfunnsfag i stedet for å sitte som en deprimert ingeniør.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #14 Skrevet 5. september 2011 Nå er lege og sykepleier to forskjellige yrker som har ganske forskjellige oppgaver. Sykepleie er ikke hovedsaklig et medisinsk yrke, og det er helt rimelig å ønske å bli sykepleier fremfor lege. Mange har en feilaktig tro om at en sykepleier er en «lightversjon» av lege, noe det ikke er. Det er et annet yrke. I og med at du har erfaring fra pleie og omsorg vet du vel hva du går til slik at det er mindre sjanse for at du vil angre på at du ikke valgte noe annet. Det kan være en viss sannhet i det at de veldig skoleflinke med veldig gode karakterer kan ha en tendens til å trives bedre i felt som er mer teoretisk krevende og stimulerende, men dette er jo en individuell sak. Jeg synes du bare skal begynne på sykepleien. Om du mot formodning (du har jo tross alt allerede erfaring) skulle finne ut at nei, dette var ikke helt for deg og at du heller vil bli lege etter et år eller to kan du jo faktisk fint bytte uten at du vil være noe «gammel» student. Jeg reagerte på innlegget til en AB i debatten om hun som lurer på om hun skal velge legestudium. Det var mitt innlegg og jeg tror du misforstod det veldig. Enten det eller så er du veldig usikker på ditt valg og har et merkelig behov for å forsvare det til en hver pris.
Gjest Survival Skrevet 5. september 2011 #15 Skrevet 5. september 2011 Ikke bry deg om hva folk sier. Det kan finnes mange underliggende årsaker til at mennesker velger å si sånne lite gjennomtenkte, latterlige ting. Om du trives som sykepleier blir du det! Det er du som skal jobbe i yrket du velger i maaaange dager, uker og år av livet ditt.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #16 Skrevet 5. september 2011 Hvem som helst kan klare sykepleien, så det er forståelig at familien din mener du bør ha større ambisjoner med ditt karakternivå. Men du vet best hva som vil gjøre deg lykkelig, og da bør du i hvert fall prøve sykepleien. 1
Gjest otrivin Skrevet 5. september 2011 #17 Skrevet 5. september 2011 Sykepleier er jo i og for seg et helt annet yrke da de tar vare på pasientene legen undersøker! 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #18 Skrevet 5. september 2011 Jeg kunne også bli lege, men valgte sykepleien. Man har mange muligheter, og jeg kjenner ei som nylig tok en doktorgrad innen omsorgsforskning. Det er to helt forskjellige yrker! Legen diagnostiserer (i alle fall medisinerne), og setter opp behandlingsplan. Vi følger den opp, planlegger og utøver sykepleie og omsorg. Når jeg ser de stressede legene som nesten ikke får ha pasientkontakt, er jeg så glad for at jeg ble sykepleier! (Mens hjelpepleierne nok tenker det samme når de ser meg ) Nei, vi tjener nok ikke så godt, så lønna bør ikke være grunnen til at man velger dette yrket, da bør man heller bli lege, psykolog eller annet innen det interesseområdet man har. Jeg tjener godt over 400.000, men har sykepleiervenner som tjener 350.000 også. Med en videreutdanning eller master kan man gå opp en del i lønn, men det er ikke noe å bli rik av. Men hverdagen min er utrolig innholdsrik! Jeg gruer meg aldri til å gå på jobb, og jeg kommer alltid hjem og har hatt en fin (men stressende dag). Så til det negative.. Du får veldig mye ansvar. På sykehjem vil du ofte bare ha en lege innom en gang i uka, og du må ta alle beslutninger. Det er mye bakvakter, overtid og hard jobbing som du kanskje vil føle at du ikke får høy nok lønn for. Turnus kan være veldig slitsomt, selv om jeg personlig elsker å jobbe turnus! Om du velger å jobbe på sykehus, vil du kanskje ikke få en 100 % stilling. Ofte vil du få utdelt mye ansvar, du må være flink til å innse egne begrensninger, og ta i mot råd fra andre. Noen ganger vil du føle deg som verdens dårligste sykepleier. De fleste pasienter er veldig takknemlige, men noen er rett og slett kjempekjipe.. Når du har blitt skjelt ut selv om du har gjort ditt beste, og i tillegg har lav lønn, føles det ikke alltid like godt. Jeg er veldig glad for at jeg valgte å bli sykepleier, men må innrømme at det til tider er veldig slitsomt også. Men du har mange muligheter, sykepleiere er ettertraktet på veldig mange arbeidsplasser enn sykehjem og sykehus, og du har så mange videreutdanningsmuligheter at du kommer til å slite med å velge. Lykke til med valget, hva enn du bestemmer deg for! 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #19 Skrevet 5. september 2011 Hvem som helst kan klare sykepleien, så det er forståelig at familien din mener du bør ha større ambisjoner med ditt karakternivå. Men du vet best hva som vil gjøre deg lykkelig, og da bør du i hvert fall prøve sykepleien. Kanskje du blander med noe annet? Ca en fjerdedel kom seg gjennom studiene hos oss, men det var bare 4,5 som karakterkrav. Kanskje for mange dårlige studenter og et feil bilde av hva høyskolestudier innebærer? 1
altflyter Skrevet 6. september 2011 #20 Skrevet 6. september 2011 Hvem som helst kan klare sykepleien, så det er forståelig at familien din mener du bør ha større ambisjoner med ditt karakternivå. Men du vet best hva som vil gjøre deg lykkelig, og da bør du i hvert fall prøve sykepleien. Hvem som helst kan så absolutt ikke klare sykepleien. Og hvorfor i alle dager skal det å sitte nedlesset i papirer være mer ambisjonsfylt enn pasientkontakt og omsorg? Vi har et frafall på 40% på min skole, og det sier litt om at det faktisk ikke bare er lett. Jeg undrer meg på om du har gått igjennom denne utdannelsen selv siden du uttaler deg så bastant? Greit at legestudiet er myyye vanskeligere, men jeg syntes det er utrolig ignorant å si at "hvem som helst!" kan klare sykepleien, for det er rett og slett feil. Du er kanskje en av dem som tror at sykepleie KUN er bleieskift og vasking, du.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå