AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Har det siste året søkt på en god del jobber. Og jeg hører nesten aldri noe tilbake fra de jeg søker hos Jeg VET at jeg er kvalifisert for flere av de, og jeg er da ikke så dårlig på å skrive cv og søknad. Har fått flere til å se gjennnom det, og alle sier det ser bra ut. Var til og med en jeg tok kontakt med, for å høre at de hadde mottatt alt og fortelle hvor intressert jeg var, de hadde mottatt det, men ikke begynnt å kalle inn til intervju enda. Hørte aldri noe mer. Jeg skjønner det bare ikke! Får jo lyst til å bare gi opp alt. Til og med flere som sier via søknadsskjema på sidene deres at de vil svare alle, svarer ikke!! Jeg syntes egentlig det er utrolig dårlig! Jeg bruker jo en del tid på å skrive søknad til de spesielt. Er det vanlig at de aldri svarer noe som helst?
otilie Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 jepp. har sendt inn en god del jobbsøknader selv, i mange år. Kan vel si det sånn at man får svar tilbake fra 2 av 10...... veldig dårlig....
HedvigR Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 Vet ikke hvilke jobber du søker, men enkelte steder (ikke alle), kan det lønne seg å møte opp for å levere søknaden din! Ellers går det også an å ringe et par dager etter at fristen er ute for å høre om søknaden er lest, bare for å vite du er interessert. De gangene jeg har møtt opp med søknad har jeg inkludert et lite passbilde av meg selv. Ikke pga. at utseendet ditt skal ha noe å si, men for å vise at du ser presentabel ut (ikke fyllebilder, ekstrem-sminke hvis det er et mer konservativt arbeidsted osv..) Men har også opplevd mange ganger ikke å få svar, selv om det står at alle får. Virker som mange rett og slett skriver det på refleks, uten å følge det opp. Dårlig gjort..
Gjest Setareh Skrevet 5. september 2011 #4 Skrevet 5. september 2011 Hmmm.. Rart. Spørs hvor du søker da. Jeg har egentlig ike hatt noe problem med det. Har nesten alltid fått den jobben jeg har lyst på nå vet jeg ikke hvordan søknaden din ser ut. Kanskje den trenger å bli rettet på? Har du arbeidserfaring?
otilie Skrevet 5. september 2011 #5 Skrevet 5. september 2011 (endret) har selv litt dårlig erfaring med det å møte opp også. Det virker som om hvis de først har bestemt seg for å drite i deg, så har de det. Husker en gang jeg møtte opp på burger king flere ganger og nermest maste på de, fordi de sa jeg kunne komme inn til intervju, de måtte bare vente til en ny sjef ble ansatt..... hørte aldri fra de.... Endret 5. september 2011 av otilie
Knirke Skrevet 6. september 2011 #6 Skrevet 6. september 2011 Det er ikke uvanlig desverre... Jeg var på jobbsøkerkurs nå i vår, og der lærte vi at man rett å slett er NØDT til å enten møte opp personlig eller ringe og mase på arbeidsgiver. Ihvertfall må man ringe og finne på et par spørsmål om jobben, som man egentlig ikke lurer på, men som har som formål å opprette kontakt. Jeg synes hele det opplegget er latterlig... Jobben skal jo gå til den mest kvalifiserte, og ikke til den som er flinkest til å mase! 1
otilie Skrevet 6. september 2011 #7 Skrevet 6. september 2011 Det er ikke uvanlig desverre... Jeg var på jobbsøkerkurs nå i vår, og der lærte vi at man rett å slett er NØDT til å enten møte opp personlig eller ringe og mase på arbeidsgiver. Ihvertfall må man ringe og finne på et par spørsmål om jobben, som man egentlig ikke lurer på, men som har som formål å opprette kontakt. Jeg synes hele det opplegget er latterlig... Jobben skal jo gå til den mest kvalifiserte, og ikke til den som er flinkest til å mase! sant. det er så mye man er nødt til å gjøre på intervju og i søknad som er så dumt... ender opp med at man tilslutt sitter på intervjuet og juger om seg selv....
SmallTalk Skrevet 6. september 2011 #8 Skrevet 6. september 2011 Det er ikke uvanlig desverre... Jeg var på jobbsøkerkurs nå i vår, og der lærte vi at man rett å slett er NØDT til å enten møte opp personlig eller ringe og mase på arbeidsgiver. Ihvertfall må man ringe og finne på et par spørsmål om jobben, som man egentlig ikke lurer på, men som har som formål å opprette kontakt. Jeg synes hele det opplegget er latterlig... Jobben skal jo gå til den mest kvalifiserte, og ikke til den som er flinkest til å mase! Jobben skal gå til den som i tillegg til å være kvalifisert også viser at man er mest initiativrik og har lyst på jobben. Står man mellom to personer med ganske like kvalifikasjoner og den ene er proaktiv og den andre inaktiv mtp kontakt så vil de fleste foretrekke den personen som er proaktiv. 1
Knirke Skrevet 6. september 2011 #9 Skrevet 6. september 2011 Jobben skal gå til den som i tillegg til å være kvalifisert også viser at man er mest initiativrik og har lyst på jobben. Står man mellom to personer med ganske like kvalifikasjoner og den ene er proaktiv og den andre inaktiv mtp kontakt så vil de fleste foretrekke den personen som er proaktiv. Eller man får ansatt en lystløgner med spisse albuer... Passer kanskje for en selgerstilling, men ikke fullt så bra for en omsorgsarbeider 6
MissStiles Skrevet 6. september 2011 #10 Skrevet 6. september 2011 Forstår veldig godt hva du mener. I juni begynte jeg å søke jobber. Sendte kanskje 10-15 søknader. Jeg fikk svar fra 4 stk. Og det var de som kalte meg inn på intervju. Nå var det en av de 4 stillingene jeg hadde mest lyst på, så glad jo glad når jeg ble kalt inn på intervju. Mitt tips er vel også at du ringer før du sender en søknad, så får du presentert deg selv og stiller litt spørsmål, sender en søknad etter det hvor du kan referere til samtalen. Tror det hjelper å gi et godt første inntrykk. Kanskje høre med noen andre om hvordan man skriver søknad. Bare for å få tips og råd. Kan aldri skade det. Og fikse på CVen.
otilie Skrevet 6. september 2011 #11 Skrevet 6. september 2011 (endret) Eller man får ansatt en lystløgner med spisse albuer... Passer kanskje for en selgerstilling, men ikke fullt så bra for en omsorgsarbeider da jeg skulle slutte for sommern i den faste sommerjobben jeg har, så søkte de etter en ny ekstrahjelp. det var ei som kom innom flere ganger og prata sååå fint om seg selv, stilte spørsmål og virka interessert. Det var noen andre jenter som kom innom og, men de var ikke så pågående som henne. selvfølgelig fikk hun som kom innom hele tida jobben, og hu jobba der denne sommeren og, da jeg kom tilbake for litt feriejobb.... Makan til utakknemnlig kjerring har jeg aldri møtt på... hun klagde på alt, truet med å ikke komme på jobb hvis hun ikke fikk ting som hun ville, ringte flere ganger til kontoret og sendte brev tild e og alt mulig når det var noe hun avr misfornøyd med.... hun var helt grei i butikken, gjorde jobben sin.... men hun hadde altfor høyre krav, og hun vekslet knapt et ord til meg og skapte bare dårlig arbeidsmiljø.... Så man kan ALDRI vite. Uansett. Man får heller lære seg å dra frem personligheten til folk på intervju, og ikke forvente at de skal være perfekte. Det ender bare opp med at arbeidssøkere finner ut dette, også sitter arbeidssøkerne der og fremstiller seg selv som den mest perfekte person som KUN er interessert i den jobben...... så kommer ikke det ekte frem. Endret 6. september 2011 av otilie
Daria Skrevet 7. september 2011 #12 Skrevet 7. september 2011 Jeg har hørt det motsatte fra folk med ansettelsesansvar også -at søkere som ringer og "maser", stiller unødvendige og "fabrikerte" spørsmål og ikke har noen egentlig grunn til å ringe, fort kan havne langt nede i bunken Jeg pleier ikke ringe hverken før eller etter jeg har sendt søknad, men jeg har da fått både intervjuer og jobber likevel... Og forøvrig -ja, det er helt normalt å ikke høre fra mange av jobbene man søker på. 2
altflyter Skrevet 7. september 2011 #13 Skrevet 7. september 2011 er sjelden man får svar... Tror jeg søkte på ca 40jobber. Fikk svar på to av dem... Er sånn det er..
loppekasse Skrevet 7. september 2011 #14 Skrevet 7. september 2011 Jeg har også søkt på en hel haug med jobber. Fikk ikke mange svar for å si det sånn. Kanskje endre litt på søknaden din? Tilpasser du søknaden til hver enkelt jobb? Hva med å legge ved bilde av deg selv? Husk at det er mange om benet. Selv om du ikke fikk jobben, betyr ikke det at de ikke ville ha deg. Det betyr bare at det var en som lå over deg. Det går nok helt fint skal du se, til slutt får du jobb
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #15 Skrevet 7. september 2011 Jeg synes det er dårlig når man ikke hører noe fra de. Da sitter man å venter på en tlfsamtale som aldri kommer. Jeg synes de kan ringe eller sende en mail i hvert fall om at du ikke fikk jobben. Da jeg gikk uten jobb, så søkte jeg på flere jobber. Fikk nesten aldri svar fra arbeidsgiverene. Selv om når jeg leverte en søknad, så de at de skulle ringe opp. Det gjorde de altså ikke. Dårlig.
loppekasse Skrevet 7. september 2011 #16 Skrevet 7. september 2011 Jeg har tilogmed vært på intervju hvor jeg fikk beskjed om at de ringte meg uansett om jeg fikk jobben eller ikke. De ringte ikke på den dagen jeg hadde fått beskjed om, men jeg fikk en mail noen dager senere om at noe uforutsett hadde kommet opp, og at de skulle ringe noen dager senere (fellesmail). De ringte ikke. Da tenkte jeg at det rett og slett var like greit at jeg ikke maste sånn på å høre hvordan det gikk, hvis de ikke engang klarer å ta noen telefoner til søkerne etter å ha lovet det to ganger lurer jeg på hvordan det er å jobbe under dem..
AnonymBruker Skrevet 7. september 2011 #17 Skrevet 7. september 2011 Jeg husker jeg sendte en passse grei søknad til flere steder, den var liksom bare litt endret på for å tilpasse de stedene, jeg fikk intervju jeg var forsinket, var stresset under intervjuet gjorde det dårlig men fikk likevel jobben... så noen ganger går det bare, andre ganger ikke. jeg søkte på 5 jobber fikk svar fra 4 og valgte den beste- og den jobben jeg fikk er faktisk en utrolig bra jobb, jeg kunne ikke tro at jeg fikk den, og kan ikke tro det fortsatt.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #18 Skrevet 8. september 2011 Jeg er i samme båt. Har søkt på kanskje rundt 30 jobber, vært på intervju på to av dem. Er ganske så lei, for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 8. september 2011 #19 Skrevet 8. september 2011 Har typen jobb noe å si? Er det butikkjobber, sykepleierstilling, lærerstillinger, lederstillinger i kommunen, ingeniørstillinger? Er det noen forskjell på om det er en jobb som "alle" kan gjøre, eller som man trenger lang erfaring/utdannelse for å få. Eller er alle like ille?
Hanselot Skrevet 8. september 2011 #20 Skrevet 8. september 2011 Er selv ingeniør og har ymse erfaringer. Generelt så har jeg blitt tatt kontakt med ganske raskt etter at søknadsfristen har gått ut i de tilfeller hvor jeg har kommet inn på intervju. På rundt 80 søknader i min yrkeskarriere har jeg vært rundt 12-13 intervju og fått 7 jobbtilbud. Jeg har søkt en stilling i offentlig sektor, og der tok det 4 mnd før jeg ble kalt inn på intervju, ellers har det gått fort unna. Av de rundt 70 tilfellene ved avslag har jeg fått skriftlig svar fra kanskje 5 av bedriftene, og det minimum 2 mnd etter søknadsfristen var gått ut. Til ettertanke så har de fleste jobbintervjuene/tilbudene kommet i forbindelse med mine siste runder med jobbsøking som jeg vil anta er pga at jeg skriver bedre/mer relevante søknader nå enn før. Ellers er min erfaring at er du ønsket så passer de på at du føler deg ønsket. En eller annen hr-leder som hadde foredrag på ett jobbsøkerkurs jeg var på sa det at "For å jobbe hos oss må man ha flaks, så derfor bruker vi bestandig å ta halve søknadsbunken og kaste den i papirkurven."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå