Gjest Loop Skrevet 5. september 2011 #1 Del Skrevet 5. september 2011 Mannen min har nettopp fått påvist lavt testosteronnivå, og jeg sitter her og lurer på om det kan forklare en hel del av de utfordringene vi har møtt det siste året. Sexlysten (og evnen) hans er helt ok, men han er ellers energiløs, irritabel, har dårlig balanse osv. Jeg har lest et sted at slike ting kan være symptomer på lavt testosteronnivå. Men mannen min fikk vite at hans nivå var lave, men ikke så lave at de ville sette i gang noen behandling (han husker ikke tallene). Han har bestilt ny time hos legen for å få vite litt mer om dette nå. Legen var lite informativ da han var der nylig, og selv ble han så paff at han ikke kom på å stille spørsmål rundt dette. Mens vi venter på legetimen er det mye vi begge lurer på, og vil gjerne høre fra andre som har erfaringer med dette (både selverfarte og via partner/andre). Hvordan oppdaget dere det lave nivået? Hadde dere symptomer? Hvilke? Fikk dere behandling? Hva ble resultatet av behandlingen? Har dere fått barn før/under/etter denne behandlingen? Mannen min er litt engstelig for at eventuelt økt testosteronnivå skal gjøre ham aggressiv. Han er pr i dag en rolig mann, men han kan være irritabel og brått bli veldig sint for småting. Han holder imidlertid sinnet inni seg og agerer aldri på det. Hvordan vil økt testosteronnivå kunne påvirke dette? Vi har dessuten tenkt å begynne å prøve å få en baby, men lurer på om det er helt usannsynlig å få til før en eventuell behandling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #2 Del Skrevet 6. september 2011 *dytter* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludmilla Skrevet 28. november 2011 #3 Del Skrevet 28. november 2011 Mannen min har nettopp fått påvist lavt testosteronnivå, og jeg sitter her og lurer på om det kan forklare en hel del av de utfordringene vi har møtt det siste året. Sexlysten (og evnen) hans er helt ok, men han er ellers energiløs, irritabel, har dårlig balanse osv. Jeg har lest et sted at slike ting kan være symptomer på lavt testosteronnivå. Men mannen min fikk vite at hans nivå var lave, men ikke så lave at de ville sette i gang noen behandling (han husker ikke tallene). Han har bestilt ny time hos legen for å få vite litt mer om dette nå. Legen var lite informativ da han var der nylig, og selv ble han så paff at han ikke kom på å stille spørsmål rundt dette. Mens vi venter på legetimen er det mye vi begge lurer på, og vil gjerne høre fra andre som har erfaringer med dette (både selverfarte og via partner/andre). Hvordan oppdaget dere det lave nivået? Hadde dere symptomer? Hvilke? Fikk dere behandling? Hva ble resultatet av behandlingen? Har dere fått barn før/under/etter denne behandlingen? Mannen min er litt engstelig for at eventuelt økt testosteronnivå skal gjøre ham aggressiv. Han er pr i dag en rolig mann, men han kan være irritabel og brått bli veldig sint for småting. Han holder imidlertid sinnet inni seg og agerer aldri på det. Hvordan vil økt testosteronnivå kunne påvirke dette? Vi har dessuten tenkt å begynne å prøve å få en baby, men lurer på om det er helt usannsynlig å få til før en eventuell behandling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludmilla Skrevet 28. november 2011 #4 Del Skrevet 28. november 2011 Hei! Mannen min har også hatt (svært) lavt testosteronnivå, og fikk tilskudd via gel over en kort periode. I den tiden han fikk tilskudd fikk han mer energi, mer pågangsmot og mer sexlyst, men ganske raskt ble han også mer amper og la på seg flere kilo. Han oppdaget det lave testosteronnivået etter at jeg maste på at han burde få en utredning på grunn av lavt energinivå, redusert libido og økt irritabilitet.(Han går nemlig ikke til lege på eget initiativ dersom ikke en ambulanse henter han). Vi fikk barn i tiden han hadde lave testosteronverdier, så det er ingenting som indikerer at det skal være vanskelig å få til det for dere, hvis mannen din, som du sier, - har ok sexlyst og -evne. (At han faktisk har det tilsier jo at testosteronverdiene hans ikke kan være helt på bånn, for dette er jo det symptomet som er noe av det mest fremtredene ved lave målinger). Jeg har selv lest mye om andres erfaringer med tilskudd av testosteron, og de er svært variable. Det som ser ut til å være tilfelle for flere, er at symptomene de søker hjelp for, (som lavt energinivå, redusert sexlyst og -evne, økt trettbarhet, redusert muskelmasse og motløshet), ofte blir bedre for en kortere eller lengre periode, for så å bli ytterligere forverret etter at de har tatt tilskudd over tid. Selv er jeg ikke veldig tilhenger av å tilføre kroppen syntetiske stoffer, og mannen min sluttet på det etter et par måneder. Skolemedisin gir som regel raske resultater, men langtidsvirkninger er ofte dårlig dokumenterert pga manglende erfaring, og det følger gjerne andre bivirkninger med som kan være vel så uheldige som tilstanden man søker hjelp for. Det er imidlertid helt klart at dersom du tilfører kroppen kjønnshormoner som testosteron, avtar egenproduksjonen, og ved lengre tids bruk slutter kroppen helt å produsere testosteron selv. Naturligvis må man veie virkning opp mot bivirkning, men populariteten testosterontilførsel nå begynner å få blant menn med lave verdier, (fortrinnsvis blant menn i overgangsalderen) minner meg om da "alle" kvinner ble satt på østrogentilskudd da de kom i overgangsalderen for en del år tilbake. Leger anbefalte dette hormontilskuddet på det varmeste til kvinner for å lette på plagene overgansalderen førte med seg. Og ganske riktig fikk mange en rask og kortvarig hjelp mot alle sine plager, for så å bli ytterligere forverret av hormontilskuddet, som også viste seg å økte faren for brystkreft markant. Via livsstilsendringer og tilskudd av vitaminer og mineraler kan mannen din påvirke testosteronnivåene sine relativt mye. Det har mannen min klart. Vi har hatt våre utfordringer både knyttet til seksualitet og manglende energinivå, men etter halvannet års jobbing for å få testosteronverdiene hans opp kom resultatene for omtrent ett år siden. Først av alt: Mannen min begynte å trene jevnlig. Tre ganger hver eneste uke med både kondisjon og styrke. (Tunge vekter og få repistisjoner er en real booster for testosteronnivået). Han ble veldig flink med kostholdet, mye proteiner og mye kålgrønnsaker. Han gikk også noe ned i vekt. Sist, men dog veldig viktig: tilskudd av: sink og magnesium i (aspartate-form, for bedre opptak), (kalles ZMA og er superviktig for ikke å falle i testosteronnivå), og vitamin d3! Og glem ikke massevis av sunt fett! (Olivenoljer, solsikkeolje, omega 3). Hormonproduksjonen foregår i all hovedsak om natten, derfor er nok søvn en forutsetning for en sunn hormonbalanse og -produksjon. Og dersom mannen din også har hyppige ereksjoner vil det bidra i stor skala til å få verdiene hans opp. Disse tiltakene er ikke gjort "over natta" - slik et hormontilskudd vil kunne gi en bedre hverdag på kort tid. Men det er også ofte på kort sikt. Derfor er det nok lurt å prøve andre utveier først. Det gir sunnere og mer stabile resultater. Gi det hele litt tid. Man kan bidra med mye selv, før man starter med kunstige hormoner. Og langtidskonsekvenser av testosterontilskudd er lite forsket på, men det spekulers i om det kan gi økt fare for prostatakreft. Jeg vil i alle fall råde deg og mannen din til å sette dere SVÆRT grundig inn i fordeler og ulemper ved å ta et slikt tilskudd, FØR eventuell oppstart. Og gjør researchen for all del selv fremfor å ta en leges ord for "god fisk"! Tar han det over lengre tid, blir han avhengig av å få det tilført kunstig. Et alternativ er jo å ta tilskudd for en kort periode, for å komme over kneika energimessig, slik at mannen din kan ta tak i tiltak som regulerer testosteronproduksjonen selv. Er han så energifattig på grunn av lave verdier er det ofte tungt å komme igang uten litt hjelp. I dag har mannen min klart å få testosteronnivået opp på et tilfredsstillende nivå kun ved hjelp av egen innsats. Han fungerer godt i hverdagen både med tanke på sexlyst og -evne, samt energi og tiltakslyst. Men det har vært en innsats fra begges side å komme dit. Men det har vært verdt å vente på det! Det er en stund siden du skrev innlegget. Nå har du og mannen din kan hende fått hjelp? Uansett ønsker jeg dere lykke til i en situasjon som kan synes litt vanskelig å komme ut av, men det finnes massevis av informasjon på nettet om dette, også mange gode utenlandske sider, der kunnskap om dette tema ser ut til å ligge tre lysår før nosk helsevesen. (Der finner du også aldersinndelte referanseverdier for testosteron - hvilket var helt ukjent for flere leger vi har vært i kontakt med, og noe man, etter vår erfaring, ikke operer med her i Norge. Hvis mannen din har verdier i nedre grense kan det bety at han har, ifølge flere andre land, verdier som passer på en 102 år gammel mann, men som her i Norge er et akseptablet, - ikke behandlingskrevende nivå for en mann på 35, da referanseverdiene ikke tar hensyn til mannens alder). Tvi-tvi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest panter Skrevet 10. juni 2012 #5 Del Skrevet 10. juni 2012 Takk for meget god info!!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå