Gå til innhold

HJELP! Kan jeg spise kylling som lukta vondt og går ut i dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt sånn Kiwipakning med kyllingfilet i kjøleskapet mitt i 9 dager (uåpnet). Kjøleskapet mitt er veldig kaldt, med stabil temperatur. Kyllingen gikk/går ut på dato i dag. Åpnet pakningen og det stinka promp, men satte den inn i ovnen allikevel. Leste på nettet at jeg burde ha ventet i 10 minutter for å se om lukta var gått bort, men det er jo for sent nå... kan jeg trygt spise den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen? Beklager hvis jeg virker masete, men den er snart ferdig og vil gjerne vite om det er livsfarlig å spise den før jeg eventuelt gjør det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling pleier å lukte dritsært selv om den er helt fin, så jeg vil tro det går fint. Men du stopper selvsagt hvis det smaker sært ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt sjansen! Regner med det er kyllingfileet du mener, og det pleier ikke lukte noe særlig, iallfall ikke promp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke tatt sjansen! Regner med det er kyllingfileet du mener, og det pleier ikke lukte noe særlig, iallfall ikke promp..

Jo, pga vakumpakkingen lukter det fælt med det samme man åpner.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en liten bit av den ferdige kyllingen. Hvis den er dårlig, så merker du det meget fort.

Tenker du i form av smak eller at jeg blir dårlig? Skal gjøre det i hvert fall, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Kyllingfilet som lukter vondt, ville jeg ikke tatt sjansen på å spise.

Spiste det en gang i mitt liv og klarte ikke spise det igjen før 2 år senere. Tror aldri jeg har hatt en så kraftig diare før :(

Det er svært sjeldent jeg har opplevd at fileter lukter vondt, men så er det ikke ofte jeg er borti slike pakker man kjøper på butikken da, men ei venninne bruker de hele tiden og lager en del mat med henne og de filetene lukter egentlig ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du i form av smak eller at jeg blir dårlig? Skal gjøre det i hvert fall, takk :)

Smak og konsistens. Du bør selvsagt også se om fargen er normal, og at den er skikkelig gjennomstekt.

Det er selvsagt viktig at du da smaker på selve kyllingen, og ikke marinaden/sausen/grønnsakene du har som tilbehør :)

Sannsynligvis er den nok helt fin, og du blir ikke dårlig av å smake en liten bit, selv om den skulle vise seg å være bedervet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært sjeldent jeg har opplevd at fileter lukter vondt, men så er det ikke ofte jeg er borti slike pakker man kjøper på butikken da, men ei venninne bruker de hele tiden og lager en del mat med henne og de filetene lukter egentlig ingenting.

Som nevnt over her: Det er vakumpakkingen som gjør at det stinker når man åpner pakken. Lar man kyllingen lufte seg litt forsvinner den lukta sånn at det ikke lukter noe spesielt. Så hvis din venninne for eksempel kjøper store pakker som hun åpner og fryser i porsjoner, så lukter det ikke av dem når de tines igjen. Er litt usikker på om det også gjelder hvis de blir frosset i vakumpakket tilstand, men jeg tror faktisk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Hun kjøper bare slike små pakker med 2-3 fileter i. Legger de i kjøleskapet og tar de ut når jeg kommer på besøk og vi skal lage mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes alltid det lukter vondt når jeg åpner en pakke med kyllingfilet.

Tror du trygt kan spise den :) Smaker den rart, så kaster du den.

Endret av Envy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt sånn Kiwipakning med kyllingfilet i kjøleskapet mitt i 9 dager (uåpnet). Kjøleskapet mitt er veldig kaldt, med stabil temperatur. Kyllingen gikk/går ut på dato i dag. Åpnet pakningen og det stinka promp, men satte den inn i ovnen allikevel. Leste på nettet at jeg burde ha ventet i 10 minutter for å se om lukta var gått bort, men det er jo for sent nå... kan jeg trygt spise den?

Klart du kan spise den! Det går helt fint å spise grønn fluesopp også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tok en smakebit nå og både smak og konsistens virket helt i orden. Fargen var også helt normal, både før og etter steking. Takk for svar, alle sammen! Sier ifra hvis jeg blir dårlig utover dagen, hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, ordnet meg en av disse selv idag. Synes det luktet, men det gjorde forsåvidt de jeg spiste før utløpsdato. Var litt skeptisk, men jeg stekte den godt. Smakte ikke noe rart heller, men er vel bare å vente å se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakuumpakket kyllingfilet pleier som regel å lukte promp ja, ikke no farlig med det... ;) Det er lov å bruke sunn fornuft, så flott at du ikke kastet den ved første sniff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dere ikke luktet mine promper, jeg har luktet på min promp fra min rump, og kyllingfilet som har ligget i vakumpakke. Not the same sh*t altså (no pun intended). :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare skulle informere om at jeg fortsatt lever og ble verken syk eller dårlig av kyllingen!

TS :danse:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...