Gjest Chevy Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 hallo. jeg og min sambo trener annenhver dag, dag1- styrke rygg/mage, dag2 - styrke bein - dag3 - styrke armer,skuldre,brystrygg.. + cardio hver dag. jeg: 137 kg og vil ned i vekt, samt stramme opp - og få mer energi. sliter med stive ryggmuskler og vil også bedre dem. for 1 uke siden fikk jeg en lynende smerte bak i øvre rygg ved det ene skulderbladet, noe bedre idag, men bør jeg ta det rolig på trening når vi idag skal trene ryggen? eller bør jeg kjøre på? fysioterapeuten min sa at det kanskje blir verre før det blir bedre, og kanskje det er det som skjer nå? han: 84 kg og vil stramme opp samt trene bort magen da han ikke er overvektig overhodet men har en mage han ikke liker. han har kjøpt proteinshake, og lurer på om han må ta dette daglig, eller bare rett etter trening. han spiser proteiner naturlig hver dag..(kjøtt og fisk og grønnsaker) han vil trene bort magen, og jeg mener og ha lest et sted at man ved fettforbrenning best oppnår det med og trene ved middels intensitet? han bruker ellipsemaskinen fordi han får vondt i ledd hvis han gjør noe annet som tredemølle osv.. (han sliter med vonde ledd, kunne ikke bruke utdannelsen sin til og jobbe pga det og måtte finne seg annen jobb) han går som en villmann på ellipsemaskinen, skikkelig fort, og jeg ville bare finne ut om dettw var lurt, eller om han burde ta det middels - og heller skru opp slik at det blir tyngre mens han går på middels intensitet.. håper noen kan svare, vi skal snart på trening:P
Betty2 Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Når du skal trene ryggen er alttid første pri å utføre øvelsen riktig. dersom du har en skade / vodt slik at du jukser med teknikken, så ikke tren den, da kan du komme til å skade ryggen mere, evt spør om andre måter å trene ryggen på, slik at du kan belate den vonde delen mindre så lenge smerten er der. Dersom du klare å trene ryggen uten å jukse med teknikken, så er det bare til å kjøre på. i forhold til fettforbrening så sier de at middels intensitet er best ja, men det svaret vil også variere litt fra hvem du spør. det er nok rett av han å bruke elipse maskinen dersom han plages med smerte i ledd, de gir mindre belastning enn en 3dmølle, spesielt for knærene. evt kan han jo sykle også, dersom det ikke fremkaller plagene. uansett er kondisjon riktig svar på fettforbrenning.
Wiggins Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 jeg: 137 kg og vil ned i vekt, samt stramme opp - og få mer energi. sliter med stive ryggmuskler og vil også bedre dem. for 1 uke siden fikk jeg en lynende smerte bak i øvre rygg ved det ene skulderbladet, noe bedre idag, men bør jeg ta det rolig på trening når vi idag skal trene ryggen? eller bør jeg kjøre på? fysioterapeuten min sa at det kanskje blir verre før det blir bedre, og kanskje det er det som skjer nå? Det er svært sjelden at det er farlig å trene ryggen selv om man har smerter. Som regel vil trening tvert i mot bidra til å redusere eller fjerne smertene. Dine smerter kan komme av stram muskulatur. Da kan f. eks. å gå tur med staver være bra, det beste hadde vært langrenn, men med mindre du bor på Sognefjellet eller annet høytliggende sted er det vel litt tidlig. Du kan gjerne prøve å trene styrke til tross for smertene, du trenger ikke trene maksimal styrke, men ta øvelser der du klarer 15-20 repitisjoner i hvert sett. han: 84 kg og vil stramme opp samt trene bort magen da han ikke er overvektig overhodet men har en mage han ikke liker. han har kjøpt proteinshake, og lurer på om han må ta dette daglig, eller bare rett etter trening. han spiser proteiner naturlig hver dag..(kjøtt og fisk og grønnsaker) Hvis målet hans er å bli kvitt en bilring og generelt bli sterkere i kroppen trenger han ikke proteinshake i det hele tatt. Det holder lenge med en halvliter skummet melk etter trening. Det er bare folk som trener for å bli maksimalt muskuløse som trenger å supplere med proteindrikk, f. eks. filmskuespillere som skal gå fra tynn til muskuløs på kort tid. Nå skal det sies at skuespillere i Hollywood som plutselig skal spille en muskuløs karakter ofte bruker steroider i tillegg. han vil trene bort magen, og jeg mener og ha lest et sted at man ved fettforbrenning best oppnår det med og trene ved middels intensitet? han bruker ellipsemaskinen fordi han får vondt i ledd hvis han gjør noe annet som tredemølle osv.. (han sliter med vonde ledd, kunne ikke bruke utdannelsen sin til og jobbe pga det og måtte finne seg annen jobb) han går som en villmann på ellipsemaskinen, skikkelig fort, og jeg ville bare finne ut om dettw var lurt, eller om han burde ta det middels - og heller skru opp slik at det blir tyngre mens han går på middels intensitet.. For å bli kvitt bliringen er det absolutt bra å trene utholdenhet. Han (og du) bør ha fokus på å komme i best mulig form, da vil vekttapet komme av seg selv med treninga, så lenge dere klarer å ha et fornuftig kosthold. For å komme i best mulig form bør man trene for det meste rolig, dvs. under syreterskel, den pulsen/intensiteten der kroppen klarer å kvitte seg med akkurat like mye melkesyre som den produserer. Når man har trent en stund kjenner man hvor den terskelen er. I mange aviser har det i senere tid stått om hvordan særlig forskere ved NTNU anbefaler såkalt 4x4-intervall. Det gir gjerne rask framgang, men man vil etter en stund stagnere på et lavere nivå enn om man hadde en grunnbase av rolige langturer før man begynte med intervall. Trening under syreterskel bygger opp de små kapilærene i muskulaturen, og bedrer dermed oksygentransporten, som igjen gjør at man kan holde høyere intensitet uten å stivne (syreterskelen flyttes oppover). Det tar mange år å få kapilærene optimalt utbygd. Intens trening gir økt slagvolum i hjertet, så man skal gjøre det også, men man bør ha hovedvekt på trening under syreterskel. En annen ting er at fettforbrenning bare kan skje aerobt. Under terskel tar kroppen det meste av energien fra fett, over syreterskelen blir det ikke nok oksygen tilgjengelig, så da tas mesteparten av energien fra glykogenlageret. Med andre ord så forbrenner man mer fett om man tilbakelegger 5 km under syreterskel enn 5 km over syreterskel. Hvis han sliter med vonde ledd bør han absolutt vurdere å variere med sykling og svømming som utholdenhetstrening. Og til dere begge to: Husk å drikke noen slurker vann hvert kvarter eller oftere når dere trener utholdenhet. Om du mister 1% kroppsvæske, mister du 10% ytelsesevne.
Gjest Chevy Skrevet 5. september 2011 #4 Skrevet 5. september 2011 takk for svar dere:) en jeg lurer på om dere kan svare på hvorfor min øvre rygg nå blir stivere? jeg har alltid hatt stiv rygg, men nå etter at jeg begynte og trene har den blitt verre.. og jeg skjønner ikke hva det kommer av :/
MariasNS Skrevet 5. september 2011 #5 Skrevet 5. september 2011 Det å trene styrke er absolutt nødvendig, men det samme er vektnedgang. Jeg veide 138,4 kg i mars dette året, og veier nå 101,4 kg. Jeg har fortsatt 30 kilo igjen, men jeg er på god vei. Jeg har endret livsstilen min totalt og kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til der jeg var. Jeg har slitt med rygg/nakke-smerter siden jeg var 15, så jeg vet hvordan du føler deg. Det kom til ett tidspunkt der jeg sluttet å klandre det som har skjedd, for så å ta opp kampen mot meg selv. Det viktigste man må tenke på gjennom en slik prosess er å hele tiden ha motivasjon og inspirasjon til stede, samt viljestyrke og godt støtteapperat. Jeg skriver en blogg om dietten jeg går på, som ligger på fedon.no og eurodiet.no, men direkte link er www.mariasnaknesannhet.com - Jeg har ganske mange følgere fordi jeg inspirer og motiverer alle til å finne sin egen vei til ett bedre liv. Håper dette hjalp. xox- Maria
Gjest Chevy Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 fin blogg du har! jeg gjør nok etellerannet galt, jeghar holdt på siden januar i år, da med lavkarbo - og går ikke ned i vekt :/ gått ned 8 kg eller noe, fader altså.. hvorfor får alle andre uten om meg det til?
en kompis Skrevet 6. september 2011 #7 Skrevet 6. september 2011 8KG tilsvarer ca 60000 kcal så ikke si at det ikke er noe:p Siden du allerede trener endel, så er det kostholdet som må fikses på visst du skal se fremgangen. Men siden du allerede går nedover på vektskålen så vil det fortsette såfremst du bare gjøre slik du gjør idag:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå