Gjest Ashley_Johanna Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Hei, Vi har et lysegult 50-talls hus (enebolig) som skal males i en annen farge. Jeg lurer på om noen med peiling kan fortelle meg/ komme med forslag på hva som passer i nabolaget vårt? Det er et rent 50-talls nabolag med eneboliger og tomannsboliger. Naboenes hus er: - hvitt - lysegult og hvitt - grønt med røde karmer (jadda) - rødt med blå karmer - sennep og hvitt Hva vil passe her?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 Vi bor i et lignende område, og har valgt Bomull med helhvite karmer. Ble fint og romantisk synes jeg. Naboen har et lignende hus, og har malt sitt i en lysgrå farge med hvite karmer, og det ble også fint. Ellers synes jeg også rødt med hvite karmer er koselig, så lenge det ikke blir eller er altfor mye hyttepreg på det. Men synes det stort sett passer på femtitallshus. Hvilken farge har dere på taket?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #4 Skrevet 5. september 2011 Er ellers en del lysegule hus her også, både med røde og med hvite karmer, men synes ikke det er like fint, selv om det forsåvidt passer med husene.
Gjest Spinell Skrevet 6. september 2011 #5 Skrevet 6. september 2011 Jeg synes mange 50-tallshus kler en mellomgrå (eller litt mørk grå) farge med hvite kanter. Grått er så nøytralt at det går inn i alle slags nabolag også
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #7 Skrevet 6. september 2011 For meg er et 50-tallshus et hus med halvannen etasje (skråtak). Slike hus kommer i alle mulige farger siden de tross alt har stått her i 60 år. Opprinnelig var vel mange av dem hvite, gjerne med fargerike karmer. jeg har et selv som er hvitt med grå karmer, men det er jo hvit og grått som er moderne nå til dags.
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 6. september 2011 #8 Skrevet 6. september 2011 Takk for svar! Huset er nå lysegult med hvite karmer, noe jeg syns er forferdelig (min smak). I følge Jotun var mange 50-tallshus malt i sterke farger, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Kanskje en mørkegrå går ann.. Jeg har på en måte lyst på et rødt hus, men siden den ene naboen har gult og hvitt hus, den andre har grønt og rødt hus og en to hus bortenfor har rødt og blått, er jeg usikker på om det blir for mye. Taket er egentlig rødt, men er ganske gammelt (men i god stand) og ser veldig mørkt ut. For å si det sånn: Siden naboene har hhv grønt+rødt hus, gult+hvitt hus og rødt+blått huss, vil jeg gjerne finne en farge som gjør at nabolaget ikke ser helt koko ut:) Syns ofte grått er kjempekjedelig, men med feks farge på døra så hm...
Gjest Spinell Skrevet 6. september 2011 #9 Skrevet 6. september 2011 Jeg tenker egentlig ikke så mye på om nabolagene jeg ferdes i er fargekoordinerte, men det kommer nok litt an på hvor tettbygd nabolaget er, og hvor sterke farger alle husene har. I mitt nabolag er fargene veldig forskjellige fra hus til hus: gult med grønne kanter beige med burgunderrøde kanter rødt med hvite kanter grønt med hvite og røde kanter (!) gult med hvite kanter på rekke og rad. Det ser helt normalt ut for meg. Det aller viktigste er at fargen kler huset.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #10 Skrevet 6. september 2011 Svigersønnen min har jobbet på Jotun og når de skulle male om sitt femtitallshus hus valgte de grått.En litt mellomgrå farge med hvite karmer, dører og mur. Naboen på venstre side har beige med hvite karmer etc og naboen på høyre har hvitt med hvite karmer etc. Gult og rødt var uaktuellt fordi det er de fargene som har MINST fargepigmenter. Det har jeg igrunnen vært klar over lenge og har registrert at de fortere blir blasse i fargen. Sjekk selv! Er selv svak for grått for der synes det ikke så godt at huset blir skittent. Logger meg ut på denne, så jeg ikke avslører hvem jeg er.
SmallTalk Skrevet 6. september 2011 #11 Skrevet 6. september 2011 Grått hus kan fort bli litt trist dersom taket også er grått, men når taket er rødt tror jeg at et grått hus med hvite karmer kan bli veldig fint. Forøvrig så høres det ut som om rødt også kan passe inn sammen med resten av fargene i gata.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #12 Skrevet 6. september 2011 Du kan ikke bare se på huset, men også på omgivelsene. Mitt ligger med mange trær rundt seg. Her har jeg valgt en litt mørk farge som er litt gråbrun. Grå med et varmt tone. Den heter Berg. Detaljer er malt i varm grå.
HvittHus Skrevet 6. september 2011 #13 Skrevet 6. september 2011 Vårt hus er temmelig likt dette, og vi har gått fra en litt beige farge som var på huset da vi kjøpte det, via gult med røde og hvite detaljer, til helhvitt. http://www.glomdalen.no/vis/rubrikk/eiendomsprospekt/2269475.html Det gule falmet fort og måtte males ofte i solveggen, mens det hvite får fortere svertesopp, men dette kan enkelt vaskes vekk.
Paprica Skrevet 9. september 2011 #14 Skrevet 9. september 2011 Kan ikke skjønne at det skal være noe problem å male det rødt, det er jo en veldig "klassisk" husfarge. Ellers kunne det vært kult å knalle til med en dus, helt lys lillafarge!
AnonymBruker Skrevet 9. september 2011 #15 Skrevet 9. september 2011 I nabolaget jeg vokste opp var de fleste husene fra 50-tallet, og malt i relativt sterke farger (etter en mindre vellykket pastell-periode); rød (låverød? eller mørkere, varm farge), varmgul, blå, hvit, og det ser bra ut. Pga borettslag er husene veldig farge koordinert... huset vårt var malt grønt, deretter en fin rødfarge med gråbrune karmer og hvite vindusrammer, såvidt jeg husker. Broren min bor i et mindre 50-tallshus som var kaldt lysegult, han har malt huset i en mørk rødbrun farge, dodenkopf, og det ble skikkelig fint (jeg synes det hadde passet med karmer i noe a la oker, blått e.l, her jeg bor har en del mørkmalte hus veldig stilige kombinasjoner mellom vegg- og vindusfarge). Jeg synes 50-tallshus er fine, som sagt har jeg vokst opp i et selv, men de er ganske "firkanta" - ikke minst hvis de har husmorvinduer i stedet for de originale delte - og gjør seg i mine øyne (oftest) bedre med litt varmere og sterkere fargevalg enn hvitt, sitrongult eller lyselysegrått. Når det er sagt tror jeg en litt mørkere gråfarge kan være kjempefint.
camillan Skrevet 9. september 2011 #16 Skrevet 9. september 2011 Jeg synes hus er veldig fine med grå eller mørk grå farge, og hvite karmer Jeg føler at det liksom passer til alle årstall og de fleste "stiler".. Lykke til med fargevalget!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå