Gå til innhold

Noen gode tips til hvordan jeg går frem for å finne meg en leilighet i Oslo?


Gjest -J-

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg har da bestemt meg for å gjøre Oslo til mitt hjem fremover og jeg reiser nedover i morgen for å begynne å gå på visninger.

Mitt inntrykk er at de fleste leiligheter ligger ute på Finn, men jeg ble også tipset om at kveldsutgaven til Aftenposten kan være verdt å undersøke. Er det noen andre plasser jeg bør kikke?

Jeg har et tak på kr 10 000 per måned, men vil SVÆRT gjerne betale mindre selv om jeg innser at noe særlig under kr 8000 er urealistisk ettersom jeg vil bo alene. Ønsket er selvsagt å bo rimelig sentralt. Har hittil kikket på forskjellige lokasjoner. Nedre Grünerløkka, St.Hanshaugen, Majorstuen, Frogner, Sagene, Bislett, etc.

Er det noen som har noen gode tips til hvordan jeg går frem eller noen klassiske feller jeg bør unngå? Ser at det er veldig mye variabel kvalitet ute på Finn uten at prisen nødvendigvis er noe bedre. Har ikke lyst til å "kjøpe katta i sekken" og ta det første jeg finner. Noen områder som gir mer valuta for pengene enn andre?

Er det mest vanlig å leie møblert/umøblert? Betaler man som regel mer for møblert? Jeg har egentlig alt av inventar, men ønsker egentlig å flytte på minst mulig.

Takk! :)

Mvh

-J-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste leiligheter er umøblert, men det finnes utleiere med møblerte leiligheter som er fleksible.

Jeg ville lagt ut annonse på ønsker leilighet, det er der man som regel finner perlene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aften aften er best.

Finn ut hva som er dealbreakers for deg.

For. eks;

6. etg -UTEN heis.

Fellesvaskeri

Gateparkering

Utested som nærmeste nabo.

Dundrer trikken forbi

Nedre Grünerløkka er narko-høl til de grader.

Grønland er koseligere.

Endret av Wonders
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for svar! :)

Wow. Jeg er virkelig dårlig på boligjakt. Innser at jeg har vært ganske heldig tidligere da jeg som regel har fått tips om leiligheter via bekjente uten altfor mye innsats.

I aftenutgaven av Aftenposten er det stort sett de samme annonsene fra finn.no som går igjen, men jeg skal på visning på en aktuell i morgen som ikke var å finne på finn.

Ellers har jeg funnet en veldig fin leilighet som jeg også skal på visning på, men problemet er at den koster kr 10 000 i måneden. Det kan gå, men det er min absolutte smertegrense. Leiligheten er fin, så jeg kunne gjerne tenke meg den.

Jeg har sett flere pene som ligger rundt 10 000, men det er egentlig for dyrt for meg.

Er det i det hele tatt mulig å forhandle om leiepriser? Ettersom det egentlig er uaktuelt med 10 000, skader det vel uansett ikke å prøve? Jeg er litt redd for å bli stemplet som ikke-betalingsdyktig om jeg i det hele tatt lufter idèen.

Ellers ser jeg at utleiemeglerene opererer med noe som heter depositumsgaranti. Finnest det noe tilsvarende for det private marked? Tenker da ikke på sosial garanti.

På forhånd takk for all hjelp. Det kan jeg trenge :)

-J-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanskelig å forhandle om leieprisene. I Oslo er det så mange om beinet (leilighetene) at dersom man ikke vil ha leiligheten, så er det noen andre som vil ha den. Jeg hadde nok ikke tatt opp temaet.

Når du skal på visning, ta med et ark der du ha skrevet litt om deg selv og helst har referanser fra tidligere leieforhold. Legg gjerne ved et foto av deg, det gjør det lettere for utleier å huske deg når han/hun går gjennom aktuelle leietakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...