AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Vil dere si det er usunt og feitende å spise 50 gram mørk kokesjokolade hver dag? Jeg prøver å slutte å spise så mye snop, men jeg MÅÅ ha litt sjokolade hver dag!
Eske Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Nå vet jeg ikke akkurat hvilken type det er du spiser, men 50 gram kokesjokolade inneholder MINST 250 kalorier, så om du vil legge på deg eller ikke avhenger veldig av det øvrige kostholdet ditt. Spiser du 50 g sjokolade I TILLEGG til et kosthold som akkurat har kaloribalanse vil du nok kunne legge på deg, ja.
Mayah Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 Det kommer jo an på hvor mye du spiser ellers og hvor mye du trener. Men sånn generelt sett er det vel ikke akkurat supersunt å spise kokesjokolade hver dag. Hva hvis du prøver å trappe ned litt? F. eks 25 g istedetfor 50 g i begynnelsen?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #4 Skrevet 5. september 2011 Er det snakk om 70% så kan man spise det daglig, men det kan være greit å tenke på kaloriene. Jeg får i meg maks 50g daglig, det er dokumentert at det har en helsebringende effekt, til og med hvis man spiser det hver dag, 7 dager i uken osv. Men det MÅ være minimum 70% kakao, så vanlig melkesjokolade teller ikke osv.
Gjest Spinell Skrevet 5. september 2011 #5 Skrevet 5. september 2011 Er det snakk om 70% så kan man spise det daglig, men det kan være greit å tenke på kaloriene. Jeg får i meg maks 50g daglig, det er dokumentert at det har en helsebringende effekt, til og med hvis man spiser det hver dag, 7 dager i uken osv. Men det MÅ være minimum 70% kakao, så vanlig melkesjokolade teller ikke osv. 70% sjokolade inneholder 580 kcal per 100 gram, mens ernæringstabeller generelt sier at mørk kokesjokolade inneholder 511 kcal per 100 gram. Melkesjokolade inneholder 541 kcal per 100 gram. Uansett hvilken sjokolade du spiser, vil den altså få i deg 260 - 290 kcal per 50 gram. Karbohydratinnholdet er 51 - 57 g/100 g for melke- og kokesjokolade, mens det er 31 g/100 g for 70%-sjokoladen. Alle tre inneholder mao mye kalorier og karbohydrater, men den mørkeste sjokoladen inneholder mange positive stoffer. Var jeg deg, ville jeg kuttet ut kokesjokoladen og kjøpt ekte mørk sjokolade isteden. En "standard" kokesjokolade som "Dronningsjokolade" inneholder for eksempel bare 45% kakao.
Supraspinatus Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 Vil dere si det er usunt og feitende å spise 50 gram mørk kokesjokolade hver dag? Jeg prøver å slutte å spise så mye snop, men jeg MÅÅ ha litt sjokolade hver dag! 50g sjokolade hver dag er mye. Du må bare ha sjokolade fordi du spiser det hver dag. Dersom du slutter å spise det, og klarer de verste sukkerabstinensene så tror jeg du klarer deg fint uten sjokolade hver dag. Når du får lyst på sjokolade: puss tennene, drikk et glass vann.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #7 Skrevet 5. september 2011 50g sjokolade hver dag er mye. Du må bare ha sjokolade fordi du spiser det hver dag. Dersom du slutter å spise det, og klarer de verste sukkerabstinensene så tror jeg du klarer deg fint uten sjokolade hver dag. Når du får lyst på sjokolade: puss tennene, drikk et glass vann. Nå får du gi deg, så lenge man holder kaloribalansen så er det ikke mye, jeg gjør det, og legger ikke på meg av det, det handler om å holde kaloribalansen.
Supraspinatus Skrevet 5. september 2011 #8 Skrevet 5. september 2011 Nå får du gi deg, så lenge man holder kaloribalansen så er det ikke mye, jeg gjør det, og legger ikke på meg av det, det handler om å holde kaloribalansen. Selv om kakao inneholder noen antioksidanter så blir de ikke sunne av det. Det går an å kjøpe råkakao-pulver også, og lage kakodrikker uten sukker. Energibalansen er kun energimessig. Det finnes en rekke andre faktorer man bør tenke på også. Spesielt det med sult-følelse og belønningsmentalitet. Det er helt greit for meg om noen vil spise sjokolade hver dag, men for meg personlig er det for ofte. 50gram om dagen er 350gram i uken og ca 7190kcal totalt. Grovt regnet i overkant av 6 kg brokkoli. Jeg vil tippe jeg får i meg flere antioksidanter ved å spise grønnsaker og frukt. Og spare snopet til en dag i uken. Nå prøver ikke jeg å gå ned i vekt heller, men å spise på en fornuftig måte slik at jeg slipper å gå rundt å være sulten, eller fysen på noe godt hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #9 Skrevet 5. september 2011 Du er tydeligvis ikke den skarpeste kniven i skuffen, for det er ikke for mye, ifølge alle nettsider jeg har vært innom. Kcalmessig kan det være for noen for mye, men sunnhetsmessig så er det ikke dumt.
Supraspinatus Skrevet 5. september 2011 #10 Skrevet 5. september 2011 (endret) Du er tydeligvis ikke den skarpeste kniven i skuffen, for det er ikke for mye, ifølge alle nettsider jeg har vært innom. Kcalmessig kan det være for noen for mye, men sunnhetsmessig så er det ikke dumt. Da er vi uenig. Hvis du skal komme med nedlatende personkarakteristikker synes jeg godt du kan la være å huke av for anonym bruker. Send gjerne linker til de sidene du leser, slik at jeg kan gjøre meg opp en mening om troverdigheten. Endring: skrivefeil. Endret 5. september 2011 av Supraspinatus
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #11 Skrevet 5. september 2011 Da er vi uenig. Hvis du skal komme med nedlatende personkarakteristikker synes jeg godt du kan la være å huke av for anonym bruker. Send gjerne linker til de sidene du leser, slik at jeg kan gjøre meg opp en mening om troverdigheten. Endring: skrivefeil. skal vi se. http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/karbohydrater/mork-sjokolade-sunt-for-hjertet-18278.html http://www.lommelegen.no/322489/sjokolade-er-sunt http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=6379&Itemid=53 http://iform.nu/kosthold/mat-og-sunnhet/sjokolade-sunt-og-syndig-pa-en-gang Jeg kan sikkert finne hundre lignende linker til, men jeg håper dette holder, og at du nå innrømmer at du har tatt feil, noe som er veldig vanskelig her på KG, etter hva jeg har forstått.
Supraspinatus Skrevet 5. september 2011 #12 Skrevet 5. september 2011 skal vi se. http://nhi.no/livsstil-og-helse/kosthold/karbohydrater/mork-sjokolade-sunt-for-hjertet-18278.html http://www.lommelegen.no/322489/sjokolade-er-sunt http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&view=article&id=6379&Itemid=53 http://iform.nu/kosthold/mat-og-sunnhet/sjokolade-sunt-og-syndig-pa-en-gang Jeg kan sikkert finne hundre lignende linker til, men jeg håper dette holder, og at du nå innrømmer at du har tatt feil, noe som er veldig vanskelig her på KG, etter hva jeg har forstått. Spørsmålet til TS er: "Vil dere si det er usunt og feitende å spise 50 gram mørk kokesjokolade hver dag?" Svaret mitt er da "Ja". Det er ikke noe feil med hverken min eller din mening. Jeg er bare ikke enig med din. Skjønner ikke helt hvorfor målet ditt er å "vinne" meg over til å mene at det er sunt å proppe i seg en halv kokesjokolade hver dag. Problemet med sjokolade er at det inneholder mye karbohydrater, mye mettet fett og lite proteiner. Av mikronæringstoffer inneholder mørk sjokolade med mer enn 70% kakao mer antioksidanter enn f.eks. melkesjokolade. Det er for all del positivt med antioksidanter, men om jeg skulle passe vekten ville jeg ikke valgt produkter som er svært energirike med høyt overspisingspotensiale. Jeg leste gjennom de sidene du linket til. Fra NHI.no Spis med måte Som nevnt er det viktig å huske at det er den mørke sjokoladen som har denne effekten. Hvit sjokolade og melkesjokolade har ikke de samme gode helseeffektene. Stadig flere sjokoladeprodusenter satser nå på mørk sjokolade. Den gunstige effekten i mørk sjokolade, altså flavonoidene, kommer av det høye kakaoinnholdet. Til tross for den mørke sjokoladens høye innhold av flavonoider, advareres det mot å spise mye av den. Mørk sjokolade inneholder mye sukker, mye mettet fett og kalorier. Noe som lett kan føre til vektøkning og ha en negativ innvirkning på hjerte og blodårer. Dermed vil summen fortsatt være negativ hvis du spiser for mye. En liten bit hver dag kan være sunt, men det erstatter selvsagt ikke andre hjertevennlige råd som trening, frukt og grønnsaker, fisk og annen sunn kost. Fra Lommelegen.no Sunt eller usunt? Kan jeg spise sjokolade? Svaret er ja. Men (og det er alltid et men) - i moderate mengder og av den rette sorten. Spiser du mye sjokolade får du i deg mye fett, og det er selvfølgelig ikke gunstig for vekten. Men for å stille snackshungeren når du slanker deg er noen biter mørk sjokolade kanskje å foretrekke fremfor potetgull og annet fetende snacks. Fra helsenett.no: Du bør også begrense inntaket med mørk sjokolade. Selv om den inneholder sunne flavonoider, har den også i seg en del fett, sukker og kalorier du ikke bør få for mye av. Overdriver du spisingen, kan alle helsefordelene forsvinne. Omtrent 30 gram med mørk sjokolade daglig er nok. Det tilsvarer omtrent 150 kalorier. Iform.no skriver faktisk ikke noe negativt om effektene til antioksidantene i kakao (i mørk sjokolade). Poenget mitt med dette er ikke å si at mørk sjokolade er forferdelig, men det er viktig å vite at det er mye energi i dette og at alt ikke er positivt med det. Med det sagt, skal man spise sjokolade så bør man velge mørkest mulig. En annen effekt med veldig mørk sjokolade er at man ikke orker så mye av det. Dét er positivt. Men jeg vil ikke anbefale noen å sette av plass i kaloribudsjettet til sjokolade utenom et par ganger i uken. Som nevnt tidligere finnes det råkakao man kan kjøpe og bruke som kosttilskudd for å få i seg de nevnte positive antioksidantene uten alt sukkeret.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #13 Skrevet 6. september 2011 Vel, nå er ikke mettet fett usunt, så den skal du lenger ut på landet med, og litt sukker skal kroppen ha, og så mye er det ikke i, ja, la oss si 50g.
Supraspinatus Skrevet 6. september 2011 #14 Skrevet 6. september 2011 (endret) Vel, nå er ikke mettet fett usunt, så den skal du lenger ut på landet med, og litt sukker skal kroppen ha, og så mye er det ikke i, ja, la oss si 50g. Nå har ikke jeg direkte sagt at mettet fett er usunt, men i store mengder tror er nok umettet fett å foretrekke. Jeg har bladd meg litt gjennom forskjellige forsøk og sett at de fleste som spesifikt ser på dietter med mye mettet fett mot dietter med mindre mettet fett konkluderer med at å bytte ut mettet fett (og transfett) med umettet fett reduserer risiko for CVD/CHD. Har også sitert noen studier under som har byttet mettet fett ut med både umettet fett og karbohydrater med høy, middels og lav GI. Og høy GI karbohydrater kan sees i sammenheng med en rekke sykdommer og hadde ikke gunstige resultater i studiene nedenfor. To av disse studiene er ganske nye. Fra 2010, så de er gjort etter LCHF-diettene gjorde sitt inntog. Det hadde dog vært interessant å se uavhengige studier på LCHF-kosthold med mye mettet fett fra f.eks meieriprodukter, fete deler av kjøtt osv vs LCHF-diett med magert kjøtt, uten meieriprodukter, mer fisk, og umettet fett fra grønnsaker og nøtter (Paleo-lignende). Studies have suggested that replacing saturated fatty acids (SFAs) with carbohydrates is modestly associated with a higher risk of ischemic heart disease, whereas replacing SFAs with polyunsaturated fatty acids is associated with a lower risk of ischemic heart disease. The effect of carbohydrates, however, may depend on the type consumed. Kilde: Am J Clin Nutr June 2010 vol. 91 no. 6 1764-1768 A focus of dietary recommendations for cardiovascular disease (CVD) prevention and treatment has been a reduction in saturated fat intake, primarily as a means of lowering LDL-cholesterol concentrations. However, the evidence that supports a reduction in saturated fat intake must be evaluated in the context of replacement by other macronutrients. Clinical trials that replaced saturated fat with polyunsaturated fat have generally shown a reduction in CVD events, although several studies showed no effects. An independent association of saturated fat intake with CVD risk has not been consistently shown in prospective epidemiologic studies, although some have provided evidence of an increased risk in young individuals and in women. Replacement of saturated fat by polyunsaturated or monounsaturated fat lowers both LDL and HDL cholesterol. However, replacement with a higher carbohydrate intake, particularly refined carbohydrate, can exacerbate the atherogenic dyslipidemia associated with insulin resistance and obesity that includes increased triglycerides, small LDL particles, and reduced HDL cholesterol. In summary, although substitution of dietary polyunsaturated fat for saturated fat has been shown to lower CVD risk, there are few epidemiologic or clinical trial data to support a benefit of replacing saturated fat with carbohydrate. Furthermore, particularly given the differential effects of dietary saturated fats and carbohydrates on concentrations of larger and smaller LDL particles, respectively, dietary efforts to improve the increasing burden of CVD risk associated with atherogenic dyslipidemia should primarily emphasize the limitation of refined carbohydrate intakes and a reduction in excess adiposity. Kilde: Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):502-9 Each increase of 5 percent of energy intake from saturated fat, as compared with equivalent energy intake from carbohydrates, was associated with a 17 percent increase in the risk of coronary disease (relative risk, 1.17; 95 percent confidence interval, 0.97 to 1.41; P = 0.10). As compared with equivalent energy from carbohydrates, the relative risk for a 2 percent increment in energy intake from trans unsaturated fat was 1.93 (95 percent confidence interval, 1.43 to 2.61; P<0.001); that for a 5 percent increment in energy from monounsaturated fat was 0.81 (95 percent confidence interval, 0.65 to 1.00; P = 0.05); and that for a 5 percent increment in energy from polyunsaturated fat was 0.62 (95 percent confidence interval, 0.46 to 0.85; P = 0.003). Total fat intake was not significantly related to the risk of coronary disease (for a 5 percent increase in energy from fat, the relative risk was 1.02; 95 percent confidence interval, 0.97 to 1.07; P = 0.55). We estimated that the replacement of 5 percent of energy from saturated fat with energy from unsaturated fats would reduce risk by 42 percent (95 percent confidence interval, 23 to 56; P<0.001) and that the replacement of 2 percent of energy from trans fat with energy from unhydrogenated, unsaturated fats would reduce risk by 53 percent (95 percent confidence interval, 34 to 67; P<0.001). Kilde: N Engl J Med 1997; 337:1491-1499 Endret 6. september 2011 av Supraspinatus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå