AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Er en singel dame på 35 år,neste høst skal jeg begynne på en ny utdannelse som vil ta meg 4 år, kan jobbe ved siden av. For å få dette til må jeg kanskje selge leiligheten min men er så redd jeg aldri kommer meg inn på boligmarkedet igjen så jeg tviler. Har førstehjemslån så den sjangsen er vel brukt opp, kommer til å ha en del egenkapital da og så lenge jeg får en fast jobb er vel det håp?
Marshmallow Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Hva med å selge leiligheten din og kjøpe en mindre leilighet?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 Hva med å selge leiligheten din og kjøpe en mindre leilighet? En får ikke mindre;) Er så heldig at jeg kan bo hjemme( skal betale for meg selvf )i de 4 årene jeg skal studere, skal som sagt jobbe i tillegg og vil ha minst 600.000 i egenkapital. Det er pga sykdom livet ble slik, så ikke døm meg for og måtte starte på ny.
Klematis Skrevet 5. september 2011 #4 Skrevet 5. september 2011 Kan du ikke leie ut leiligheten? Hvis du får opp mot hva du betaler månedlig i renter på lånet så vil det være lurt. Trenger ikke dekke absolutt hele rentene, da du kan regne med litt verdiøkning på boligen. Men jo mer du får i leie jo bedre, selvsagt Avdrag kan du antagelig slippe å betale om du kontakter banken (evt refinansierer i en annen bank), men det er lurt å betale litt om du kan. Det er jo direkte sparing. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #5 Skrevet 5. september 2011 Ja, det er alltids ett håp! Det er umulig å vite hva fremtiden vil bringe, men den kommende 4-års perioden ligger det godt an til vekst i boligprisene på 2-3 ganger reallønnsveksten. Med tanke på renteprognosen og mangel på nye boliger altså (særlig i de største byene). Med din egenkapital bør du absolutt kunne komme deg inn på markedet igjen, men mister naturlig nok gevinsten i de årene du er ute.
juliane Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 (endret) Kan du ikke bruke den egenkapitalen på å betale renter og evt avdrag (går jo an å høre om evt avdragsfrihet) mens du studerer da? Edit: Eller smæle nedpå de 600.000 på lånet nå med en gang, beholde nedbetalingstiden og dermed redusere terminbeløpene? Hvis du har verdens minste leilighet bør jo 600.000 utgjøre et ganske vesentlig bidrag til lånet ditt. Endret 5. september 2011 av juliane
Klematis Skrevet 5. september 2011 #7 Skrevet 5. september 2011 600.000 forsto jeg som hva TS vil sitte igjen med dersom leiligheten selges. Stemmer ikke det?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #8 Skrevet 5. september 2011 600.000 forsto jeg som hva TS vil sitte igjen med dersom leiligheten selges. Stemmer ikke det? Det stemmer, leier jeg ut vil jo også det koste meg, må vel skatte for det.
Klematis Skrevet 5. september 2011 #9 Skrevet 5. september 2011 Det stemmer, leier jeg ut vil jo også det koste meg, må vel skatte for det. Ja, det må du nok. Men så får du også trekke fra rentene på lånet fra inntekten din. Så om jeg ikke skjønner det helt feil så vil dette gå opp i opp om leieinntektene tilsvarer renteutgiftene. Jeg synes du skulle be om et møte med banken din og få dem til å se på de ulike løsningene med deg. De skulle kunne forklare deg nøyaktig hva du må ha i leieinntekter før at det skal lønne seg. Og samtidig vet de kanskje noe om hva som er forventet å kunne få i ditt område?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #10 Skrevet 5. september 2011 Ja, det må du nok. Men så får du også trekke fra rentene på lånet fra inntekten din. Så om jeg ikke skjønner det helt feil så vil dette gå opp i opp om leieinntektene tilsvarer renteutgiftene. Jeg synes du skulle be om et møte med banken din og få dem til å se på de ulike løsningene med deg. De skulle kunne forklare deg nøyaktig hva du må ha i leieinntekter før at det skal lønne seg. Og samtidig vet de kanskje noe om hva som er forventet å kunne få i ditt område? Jeg får ikke mer enn 8000 kr i leieinntekter, 5000 av dette er lån, 2300 av dette er husleie. Det er litt utenfor sentrumskjernen,så jeg kan ikke leie ut for mer. Ser ut som jeg må betale for at noen skal ev leie.
Klematis Skrevet 5. september 2011 #11 Skrevet 5. september 2011 Jeg får ikke mer enn 8000 kr i leieinntekter, 5000 av dette er lån, 2300 av dette er husleie. Det er litt utenfor sentrumskjernen,så jeg kan ikke leie ut for mer. Ser ut som jeg må betale for at noen skal ev leie. Hvis de 5000 dekker både renter og avdrag på lånet, så lønner jo dette seg helt klart! Og dersom husleia delvis går med på avdrag på fellesgjeld så lønner det seg enda mer. Og så vidt jeg skjønner så vil det lønne seg om det kun er renter også, forutsatt at du faktisk får 8000 i leieinntekter og at ikke rentene øker. 8000 er jo noe mer enn 7300, pluss at du kan regne med verdistigning.
Sissan9 Skrevet 5. september 2011 #12 Skrevet 5. september 2011 Du må jo ikke betale for at noen skal leie. Du må kanskje betale litt for å holde deg inne på boligmarkedet. Og med mindre det tryner totalt, vil det nok lønne seg. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #13 Skrevet 6. september 2011 Du må jo ikke betale for at noen skal leie. Du må kanskje betale litt for å holde deg inne på boligmarkedet. Og med mindre det tryner totalt, vil det nok lønne seg. Jeg trodde det var slik at jeg måtte skatte 25 prosent av de 8000 kronene, mulig jeg tar feil.
Klematis Skrevet 6. september 2011 #14 Skrevet 6. september 2011 Jeg trodde det var slik at jeg måtte skatte 25 prosent av de 8000 kronene, mulig jeg tar feil. Du må skatte 28% av leieinntektene. Men så får du trekke fra 28% av renteutgiftene dine på skatten (eller mer korrekt, alle renteutgiftene trekkes i sin helhet fra inntekten din), så lenge du har skattbar inntekt. Er leieinntekten tilnærmet lik renteutgitene dine, går jo dette opp i opp. Jeg anbefaler deg som sagt å kontakte banken. De kan sikkert sette opp et regnestykke for deg som gir mer mening for deg enn det jeg kan. Du bør også sette opp et budsjett slik at du ser hvordan du skal få pengene til å strekke til måned for måned. Akkurat nå virker det litt som du leter etter grunner til å selge. Er det noe annet enn økonomi som gjør at du helst vil kvitte deg med leiligheten? 2
Mamy Skrevet 6. september 2011 #15 Skrevet 6. september 2011 https://www2.sparebank1.no:443/portal/4702/3_privat?_nfpb=true&_windowLabel=T143800141691268810512646&T143800141691268810512646_actionOverride=%2Fsb1%2Fweb%2Fcalculators%2Fhouseloan%2FcalcHouseLoancostToOwnHouseAction&_pageLabel=page_privat_verktoy_kalkulatorer Enkel kalkulator som vil gi deg et kjapt overblikk. Er enig med klematis om at du burde ta deg en tur innom banken.
ceca Skrevet 6. september 2011 #16 Skrevet 6. september 2011 Hvis du ønsker å beholde leilighten kan du antagelig få avdragsfrihet på lånet mens du studerer. Er enig med de andre at om du vil så kan du beholde leiligheten. Snakk med banken og så finner dere en løsning som fungerer for deg.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #17 Skrevet 6. september 2011 Ønsker å takke alle for svar! Nå ser fremtiden min litt lysere ut.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #18 Skrevet 6. september 2011 Jeg har faktisk leid ut og tapt penger på det, bl.a. pga skatten. Det må du sjekke opp nøye. I tillegg så må du se på hva du må leie for. Jeg må faktisk opp i det dobbelte i forhold til det å eie så her er ingen kroner tjent. Du kan ta en prat med banken. De har faktisk mulighet til å gi deg avdragsfrihet over flere år. Kjenner folk som har benyttet seg av den muligheten. Lykke til med studier
AnonymBruker Skrevet 6. september 2011 #19 Skrevet 6. september 2011 Jeg har faktisk leid ut og tapt penger på det, bl.a. pga skatten. Det må du sjekke opp nøye. I tillegg så må du se på hva du må leie for. Jeg må faktisk opp i det dobbelte i forhold til det å eie så her er ingen kroner tjent. Du kan ta en prat med banken. De har faktisk mulighet til å gi deg avdragsfrihet over flere år. Kjenner folk som har benyttet seg av den muligheten. Lykke til med studier Tusen takk:) Regner med verdistigning så håper det vil gå opp i opp, fant ut at studiet kunne tas nettbasert så jeg har mulighet til å jobbe likevel, "glad:) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå