Gå til innhold

Do-It-Yourself i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med dette? Da mener jeg å ikke hyre inn lokal hjelp, men ordne alt selv.

Vi vil gifte oss på Sicilia, og har kontakt med et firma som virker veldig profesjonelle. Ulempen er at de tar 14000 kr for å hjelpe oss med alt av papirarbeid++. Ingen av oss snakker italiensk, så det er klart at det vil gjøre det mye enklere for oss å slippe det styret. Men 14000 kr vil sprenge budsjettet vårt :sukk:

Jeg har akkurat begynt på universitetet, i tillegg til at vi har en travel hverdag med to barn i barnehage. Usikker på om det rett og slett vil bli for mye arbeid. En av grunnene til at vi vil gjøre det i utlandet er jo nettopp lavere pris.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil spare penger, men du sier at 14000 NOK sprenger budsjettet. Hva med gjestene deres? De kjøper flybilletter og betaler hotellet selv? Sparer du penger? Nei. Ærlig talt. Kjøp ringer, dine klær og tilbehør og hans klær og tilbehør i utlandet (Vi gjorde det). Da sparer dere masse allerede. Resten kan dere bruke her i Norge og slippe å bekymre dere for "overraskelser" i utlandet. Det er mye enklere å ha selve vielsen i Norge. Nå tenker jeg på papirarbeid, oversettelser, osv. Jeg vil aldri risikere på den måten. Tenk godt.

• Liker 1
Skrevet

Er det noen som har erfaring med dette? Da mener jeg å ikke hyre inn lokal hjelp, men ordne alt selv.

Vi vil gifte oss på Sicilia, og har kontakt med et firma som virker veldig profesjonelle. Ulempen er at de tar 14000 kr for å hjelpe oss med alt av papirarbeid++. Ingen av oss snakker italiensk, så det er klart at det vil gjøre det mye enklere for oss å slippe det styret. Men 14000 kr vil sprenge budsjettet vårt :sukk:

Jeg har akkurat begynt på universitetet, i tillegg til at vi har en travel hverdag med to barn i barnehage. Usikker på om det rett og slett vil bli for mye arbeid. En av grunnene til at vi vil gjøre det i utlandet er jo nettopp lavere pris.

Kan jeg spørre hvilket firma dere er i kontakt med? Og er firmaet norsk eller italiensk? Det finnes mange firmaer som arrangerer bryllup i Italia. Jeg vet, for vi skal også gifte oss i Italia (men ikke på Sicilia). Noen er veldig dyre, andre er billigere ;-)

De trenger jo heller ikke hjelpe med alt? Hvis de hjelper med papirarbeidet, vigsel og tolk til denne, så kan dere jo selv kontakte hotell etc der nede for overnatting, middag osv? Så kan dere jo avgjøre om du vil ordne hår og sminke selv eller få dette ordnet der. Det er sikkert mye man kan fikse selv, men sjansen er stor for at et byrå kan få bedre priser da. Men sjekk ut begge deler?

Den summen på 14.000,- er det kun gebyret de tar for å hjelpe, eller er det summen for alt de skal ordne?

Skrevet

Kan jeg spørre hvilket firma dere er i kontakt med? Og er firmaet norsk eller italiensk? Det finnes mange firmaer som arrangerer bryllup i Italia. Jeg vet, for vi skal også gifte oss i Italia (men ikke på Sicilia). Noen er veldig dyre, andre er billigere ;-)

De trenger jo heller ikke hjelpe med alt? Hvis de hjelper med papirarbeidet, vigsel og tolk til denne, så kan dere jo selv kontakte hotell etc der nede for overnatting, middag osv? Så kan dere jo avgjøre om du vil ordne hår og sminke selv eller få dette ordnet der. Det er sikkert mye man kan fikse selv, men sjansen er stor for at et byrå kan få bedre priser da. Men sjekk ut begge deler?

Den summen på 14.000,- er det kun gebyret de tar for å hjelpe, eller er det summen for alt de skal ordne?

Summen på 14000 er for hjelpen med selve papirene og for deres arbeid. Altså en slags lønn til dem (som jo er greit i seg selv).

Saken er den at jeg har flere familiemedlemmer som snakker italiensk, og en som faktisk er fra Sicilia selv. Så oversetting av papirer tror jeg ikke blir et problem. Når jeg tenker meg om tror jeg vi skal klare det helt fint :)

Hvor i Italia skal dere gifte dere? Kan jeg spørre hva budsjettet deres er?

Skrevet

Summen på 14000 er for hjelpen med selve papirene og for deres arbeid. Altså en slags lønn til dem (som jo er greit i seg selv).

Saken er den at jeg har flere familiemedlemmer som snakker italiensk, og en som faktisk er fra Sicilia selv. Så oversetting av papirer tror jeg ikke blir et problem. Når jeg tenker meg om tror jeg vi skal klare det helt fint :)

Hvor i Italia skal dere gifte dere? Kan jeg spørre hva budsjettet deres er?

Åja, men da kan du jo få de til å ordne alt det praktiske for deg da, det er jo supert! Og oversetting av papirer, tolk osv - da har du jo "insiders" som kan fikse alt sånt for deg, det er jo flott!

Vi har ikke bestemt oss 100% ennå, men blir antakelig en liten landsby i Toscana. Vurderte sterkt Cortona, men det er visst spesielt dyrt der, så nå ser vi på andre muligheter i samme område ;)

Hehe, ja, det må du gjerne spørre om, men noe godt svar har jeg ikke. Vi er helt blanke på det med budsjett. Men håpet er at vi skal få til alt (utenom brudekjole, brudepikekjole og dress) til mellom 25.000 og 30.000,-.... Aner ikke om det er lavt eller høyt. Håper det er høyt, og at vi kan få det billigere, hehe ;)

• 1 år senere...
Skrevet

Heisann, denne tråden var jo som skapt for meg.

Vi ble forlovet for litt siden, og har funnet ut at vi ønsker å gifte oss i Toscana om et år. Tidlig september.

Vi så litt på å leie hus og hjelp gjennom et firma som driver med slikt, men det ble alt for dyrt. VI har ikke satt opp budsjett enda, men har veldig lite å rutte med og vil ha det enkelt og koselig.

Det vi nå tenker på er å leie et hus med hage enten 3 dager eller 1 uke, og at vi da kan ha vielsen der. Kanskje leie inn noen som kan ordne med mat, men at vi fikser det meste ellers selv.

Må sjekke litt rundt om man kan få noen til å vie oss i den lille landsbyen vi vil til, så langt har vi ikke kommet enda. Men driver å grubler litt og drømmer litt, og håper vi får til det vi ønsker selv om vi ikke har så mye å rutte med.

Skrevet

jeg har vært i kontakt med 2 forskjellige firmaer som driver med dette. og ulempen med italia er at sjømannskirken ikke har vigselrett der. hvis man er heldig kan det hende at det er en ambulerende prest som er der akkurat når dere skal vies.

hvis ikke er det veldig dyrt å gifte seg på tinghus, eller leie lokale folk til å vie dere. vi hadde totalbudsjett på 40000,- og med mat og drikke i tillegg til vielsen ville vi sprengt budsjettet.

bare for vielsen, billig lokale og hjelp med papirer og tolk ghavnet vi på 28000,-

så vi har slått fra oss tanken.

Anonym poster: c4a8ca230f8b0a25a76556a5ca7574ab

Skrevet

En mulighet er jo å få ordnet papirene før man drar. Og da er det jo ikke så farlig hvem som gjør det der nede, bare en liten sermoni for vår egen del.

28000,- ville sprengt vårt busjett også. Vi håper også på å få til noe til rundt 40.000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...