AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #1 Skrevet 5. september 2011 Hei kg! Det er en ting med brøk jeg aldri har forstått, og aldri forstår! Flere lærere har prøvd å forklare dette til meg, men skjønner det ikke. Når man skal finne en fellesnevner for en brøk med to forskjellige nevnere, hva gjør man da? Skjønner ikke hele det: "hva er det største tallet som går oppi begge to". Jeg forstår andre ting i matten, men akkurat dette skønner jeg ikke og det gjør meg så frustrert!! Noen som vil prøve å forklare? På forhånd takk!
Gjest Spinell Skrevet 5. september 2011 #2 Skrevet 5. september 2011 Fellesnevneren er det minste tallet som begge nevnerne går opp i. "Går opp i" betyr i dette tilfellet at fellesnevneren må finnes i gangetabellen til begge nevnerne. Ofte kan man finne hva som er fellesnevner ved å gange nevnerne med hverandre. Eksempel: Hva er summen av 1/3 + 2/5? Fellesnevneren finner jeg ved å gange sammen nevnerne. Minste felles multiplum er 3*5=15 Deretter utvider jeg brøkene slik at de begge får 15 i nevneren. Dermed må jeg utvide hele den første brøken med en faktor på 5, og hele den andre brøken med en faktor på 3. (1*5)/(3*5) + (2*3)/(5*3) = 5/15 + 6/15 = 11/15
Gjest Coarvi Skrevet 5. september 2011 #3 Skrevet 5. september 2011 Forklarer dette det blitt bedre for deg? Skjønner godt at du blir forvirret, "går opp i" er et utrolig dårlig uttrykk å bruke for noen som ikke er kjent med hva det faktisk betyr, men mange lærere har ikke helt innsett det. Utrolig frustrerende når man går glipp av elementær kunnskap bare fordi man ikke har forstått begrepene... "Går opp i" vil rett og slett her si at dette tallet du skal finne -fellesnevneren-, er delelig med alle nevnerne slik at du fortsatt får et helt tall (altså ingen desimaler).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå