Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Badedrakt
Skrevet

Hei :)

Nå i høst begynte jeg på elektrofag. Nå har jeg funnet ut at dette var helt feil for meg. Og siden jeg ikke aner hva jeg vil bli tenkte jeg å ta et friår, for så og begynne på en annen skole til neste år. Hvis jeg ikke finner ut hva jeg vil bli innen da, tenkte jeg å gå på allmen.

Jeg har lyst til å jobbe dette året, men jeg aner ikke hva slags jobb jeg vil ha. så har dere noen forslag ? Og er det mange som vil ansette en som bare kan jobbe der i et år ?

På forhånd, takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stuepike? I skrubben på hotell/restaurant? Håndtlanger innen industri/hos håndtverkere? Kiosk?

Skrevet

Mc ern, burger king osv.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Hei :)

Nå i høst begynte jeg på elektrofag. Nå har jeg funnet ut at dette var helt feil for meg. Og siden jeg ikke aner hva jeg vil bli tenkte jeg å ta et friår, for så og begynne på en annen skole til neste år. Hvis jeg ikke finner ut hva jeg vil bli innen da, tenkte jeg å gå på allmen.

Jeg har lyst til å jobbe dette året, men jeg aner ikke hva slags jobb jeg vil ha. så har dere noen forslag ? Og er det mange som vil ansette en som bare kan jobbe der i et år ?

På forhånd, takk for svar :)

Det er vel bare et par uker siden studiestart (?)

Hva er det som gjør at du er ¨å veldig sikker så utrolig kort tid etter start ?

Dere kan jo ikke egentlig ha kommet skikkelig i gang ennå :klo:

Det er selvsagt masse nye folk, nye lærebøker, nye lærere (fullt "kaos" med andre ord :fnise:)

Du sier du vet det er "helt feil", men du vet ikke hva slags jobb du vil ha i steden for å bite tennen sammen og prøve litt til.....

Vet du hva du vil gå til neste år, istedet for elektro ? Og hvorfor søkte du deg inn på elektro hvis du etter to uker er "aldeles sikker" ???

Hvorfor er det "helt feil" ?

Foreløpig er det såpass tidlig i studieåret at jeg synes du skal ta kontakt med en ville bli overrasket om ikke en studieveileder eventuelt kan hjelpe deg å undersøke om det du nå har mest lyst til kanskje kan ha en mulighet for deg i år.

Endret av Lille-pus
Gjest Badedrakt
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg ble veldig påvirket av noen som vil leve ut sine egne drømmer i (ste)barna sine. siden i sommer og utover i skolestarten har jeg sliti veldig med depresjon, angt, selvskading og spiseforstyrrelse. Jeg var altså helt på bunnen. Jeg dreit i skolen, og skulket mye.

Nå er jeg på bedringens vei fordi jeg har funnet en person jeg stoler på og snakker med om alt. Og det har hjulpet meg veldig. Jeg har endelig klart å stå for det jeg mener og vil. Foreldrene mine er veldig sure og skuffet fordi jeg vil slutte, men det er hvertfall noen som støtter meg.

Jeg vil altså få en ny skolestart ! Hvor jeg er psykisk frisk, og i stand til å få venner. noe jeg ikke har klart hittil fordi jeg har stengt meg selv helt inne. jeg vil flytte vekk for dette året her, bare komme meg vekk for en stund og bli bra.

Skrevet

Tror nok det er enklest å få jobb på bensinstasjon, kiosk, butikk. MEN det er mange som ikke vil ha noen under atten ved en kasse. Jeg gikk delvis skole og jobbet delvis på en kafè når jeg var på din alder :)

Gjest IngvildSF
Skrevet

Hør med skolen om du kan bytte linje. Det var ikke noe problem da jeg gikk 1. vgs (for 4 år siden). Flere som byttet til/fra klassa mi, altså musikklinja.

Gjest Badedrakt
Skrevet

Hør med skolen om du kan bytte linje. Det var ikke noe problem da jeg gikk 1. vgs (for 4 år siden). Flere som byttet til/fra klassa mi, altså musikklinja.

Jeg vet at de kan få til dette, men problemet er at jeg vet ikke hva jeg vil ;) aner ikke hvem linje jeg vil gå på.

Skrevet

Jeg jobbet på kafé da jeg var 16. Det syntes jeg var veldig gøy, og har egentlig hatt kaféjobb ved siden av skolen/studiene siden. Ellers så kunne jeg godt tenkt meg en jobb som "støttekontakt" for personer med fysiske hemninger. Ser det ofte ligger slike jobber ute på finn.no osv, og det er ofte unge mennesker som ønsker noen til å handle for dem, ta de med ut på kino osv.

Som 16-åring bør du uansett ikke være så alt for kresen på hvilken jobb du tar. Hvis du kjenner noen der du søker jobb bruker det også ofte å være en fordel. :) Og du trenger ikke si på jobbintervjuet at du kun ønsker å jobbe ett år med mindre de spør ;) Evt. kan du kanskje jobbe deltid når du begynner på skolen igjen? Det kan det nok være lurt å tenke litt over.

Skrevet

Snakk med rådgiveren på skolen. Det er noe som heter Oppfølgingstjenesten, som skal hjelpe ungdommer som dropper ut av skolen. De samarbeider med NAV, hjelper deg å finne en praksisplass, og du vil få rundt 210 kroner dagen skattefritt og god arbeidserfaring. Husk at hvis du skal slutte, så må du gjøre det før 1. oktober, hvis ikke mister du retten til å få tilbake dette skoleåret ved en senere anledning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...