Gå til innhold

Sykemeldingrettigheter som tilkallingsvikar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber hos et bemanningsbyrå hvor de ringer meg når de trenger folk på jobb, det er jobb hver uke men man vet ikke hvor mye før uken før eller noen ganger også mandagen i den uken det er jobb.

Nå er jeg i en situasjon hvor jeg ikke helt vet hva jeg skal gjøre, er ikke frisk og tror jeg vil bli sykemeldt. Men hvordan er rettighetene der når man ikke er i fast jobb? I kontrakten står det at det er fast jobb, selv om det i praksis ikke er det men nærmere tilkallingsvikar.

Noen som kan hjelpe meg litt her?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle tro du hadde rett på sykepenger siden du er i arbeidsforhold. Sykepengegrunnlaget regnes vel som et snitt av lønn over en periode, kjenner ikke detaljene.

Ring NAV da vel - eller snakk med legen din, det er jo h*n som evt må sykemelde deg.

Skrevet

Vet at enkelte bemanningsbyråer har gode ordninger på dette. Nå skriver du ikke om dine oppdrag fordeler seg på forskjellige oppdragsgivere eller på en fast. Men vil vel tro at det vil bli utregnet sykepenger på grunnlag av et gjennomsnitt av det du har jobbet/tjent i et visst tidsrom før sykemelding. Vet iallefall at NAV regner det på den måten hvis du er sykmeldt lenger enn arbeidsgivers ansvarsperiode som er 14 dager.

Har du sjekket kontrakten din på dette området? Vil tro at det kan være nevnt der hva som er regelen vd sykdom.

Skrevet

okei, ja skal selvsagt prate med legen men tenkte bare å høre litt rundt først :)

Skrevet

Vet at enkelte bemanningsbyråer har gode ordninger på dette. Nå skriver du ikke om dine oppdrag fordeler seg på forskjellige oppdragsgivere eller på en fast. Men vil vel tro at det vil bli utregnet sykepenger på grunnlag av et gjennomsnitt av det du har jobbet/tjent i et visst tidsrom før sykemelding. Vet iallefall at NAV regner det på den måten hvis du er sykmeldt lenger enn arbeidsgivers ansvarsperiode som er 14 dager.

Har du sjekket kontrakten din på dette området? Vil tro at det kan være nevnt der hva som er regelen vd sykdom.

Jeg har en fast oppdragsgiver, skal sjekke kontrakten nå!

Men jeg har ikke skrevet noen egenmelding da, da det bare er så enkelt som å si at jeg er syk denne uken så erstatter han meg med noen andre når jeg egentlig skulle jobbet og det er det liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...