Gå til innhold

Hvorfor streve med å leve, når vi lever får å dø?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får seriøst vondt i hodet av å tenke på det der.. Imorgen er det mandag, mandagene kommer og går,,,,,,tiden flyyyyyr.

for ikke så lenge siden var jeg 16 plutselig er jeg 22.. Tia bare går, og endag kommer vi til å dævve, hva hjelper det å jobbe utdanne seg osv? når vi tilsutt kommer til å bli sandddd.... ahh.. og verst av alt, man vet ikke når man dør. Dette plager meg virkelig.

Hilsen meg.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

du har seriøse problemer...

Skrevet

Det er sant utsagnet: Lev hver dag som om det var din siste.

Nå var det ikke ment som et partymotto i utgangspunktet, men som et klokt ordtak om at frykten for døden er mest frykten for alt det ugjorte.

Har du satt dine spor i den sanddden du en gang skal ble en del av? Eller etterlater du bare åpne sår?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg får seriøst vondt i hodet av å tenke på det der.. Imorgen er det mandag, mandagene kommer og går,,,,,,tiden flyyyyyr.

for ikke så lenge siden var jeg 16 plutselig er jeg 22.. Tia bare går, og endag kommer vi til å dævve, hva hjelper det å jobbe utdanne seg osv? når vi tilsutt kommer til å bli sandddd.... ahh.. og verst av alt, man vet ikke når man dør. Dette plager meg virkelig.

Hilsen meg.

Hvis du bare gjør det bra nok i studiene og karrieren går det nok annerledes for deg skal du se. ;)

Neida, det var flåsete. Og det du sier er selvsagt like sant for alle, enten du får et kort eller langt, liv, enten du setter spor etter deg og huskes om 1000 år eller om du er glemt allerede før du er i graven. Det eneste råd jeg kan gi er å snu på det: Du har tross alt fått noen år her i verden, det betyr at du har fått noe du ikke har fortjent, altså ren flaks, og siden du er fri og lever i et rikt land kan du bruke livet ditt som du vil. Det varer ikke evig, men det er da mye mye mer enn ingenting? Bedre enn aldri å være født? Hvis du finner noe som helst av verdi i livet da...

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Skrevet

Tror de fleste som tenker over meningen med livet, en eller annen gang tenker på dette her. Mennesket er tross alt den eneste skapningen som vet at det en gang skal dø.

Dystert eller ei, vi lever ikke evig.

Det betyr ikke at vi ikke også kan ha det litt moro med denne skrotten. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det litt på samme måte, men bare i det at jeg synes det er veldig skremmende hvor fort tiden går. Nå er vi straks midt i september, mens det føles som det var jul i går.. Ukene består kun av mandager og søndager føler jeg, men på en måte er det jo også litt positivt, for tiden hadde ikke gått så fort hvis jeg ikke hadde det bra.

Tiden gikk myyyye senere når jeg hadde min forrige jobb f.eks, for den trivdes jeg ikke så godt i. Gjør noe du ikke liker så godt, det bremser tiden litt ;)

Skrevet

Det eneste råd jeg kan gi er å snu på det: Du har tross alt fått noen år her i verden, det betyr at du har fått noe du ikke har fortjent, altså ren flaks,

Ren flaks faktisk... Uff, nei og nei.. Men du må seriøst snu på tankegangen din, du kan ikke gå rundt å tenke på hva som er meningen med livet på en negativ måte, men heller på en positiv måte. Det er litt EMO og sitte her og skrive at det ikke er meningen med ditt og datt. for jo, verden trenger folk som går utdanning og får seg en god jobb, slik at samfunnet kan samarbeide. Uten noen smarte folk her i verden, så hadde INGEN hatt data, eller hatt det så fint som vi faktisk har det! Men hvis vi skal være sånn som deg, kommer vi ingen vei mr. anonym! kom deg ut og treff litt folk!

• Liker 1
Skrevet

Å herregud! skal vi gå sammen å kutte hverandre og eller? LEV NO FOR FAEN...

Skrevet

Jeg synes tida går utrolig sakte jeg. Dagene er uendelige lange....

Skrevet

JAG lever då inte för att dö. Hade jag gjort det hade jag sett till att dö för länge sedan.. Jag utbildar mig, reser och jobbar för att jag vill känna att jag gör något meningsfullt med mitt liv, en fölelse som du verkar sakna.

Jag kan ju säga att det hade plågat mig ännu mer att veta exakt när jag skulle dö än att inte veta alls. Jag är lyckligt ovetande!

Jag tror att du behöver prata med någon och hitta en mening med livet. En anledning att stiga upp om morgonen. Det är otroligt viktigt att känna att det man gör är meningsfullt! Det kanske är dags att se sig om efter ett annat jobb eller sticka ut i världen och resa?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis vi først skal være i det filosofiske hjørnet her, så har jeg noen spm. :

Hvordan vet du at du virkelig blit borte når du dør? Hva vet vi om det som kommer etterpå? Kanskje det er da vi får vite meningen med livet ;)

Den som lever (evt. dør) får se :fnise:

Endret av Ninnin86
  • Liker 2
Skrevet

Å herregud! skal vi gå sammen å kutte hverandre og eller? LEV NO FOR FAEN...

Man kan enten leve, eller kutte seg, ingen mellomting.. :roll:

Gjest Survival
Skrevet

Ts har da virkelig ikke seriøse problemer fordi h*n undrer over meningen med livet? Jeg tror de fleste tenker over det fra tid til annen, og det er da helt naturlig å stille spørsmål til bakgrunnen for vår eksistens.

Ts, alle har sine egne subjektive meninger for hva som er meningen med livet. Jeg mener at man skal streve med å leve fordi det som skjer i mellom fødsel og død - nemlig livet - det er fantastisk og kan gi oss så mye.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror endel må slutte å tenke på livet som en "sparing" (der vi sparer opp erfaringer og kunnskap), og bekymre seg over at naturen kommer og stjeler hele sparebøssa vår den dagen vi tar kvelden. Vi lever vel for å erfare vil jeg tro (om du ser bort fra den biologiske mening - å formere seg og overleve). Vi er heldige som har fått komme til jorden. Vi får oppleve spennende, kjedelige, interessante, skremmende og triste ting. De fleste har i løpet av et liv gått gjennom hele følelsesregisteret, og har vært både høyt oppe og langt nede. Jeg tror dette har en stor erfaringsmessig verdi, selvom vi en gang skal bli fratatt minnene.

Jeg jobber i eldreomsorgen, og har lagt merke til at mennesket har en evne til å forsone seg med tanken på at livet tar slutt, når den tid nærmer seg. De fleste syns nok erfaringene og minnene er verdt det. Og hvem vet hva som egentlig skjer når du dør?

Skrevet

Og hvem vet hva som egentlig skjer når du dør?

My point exactly! :)

Skrevet

....

Jeg jobber i eldreomsorgen, og har lagt merke til at mennesket har en evne til å forsone seg med tanken på at livet tar slutt, når den tid nærmer seg. De fleste syns nok erfaringene og minnene er verdt det. Og hvem vet hva som egentlig skjer når du dør?

Døden er blitt veldig fjern i dagens samfunn. Du har nok en førstehåndserfaring med temaet som mange ikke har. Men jeg tror det er viktig å nevne at forsoning med døden, ikke nødvendigvis gjelder alle. Psykiateren Berthold Grünfeld, for eksempel, hadde "issues" med døden:

http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=27767

Skrevet

don't worry, be happy! :D

When in danger or in doubt

Run in circles, scream and shout.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...