Suzy Skrevet 5. september 2011 #21 Skrevet 5. september 2011 Går det en skolebuss til tettstedet om morran, så går det helt sikkert en fra om ettermiddagen. Jeg ville ha siktet meg inn på disse og forsøkt å få en deltidsjobb e.l. som passer med busstidene. Lag deg en haug med CV'er, ta bussen inn til tettstedet og gå runden forå dele ut CV'n og spørre om litt å gjøre. Forklar gjerne situasjonen der du søker om jobb (også grunnen til at du ikke kan jobbe senere enn til 15 - eller når bussen går), så skal du se det ordner seg Og selvsagt - intensiver førerkortopplegget. 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #22 Skrevet 5. september 2011 Går det en skolebuss til tettstedet om morran, så går det helt sikkert en fra om ettermiddagen. Jeg ville ha siktet meg inn på disse og forsøkt å få en deltidsjobb e.l. som passer med busstidene. Lag deg en haug med CV'er, ta bussen inn til tettstedet og gå runden forå dele ut CV'n og spørre om litt å gjøre. Forklar gjerne situasjonen der du søker om jobb (også grunnen til at du ikke kan jobbe senere enn til 15 - eller når bussen går), så skal du se det ordner seg Og selvsagt - intensiver førerkortopplegget. Det går ikke buss annet enn 07:30, jeg harr ikke ringt trafikk opplysningen mer enn engang, men det går ikke går buss annet enn 07:30. jeg tuller ikke!
Suzy Skrevet 5. september 2011 #23 Skrevet 5. september 2011 Det går ikke buss annet enn 07:30, jeg harr ikke ringt trafikk opplysningen mer enn engang, men det går ikke går buss annet enn 07:30. jeg tuller ikke! Så det går skolebuss bare en vei? Hvordan kommer skolebarna seg hjem da?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #24 Skrevet 5. september 2011 Så det går skolebuss bare en vei? Hvordan kommer skolebarna seg hjem da? Jeg vet at skolebarne her ute har innvilget taxi hjem fra skolen nettopp pga bussforbindelsene som fins.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #25 Skrevet 5. september 2011 Det vil ta meg ca en hlavtime å sykle til nærmeste biblotek, treningsenter, kjøpesenter ol. og det er motorvei så si hele veien bort. Med all respekt, dette er da ikke all verden? Med fare for å virke skrytete, jeg syklet to mil hver vei en sommer for å komme meg til jobb på andre siden av byen. Med mindre du har en eller annen skade er det da ikke umulig for deg å sykle en halvtime for å komme til et sted hvor du kan møte folk og f.eks. trene litt? Det hadde jeg gladelig gjort hver dag i stedet for å sitte og blomstre hjemme for meg selv. 1
Suzy Skrevet 5. september 2011 #26 Skrevet 5. september 2011 OK - hva med å ta bussen til tettstedet da, og avtale å sitte på men kjæresten din hjem? Finnes det noen naboer innen rimelighetens grenser som kanskje jobber på tettstedet, som du kan avtale skyss med? Evt sykle litt av veien og sitte på videre?
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #27 Skrevet 5. september 2011 ts her Jeg er 21 år, naboene her er rundt 60+. Selvefølgelig kan jeg ta bussen inntil "tettstedet" klokka 07:30 på morran, men for å drive på med hva? når ikke det lille kjøpesenteret som består av nille, sport1 og matvaren ikke åpner før 10? jeg har søkt på små jobber her, men på et så lite sted så ansetter folk kun egen familie etter hva jeg har forstått. jeg kan sykle til trening, ingen problem, men hva når snøen kommer?! jeg har tenkt og kjørt hue på de mulighetene som fins så alt dere kommer med her har allerede vært på påtenkt. har tilogmed vurdert scooter.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #28 Skrevet 5. september 2011 jeg kan sykle til trening, ingen problem, men hva når snøen kommer?! Du sitter hjemme og er trist og lei nå fordi det kanskje kommer snø om to måneder? Jøss, her er glasset jammen halvtomt :gjeiper: 3
Suzy Skrevet 5. september 2011 #29 Skrevet 5. september 2011 ts her Jeg er 21 år, naboene her er rundt 60+. Selvefølgelig kan jeg ta bussen inntil "tettstedet" klokka 07:30 på morran, men for å drive på med hva? når ikke det lille kjøpesenteret som består av nille, sport1 og matvaren ikke åpner før 10? jeg har søkt på små jobber her, men på et så lite sted så ansetter folk kun egen familie etter hva jeg har forstått. jeg kan sykle til trening, ingen problem, men hva når snøen kommer?! jeg har tenkt og kjørt hue på de mulighetene som fins så alt dere kommer med her har allerede vært på påtenkt. har tilogmed vurdert scooter. Kjære TS.. Nå syns jeg du rett og slett er sutrete og tiltaksløs. Ta deg sammen! At naboene er 60+ gjør vel ikke noe om det gjør at du får skyss til og fra tettstedet? Og klart du får jobb om du viser litt tiltak og pågangsmot. Hvor mange jobber har du søkt? Har du tatt med CV og møtt opp personlig, forklart hvem du er og hvorfor du ønsker deg jobb - virkelig solgt deg sjøl på beste vis i alle mulige butikker og steder der den kan være en jobb tilgjengelig? Og hva skal du gjøre? Vel, det er kanskje et bibliotek der? Det åpener ofte tidligere enn 10. Er det et treningssenter er det sikkert oppe før 10 og selvsagt om du får en jobb så er det sikkert oppe der før 10 også Til og med vurdert scooter - vel gratulerer. Fungerer det så er det vel ikke noen grunn til å bare vurdere: Skaff deg en scooter og kom deg ut. Beklager at jeg er så direkte, men du er nesten nødt til å ta deg i nakken og stå på, skal situasjonen din endre seg. Dessuten håper jeg på at dette ikke blir nok en KG-tråd der trådstarter egentlig ikke ønsker råd i det hele tatt men bare sympati fordi livet er så vanskelig... 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #30 Skrevet 5. september 2011 Du sitter hjemme og er trist og lei nå fordi det kanskje kommer snø om to måneder? Jøss, her er glasset jammen halvtomt :gjeiper: Å kjære vene... jeg sitter ikke hjemme pga snø om to månder, jeg har tatt meg plentig av sykkelturer hit og dit, men jeg føler meg ikke trygg nok til å sykle på veien. men jeg gjør så godt jeg kan, sitter ikke bare hjemme å syns synd på meg sjøl!
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #31 Skrevet 5. september 2011 Kjære TS.. Nå syns jeg du rett og slett er sutrete og tiltaksløs. Ta deg sammen! At naboene er 60+ gjør vel ikke noe om det gjør at du får skyss til og fra tettstedet? Og klart du får jobb om du viser litt tiltak og pågangsmot. Hvor mange jobber har du søkt? Har du tatt med CV og møtt opp personlig, forklart hvem du er og hvorfor du ønsker deg jobb - virkelig solgt deg sjøl på beste vis i alle mulige butikker og steder der den kan være en jobb tilgjengelig? Og hva skal du gjøre? Vel, det er kanskje et bibliotek der? Det åpener ofte tidligere enn 10. Er det et treningssenter er det sikkert oppe før 10 og selvsagt om du får en jobb så er det sikkert oppe der før 10 også Til og med vurdert scooter - vel gratulerer. Fungerer det så er det vel ikke noen grunn til å bare vurdere: Skaff deg en scooter og kom deg ut. Beklager at jeg er så direkte, men du er nesten nødt til å ta deg i nakken og stå på, skal situasjonen din endre seg. Dessuten håper jeg på at dette ikke blir nok en KG-tråd der trådstarter egentlig ikke ønsker råd i det hele tatt men bare sympati fordi livet er så vanskelig... Jeg syns det er kjempe flott å få råd, dersom det er konstrukstivt. men når dere skriver som om dere kjenner meg så blir jeg jo litt irritert for hva vet du om min pågangsmot og de mulighetene jeg har ? ja, det fins biblotek her og det har jeg tatt i bruk, men har faen ingen behov for å sitte der hver eneste dag i 7-8 timer. treningsenter er også i bruk, men som sagt så føler jeg meg ikke trygg nok til å sykle på veien alene. ei har jeg førerkort på moped eller scooter så det blir veldig dumt å råne rundt på det, nå som jeg er i gang med billappen. jada, jeg har møtt opp personlig, jeg har hilst, levert cv og søknad. jeg har søkt på de aktuelle stillingene som har vært utlyst her. jeg har hatt min praksis tid her som BUA,Riste på jobb samtidig som min kjære klokka 7 og jobba til 1700 siden han ikke kunne hente meg tideligere, mange ganger satt jeg tilogmed å venta etter stengetid på å bli henta. Ikke kall meg for lat, det er jeg ikke. jeg søker ikke sympati hos noen av dere, men forståelse. spurte om råd, ikke en gjeng som ska leke mamma for meg og dømme meg i øst og vest.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #32 Skrevet 5. september 2011 Å kjære vene... jeg sitter ikke hjemme pga snø om to månder, jeg har tatt meg plentig av sykkelturer hit og dit, men jeg føler meg ikke trygg nok til å sykle på veien. men jeg gjør så godt jeg kan, sitter ikke bare hjemme å syns synd på meg sjøl! Men du fremstår ikke som spesielt løsningsorientert. Hvor lenge er det til du får lappen? Har du begynt med kjøretimer? Det virker som dette er steg 1, så ikke tenkt på alle problemene du har nå. Tenk på hvordan du skal løse det - altså når du skal ha kjøretimer og når du skal ha oppkjøring!
Iljen Skrevet 5. september 2011 #33 Skrevet 5. september 2011 Ærlig talt.. Det er synd du ikke hzr noen å prate med, treffe og gå på kafè med. Det blir fort ensomt. Men du har mulighetene, men griper dem ikke! Du kan hive deg på sykkelen for å dra blandt folk. Du kan ta bussen. Det virker som du lager et veldig stort problem ut av det, selv. For all del, jeg veit hvordan det er å ha ensomme dager- og da finner man lite positivt. Men grip de dagene du ikke er så ensom- kom deg på sykkelen eller på bussen!
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #34 Skrevet 5. september 2011 Nå er det greit , tusen takk for hjelpa! Ja, tar sykkelen fatt nå og tar meg en tur til tettbygda som dere så fint kaller det. smiler og synger en sang så kanskje noen vil bli venn med meg om ikke så går jeg på bibloteket og sitter der til klokka 6 når kjæresten skal hjem, stenger de så tar jeg meg en tur på treninga. regn og utrygge veier skal ikke stoppe meg, neida jeg ska sykle og stå på, kanskje jeg tilogmed banker på hos naboen og spør pent om skyss rundt i tettbygda ! jada, jeg ska dra blandt folk jeg, det som det fins så mye av her ))))
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #35 Skrevet 5. september 2011 og ikke minst ta den flotte bussen som går så mange ganger til dagen.
Suzy Skrevet 5. september 2011 #36 Skrevet 5. september 2011 Jeg syns det er kjempe flott å få råd, dersom det er konstrukstivt. men når dere skriver som om dere kjenner meg så blir jeg jo litt irritert for hva vet du om min pågangsmot og de mulighetene jeg har ? Jeg har ikke på noe tidspunkt latt som jeg kjenner deg - det gjør jeg nødvendigvis ikke ettersom du er en AB på KG... Jeg baserer de rådene jeg har gitt på det du har gitt av opplysninger. Konstruktivt: Vel jeg vet ikke hvordan råd kan bli mer konstruktive enn å råde deg til å finne noe å fylle tiden din med siden du åpenbart ikke ønsker å sitte inne for deg selv i åtte-ni timer om dagen. ja, det fins biblotek her og det har jeg tatt i bruk, men har faen ingen behov for å sitte der hver eneste dag i 7-8 timer. Du etterlyst noe som var åpent før klokka 10, så jeg foreslo. Du verden, du verden... treningsenter er også i bruk, men som sagt så føler jeg meg ikke trygg nok til å sykle på veien alene. ei har jeg førerkort på moped eller scooter så det blir veldig dumt å råne rundt på det, nå som jeg er i gang med billappen. OK - men da kommer forslaget mitt med å gjøre seg kjent med naboene og høre om det er mulig å få skyss med en av dem enten til eller fra tettstedet. jada, jeg har møtt opp personlig, jeg har hilst, levert cv og søknad. jeg har søkt på de aktuelle stillingene som har vært utlyst her. jeg har hatt min praksis tid her som BUA,Riste på jobb samtidig som min kjære klokka 7 og jobba til 1700 siden han ikke kunne hente meg tideligere, mange ganger satt jeg tilogmed å venta etter stengetid på å bli henta. Så fint - akkurat dette var det vel ikke så lett for meg å vite ettersom du ikke har sagt noe om at du har jobbet på stedet allerede. Men det kan kanskje være en ide å søke selv på steder der det ikke er utlyst noe - og gå innom barnehager, barneskole osv for å høre om mulighet til å vikariere (ettersom du har noe tilnærmet relevant bakgrunn). Ikke kall meg for lat, det er jeg ikke. jeg søker ikke sympati hos noen av dere, men forståelse. spurte om råd, ikke en gjeng som ska leke mamma for meg og dømme meg i øst og vest. Lat har jeg ikke kalt deg, men jeg har sagt noe om tiltaket ditt for på ordlyden i dine tidligere innlegg (og med den informasjonen du har gitt inntil nå) så har det hørtes ut som du har gitt alledels opp og bare vedtatt at livet er håpløst vanskelig for akkurat deg. 2
Gullskje Skrevet 5. september 2011 #37 Skrevet 5. september 2011 Du ser sikkert veldig mørkt på ting akkurat nå, men bit tenna sammen så har du lappen før du vet ordet av det. jeg sitter i samme situasjon og nei det frister ikke å sykle inntil det lille senteret her heller for å så oppdage at jeg virkelig er ensom. savnet ettter venniner er stort, men det kommer så fort du finner deg en jobb, bit tenna sammen for om dere elsker hverandre så er det verdt det.
Kamikatze Skrevet 5. september 2011 #38 Skrevet 5. september 2011 Vel jeg bodde ganske avsides. Riktignok var det både europavei og buss, men selveste Albert Einstein ville hatt problemer med å tyde bussrutetabellen. Den var så full av fotnoter og unoter at lottoavdelinga til Norsk Tipping ville vært misunnelig. Det var oftere i begynnelsen at jeg ventet på buss som aldri kom, enn de jeg greide å dechiffrere. Til gjengjeld gikk bussturen gjennom landskap turister kunne drept for. Så det ble en times sykkeltur istedet. Hver vei. - Hver dag. Utenom butikkturer med storhandel. Det var en liten kommune, hvor alle kjente nesten alle, og visste hvem alle andre var. Folk hadde vokst opp sammen, og knyttet nære bånd fra barndommen. Alle hadde de vennene de behøvde, og fikk utløp sosialt bare de gikk på gata. Det krydde jo av barndomsvenner og slekt. Så når kvelden kom var det godstol og TV. Jeg hadde nok klikket, om det ikke var for at jeg oppsøkte ensomheten. Jeg trengte ro. Men jeg kan tydelig se hvordan dette kan gnage på sjela til deg som ikke har et nettverk der. Det er jo ikke alle som har nok med selskap fra havørna, ryper med rålatter, rødrev og elg. Møtte endel mennesker gjennom foreningsliv og annen organisert frivillighet. Faktisk viste det seg at blant de virkelige ildsjelene, var samtlige innflyttere(!), det var en litt fornøyelig oppdagelse. Men dette kunne vært en base å bygge videre på. Håper motorveien du snakker om ikke er en "ekte" motorvei, men en traffikert europavei, ellernoe. Da er det bare å skaffe seg en fornuftig sykkel, en knalloransje vest, og trampe avgårde mot sivilisasjonen. Det er bare i begynnelsen det er langt, og gemalen stiller sikkert opp med rumpemassasje den første uka. Det er godt å lese at du ser de positive sidene ved å bo sånn også. Håper du får nyte gledene med naturen rundt deg, uten at du knytter onde følelser til det. Tenk om du skal ha egne barn, hvor deilig det er for barna med sånne oppvekstomgivelser foran betongklosser dekket av tungmetallholdig svevestøv. Sjekk oppslagstavlene på butikken. Gjør deg et ærende annenhver dag, til å begynne med. Meld deg inn i røde kors, fremskrittspartiet eller misjonskirka. Ta et malekurs. Mulighetene er mange. Førerkortet gir deg bare hurtigere forflytning. Det er ikke noe magisk som skaffer deg et nettverk, så du kan likesågodt bare begynne å samle. 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #39 Skrevet 5. september 2011 Vel jeg bodde ganske avsides. Riktignok var det både europavei og buss, men selveste Albert Einstein ville hatt problemer med å tyde bussrutetabellen. Den var så full av fotnoter og unoter at lottoavdelinga til Norsk Tipping ville vært misunnelig. Det var oftere i begynnelsen at jeg ventet på buss som aldri kom, enn de jeg greide å dechiffrere. Til gjengjeld gikk bussturen gjennom landskap turister kunne drept for. Så det ble en times sykkeltur istedet. Hver vei. - Hver dag. Utenom butikkturer med storhandel. Det var en liten kommune, hvor alle kjente nesten alle, og visste hvem alle andre var. Folk hadde vokst opp sammen, og knyttet nære bånd fra barndommen. Alle hadde de vennene de behøvde, og fikk utløp sosialt bare de gikk på gata. Det krydde jo av barndomsvenner og slekt. Så når kvelden kom var det godstol og TV. Jeg hadde nok klikket, om det ikke var for at jeg oppsøkte ensomheten. Jeg trengte ro. Men jeg kan tydelig se hvordan dette kan gnage på sjela til deg som ikke har et nettverk der. Det er jo ikke alle som har nok med selskap fra havørna, ryper med rålatter, rødrev og elg. Møtte endel mennesker gjennom foreningsliv og annen organisert frivillighet. Faktisk viste det seg at blant de virkelige ildsjelene, var samtlige innflyttere(!), det var en litt fornøyelig oppdagelse. Men dette kunne vært en base å bygge videre på. Håper motorveien du snakker om ikke er en "ekte" motorvei, men en traffikert europavei, ellernoe. Da er det bare å skaffe seg en fornuftig sykkel, en knalloransje vest, og trampe avgårde mot sivilisasjonen. Det er bare i begynnelsen det er langt, og gemalen stiller sikkert opp med rumpemassasje den første uka. Det er godt å lese at du ser de positive sidene ved å bo sånn også. Håper du får nyte gledene med naturen rundt deg, uten at du knytter onde følelser til det. Tenk om du skal ha egne barn, hvor deilig det er for barna med sånne oppvekstomgivelser foran betongklosser dekket av tungmetallholdig svevestøv. Sjekk oppslagstavlene på butikken. Gjør deg et ærende annenhver dag, til å begynne med. Meld deg inn i røde kors, fremskrittspartiet eller misjonskirka. Ta et malekurs. Mulighetene er mange. Førerkortet gir deg bare hurtigere forflytning. Det er ikke noe magisk som skaffer deg et nettverk, så du kan likesågodt bare begynne å samle. Tusen takk setter utrolig pris på naturen her og stillheten, men savner friheten til å velge. kommer til å følge dine råd og setter på pris på det
punkyB Skrevet 5. september 2011 #40 Skrevet 5. september 2011 Dere kan jo vurdere å flytte litt nærmere sentrum av det steder dere bor også - for det virker jo å være ganske øde. Jeg tror det kan bli litt kjedelig på sikt hvis du skal sitte hjemem alene hele dagen og etter jobb skal dere tråkke i hælene på hverandre. Er jo lettere å få til et sosialt liv hvis man er litt nærmere der det sosiale skjer. Får du ikke jobb kan du begynne å studere noe - finnes jo mye nettstudier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå