Gå til innhold

alt for norge

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, hun 58-åringen var søt :)

Tror jeg likte alle deltagerne egentlig. Også synes jeg det er bra at de tydeligvis får litt mer info om familien sin i løpet av programmet og. Ikke bare når de drar.

Enig med Noz - irriterte meg grønn på at de spiste rømme som yoghurt :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig det med rømmespisinga, de har jo rømme i USA og. Raringer :fnise: Kan godt hende de fikk litt mer ordning på det etter hvert, og fikk tips i hvordan de skulle gjøre det, vi fikk sikkert bare ikke se det ;)

Gjest NozMonster
Skrevet

jeg likte også alle deltakerne og ble imponert over poledancing-dama :sjokkert:

men det irriterer meg litt at deltakerne griner og er såååå følsomme når det prates om deres tippoldeforeldre og oldeforeldre og bla bla bla... jeg synes bare de overdriver litt og at det hele blir litt falskt... at det virker som at de tenker at "jo mer det virker som jeg bryr meg om mine gamle norske aner, så større sansynlighet har jeg for å vinne" - på en snodig måte :P

• Liker 3
Skrevet (endret)

men det irriterer meg litt at deltakerne griner og er såååå følsomme når det prates om deres tippoldeforeldre og oldeforeldre og bla bla bla... jeg synes bare de overdriver litt og at det hele blir litt falskt... at det virker som at de tenker at "jo mer det virker som jeg bryr meg om mine gamle norske aner, så større sansynlighet har jeg for å vinne" - på en snodig måte :P

Er litt mer vanlig i USA at alt er litt mer overdrevent, at følelsene skal tydelig frem, man skal la seg bevege, og forfedrene har mye å si for deres identitet. Kan bli litt for mye, så absolutt, men tror ikke nødvendigvis de faker det, er bare mer naturlig for dem.

Endret av HedvigR
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror amerikanere generelt er ganske opptatt av hvor de kommer fra. Siden alle er "innflyttere". Vi har det nok ikke på samme måte. Så jeg tror faktisk det er ganske emosjonelt for mange av de.

Folk som har italienske røtter sier jo at de er italienere, selv om det var tippoldefaren som var italiener og man ikke har vært i Italia før og sånn..

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig i at man trenger ikke være amerikansk for å ikke synes den frokosten såg så appetittlig ut.

Men ellers synes jeg deltagerne virker herlige ved første øyenkast, poledancing-dama imponerte og jeg likte åsabu presten godt. Ellers så viste jeg ikke at Rune Rudberg var et naturlig navn å nevne ved norske hendelser og kultur :blink:

Men jeg gleder meg til fortsettelsen

Gjest Fairydust
Skrevet

Med mindre du har tilknytning til et annet land som de har, tror jeg du vanskelig kan sette deg inn i situasjonen, og føle hva de føler. Jeg vet at jeg har problemer med å sette meg inn i situasjonen, og se for meg hvordan det er å skulle besøke ikke bare et land, men landet som er opphavet til deg, og familien. Fordi historie som handler om familie og tilknytningen, hvor man kommer fra, er ofte veldig sårbart, veldig viktig for mennesket. Og en amerikaner med tilknytning til Norge vil nok synes at det er ganske sterkt å skulle oppleve en del av seg selv som er så "fjern", men fortsatt så reell.

• Liker 3
Gjest NozMonster
Skrevet

joda, jeg forstår godt at det er en viktig brikke å få på plass, og ikke minst at det er interesangt å vite hvor en kommer fra, men jeg bare synes at den sippinga og grininga så direkte overdreven og falsk ut.

Skrevet

Sippa sjøl, jeg. :grinele:

Ellers er jeg imponert over hvor mye forkunnskaper de har funnet fram om slekta. Det må jo være en helt spesiell følelse å lese mens man står på plassen der tipptippoldemora eller faren vokste opp.

Og så imponerende flott Ellis Island er!

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

Skikkelig feel good- reality :hoppendeglad: Det er så morsomt å se hvor entusiastiske deltakerne er for å få komme til Norge, det er nesten slik at jeg skullle ønske at ingen av de måtte bli sendt hjem underveis.

• Liker 1
Gjest Filleproletiet
Skrevet

Har selv familie i USA som flyttet dit fra Norge for ett par hundre år siden, og det er ikke måte på hvor "norske" de er. De feirer alt, har lært seg norsk, kommer hit hver sommer og er generelt veldig veldig stolt av landet de en gang kom i fra. Synes det er flott jeg, og som nevnt, husk at amerika er et såpass ungt land hvor ALLE har et forhold til hvor deres forfedre kom i fra. Blir litt vanskelig for oss å tenke slik; "Nei..tipptoppoldefar flyttet til ei lavvo inni skauen i Østfold fra ei hule i øst-tyskland 4000 år før kristus..jeg føler meg bare sååå neandertaler ass!"

• Liker 1
Skrevet

Håper noen av mine amerikanske slektninger blir med på Alt for Norge neste gang :jepp: Halve slekta dro jo til USA på slutten av 1800-tallet (tror jeg det var)...

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg får helt tårer i øynene av det programmet, elsker Alf med mjøden :biggrin:

Gjest NozMonster
Skrevet

Håper noen av mine amerikanske slektninger blir med på Alt for Norge neste gang :jepp: Halve slekta dro jo til USA på slutten av 1800-tallet (tror jeg det var)...

mine også, sammen med bortimot 1 million andre nordmenn :)

det hadde vært stas å se deg på neste års finale da :ler:

jaaaa, han var jo så innmari søt! :hoppe:

jeg har sååå lyst til å finne han å gi han en skikkelig bjørneklem!

Skrevet

Ikke noe å klage på over hvor overfølsomme norgespatrioter de er. Slik blir ofte nordmenn som overvintrer i Spania også :-)

• Liker 1
Gjest sardintroll
Skrevet

Alf er helt klart en favoritt. :D Hver gang han grein, satt jeg og sippa jeg også. :fnise:

Skrevet (endret)

Herlig program! Likte alle deltagerne i år. Heldigvis hadde de spart seg for å ta med noen som var så irriterende som ho som var med i fjor (ho med pipestemmen).

Endret av Ixnay
Gjest sardintroll
Skrevet

Jeg har også sans for hun litt eldre som skriver bøker. Sympatisk menneske. :)

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange episoder har kommet ut av sesong 3? =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...