Gå til innhold

Hvordan lære barnet på bruke innestemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 2,5 år og er veldig høylytt. Det merkes ekstra godt når vi f.eks er på besøk til noen som har baby/ mindre barn. Hvordan kan jeg lære han at han må beherske seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min er 2,5 år og er veldig høylytt. Det merkes ekstra godt når vi f.eks er på besøk til noen som har baby/ mindre barn. Hvordan kan jeg lære han at han må beherske seg?

Sett deg ned og lek rolig med han?

Skrevet

Har du prøvd å forklare ham konseptet med innestemme?

• Liker 1
Skrevet

Det er helt vanlig at barn blir høylydte når det blir konkuranse om oppmerksomheten. Ta han med i samtalen når dere har gjester, gi kos og ros så roer han seg nok.

Er ungen full av energi så ta han med ut! Forhold deg rolig ovenfor gutten så kanskje det smitter. Viss du blir oppkavet og stresset fordi han bråker blir han nok bare værre.

Min vennine har to gutter som ble helt ville når jeg kom på besøk. De skulle tøffe seg og vise seg slik at de begge var sikkret nok oppmerksomhet fra meg;) typisk altså.

Skrevet

Har du prøvd å forklare ham konseptet med innestemme?

Bare ut av ren nysgjerrighet , men hva er konseptet med "innestemme" ?

Skrevet (endret)

Bare ut av ren nysgjerrighet , men hva er konseptet med "innestemme" ?

At man snakker med behersket stemme innendørs. Roping og mer høylytt lek passer best ute.

TS: jeg tror ikke det er uvanlig at et barn på 2 1/2 år ikke helt vet forskjellen på inne- og utestemme. Det er ofte et læremål i forbindelse med skolestart, selv om de aller fleste sikkert har lært det i løpet av barnehagetiden :)

PS: høy stemme kan være et av tegnene på nedsatt hørsel, men jeg regner med du ville nevnt det hvis barnet hører dårlig.

Endret av Spinell
Gjest WendyClear
Skrevet

Forhold deg rolig, barn etterligner foreldres oppførsel. Gi han ekstra oppmerksomhet og lek rolig med han når han har "innestemme", ignorer når han roper og skriker, dersom han bråker mye mens han leker kan du ta han bort fra leken til han har roet seg. På denne måten vil han forstå at bråking ikke er ønsket adferd inne.

Du kan også forklare han konseptet med innestemme, men da må dette gjøres før situasjonen oppstår. Gjerne før dere reiser på besøk. Dersom du prøver å forklare det etter at han har bråkt får han ikke muligheten til å prøve å oppføre seg.

Skrevet

TS her:

Det er ikke sånn at han hyler og skriker HELE tiden, men vi merker at han er høylytt når vi kommer i situasjoner med andre barn etc.

Takk for tips WendyClear, det skal jeg prøve!

Skrevet

Her fungerer det bra når vi prater veldig lavt tilbake. Prøver å fokusere på å være sånn som jeg vil hun skal være, og ikke slenge meg med i hennes tonehøyde.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...