Gjest Sanna Skrevet 4. september 2011 #1 Skrevet 4. september 2011 Jeg må bare høre med dere småbarnsforeldre.. Jeg har ei venninne, som har ei snart 4 år gammel jente. Det virker som hun har en type ADHD, det har ikke vært snakket om eller nevnt av barnemor. Poenget er at jeg vet ikke om denne oppførselen er normal. Hun skriker, Har høyt stemmenivå.. ler når moren kjefter på henne. (har ikke respekt.. men det er vel mer barneoppdragelsen..) Nekter å legge seg, hopper og spretter konstant. Fatter ikke hvor energien hennes kommer fra.. Hun er en skikkelig propell 24/7. Er dette normalt i den alderen? Kan det være ADHD? Jeg har hørt av noen at ADHD på jenter viser motsatt effekt at de er rolige og "fraværende" og har konsentrasjonsvansker.. Da er det jo ikke det på henne hvis det stemmer... Hun er jo i trassalderen, så det kan jo bare være det. Men jeg vil understreke at hun er slik jeg beskriver.. Hele tiden høyt energinivå..Jeg overdriver ikke... De andre barna jeg kjenner er mer rolige.. så jeg sammenligner henne desverre med dem.. Vil og understreke at jeg ikke har kids selv, så derfor lurer jeg.. Hovedspørsmålet er vel om jenter kan ha ADHD? Og burde jeg blande meg inn i det spørsmålet om barnet har adhd og kanskje kunne trengt noe for det? Veit at mange barnemødre ville ha reagert sterkt på om noen blandet seg inn i helsespørsmålet til barnet sitt. Noen som vet om jeg bekymrer meg for mye eller hva det kan være? Mye skriverier her, men håper dere skjønner hva jeg mener..
Kosemose Skrevet 4. september 2011 #2 Skrevet 4. september 2011 Jeg må bare høre med dere småbarnsforeldre.. Jeg har ei venninne, som har ei snart 4 år gammel jente. Det virker som hun har en type ADHD, det har ikke vært snakket om eller nevnt av barnemor. Poenget er at jeg vet ikke om denne oppførselen er normal. Hun skriker, Har høyt stemmenivå.. ler når moren kjefter på henne. (har ikke respekt.. men det er vel mer barneoppdragelsen..) Nekter å legge seg, hopper og spretter konstant. Fatter ikke hvor energien hennes kommer fra.. Hun er en skikkelig propell 24/7. Er dette normalt i den alderen? Kan det være ADHD? Jeg har hørt av noen at ADHD på jenter viser motsatt effekt at de er rolige og "fraværende" og har konsentrasjonsvansker.. Da er det jo ikke det på henne hvis det stemmer... ADHD uten hyperaktivitet (uten "H") gir konsentrasjonsvansker uten hyperaktivitet, det som ofte omtales som "jente-ADHD" men gutter kan også ha denne varianten, på samme måte som jenter kan ha varianten med hyperaktivitet. Hun er jo i trassalderen, så det kan jo bare være det. Men jeg vil understreke at hun er slik jeg beskriver.. Hele tiden høyt energinivå..Jeg overdriver ikke... De andre barna jeg kjenner er mer rolige.. så jeg sammenligner henne desverre med dem.. Vil og understreke at jeg ikke har kids selv, så derfor lurer jeg.. Hovedspørsmålet er vel om jenter kan ha ADHD? Og burde jeg blande meg inn i det spørsmålet om barnet har adhd og kanskje kunne trengt noe for det? Veit at mange barnemødre ville ha reagert sterkt på om noen blandet seg inn i helsespørsmålet til barnet sitt. Noen som vet om jeg bekymrer meg for mye eller hva det kan være? Mye skriverier her, men håper dere skjønner hva jeg mener.. Ja selvfølgelig kan jenter også ha ADHD. Om du skal blande deg inn i dette eller ikke, må du nesten føle på selv. Spørs på hvordan forhold dere har, men tror det kan være lett for denne mamman å komme i forsvar hvis du som tydeligvis vet så lite om ADHD begynner å stille diagnose på 4-åringen hennes...
Celtic Heart Skrevet 4. september 2011 #3 Skrevet 4. september 2011 Når du kaller ungen for propellunge, burde du ikke blande deg inn dette over hodet. Folk som kaller barn for slike ting forum eller ikke, har ikke antenner NOK til å ta dette om med en venninne. Å ha ett barn som ikke er a4 er ekstremt sårbart for mange. Og det er veeeeeldig uvanlig at barn får diagnosen ad/hd allerede som 4- åring.
Ciara Skrevet 4. september 2011 #4 Skrevet 4. september 2011 Jeg synes dette hørtes ut som et ekstremt dårlig grunnlag for å mistenke at barnet har en diagnose. Mange barn er propell, og det kan like gjerne være et uttrykk for at de er sunne og friske siden de har så mye energi. Jeg er sterkt i mot å begynne å sykeliggjøre det å ha høyt aktivitetsnivå. Jeg ville ikke uttrykt slike tanker. Jeg tenker at barnehage og skole sier fra til mor dersom de mistenker at det feiler barnet noe. 2
Mamma1 Skrevet 4. september 2011 #5 Skrevet 4. september 2011 Det trenger ikke være det. Blir barnet aktivisert på noen måte? Får hun brukt noe energi på vanlige aktiviteter? Har hun noen regler, som får konsekvenser om de brytes? Om det er nei på disse spørsmålene kan hun være underaktivisert med dårlig oppdragelse.
Caramba Skrevet 5. september 2011 #6 Skrevet 5. september 2011 Jeg liker ikke å sette diagnoser på unger bare fordi de er aktive. Det er helt normalt i 4-års alderen å være propell. Selv om andre unger du kjenner er roligere, så betyr det ikke at den mest aktive har ADHD. Tvert imot, hun er kanskje kreativ og aktiv, en ressurs i samfunnet som voksen. En som orker mye både på jobb og privat. Dessuten, det vil vise seg mer ved skolestart om det er noe eller ikke, ungen er bare 4 år.
Gjest Annaires Skrevet 5. september 2011 #7 Skrevet 5. september 2011 Høres ut som jenta mi, uten at jeg mistenker ADHD av den grunn.
Jens Skrevet 5. september 2011 #8 Skrevet 5. september 2011 Høres ut som min datter også. Tror ikke hun har adhd!
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2011 #9 Skrevet 5. september 2011 Når hun er bare 4 år og i trassalderen, synes jeg det blir litt tidlig å si om hun har ADHD. Virker det som jenta har problemer med dette, eller er hun bare "høyt og lavt"? Det kan godt hende at hun bare er litt mer sprelsk og høylytt av natur. Har hun rutiner i hverdagen, eller er det mer uforutsigbart? Får hun lov til å utfolde seg i aktiviteter hun er interessert i(sporstslige, kreative f.eks)?
Gjest Spinell Skrevet 5. september 2011 #10 Skrevet 5. september 2011 Noen barn er bare mer aktive enn andre, uten at det henger noen diagnose på aktivitetsnivået. Jeg kan dessuten ikke tenke meg en eneste måte å lufte dette med moren på uten at det kan bli oppfattet som utidig innblanding/kritikk av henne som mor osv. Hvis barnet går i barnehage, vil oppegående personell være oppmerksom på henne, og kunne vurdere om hun skal anbefales utredet. Jeg vil anbefale deg å ligge lavt i terrenget selv.
Gjest Lillian Skrevet 5. september 2011 #11 Skrevet 5. september 2011 Høres ut som naboungene hos meg. Jeg ringer snart barnevernet pga alt bråket fra ungene, nytter ikke snakke med foreldrene. Hyling og skriking hele tia......
AnonymBruker Skrevet 5. september 2011 #12 Skrevet 5. september 2011 TS her Jeg synes synd på dere som har lik datter som hun venninnen min.. I dag bet hun mor til hun blødde. Jeg møtte trøste moren i går kveld etter at hun la 4åringen. hun var så fortvilet. Barnet går ikke i bhg, er kanskje derfor aktiviteten er så høy.. I dont care lenger om det.. Stakkars mor.. stakkars barn. Og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre.
Caramba Skrevet 5. september 2011 #13 Skrevet 5. september 2011 TS her Jeg synes synd på dere som har lik datter som hun venninnen min.. I dag bet hun mor til hun blødde. Jeg møtte trøste moren i går kveld etter at hun la 4åringen. hun var så fortvilet. Barnet går ikke i bhg, er kanskje derfor aktiviteten er så høy.. I dont care lenger om det.. Stakkars mor.. stakkars barn. Og jeg vet ikke hva jeg kan gjøre. Kanskje en så stor jente kjeder seg hjemme og trenger å bryne seg på andre 4-åringer? Kan du ikke foreslå bhg for moren, hvis hun er fortvilet. Trenger ikke være full tid heller, det finnes både 50 og 80%-plasser. Har jenta noen å leke med på dagtid? Er moren flink til å aktivisere henne?
Gjest Iah Skrevet 5. september 2011 #14 Skrevet 5. september 2011 Det er jammen ikke rart om ungen er hyper hvis hun kun henger i mors skjørtekant hele dagen.
Luckyme Skrevet 5. september 2011 #15 Skrevet 5. september 2011 (endret) Heisann. Jeg har selv hatt/har en guttunge som har adhd, og kan godt huske tilbake på perioden hvor han var 4 år. Uansett om jenta har adhd eller at dette er en reaksjon på liten grensesetting skal ikke jeg legge meg oppi, men jeg kan si på et generelt grunnlag at det er mange unger som har for lite grensesetting og klare retningslinjer og dermed utvikler en oppførsel som kan ligne Adhd. Jeg var selv utrolig frustrert over min lille kontroll over hvordan min sønn oppførte seg. Det ble en slitsom drakamp som jeg måtte tilslutt innse var en sirkel av dårlig energi. Jeg begynte å lese litt fagstoff om barneoppdragelse, og var villig til å prøve dette ut. Jeg tok noen enkle, men effektive grep. Etter 3 uker var gutten som en ny gutt. Det han trengte var å bli sett, regler og forutsigbarhet, og konsekvens (Dvs, hvis han oppførte seg rampete, ga jeg han 3 sjanser til å gi seg, hvis ikke ble en konsekvens av å bli tatt fra leken,sitte i trappen, eller f.eks ikke noe barne-tv) Det som var viktig var å etterfølge det jeg hadde sagt. Hvis ikke er man like langt. Dette funker kanskje ikke for alle, men for oss hjalp dette veldig. På kvelden på sengekanten snakket vi i sammen hvordan dagen hadde vært, og han fikk enn egen klistremerkebok med tøffe klistremerker. Han bestemte selv hvor mange klistremerker han syntes han fortjente Noen dager fikk han 5 klistremerker for en god dag, enkelte dager ble det kun 1 merke. Etterhvert ble det en vane å oppføre seg vanlig (selvsagt noen raptuser innimellom, men betraktelig mye bedre) Hvis jenta har adhd er det utrolig vikitg med stabilitet og forutsigbarhet. Og det er viktig og riktig å begynne så tidlig som mulig på etthvert barn som oppfører seg som bajas. Jeg vil anbefale din venninne å lese noen fagbøker, f.eks "de gode barneårene" Eller se på på "supernanny" mange gode forslag der også Når guttungen begynte på skolen, og han ble videre utredet gjennom BUP, fikk vi tilbakemelding på at vi hadde gjort alt riktig med å få innarbeidet gode rutiner, og dermed unngått mye av den utagerende og negative oppførselen. Ønsker venninnen din lykke til PS: Jenta må få noe å bruke energien på, og hvis mor ikke klarer å stimulere dette behovet, får man en rampete jente. Jeg vil anbefale henne å få barnehageplass, som flere har nevnt, eller at noe kreativt som å lære å spille, tegne, bygge eller i hvertfall noe som kan være morsomt og lærerikt. Det at hun henger i skjørtet på mora tyder på at nå er det på tide med en forandring for jenta. Hun kjeder seg, men vet ikke hvordan eller hva hun skal finne på, dermed blir ikke ting bedre med tiden heller. Ut og lek Endret 5. september 2011 av Luckyme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå