Gå til innhold

Rettigheter som leietaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I juni fikk jeg problemer med strømmen i leiligheten jeg leier. En dag jeg kom hjem, var lyset borte i gangen. Sikringen hadde gått, og når jeg satt den på igjen så gikk det bare 1 minutt før sikringen smalt av igjen, samtidig som det luktet brent i gangen. Jeg har spoter i taket i gangen, men disse var frakoblet før jeg flyttet inn, da huseier hadde hatt problemer med at disse gikk varme. Jeg har prøvd flere ganger å sette på sikringen igjen, med samme resultat. Det virker som det er disse spotene det lukter brent av..

Saken er, at jeg sa ifra til huseier med en gang, og han sa han skulle sjekke det dagen etter. Tiden gikk, og det har enda ikke skjedd noe. Jeg minte ham på det for et par uker siden, og da sa han at han skulle sjekke det innen uka var omme. Har fortsatt ikke sett noe til ham. Dvs. - jeg ser ham hver dag, for han jobber stadig på gården her. Men han kommer ikke inn hit.

Problemet er at jeg ikke har strøm overhode i gangen, ikke lys i taket på badet mitt, og varmekablene virker heller ikke på badet. Nå begynner jeg å bli dritt lei å vente...

Så hvilke rettigheter har jeg her? Må jeg bare vente, eller kan jeg tilkalle en elektriker og sende regningen til huseier, siden han ikke gjør jobben selv?

Tror han kan få et problem da, for jeg tror han har lagt opp alt det elektriske her selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husleieloven :

§ 2-10. Krav på retting av mangel

Leieren kan kreve at utleieren for egen regning retter en mangel ved husrommet eller tilbehøret dersom dette kan skje uten en urimelig kostnad eller ulempe for utleieren.

Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Retting skal skje innen rimelig tid etter at det er framsatt krav om det.

Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

Hvis du sa fra første gang i juni, og da ikke har lys på badet så vil jeg si at rimelig tid er over for lengst. Om han får problemer fordi han har lagt opp det elektriske selv er ikke ditt problem, du skal ikke måtte dekke over det at han har jobbet som hobbyelektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg ville sagt til han at enten er det rettet innen 11. september eller så får du det rettet selv for hans regning av en elektriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja jeg lurte på det, om jeg nå skal gi ham en tidsfrist. Det er bare det at han er så j... vanskelig å ha med å gjøre, at om jeg "truer" med å hente inn en elektriker, så får jeg et helvete. Men om jeg har retten på min side, så får jeg bare satse på at han fikser det istedetfor å lage problemer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja jeg lurte på det, om jeg nå skal gi ham en tidsfrist. Det er bare det at han er så j... vanskelig å ha med å gjøre, at om jeg "truer" med å hente inn en elektriker, så får jeg et helvete. Men om jeg har retten på min side, så får jeg bare satse på at han fikser det istedetfor å lage problemer....

Virker ikke som du har så mange valg hvis du vil ha strøm i gangen og på badet på denne siden av jul..Men du trenger kanskje ikke å si at du gjør det fordi han ikke har gjort det før, men typ "jeg har snakket med noen som kan komme allerede på ...dag?"

Litt OT, men jeg blir så irritert over frekke folk(huseier)som oppfører seg på en sånn måte at de som har retten på sin side i et helt legitimt og ikke minst rimelig krav skal være bekymret for et "helvete"..Hadde jeg hatt samme problem og sagt fra til huseier hadde det vært fikset omtrent på dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...