Gå til innhold

Trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Er det god trening å løpe / jogge / gå i skogen ? ( masse bakker, både opp og ned) Om man går 1 time på vanlig asfalt, forbrenner man mindre enn en time i skogen?

Jeg synes det virker som det tar lenger tid å gå f.eks 1 km i skogen enn på vanlig asfalt (?) eller er det bare innbildning ? Uansett så trives jeg best med å gå i skogen, jeg går mye kjappere og det er flere bakker og bedre luft. Men er halvannen time tur i skogen hver dag nok trening, eller forbrenner man ikke nok til å gå ned i vekt ?

Men sånn som i dag så frister det lite å oppholde seg ute pga det dårlige været. Derfor er det kjekt med en tredemølle hjemme, men jeg må innrømme at jeg rett og slett ikke gidder å løpe på den i 1 time. Er en halvtime greit ? Et pr ganger i uken, og ellers forholde meg til turer i skogen når været tillater det ? På tredemøllen begynner jeg alltid med rolig tempo, så veldig raskt ( men holder bare ut 3 min..) så litt roligere, raskt og veldig rolig osv..er det greit sånn, eller burde jeg holde meg til en passe kjapt tempo hele tiden, eller er det greit med rolig-kjapt- litt roligere-kjapt-rolig osv ?

Så er det styrketrening...jeg har veldig lite greie på det, er f.eks 20 situps x3 ganger, planken x 3 ganger nok? Jeg trenger å stramme opp, men jeg hater styrketrening.

Så er mat...er en kalori en kalori ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei !

Er det god trening å løpe / jogge / gå i skogen ? ( masse bakker, både opp og ned)

Ja, dette er knallgod trening både for kondisjon og fettforbrenning...ujevnt terreng er definitivt det beste for beina.

Om man går 1 time på vanlig asfalt, forbrenner man mindre enn en time i skogen?

Ja, da en brenner mer på ujevnt terreng...

Jeg synes det virker som det tar lenger tid å gå f.eks 1 km i skogen enn på vanlig asfalt (?) eller er det bare innbildning ?

Du bruker nok litt lenger tid i skogen da terrenget er ujevnt...på asfalt er det bare strake veien...

Uansett så trives jeg best med å gå i skogen, jeg går mye kjappere og det er flere bakker og bedre luft. Men er halvannen time tur i skogen hver dag nok trening, eller forbrenner man ikke nok til å gå ned i vekt ?

Du går ned i vekt uansett om du inntar mindre kalorier enn du forbrenner...Trening som tur i skog og mark vil øke forbrenningen og gi en strammere og mer fit kropp.

Men sånn som i dag så frister det lite å oppholde seg ute pga det dårlige været. Derfor er det kjekt med en tredemølle hjemme, men jeg må innrømme at jeg rett og slett ikke gidder å løpe på den i 1 time. Er en halvtime greit ? Et pr ganger i uken, og ellers forholde meg til turer i skogen når været tillater det ?

Det holder mer enn nok å løpe en halvtime om du bare vil forbrenne fett....om du vil ha utholdenhetstrening bør du løpe lenger...(Maraton)

På tredemøllen begynner jeg alltid med rolig tempo, så veldig raskt ( men holder bare ut 3 min..) så litt roligere, raskt og veldig rolig osv..er det greit sånn, eller burde jeg holde meg til en passe kjapt tempo hele tiden, eller er det greit med rolig-kjapt- litt roligere-kjapt-rolig osv ?

Det kalles intervalltrening og er en kjempefin treningsmetode....

Så er det styrketrening...jeg har veldig lite greie på det, er f.eks 20 situps x3 ganger, planken x 3 ganger nok? Jeg trenger å stramme opp, men jeg hater styrketrening.

Dropp situpsene da de ikke er bra for ryggen...om det er synlige magemuskler du vil ha så kommer de frem når fettprosenten er lav nok...Planken er super for kjernemusklaturen, så fortsett med det!

Så er mat...er en kalori en kalori ?

Ja, men hva vil du kalorien skal gjøre for kroppen din? Vil du ha en stram definert kropp som får det den trenger må du finne en god balanse mellom protein, karbs og fett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...