Gjest Infidel Skrevet 28. november 2003 #1 Skrevet 28. november 2003 Erna Solberg åpner for at mannlige muslimer som ønsker det kan få velge bort kvinnelige pleiere i helseinstitusjoner. http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/11...11/766890.shtml (Utdrag) 28. 11. 2003: «Søkt» og «betenkelig» er opposisjonens beskrivelser av Erna Solbergs forslag om å legge til rette for at muslimske menn kan velge bort en kvinnelig pleier. ............................................... Var det noen som sa "Jern-Erna" og "Modernisering av islam"??...Dette tyder da på det stikk motsatte? Never mind at aldershjem ikke har råd til en skvett rødvin på lørdagskvelden til sine beboere. Ikke tenk på at pasienter må ligge på gangen og få cellegift. Det er ikke så farlig med helsekøene her i landet, de høye egenandelene, underbemanning, utslitte pleiere, gammelt materiell etc, etc... Det er da langt viktigere å sørge for at våre nye landsmenn (med vekt på menn) slipper å komme unødig i kontakt med kvinnelige pleiere. Det ville nemlig ikke glede Allah. Å få flere menn inn i omsorgsyrker (for å tilfredsstille behovene til våre nye landsmenn), vil kreve et enormt lønnshopp for at disse menn skal gidde å ta en slik utdannelse. Dernest vil det kreve en del kroner til holdningsarbeid blant unge gutter for å få disse til å bli interessert i å ta en slik utdanning in the first place. Kvinnene som da blir skviset ut av sine pleie stillinger kan se til å pelle seg hjem til kjøkkenbenken igjen der de hører hjemme. De kan ikke fortsette å tro de kan trosse Allah i all evighet.
Gjest Poirot Skrevet 28. november 2003 #2 Skrevet 28. november 2003 Må si du hadde ne misvisende overskrift, da de ikke gjør dette, det er et forslag fra Høyre.
VesleBråka Skrevet 28. november 2003 #3 Skrevet 28. november 2003 Står det noe om "der det er mulig" i reportasjen? Slik at de kan velge en mannlig pleier hvis institusjonen har en mannlig pleier? Slik jeg kan velge en kvinnelig gynekolog hvis det finnes på huset?
Pip Skrevet 28. november 2003 #4 Skrevet 28. november 2003 Infidel - Skjønar ikkje korleis dette skal gå så hardt ut over økonomien? Eg veit om fleire menn på aldersheim som helst ikkje vil bli stelte av mannlege pleiarar, og dette vert så langt det er råd etterkome. Det er jo ikkje verre enn at av dei to som er på vakt, går den kvinnelege pleiaren til desse... Ser ikkje heilt samanhengen med korridorpasientar her, men...
birgitte242 Skrevet 28. november 2003 #5 Skrevet 28. november 2003 Selvfølgelig skal mannlige muslimer få lov til å bli stelt av en mannlig pleier, vel og merke dersom dette er mulig. Jeg ser ikke dette som noe annerledes enn at dersom kvinner vegrer seg for å bli stelt av en mannlig pleier, ja da får de en kvinnelig pleier. Slik fungerer det i helsevesenet idag. Helsearbeidere prøver så godt de kan å etterkomme pasientenes ønsker, muslim eller kristen. Helt uproblematisk synes nå jeg.
Gjest Indianlady Skrevet 28. november 2003 #6 Skrevet 28. november 2003 Selvfølgelig skal mannlige muslimer få lov til å bli stelt av en mannlig pleier' date=' vel og merke dersom dette er mulig. Jeg ser ikke dette som noe annerledes enn at dersom kvinner vegrer seg for å bli stelt av en mannlig pleier, ja da får de en kvinnelig pleier. Slik fungerer det i helsevesenet idag. Helsearbeidere prøver så godt de kan å etterkomme pasientenes ønsker, muslim eller kristen. Helt uproblematisk synes nå jeg.[/quote'] Helt enig og på sykehusenes manneavdelig var det mest mennlige pleiere. Hadde de mennlige pleiere så stelte de mennene fremfor søstrene.
Gjest Poirot Skrevet 29. november 2003 #7 Skrevet 29. november 2003 Som tidligere helsearbeider må jeg si at det er viktig å legge til Hvis det er mulig. Har selv jobbet på en avdeling med mange kvinner, som ønsket å bli stelt av kvinner. Det gjorde at vi kvinner på jobb hadde mye mer krevende (og svært slitsomt) stellarbeid enn mennene som jobbet. Stell er svært slitsomt og tungt. I lengden er dette ikke ok.
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2003 #8 Skrevet 29. november 2003 Det gjorde at vi kvinner på jobb hadde mye mer krevende (og svært slitsomt) stellarbeid enn mennene som jobbet. HÆH??? :o Nei nå tuller du vel? Hvorfor hadde dere det tyngre enn mannfolka?
Gjest Zalomine Skrevet 29. november 2003 #9 Skrevet 29. november 2003 Fordi det var veldig mange kvinner på avdelingen, som bare ville bli stelt av kvinnelige pleiere, derfor ble belastningen på kvinnene mye større enn på mennene?
Maxine Grey Skrevet 29. november 2003 #10 Skrevet 29. november 2003 HÆH??? :o Nei nå tuller du vel? Hvorfor hadde dere det tyngre enn mannfolka? Kjenner igjen dette fra skolen. Mange muslimske foreldre til funksjonshemmede jenter nekter å la disse bli stelt av mannlige assistenter/pedagoger. Derfor blir det flere tunge skift på oss jentene, mens gutta kan drikke kaffe mens de venter.
Gjest Poirot Skrevet 29. november 2003 #11 Skrevet 29. november 2003 Fordi det var veldig mange kvinner på avdelingen, som bare ville bli stelt av kvinnelige pleiere, derfor ble belastningen på kvinnene mye større enn på mennene? Korrekt. Dette var jo ikke noe vi ble pålagt, men noe vi prøvde å etterleve fordi vi ønsket jo at de skulle ha det så bra som mulig. Men det kan gå litt for langt å starte med å dusje 4-5 stk, kle på, heise i rullestol etc, mens mennene satt på kjøkkenet og hjalp til med matlaging.
Gjest Anonymous Skrevet 30. november 2003 #12 Skrevet 30. november 2003 Så lenge man legger til "dersom det er mulig", er det vel helt greit at man gir pasienter mulighet til å velge mannlig/kvinnelig pleier. Det som derimot må være klart, er at man ikke kan gjøre det til en rettighet å få en pleier av det ene eller andre kjønnet. Det er ikke noe i samfunnet generelt som tilsier at man bør foreta en slik tilrettelegging. Hvis noen grupper har innsigelser som går på kulturell eller religiøs sedvane, så står de selvsagt fritt til å lage sitt eget pleietilbud. En ting er å ha rett på respekt for eget livssyn og egne verdier, en annen ting er å kreve at andre aktivt skal innrette seg etter dem. Der bør grensen gå for hvor langt det offentlige skal strekke seg.
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2003 #13 Skrevet 1. desember 2003 Eg e møkka lei av at de innvandrerne kommer her å forlanger i øst og vest.
Gjest Poirot Skrevet 1. desember 2003 #14 Skrevet 1. desember 2003 Eg e møkka lei av at de innvandrerne kommer her å forlanger i øst og vest. Ønsket fremmes også av mange norske. De jeg har jobbet med er uten unntak norske. Hadde helsearbeiderne vært likt fordelt på kjønn som de man skal stelle hadde jeg ikke sett noen problemer med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå