Gå til innhold

Tyvstarter dere med julemat?

Tyvstarter du med julemat?  

2 stemmer

1. 1. Tyvstarter du med julemat?

• ja
      16
    • nei
      14

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tyvstarter i helga meg ribbe på søndag.

Jeg vil aldri tyvsmake pinnekjøttet, det er forbeholdt julaften og en dag på nyåret. Ribbe er greit siden det er mellomjulsmat.

I tillegg "storspiser" vi julesnop etter hvert som det lages utover adventstiden.

Videoannonse
Annonse
Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Før var jeg rimelig fanatisk med at pinnekjøtt ikke skulle smakes før julaften, men ettersom jeg med årene ofte har feiret jul steder hvor jeg ikke setter menyen selv (svigers, venner etc), så koser jeg meg gjerne med pinnekjøtt i førjulstida. Men ikke for mye :wink:

Skrevet

Spiser alltid pinnekjøtt 1. søndag i advent i tillegg til julaften. Det er jo så himla godt. Til gjengjeld spiser jeg sjelden pinnekjøtt på slike julebord, lunsjer eller middager. Da spiser jeg ofte ribbe dersom den ser god ut, men som oftest er det jo store flott koldtbord på slike arrangement, så da blir det mindre varm-mat.

Desember er julemat-måned, ikke bare julaften..

Skrevet

Vi har allerede hatt en middag med pinnekjøtt vi, det hadde vi i midten av november. I helga skal vi spise lutefisk, det er en tradisjon vi har laget oss selv.

Ellers blir det nok noen flere "julemiddager" før selve julen starter ordentlig.

Skrevet

Jeg spiste juletallerken for en måned siden :oops:

Skrevet

Nix!

Jeg spiser ikke ribbe utenom julaften. Og pinnekjøtt - nei, velger heller å spise det i romjula enn før jul!

Er jeg ute og spiser før jul, velger jeg lett mat, som for eksempel salat. Og lar julemat være julemat.

I år skal vi ha julemiddag med jobben 11. desember, noe jeg synes er svært tidlig. Vi skal ut og spise, og jeg velger en fiskerett, ikke den tradisjonelle julematen.

Jeg spiser forresten rakfisk FØR jul, fordi jeg definerer det som førjulsmat, og ikke julemat.

Skrevet

Venter med julematen til jul. Da blir det nok av ribbe og sylte og andre godsaker!

Skrevet

Og hva gjør dere "julematfanatikere" når dere blir bedt bort?

Jeg har vært i to selskaper i det siste hvor pinnekjøtt har vært hovedrett. Da kan man jo ikke akkurat la være å spise, hva?

Jeg nyter forøvrig julemat nå, jeg, syns dette også hører førjulstiden til.

(Men jeg lager ikke selv, kun når jeg får det servert eller spiser ute)

Skrevet

Jeg lager det ikke selv før jul, men får jeg det servert borte så spiser jeg gjerne :) Julesnopspisinga starter vel i førjulstida ja...

Skrevet

Nei, jeg er ikke spesielt glad i julemat.

Det får holde med jula!

Skrevet

Jeg spiste pepperkaker for en uke siden, men det er det eneste jeg har "jukset" med.

Skrevet
Og hva gjør dere "julematfanatikere" når dere blir bedt bort?

Jeg har vært i to selskaper i det siste hvor pinnekjøtt har vært hovedrett. Da kan man jo ikke akkurat la være å spise, hva?

Jeg nyter forøvrig julemat nå, jeg, syns dette også hører førjulstiden til.

(Men jeg lager ikke selv, kun når jeg får det servert eller spiser ute)

Hvis du regner meg som fanatiker :ler::ler: , så har jeg vanlig høflighet. Jeg spiser det jeg får servert, selvsagt! Men det er vel egentlig ikke det denne tråder handler om, det er mer hva man legger opp til selv, slik jeg tolker det!

Skrevet

NEI NEI NEI!!!!

Vi trapper faktisk ned på maten nå før jul vi, og spiser litt fiskepudding og supper og sånn - nettopp for at vi ikke skal være matleie til jul. Både på metta og på maten, for å si det sånn! Vi spiser ikke desserter eller mauler i masse ekstra godt pålegg. Vi spiser sunn og god og grei mat. Det gjør godt for helsa og hue. Når vi da ikke er på julebord, selvsagt.

Skrevet
NEI NEI NEI!!!!

Vi trapper faktisk ned på maten nå før jul vi, og spiser litt fiskepudding og supper og sånn - nettopp for at vi ikke skal være matleie til jul. Både på metta og på maten, for å si det sånn! Vi spiser ikke desserter eller mauler i masse ekstra godt pålegg. Vi spiser sunn og god og grei mat. Det gjør godt for helsa og hue. Når vi da ikke er på julebord, selvsagt.

Det hørtes jo veldig lurt ut egentlig!! Tror sannelig jeg skal prøve å leve litt lett nå den siste tida før jul :) .

Men jeg må innrømme at jeg har spist både lutefisk og ribbe da, allerede.

Pinnekjøtt derimot, venter jeg med til julaften.

Skrevet

Skal på familiejulebord i morgen - og da blir det første smak av både ribbe og pinnekjøtt :P

Skrevet

Ja, vi tyvstarter på julematen og julesnopet før jul, i adventstiden. Ikke hver dag men det blir et par tre middager før jul og litt julemarsipan. Men ellers i året ligger jeg unna ribbe og pinnekjøtt.

Skrevet

Jeg venter med julematen til julaften helst, men hvis jeg er på julebord eller i juleselskap så takker jeg ikke nei til det som blir servert. Julemarsipanen er hellig før desember måned, men klementiner som hører julen til for mitt vedkommende, gomles i vei fra de kommer i butikkene.

Skrevet

Er ikke så glad i julemat, så jeg spiser det kun på julaften og på familie-julekoldtbord...

Skrevet

Vi skal spise pinnekjøtt i dag vi !! :hoppe:

Vi spiser alltid julemiddag 1. søndag i advent...

Neste gang vi spiser pinnekjøtt er på julaften.

Jeg spiser det aldri på fex julebord eller restauranter, så det spises i dag, julaften og ellers i romjul og januar når vi spiser rester.

Skrevet

Har spist juletallerken en gang alt, blir vel et par ganger til før jul. Jeg spiser også sylte på brødskiva og har smakt litt på julemarsipanen. Men den store fråtsinga får vente til jula da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...